Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Luty 2020, 15:31:11 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Lyd2-53  (Przeczytany 27826 razy)
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 341 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« : 28 Grudzień 2009, 00:54:18 »
0

http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,47943.html?group=pl.misc.kolej&tid=1490819&MID=%3Chh8f9c%24b8d%241%40inews.gazeta.pl%3E

Wie ktoś coś więcej na ten temat?
Zapisane
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 294 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 28 Grudzień 2009, 17:55:51 »
0

Ano wygląda na to że ŻKP szykuje sobie maszynę na sezon, a właściwie parę sezonów...widać że sporo zaczyna się tam dziać  :smile: a może ktoś ma fotki z transportu tej maszyny?
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
jakubgol
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 29 Grudzień 2009, 12:27:13 »
0

Cytat: "lisiogonek"
... a może ktoś ma fotki z transportu tej maszyny?

Już po rozładunku:
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=1729&mode=search&sessionid=4ada2de3dd8c370024b986e1b2ad8314&sessionid=4ada2de3dd8c370024b986e1b2ad8314
Zapisane

Pozdrawiam,
Jakub
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 366 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #3 : 29 Grudzień 2009, 19:27:18 »
0

Ciekawe jest że maszyna ta na środkowym zestawie napędowym ma zdjęte resory i lagi.Czyżby był to jakiś patent ze Żnińskiej K.D. na rozpieprzanie łuków.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2619 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 29 Grudzień 2009, 19:32:07 »
0

Czyli co? Tylko 2 osie przenoszą ciężar lokomotywy na tory?? Środkowa jest bo jest??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1516 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 29 Grudzień 2009, 21:27:36 »
0

Cytat: "powerpack"
Czyżby był to jakiś patent ze Żnińskiej K.D. na rozpieprzanie łuków.
Myślę raczej, że resory przydały się do innej lokomotywy, więc skoro ta chwilowo stoi...

http://www.psk-poznan.cba.pl/kolej/wask/lyd2-0067-01.jpg
Tutaj w ogóle zrezygnowano z burżuazyjnych udogodnień. Skoro stoi resorów nie potrzebuje  :twisted: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 294 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 29 Grudzień 2009, 21:56:16 »
0

Mam fotografie z tego lata na których widać że resory są w komplecie na jeżdżących maszynach 64 i 57. W ogóle to zastanawiam się ile jest prawdy w tej opini "rozwalania torowiska". Miałem okazję rozmawiać z ludźmi zawodowo zajmującymi się ŻKP i akurat ten problem nie wydaje się szczególnie palący. Porównując stan torowiska znanego mi z WKP jest podobny do ŻKP, no może lepiej odchwaszczony i odkrzaczony.
A w ogóle to słyszałem od mechaników starych że resory w L30H to temat znany nie od dziś i nawet wozili ze sobą zapasowe resory (parę takich widziałem na białośliwskich Lyd2 )
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 366 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #7 : 30 Grudzień 2009, 18:41:22 »
0

Owszem tam gdzie stosuje się ciężką szynę od S42 w górę i odpowiednie poszerzenia na łukach,lokomotywy Lyd2 mniej niszczą torowisko.
Z ciekawostek dodam iż lokomotywy z kolei Cukrowni Kruszwica w miejsce resorów piórowych miały zamontowane na każdej ladze podwójne sprężyny śrubowe i specjalne belki przenoszące ciężar pojazdu na kadłuby łożysk osiowych.Chcąc obejrzeć to rozwiązanie konstrukcyjne na żywo trzeba pojechać albo do Czech do Osoblahy lub do Jędrzejowa.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2619 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 30 Grudzień 2009, 18:53:02 »
0

Tu widać to rozwiązanie:
http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/pkolasin/02/17.jpg
http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/pkolasin/02/33.jpg
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
arti281
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 30 Grudzień 2009, 19:41:01 »
0

Cytat: "andrzej2110"


Ludzie dajcie wreście spokój z rozwalaniem torowiska.Każda lokomotywa w jakiś sposób je niszczy.Mniej lub więcej.Myśle że mimo wszystko wiekszość chciała by Lyd2 mieć na stanie w razie niczego
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 366 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #10 : 04 Styczeń 2010, 18:48:09 »
0

Chłopie chyba żeś nigdy nie jechał tą maszyną za sterami po lekkiej szynie z większą prędkością.
Do przodu owszem idzie w miarę gładko,ale jazda do tyłu już nie jest tak fajna bo pojazdem po prostu rzuca szczególnie przy jezdzie przez ostre łuki i zwrotki.
Niespokojny bieg i niszczenie torowiska przez te lokomotywy spowodowane jest kilkoma przyczynami:
-zastosowanie trzech sztywnych osi.
-duży rozstaw osi skrajnych.
-duża średnica zestawów kołowych=1000mm.
-nie równe rozłożenie mas z przodu i tyłu.
-konstrukcja układu biegowego i napędowego.
Jako ciekawostkę dodam iż lokomotywy L30H były produkowane z dwoma różnymi rodzajami podwozia tzn.z podwoziem niesymetrycznym środkowy zestaw kołowy jest umieszczony bliżej pierwszego patrząc od przodu lokomotywy(chłodnicy),z podwoziem symetrycznym gdzie środkowy zestaw kołowy został umieszczony w równym rozstawie do skrajnych.Oczywiście przez zastosowanie innych podwozi lokomotywy mają inną długość ramy i maski przedziału silnikowego.
Te z ramą symetryczną mają o jedne drzwi do przedziału silnikowego więcej.
Wszystkie lokomotywy prototypowe na dany rozstaw jak i większość serii produkcyjnej od 1977r. w górę posiada ramę niesymetryczną,dopiero egzemplarze z ostatniej serii produkcyjnej mają ramę symertyczną.
Z tego co mi wiadomo jest zachowana w stanie nieczynnym po jednej nieczynnej maszynie na 600mm(Lyd2-67 obecnie w WMD Żnin) i 750mm(CK Lyd2-01 obecnie w WMD Jędrzejów)oba egzemplarze pochodzą z 1982roku.
Jeśli chodzi o silniki stosowne w tych lokomotywach to oryginalnie zabudowany był silnik MB836B,następnie w wyniku napraw i zużywania się silników rumuńskich zabudowywano silniki produkcji polskiej 16H12A,a np. w Cukrowni Dobre do dwóch maszyn zabudowano silniki z lokomotyw Lyd1/SM03 tzn.Wola 5DSR 150 a do jednej silnik od Liaza.
W związku z czym ta ostatnia miała niezłego kopa lecz małą moc i łatwo wpadała w poślizg.

W wyniku porównania zdjęć normalnotorowej manewrowej typu LDH25 i wąskotorowej L30H doszedłem do wniosku iż ta druga jest po prostu adaptacją lokomotywy normalnotorowej do pracy na wąskim torze poprzez dodanie środkowego zestawu kołowego  (w celu zmniejszenia nacisków osiowych) i umieszczenie zestawów kołowych w ramie zęby zbytnio nie zmieniać jej konstrukcji.

Żeby nie było że nie lubię tych maszyn,zajmuję się razem z kilkoma kolegami szczególnie z kol.Bakiem ratowaniem i uruchamianiem ostatniej witaszyckiej maszynki Lyd2-63.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 294 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 04 Styczeń 2010, 19:00:12 »
0

Cytat: "powerpack"
-duża średnica zestawów kołowych=1000mm.


O ile mi wiadomo średnica jest 800mm i tylko 57  ŻKP ma 860mm wyjątkowo...
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 04 Styczeń 2010, 19:09:09 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 13:04:07 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3944 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #13 : 04 Styczeń 2010, 22:45:30 »
0

Jako, że Phinek zamknął fajny, treściwy i rozwojowy wątek o WŚ(_o_)P postanowiłem troszkę technicznych spraw pomiędlić.

Kwestia równie emocjonująca i, z pewnością, wywołająca zamknięcie tego wątka: R(_O_)ZPYCHANIE.

W czasie biegu lokomotywy z osiami sztywno osadzonymi w ostoi siły uderzenia o szyny obu skrajnych osi są przekazywane całej masie lokomotywy, co powoduje powstawanie ruchów obrotowo-wahadłowych dookoła osi pionowej przechodzącej przez środek ciężkości pojazdu, dając w efekcie wężykowanie lokomotywy w granicach luzu między obrzeżem kół, a szynami. Ponieważ im baza sztywna jest krótsza, tym większy jest kąt α nabiegania koła uderzającego o szynę (sinα=e/B, gdzie e - luz między obrzeżem koła a szyną; zaś B - długość bazy sztywnej).
Lokomotywy z krótkimi bazami tym silniej rozpychają tor nawet przy nieznacznych szybkościach.
Siły poziomo-poprzeczne działające prostopadle do osi podłużnej toru powstają również na skutek niezrównoważenia mas będących w ruchu posuwisto-zwrotnym jak wiązary i czopy korbowe.
Siły poprzeczne są skierowane na zewnątrz toru i powodują wobec tego naciski na szynę zmierzając do przesunięcia stopki jej po podkładach, łącznie z oderwaniem od podkładów i wywrócenia, także do wyginania szyn w płaszczyźnie poziomej.
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 366 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #14 : 04 Styczeń 2010, 23:05:50 »
0

Cytat: "lisiogonek"
O ile mi wiadomo średnica jest 800mm i tylko 57  ŻKP ma 860mm wyjątkowo...


Brawo dla kolegi za czujność! :grin: .
Po przestudiowaniu rysunków fabrycznych muszę przyznać się do błedu :oops:
Fabrycznie nowe obręcze w lokomotywie L30H mają rzeczywiście średnicę okręgu tocznego wynoszącą 800mm jak kolega to napisał w słowach które cytuję powyżej.
Co do ŻKP to myślę że ktoś błędnie zmierzył średnicę zestawu kołowego dodając do średnicy okręgu tocznego wysokość obręczy,stąd wyszedł taki Awymiar.

Pozdrawiam kolegów z WKP.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 05 Styczeń 2010, 00:21:41 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 13:03:59 wysłane przez Phinek » Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 540 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #16 : 05 Styczeń 2010, 08:48:02 »
0

Cytat: "powerpack"
WMD Jędrzejów

Chyba już nie ma czegoś takiego jak WMD... nawet na normalnej kolei już nie ma MD...
Cytuj

Żeby nie było że nie lubię tych maszyn,zajmuję się razem z kilkoma kolegami szczególnie z kol.Bakiem ratowaniem i uruchamianiem ostatniej witaszyckiej maszynki Lyd2-63.

Szkoda tylko,  ze nie będzie dane jej pojeździć Smutny a obecnie robi za oświetlenie terenu pizzerii....
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 07 Styczeń 2010, 20:35:28 »
0

Cytat: "powerpack"

Jeśli chodzi o silniki stosowne w tych lokomotywach to oryginalnie zabudowany był silnik MB836B,następnie w wyniku napraw i zużywania się silników rumuńskich zabudowywano silniki produkcji polskiej 16H12A,a np. w Cukrowni Dobre do dwóch maszyn zabudowano silniki z lokomotyw Lyd1/SM03 tzn.Wola 5DSR 150 a do jednej silnik od Liaza.
W związku z czym ta ostatnia miała niezłego kopa lecz małą moc i łatwo wpadała w poślizg.


Czy przy montażu tych silników (a konkretnie Wola 5DSR 150) zachowano przekładnię hydrauliczną, czy tez przemontowano mechaniczną od Wls150?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #18 : 07 Styczeń 2010, 21:33:47 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 12:54:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 07 Styczeń 2010, 21:36:33 »
0

Phinek,

Przecież 5DSR 150 to silnik właśnie od Wls150.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!