Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 15:01:33 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Regulacja silników ZS  (Przeczytany 46964 razy)
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #80 : 31 Grudnia 2009, 10:00:05 »
0

Cytat: "Przemek"
Problem w tym że ze wzrostem obrotów rośnie dawka wtryskiwanego paliwa bardziej niż wynika z nastawienia listwy.


Fakt. Zbytnio to uprościłem... Późno w nocy jednak w moim wieku już tak szybko się nie myśli. :sad: Ale przecie mówiłem - jam nie silnikowiec (co najwyżej prosty kierowca "blachosmrodów"), a pod avatarem "Były elektryk zrk" oznacza, że prędzej mi do przekaźników, styczników, sieci TN-S, czy innej automatyki sprzed 20 lat itp. wynalazków (chociaż też nie pracuję w onym zawodzie).

Cytat: "Przemek"
Doszedłem do takiego wniosku:
Gdyby silnik był idealnie wytrzymały i nie ulegał destrukcji podczas rozbiegania ...

O gdyby to stwierdzenie padło na początku tematu... -
1 - Phinek miałby jasność, o co Ci chodzi (ja też...),
2 - nie miałbyś zapewne tego czerwonego paska,
3 - temat "odchudziłby" się o kilka stron,
4 - Kalito nie podniosłoby się ciśnienie i miałby spokojniejsze święta,
5 - dyskusja o stanie umysłu niektórych użytkowników tego zacnego forum nie miałaby miejsca, na czym wszyscy by skorzystali.

Dlatego Szczęśliwego Nowego Roku dla wszystkich!  :grin:
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #81 : 31 Grudnia 2009, 10:14:35 »
0

Cytat: "Waldi7"
Ale przecie mówiłem - jam nie silnikowiec

To jest mało istotne. Istotne jest to jaką wiedzę masz. Dyskutujemy na forum i dzielimy się wiedzą.

Cytat: "Waldi7"
Cytat: "Przemek"
Doszedłem do takiego wniosku:
Gdyby silnik był idealnie wytrzymały i nie ulegał destrukcji podczas rozbiegania ...

O gdyby to stwierdzenie padło na początku tematu... -
1 - Phinek miałby jasność, o co Ci chodzi (ja też...),

Nie nie, to są ostatnie rozważania a temat był o czym innym a potem o jeszcze czym innym. Co do samego Phinka to za dużo namieszał.
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #82 : 03 Stycznia 2010, 20:41:22 »
0

Cytat: "Przemek"
Gdyby dawka była stosowna to rozbieganie nie miało by miejsca gdyż silniki ZS nie są tak przeciążalne jak silniki szeregowe. Przeciążenie jest nie wielkie i po zdjęciu obciążenia wzrost obrotów jest nieznaczny. Problem w tym że ze wzrostem obrotów rośnie dawka wtryskiwanego paliwa bardziej niż wynika z nastawienia listwy.


 :arrow: Jeżeli silnik ZS pracuje pod obciążeniem i to obciążenie nagle usuniemy, to bez zmiany położenia listwy sterującej dawką paliwa silnik się rozbiegnie z szybkością nieliniowo zależną od wartości usuniętego obciążenia. Im większe obciążenie było, tym szybciej się rozbiegnie, a wzrost dawki paliwa ze wzrostem obrotów (bez zmiany położenia listwy sterującej) będzie tylko to zjawisko przyspieszał.
 :idea: Dowód rzeczowy do wykonania przez (prawie) każdego - jadąc dieslem (np. samochodem) z określoną prędkością, szybko wcisnąć sprzęgło, a gaz trzymać dalej tak, jak był... Nastąpi dość szybki, żeby nie powiedzieć gwałtowny, wzrost obrotów, aż do zadziałania regulatora (odcięcia dawki przy maksymalnych obrotach - uwaga nie dotyczy regulatora wielozakresowego). :cool:

Porównywanie w tym kontekście silnika ZS i szeregowego prądu stałego nie za bardzo ma sens, bo mają zasadniczo odmienny przebieg charakterystyk. M. in. dlatego przy silnikach spalinowych są przekładnie wielostopniowe lub automatyczne, a przy silniku szeregowym wystarczy "jeden bieg", nawet w lokomotywie. Ale to już zdecydowany OT.  :wink:
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #83 : 03 Stycznia 2010, 23:07:43 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:56:05 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #84 : 05 Stycznia 2010, 19:30:52 »
0

Cytat: "Waldi7"
:arrow: Jeżeli silnik ZS pracuje pod obciążeniem i to obciążenie nagle usuniemy, to bez zmiany położenia listwy sterującej dawką paliwa silnik się rozbiegnie z szybkością nieliniowo zależną od wartości usuniętego obciążenia. Im większe obciążenie było, tym szybciej się rozbiegnie, a wzrost dawki paliwa ze wzrostem obrotów (bez zmiany położenia listwy sterującej) będzie tylko to zjawisko przyspieszał.

Brawo. O to chodziło. Wreszcie myślimy tak samo. Pranie mózgu się powiodło :mrgreen:

Cytat: "Waldi7"
Porównywanie w tym kontekście silnika ZS i szeregowego prądu stałego nie za bardzo ma sens, bo mają zasadniczo odmienny przebieg charakterystyk.

Z początku to ty właśnie tak porównałeś, to znaczy z twojej wypowiedzi wywnioskowałem że bierzesz silnik ZS za szeregowy. Dlatego "zbudowałem" elektryczny model silnika ZS, który miał w prosty sposób pokazać o co chodzi. Oczywiście nie chodziło mi charakterystykę tylko o zasadę działania.
Jeśli chodzi o charakterystykę to ciekawa sprawa (kolejny powód do kłótni ) padło na forum stwierdzenie że silnik (jakikolwiek) nie obciążony generuje moment tylko do utrzymania samego siebie. Jak ten moment został zmierzony? Przecież każdy pomiar wymaga zadania silnikowi obciążenia. Więc podana charakterystyka dotyczyć będzie zawsze silnika maksymalnie obciążonego. Ja stwierdzenie "silnik maksymalnie obciążony" rozumiem że listwy są ustawione na pełny wtrysk, powietrza jest wystarczająco do spalenia paliwa (na granicy dymienia ale jeszcze bez dymienia) i sprawdzamy ile Nm uciągnie.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #85 : 05 Stycznia 2010, 19:34:57 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:51 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #86 : 05 Stycznia 2010, 19:42:05 »
0

Cytat: "Phinek"
Pomiar siły reakcji w kołyskowym zamocowaniu silnika - każde laboratorium tak robi....

Kolega nie zrozumiał pytania. Nie chodziło o sposób tylko o to co tak naprawdę jest mierzone.  

Cytat: "Phinek"
Reszty nie komentuje.

Typowe dla kolegi Phinka. Jeśli kolega ma inne zdanie to proszę się wypowiedzieć. Jeśli nie to proszę nie zabierać głosu lub uzupełnić o brakujące elementy. Zwrot "bez komentarza" etc. jest odbierany jako prosty komentarz o znaczeniu: "bzdura"!
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #87 : 05 Stycznia 2010, 19:50:07 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:45 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #88 : 05 Stycznia 2010, 20:29:49 »
0

Cytat: "Phinek"
Reszta nie wymaga komentarza, gdyż skoro założenia są błędne to po cóż komentować resztę wywodu?
Wykonuje się charakterystyki netto oraz brutto i to zarówno zewnętrzne jak i częściowe. A to dzięki temu, że pomiar sił reakcji pozwala na wyznaczenie sił oporów wewnętrznych - m. in. opory toczne łożysk.

Tam gdzie masz o czymś pojecie to potrafisz konkretnie napisać a tam gdzie nie masz zielonego pojęcia to piszesz że wszystko jest źle. Oczywiście jak ktoś chce wiedzieć jak jest dobrze to zawsze może iść do biblioteki więc po co miałbyś tłumaczyć...

Cytat: "Phinek"
pomiar sił reakcji pozwala na wyznaczenie sił oporów wewnętrznych - m. in. opory toczne łożysk

Nie wiem jak wygląda takie badanie ale wnioskuje że moment jest wyliczony a nie zmierzony. Ja chce zmierzyć moment a nie wyliczać.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #89 : 05 Stycznia 2010, 20:34:10 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:38 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #90 : 05 Stycznia 2010, 20:49:06 »
0

Co w takim razie jest mierzone? Żebyśmy nie weszli na tematy filozoficzne. Prosty dynamometr to kawałem sprężyny. Czy mierzy on siłę, czy ją wylicza na podstawie rozważań teoretycznych?
Z tego co wiem na hamowni, jak sama nazwa wskazuje obciąża się silnik jakimś rodzajem hamulca (mniejsza z tym jakim) a moment jest mierzony (czy też liczony) na podstawie sił oporów jakie stwarza hamulec. Nie obchodzi mnie jak on to wylicza obchodzi mnie tylko czy jak zapnę go do silnika i zakręcę silnikiem to pokaże mi ile momentu daje silnik. Jeśli tak to taki hamulec jest urządzeniem bezpośrednio mierzącym moment obrotowy.
BTW Nowoczesne hamownie są wstanie zmierzyć nawet moc i od razu po pomiarze podać wynik.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #91 : 05 Stycznia 2010, 21:12:24 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:32 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #92 : 05 Stycznia 2010, 21:24:23 »
0

Dobrze. Nie wchodźmy w szczegóły techniczne. Pytanie brzmi: Czy momentomierz jest wstanie zmierzyć moment obrotowy silnika nieobciążonego? Chodzi mi o pomiar porównywalny z pomiarem napięcia za pomocą woltomierza.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #93 : 05 Stycznia 2010, 21:28:10 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:25 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #94 : 05 Stycznia 2010, 21:32:43 »
0

Więc trzeba było napisać: "Są urządzenia mierzące moment obrotowy silnika nieobciążonego" a nie "Nie skomentuje".
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #95 : 05 Stycznia 2010, 21:35:34 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:55:18 wysłane przez Phinek » Zapisane
Strony: 1 ... 3 4 [5]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!