Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #100 : 06 Listopada 2009, 16:12:23 » |
0
|
! Przypomniałem sobie że takie coś widziałem w zakładach Siemensa w Niemczech. Tam też jest tak że dookoła całego zakładu jest owal do testowania pociągów dużych prędkości a w jednym miejscu jest przesuwana kładka z torem prowadzącym do zakładu. Kładka jest przesuwana nad torem w taki sposób że między główkami szyn jest różnica ok. 40cm. W jakimś czasopiśmie było nie tak dawno temu o tych zakładach.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
px48
|
 |
« Odpowiedz #101 : 06 Listopada 2009, 20:02:58 » |
0
|
Ja przytoczę przykład niestety nieistniejącego już rozwiązania istniejącego na stacji Poznań Kobylepole. Była to stacja styczna dwóch szerokości torów 1000 (poźniej 750)/1435mm. Oprócz rozebranego już splotu torów istnieje do dziś parowozownia, która jednocześnie obsługiwała dwie szerokości torów. Oprocz tego istniała tam rampa do załadunku wagonów na rollbocki a potem transportery. Średzka Kolej Powiatowa do 1949 posiadała 116 km linii, w tym 14 km linii normalnotorowej. Stacja w Kobylimpolu była stacją styczną najbogatszej kolei samorządowej w Wielkopolsce. W budynku parowozowni jest zawarta również wieża wodna! Do dziś pozostały jedynie tory o rozstawie 1435mm, będące bocznicami przemysłowymi m in. do browaru Kompanii Piwowarskiej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
102N
|
 |
« Odpowiedz #102 : 07 Listopada 2009, 08:53:07 » |
0
|
Nie wiem jak dzisiaj,ale jeszcze dwa lata temu,można było znaleść w jednej z dwóch znajdujących się tam szop kawałek toru trójszynowego.Wiem,że oba te budynki były przeznaczone do rozbiórki.Budynek stacyjny został zaanektowany jako mieszkalny,koziołek oporowy toru normalnego jako podstawka na wazony z kwiatami.Dosyć ładnie całość wygląda.
|
|
|
Zapisane
|
1. Admin / Moderator ma zawsze rację. 2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
|
|
|
|
track-and-train
Młotkowy
 
Długość toru:: 111 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #104 : 10 Listopada 2009, 22:51:15 » |
0
|
właśnie uzupełniam listę, trochę zapuszczoną przez ostatnie dni z uwagi na nawał pracy i zajęcia w innym wątku forum  pojawiły się nowe nietypowe układy zaproponowane przez P. A. Tajcherta - pętle wąskotorowe: Zwierzyniec Wąsk (obecnie Z.Towarowy) do przekucia w 1964 oraz Bogoria na Jędrzejowskiej - zakosy: kolejka Ordynacji Zamojskiej do 1916 w Obroczy - 2 szt zakosów, oraz podobno gdzieś na GKW jeśli ktoś coś wie to z góry dzięki za info. Zaktualizowaną listę postaram się opublikować jutro.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #105 : 10 Listopada 2009, 23:34:53 » |
0
|
- zakosy: kolejka Ordynacji Zamojskiej do 1916 w Obroczy - 2 szt zakosów, oraz podobno gdzieś na GKW
Różne dziwne rzeczy na GKW były, ale o zakosach nic mi nie wiadomo. Tzn. nie wykluczam, że takie rozwiązanie pojawiło się gdzieś na kolejach przemysłowych / bocznicach połączonych z GKW, jednak na zasadniczej sieci czegoś takiego raczej nie było. Tak poniekąd a propos - zakos istniał na torze normalnym na terenie śp. Huty 1 Maja w Gliwicach - umożliwiał pokonanie 8 metrów różnicy poziomów między stacją Gliwice, a terenem sąsiadującej z nią huty (bocznica huty była bocznicą stacyjną).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #106 : 10 Listopada 2009, 23:39:52 » |
0
|
zakos?? czyli??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #107 : 10 Listopada 2009, 23:51:25 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:26:21 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
 |
« Odpowiedz #108 : 11 Listopada 2009, 00:52:39 » |
0
|
Jeżeli do listy dorzucamy zakosy to na 100% jeden znajdował się na Prawym Brzegu Wisły koło Mikoszewa. Umożliwiał pokonanie wału przeciwpowodziowego na wodę 100letnią w drodze do przeprawy promowej - kolejowej.
Nie wiem czy podobnej sytuacji nie było w okolicy Kwidzyna przy tamtejszym promie kolejowym.
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #109 : 11 Listopada 2009, 01:06:24 » |
0
|
Nie wiem czy podobnej sytuacji nie było w okolicy Kwidzyna przy tamtejszym promie kolejowym. Przy przeprawie nic szczególnego raczej nie było (poza konstrukcją samego nabrzeża w formie schodków - 3 tory na różnej wysokości, wykorzystywane w zależności od poziomu wody). Ciekawy był natomiast sposób pokonanie dużej różnicy poziomów na północ od Gniewu w postaci serpentyny. Źródło: http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=130&highlight=kwidzynA sam zakos na Prawym Brzegu był nieco nietypowy, bo "do przodu, do tyłu, w górę i w dół". Zazwyczaj cały odcinek położony jest na jednym stoku, a tu najpierw wjazd a zaraz potem zjazd...
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #111 : 11 Listopada 2009, 11:00:00 » |
0
|
Pętlami zakończona jest Maltanka w Poznaniu. Ponoć kolejka wojskowa w Zielonce była zakończona pętlą w okolicach wsi Pustelnik.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
102N
|
 |
« Odpowiedz #112 : 11 Listopada 2009, 13:04:16 » |
0
|
Na Matlance wykorzystywane są też zwrotnice ze sprężynami-po przejeździe jednego składu zwrotnica układa się w pozycję naturalną(mijanka "Balbinka"). Po pudłach przy zwrotnicach na pętlach na tej kolejce wnioskuję,że 2 zwrotnice są sterowane elektrycznie.(proszę o poprawienie bądź potwierdzenie). Nie dziwiłoby mnie to rozwiązanie,ponieważ MPK(miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne dla niekumatych),zarządzające tą kolejką ma dostęp do takich technologii...
|
|
|
Zapisane
|
1. Admin / Moderator ma zawsze rację. 2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #113 : 11 Listopada 2009, 13:06:34 » |
0
|
Takie zwrotnice zapewne są i przy pętlach.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
musso
SGKW

Długość toru:: 25 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #114 : 11 Listopada 2009, 15:34:05 » |
0
|
Na kolejce parkowej w Chorzowie także stosujemy tego typu zwrotnice. W ogóle wszystkie zwrotnice na tej kolejce są "tramwajowe". W ramach ciekawostki mogę dodać, że mamy także sprzęgi alberta (stosowane powszechnie w tramwajach) w taborze, a wagoniki zostały wyprodukowane w byłej zajezdni tramwajowej w Chorzowie Batorym, więc i ta kolejka ma wiele z tramwajami wspólnego. :wink:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
 |
« Odpowiedz #115 : 11 Listopada 2009, 20:24:34 » |
0
|
W oparciu i stare mapy znalazłem splot wąskiego toru (z oczywistych względów nie znam rozstawu) z normalnym w Kietrzu.
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #116 : 12 Listopada 2009, 08:06:42 » |
0
|
Ponoć kolejka wojskowa w Zielonce była zakończona pętlą w okolicach wsi Pustelnik. Trudno to nazwać zakończeniem w formie pętli. Około połowa linii tworzyła petlę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Romas
|
 |
« Odpowiedz #117 : 13 Listopada 2009, 10:05:47 » |
0
|
Kolejka Bieszczadzka do tej pory w zestawieniu nie występowała. Trzeba by tę zaległość nadrobić :grin: Na przedwojennym odcinku kolejki, między Majdanem a tartakiem "na Beskidzie" (to na wysokości wsi Smerek) istniał niezwykły układ torowy. źródło:Mieczysław Darocha-"Szlakami kolejek wąskotorowych w Bieszczadach" w "Bieszczad nr.8" rocznik TONZ o.Bieszczadzki
Zaznaczone na mapie drogi to drogi istniejące współcześnie. Zwróćcie uwagę na wiadukt jaki tam występował. Dodam jeszcze od siebie, że obecnie teren ten jest bardzo mocno zmieniony (do niedawna był tam wypał węgla drzewnego) i jakiekolwiek ślady są trudne do identyfikacji. Odnalazłem jedynie nasyp biegnący od wiaduktu w kierunku Beskidu oraz nędzne resztki przyczółków mostowych nad potokiem Bystry.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
lisiogonek
|
 |
« Odpowiedz #118 : 13 Listopada 2009, 17:27:36 » |
0
|
To mi przypomniało o sieci kolejek 600mm w Górach Sowich używanych w czasie IIWŚ do budowy kompleksu Riese. Do naszych czasów nie dotrwało nic z infrastruktury kolejki, ale na posiadanej mapie jest zaznaczona cała sieć oplatająca masyw Włodarza. Tam się aż roiło od torów...i układów przypominających ten z Beskidu...
|
|
|
Zapisane
|
TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #119 : 13 Listopada 2009, 21:05:09 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
|