Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:32 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 305033 razy)
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #100 : 06 Listopada 2009, 16:12:23 »
0

! Przypomniałem sobie że takie coś widziałem w zakładach Siemensa w Niemczech. Tam też jest tak że dookoła całego zakładu jest owal do testowania pociągów dużych prędkości a w jednym miejscu jest przesuwana kładka z torem prowadzącym do zakładu. Kładka jest przesuwana nad torem w taki sposób że między główkami szyn jest różnica ok. 40cm. W jakimś czasopiśmie było nie tak dawno temu o tych zakładach.
Zapisane

px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 335 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #101 : 06 Listopada 2009, 20:02:58 »
0

Ja przytoczę przykład niestety nieistniejącego już rozwiązania istniejącego na stacji Poznań Kobylepole. Była to stacja styczna dwóch szerokości torów 1000 (poźniej 750)/1435mm. Oprócz rozebranego już splotu torów istnieje do dziś parowozownia, która jednocześnie obsługiwała dwie szerokości torów. Oprocz tego istniała tam rampa do załadunku wagonów na rollbocki a potem transportery. Średzka Kolej Powiatowa do 1949 posiadała 116 km linii, w tym 14 km linii normalnotorowej. Stacja w Kobylimpolu była stacją styczną najbogatszej kolei samorządowej w Wielkopolsce. W budynku parowozowni jest zawarta również wieża wodna! Do dziś pozostały jedynie tory o rozstawie 1435mm, będące bocznicami przemysłowymi m in. do browaru Kompanii Piwowarskiej.
Zapisane

102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #102 : 07 Listopada 2009, 08:53:07 »
0

Nie wiem jak dzisiaj,ale jeszcze dwa lata temu,można było znaleść w jednej z dwóch znajdujących się tam szop kawałek toru trójszynowego.Wiem,że oba te budynki były przeznaczone do rozbiórki.Budynek stacyjny został zaanektowany jako mieszkalny,koziołek oporowy toru normalnego jako podstawka na wazony z kwiatami.Dosyć ładnie całość wygląda.
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #103 : 08 Listopada 2009, 17:16:27 »
0

Dawałem już kiedyś adres z fotkami splotu 1435/1520 ale słabo tam widać jak to wygląda. Myślę że na tych zrobionych dziś widać więcej.

http://picasaweb.google.pl/Bolszewik3/AlbumLHS#5401761859227276850
Zapisane
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #104 : 10 Listopada 2009, 22:51:15 »
0

właśnie uzupełniam listę, trochę zapuszczoną przez ostatnie dni z uwagi na nawał pracy i zajęcia w innym wątku forum
pojawiły się nowe nietypowe układy zaproponowane przez P. A. Tajcherta

- pętle wąskotorowe: Zwierzyniec Wąsk (obecnie Z.Towarowy) do przekucia w 1964 oraz Bogoria na Jędrzejowskiej
- zakosy: kolejka Ordynacji Zamojskiej do 1916 w Obroczy - 2 szt zakosów, oraz podobno gdzieś na GKW

jeśli ktoś coś wie to z góry dzięki za info.
Zaktualizowaną listę postaram się opublikować jutro.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #105 : 10 Listopada 2009, 23:34:53 »
0

Cytat: "track-and-train"

- zakosy: kolejka Ordynacji Zamojskiej do 1916 w Obroczy - 2 szt zakosów, oraz podobno gdzieś na GKW


Różne dziwne rzeczy na GKW były, ale o zakosach nic mi nie wiadomo. Tzn. nie wykluczam, że takie rozwiązanie pojawiło się gdzieś na kolejach przemysłowych / bocznicach połączonych z GKW, jednak na zasadniczej sieci czegoś takiego raczej nie było.

Tak poniekąd a propos - zakos istniał na torze normalnym na terenie śp. Huty 1 Maja w Gliwicach - umożliwiał pokonanie 8 metrów różnicy poziomów między stacją Gliwice, a terenem sąsiadującej z nią huty (bocznica huty była bocznicą stacyjną).
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #106 : 10 Listopada 2009, 23:39:52 »
0

zakos?? czyli??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #107 : 10 Listopada 2009, 23:51:25 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:26:21 wysłane przez Phinek » Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #108 : 11 Listopada 2009, 00:52:39 »
0

Jeżeli do listy dorzucamy zakosy to na 100% jeden znajdował się na Prawym Brzegu Wisły koło Mikoszewa. Umożliwiał pokonanie wału przeciwpowodziowego na wodę 100letnią w drodze do przeprawy promowej - kolejowej.

Nie wiem czy podobnej sytuacji nie było w okolicy Kwidzyna przy tamtejszym promie kolejowym.
Zapisane

Ha!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #109 : 11 Listopada 2009, 01:06:24 »
0

Cytat: "Atterdag"
Nie wiem czy podobnej sytuacji nie było w okolicy Kwidzyna przy tamtejszym promie kolejowym.

Przy przeprawie nic szczególnego raczej nie było (poza konstrukcją samego nabrzeża w formie schodków - 3 tory na różnej wysokości, wykorzystywane w zależności od poziomu wody). Ciekawy był natomiast sposób pokonanie dużej różnicy poziomów na północ od Gniewu w postaci serpentyny.

Źródło:
http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=130&highlight=kwidzyn

A sam zakos na Prawym Brzegu był nieco nietypowy, bo "do przodu, do tyłu, w górę i w dół". Zazwyczaj cały odcinek położony jest na jednym stoku, a tu najpierw wjazd a zaraz potem zjazd...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #110 : 11 Listopada 2009, 08:25:38 »
0

Nie wiem dokładnie co to ten zakos ale po opisie sądze że takie coś było tez na kolejce Trawniki-Bełżec http://www.trawniki.hg.pl/traw/Fot/kolejka/koltrbel.jpg
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #111 : 11 Listopada 2009, 11:00:00 »
0

Pętlami zakończona jest Maltanka w Poznaniu. Ponoć kolejka wojskowa w Zielonce była zakończona pętlą w okolicach wsi Pustelnik.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #112 : 11 Listopada 2009, 13:04:16 »
0

Na Matlance wykorzystywane są też zwrotnice ze sprężynami-po przejeździe jednego składu zwrotnica układa się w pozycję naturalną(mijanka "Balbinka").
Po pudłach przy zwrotnicach na pętlach na tej kolejce wnioskuję,że 2 zwrotnice są sterowane elektrycznie.(proszę o poprawienie bądź potwierdzenie).
Nie dziwiłoby mnie to rozwiązanie,ponieważ MPK(miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne dla niekumatych),zarządzające tą kolejką ma dostęp do takich technologii...
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #113 : 11 Listopada 2009, 13:06:34 »
0

Takie zwrotnice zapewne są i przy pętlach.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
musso
SGKW
*
Długość toru:: 25 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #114 : 11 Listopada 2009, 15:34:05 »
0

Na kolejce parkowej w Chorzowie także stosujemy tego typu zwrotnice. W ogóle wszystkie zwrotnice na tej kolejce są "tramwajowe".
W ramach ciekawostki mogę dodać, że mamy także sprzęgi alberta (stosowane powszechnie w tramwajach) w taborze, a wagoniki zostały wyprodukowane w byłej zajezdni tramwajowej w Chorzowie Batorym, więc i ta kolejka ma wiele z tramwajami wspólnego. :wink:
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #115 : 11 Listopada 2009, 20:24:34 »
0

W oparciu i stare mapy znalazłem splot wąskiego toru (z oczywistych względów nie znam rozstawu) z normalnym w Kietrzu.
Zapisane

Ha!
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #116 : 12 Listopada 2009, 08:06:42 »
0

Cytat: "gajos"
Ponoć kolejka wojskowa w Zielonce była zakończona pętlą w okolicach wsi Pustelnik.


Trudno to nazwać zakończeniem w formie pętli. Około połowa linii tworzyła petlę.
Zapisane
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 410 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #117 : 13 Listopada 2009, 10:05:47 »
0

Kolejka Bieszczadzka do tej pory w zestawieniu nie występowała. Trzeba by tę zaległość nadrobić :grin:
Na przedwojennym odcinku kolejki, między Majdanem a tartakiem "na Beskidzie" (to na wysokości wsi Smerek) istniał niezwykły układ torowy.

źródło:Mieczysław Darocha-"Szlakami kolejek wąskotorowych w Bieszczadach" w "Bieszczad nr.8" rocznik TONZ o.Bieszczadzki

Zaznaczone na mapie drogi to drogi istniejące współcześnie. Zwróćcie uwagę na wiadukt jaki tam występował.
Dodam jeszcze od siebie, że obecnie teren ten jest bardzo mocno zmieniony (do niedawna był tam wypał węgla drzewnego) i jakiekolwiek ślady są trudne do identyfikacji. Odnalazłem jedynie nasyp biegnący od wiaduktu w kierunku Beskidu oraz nędzne resztki przyczółków mostowych nad potokiem Bystry.
Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #118 : 13 Listopada 2009, 17:27:36 »
0

To mi przypomniało o sieci kolejek 600mm w Górach Sowich  używanych w czasie IIWŚ  do budowy kompleksu Riese. Do naszych czasów nie dotrwało nic z infrastruktury kolejki, ale na posiadanej mapie jest zaznaczona cała sieć oplatająca masyw Włodarza. Tam się aż roiło od torów...i układów przypominających ten z Beskidu...
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #119 : 13 Listopada 2009, 21:05:09 »
0

http://lh3.ggpht.com/_BgYE-7VTDYc/SviN5Ap-61I/AAAAAAAAIog/a-flYqMww3A/s720/IMG_2741.JPG sam nie wiem jak to nazwać. w pewioen sposób jest to zwrotnica bo umożliwia zmianę toru. Fotka z Rozbarku autorstwa olgutek

http://lh4.ggpht.com/_BgYE-7VTDYc/SviOLxfchyI/AAAAAAAAIpM/NvKONwojikU/s720/IMG_2752.JPG splot 750 i 785??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!