Świat kolejek wąskotorowych SMF
26 Wrzesień 2020, 14:16:45 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Lyd2-53  (Przeczytany 31382 razy)
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« : 28 Grudzień 2009, 00:54:18 »
0

http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,47943.html?group=pl.misc.kolej&tid=1490819&MID=%3Chh8f9c%24b8d%241%40inews.gazeta.pl%3E

Wie ktoś coś więcej na ten temat?
Zapisane
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 28 Grudzień 2009, 17:55:51 »
0

Ano wygląda na to że ŻKP szykuje sobie maszynę na sezon, a właściwie parę sezonów...widać że sporo zaczyna się tam dziać  :smile: a może ktoś ma fotki z transportu tej maszyny?
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
jakubgol
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 29 Grudzień 2009, 12:27:13 »
0

Cytat: "lisiogonek"
... a może ktoś ma fotki z transportu tej maszyny?

Już po rozładunku:
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=1729&mode=search&sessionid=4ada2de3dd8c370024b986e1b2ad8314&sessionid=4ada2de3dd8c370024b986e1b2ad8314
Zapisane

Pozdrawiam,
Jakub
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #3 : 29 Grudzień 2009, 19:27:18 »
0

Ciekawe jest że maszyna ta na środkowym zestawie napędowym ma zdjęte resory i lagi.Czyżby był to jakiś patent ze Żnińskiej K.D. na rozpieprzanie łuków.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2636 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 29 Grudzień 2009, 19:32:07 »
0

Czyli co? Tylko 2 osie przenoszą ciężar lokomotywy na tory?? Środkowa jest bo jest??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1532 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 29 Grudzień 2009, 21:27:36 »
0

Cytat: "powerpack"
Czyżby był to jakiś patent ze Żnińskiej K.D. na rozpieprzanie łuków.
Myślę raczej, że resory przydały się do innej lokomotywy, więc skoro ta chwilowo stoi...

http://www.psk-poznan.cba.pl/kolej/wask/lyd2-0067-01.jpg
Tutaj w ogóle zrezygnowano z burżuazyjnych udogodnień. Skoro stoi resorów nie potrzebuje  :twisted: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 29 Grudzień 2009, 21:56:16 »
0

Mam fotografie z tego lata na których widać że resory są w komplecie na jeżdżących maszynach 64 i 57. W ogóle to zastanawiam się ile jest prawdy w tej opini "rozwalania torowiska". Miałem okazję rozmawiać z ludźmi zawodowo zajmującymi się ŻKP i akurat ten problem nie wydaje się szczególnie palący. Porównując stan torowiska znanego mi z WKP jest podobny do ŻKP, no może lepiej odchwaszczony i odkrzaczony.
A w ogóle to słyszałem od mechaników starych że resory w L30H to temat znany nie od dziś i nawet wozili ze sobą zapasowe resory (parę takich widziałem na białośliwskich Lyd2 )
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #7 : 30 Grudzień 2009, 18:41:22 »
0

Owszem tam gdzie stosuje się ciężką szynę od S42 w górę i odpowiednie poszerzenia na łukach,lokomotywy Lyd2 mniej niszczą torowisko.
Z ciekawostek dodam iż lokomotywy z kolei Cukrowni Kruszwica w miejsce resorów piórowych miały zamontowane na każdej ladze podwójne sprężyny śrubowe i specjalne belki przenoszące ciężar pojazdu na kadłuby łożysk osiowych.Chcąc obejrzeć to rozwiązanie konstrukcyjne na żywo trzeba pojechać albo do Czech do Osoblahy lub do Jędrzejowa.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2636 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 30 Grudzień 2009, 18:53:02 »
0

Tu widać to rozwiązanie:
http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/pkolasin/02/17.jpg
http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/pkolasin/02/33.jpg
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
arti281
Zawiadowca
****
Długość toru:: 490 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 30 Grudzień 2009, 19:41:01 »
0

Cytat: "andrzej2110"


Ludzie dajcie wreście spokój z rozwalaniem torowiska.Każda lokomotywa w jakiś sposób je niszczy.Mniej lub więcej.Myśle że mimo wszystko wiekszość chciała by Lyd2 mieć na stanie w razie niczego
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #10 : 04 Styczeń 2010, 18:48:09 »
0

Chłopie chyba żeś nigdy nie jechał tą maszyną za sterami po lekkiej szynie z większą prędkością.
Do przodu owszem idzie w miarę gładko,ale jazda do tyłu już nie jest tak fajna bo pojazdem po prostu rzuca szczególnie przy jezdzie przez ostre łuki i zwrotki.
Niespokojny bieg i niszczenie torowiska przez te lokomotywy spowodowane jest kilkoma przyczynami:
-zastosowanie trzech sztywnych osi.
-duży rozstaw osi skrajnych.
-duża średnica zestawów kołowych=1000mm.
-nie równe rozłożenie mas z przodu i tyłu.
-konstrukcja układu biegowego i napędowego.
Jako ciekawostkę dodam iż lokomotywy L30H były produkowane z dwoma różnymi rodzajami podwozia tzn.z podwoziem niesymetrycznym środkowy zestaw kołowy jest umieszczony bliżej pierwszego patrząc od przodu lokomotywy(chłodnicy),z podwoziem symetrycznym gdzie środkowy zestaw kołowy został umieszczony w równym rozstawie do skrajnych.Oczywiście przez zastosowanie innych podwozi lokomotywy mają inną długość ramy i maski przedziału silnikowego.
Te z ramą symetryczną mają o jedne drzwi do przedziału silnikowego więcej.
Wszystkie lokomotywy prototypowe na dany rozstaw jak i większość serii produkcyjnej od 1977r. w górę posiada ramę niesymetryczną,dopiero egzemplarze z ostatniej serii produkcyjnej mają ramę symertyczną.
Z tego co mi wiadomo jest zachowana w stanie nieczynnym po jednej nieczynnej maszynie na 600mm(Lyd2-67 obecnie w WMD Żnin) i 750mm(CK Lyd2-01 obecnie w WMD Jędrzejów)oba egzemplarze pochodzą z 1982roku.
Jeśli chodzi o silniki stosowne w tych lokomotywach to oryginalnie zabudowany był silnik MB836B,następnie w wyniku napraw i zużywania się silników rumuńskich zabudowywano silniki produkcji polskiej 16H12A,a np. w Cukrowni Dobre do dwóch maszyn zabudowano silniki z lokomotyw Lyd1/SM03 tzn.Wola 5DSR 150 a do jednej silnik od Liaza.
W związku z czym ta ostatnia miała niezłego kopa lecz małą moc i łatwo wpadała w poślizg.

W wyniku porównania zdjęć normalnotorowej manewrowej typu LDH25 i wąskotorowej L30H doszedłem do wniosku iż ta druga jest po prostu adaptacją lokomotywy normalnotorowej do pracy na wąskim torze poprzez dodanie środkowego zestawu kołowego  (w celu zmniejszenia nacisków osiowych) i umieszczenie zestawów kołowych w ramie zęby zbytnio nie zmieniać jej konstrukcji.

Żeby nie było że nie lubię tych maszyn,zajmuję się razem z kilkoma kolegami szczególnie z kol.Bakiem ratowaniem i uruchamianiem ostatniej witaszyckiej maszynki Lyd2-63.
Zapisane
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 04 Styczeń 2010, 19:00:12 »
0

Cytat: "powerpack"
-duża średnica zestawów kołowych=1000mm.


O ile mi wiadomo średnica jest 800mm i tylko 57  ŻKP ma 860mm wyjątkowo...
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 04 Styczeń 2010, 19:09:09 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 13:04:07 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4042 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #13 : 04 Styczeń 2010, 22:45:30 »
0

Jako, że Phinek zamknął fajny, treściwy i rozwojowy wątek o WŚ(_o_)P postanowiłem troszkę technicznych spraw pomiędlić.

Kwestia równie emocjonująca i, z pewnością, wywołająca zamknięcie tego wątka: R(_O_)ZPYCHANIE.

W czasie biegu lokomotywy z osiami sztywno osadzonymi w ostoi siły uderzenia o szyny obu skrajnych osi są przekazywane całej masie lokomotywy, co powoduje powstawanie ruchów obrotowo-wahadłowych dookoła osi pionowej przechodzącej przez środek ciężkości pojazdu, dając w efekcie wężykowanie lokomotywy w granicach luzu między obrzeżem kół, a szynami. Ponieważ im baza sztywna jest krótsza, tym większy jest kąt α nabiegania koła uderzającego o szynę (sinα=e/B, gdzie e - luz między obrzeżem koła a szyną; zaś B - długość bazy sztywnej).
Lokomotywy z krótkimi bazami tym silniej rozpychają tor nawet przy nieznacznych szybkościach.
Siły poziomo-poprzeczne działające prostopadle do osi podłużnej toru powstają również na skutek niezrównoważenia mas będących w ruchu posuwisto-zwrotnym jak wiązary i czopy korbowe.
Siły poprzeczne są skierowane na zewnątrz toru i powodują wobec tego naciski na szynę zmierzając do przesunięcia stopki jej po podkładach, łącznie z oderwaniem od podkładów i wywrócenia, także do wyginania szyn w płaszczyźnie poziomej.
Zapisane

Dla kolei wąskotorowych są tylko dwa dni: dzień dzisiejszy i dzień jutrzejszy.
Są też dwie sprawy: pierwsza sprawa i druga sprawa.
A opcja jest jedna: nie ma takiej opcji.

(-) Jan Ł. bo RODO
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 379 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #14 : 04 Styczeń 2010, 23:05:50 »
0

Cytat: "lisiogonek"
O ile mi wiadomo średnica jest 800mm i tylko 57  ŻKP ma 860mm wyjątkowo...


Brawo dla kolegi za czujność! :grin: .
Po przestudiowaniu rysunków fabrycznych muszę przyznać się do błedu :oops:
Fabrycznie nowe obręcze w lokomotywie L30H mają rzeczywiście średnicę okręgu tocznego wynoszącą 800mm jak kolega to napisał w słowach które cytuję powyżej.
Co do ŻKP to myślę że ktoś błędnie zmierzył średnicę zestawu kołowego dodając do średnicy okręgu tocznego wysokość obręczy,stąd wyszedł taki Awymiar.

Pozdrawiam kolegów z WKP.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 05 Styczeń 2010, 00:21:41 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 13:03:59 wysłane przez Phinek » Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 540 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #16 : 05 Styczeń 2010, 08:48:02 »
0

Cytat: "powerpack"
WMD Jędrzejów

Chyba już nie ma czegoś takiego jak WMD... nawet na normalnej kolei już nie ma MD...
Cytuj

Żeby nie było że nie lubię tych maszyn,zajmuję się razem z kilkoma kolegami szczególnie z kol.Bakiem ratowaniem i uruchamianiem ostatniej witaszyckiej maszynki Lyd2-63.

Szkoda tylko,  ze nie będzie dane jej pojeździć Smutny a obecnie robi za oświetlenie terenu pizzerii....
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 07 Styczeń 2010, 20:35:28 »
0

Cytat: "powerpack"

Jeśli chodzi o silniki stosowne w tych lokomotywach to oryginalnie zabudowany był silnik MB836B,następnie w wyniku napraw i zużywania się silników rumuńskich zabudowywano silniki produkcji polskiej 16H12A,a np. w Cukrowni Dobre do dwóch maszyn zabudowano silniki z lokomotyw Lyd1/SM03 tzn.Wola 5DSR 150 a do jednej silnik od Liaza.
W związku z czym ta ostatnia miała niezłego kopa lecz małą moc i łatwo wpadała w poślizg.


Czy przy montażu tych silników (a konkretnie Wola 5DSR 150) zachowano przekładnię hydrauliczną, czy tez przemontowano mechaniczną od Wls150?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #18 : 07 Styczeń 2010, 21:33:47 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 12:54:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 07 Styczeń 2010, 21:36:33 »
0

Phinek,

Przecież 5DSR 150 to silnik właśnie od Wls150.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!