Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3900 : 10 Luty 2018, 18:32:19 » |
0
|
4827. Co powinien zrobić maszynista prowadząc pociąg po linii kolejowej wyposażonej w semafory kształtowe, gdy napotka przed sobą semafor wskazujący swym ramieniem sygnał "Sr 1" (ramię semafora podniesione do góry pod kątem ok. 45 st.), a jednocześnie na semaforze tym świeci się lampa oświetlona kolorem czerwonym? 4827,5. Jaki błąd popełnił Kolega Filip w pytaniu 4827?To takie pytanie dla jaj bo Wielkanoc się zbliża.
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Filip Bebenow
|
|
« Odpowiedz #3901 : 10 Luty 2018, 18:39:19 » |
0
|
Po korekcie:
4827. Co powinien zrobić maszynista prowadząc pociąg po linii kolejowej wyposażonej w semafory kształtowe, gdy napotka przed sobą semafor wskazujący swym ramieniem sygnał "Sr 2" (ramię semafora podniesione do góry pod kątem ok. 45 st.), a jednocześnie na semaforze tym świeci się lampa oświetlona kolorem czerwonym?
Mea maxima culpa ;-)
Pozdrawiam,
FB
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
lisiogonek
|
|
« Odpowiedz #3902 : 10 Luty 2018, 19:21:48 » |
0
|
sygnał wątpliwy, traktuję więc jako "Stój"
|
|
|
Zapisane
|
TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
|
|
|
Ptr
|
|
« Odpowiedz #3903 : 10 Luty 2018, 21:07:14 » |
+1
|
Mimo wszystko jest to sygnał Sr2 więc można jechać dalej. Sygnał świetlny ma za zadanie pomagać w rozpoznaniu wskazania semafora w porze nocnej. Jego mechaniczne powiązanie z miejscem z którego się podaje sygnały (czyli najczęściej nastawnia) jest przedłużeniem układu który porusza wcześniej ramieniem semafora, toteż można zakładać że właśnie na tym ostatnim odcinku układu cięgieł nastąpiła awaria. Gdyby awaria wystąpiła na odcinku ramię semafora - nastawnia to ramie opadło by dając sygnał stój, gdyż jest wyważone tak aby pozostawać zasadniczo w pozycji poziomej.
Niezależnie od tego należy oczywiście zgłosić awarię.
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Adam W
|
|
« Odpowiedz #3904 : 10 Luty 2018, 22:19:07 » |
0
|
Niekoniecznie musi to być awaria sprzętu. Wystarczy że ten co wciągał lampy na górę nie dojechał sankami do najwyższego położenia. Wtedy rolka przesłony nie wjedzie w kanał dźwigni hakowej a przesłona nijak nie będzie sprzęgnięta z łożem ramienia i w takim stanie lampa zawsze będzie świeciła przez czerwone szkło.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
|
« Odpowiedz #3905 : 11 Luty 2018, 08:38:33 » |
+2
|
Uzupełniając odpowiedź, maszynista ma obowiązek zastosować się do sygnału dziennego, a dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Gdyż tak mówi aktualnie obowiązujące rozporządzenie (zresztą stare przepisy również), a dokładnie paragraf 60, pkt 2. tego rozporządzenia: "2. Sygnał wątpliwy na semaforze albo brak świateł na semaforze świetlnym oznacza sygnał „Stój”, z tym zastrzeżeniem, że jeżeli w porze nocnej semafor kształtowy wskazuje nocny sygnał Sr 1 „Stój” albo nocny sygnał jest nieoświetlony lub wątpliwy i jednocześnie semafor ten wskazuje sygnał dzienny zezwalający na jazdę, a przed tym semaforem nie ustawiono tarczy zatrzymania – sygnał D1, ważny jest sygnał dzienny.".
Reszta jest tak jak napisali to koledzy wyżej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Filip Bebenow
|
|
« Odpowiedz #3906 : 11 Luty 2018, 17:47:47 » |
0
|
Mimo wszystko jest to sygnał Sr2 więc można jechać dalej. Sygnał świetlny ma za zadanie pomagać w rozpoznaniu wskazania semafora w porze nocnej. Jego mechaniczne powiązanie z miejscem z którego się podaje sygnały (czyli najczęściej nastawnia) jest przedłużeniem układu który porusza wcześniej ramieniem semafora, toteż można zakładać że właśnie na tym ostatnim odcinku układu cięgieł nastąpiła awaria. Gdyby awaria wystąpiła na odcinku ramię semafora - nastawnia to ramie opadło by dając sygnał stój, gdyż jest wyważone tak aby pozostawać zasadniczo w pozycji poziomej.
Niezależnie od tego należy oczywiście zgłosić awarię.
Kolejne pytanie zatem przypada w udziale Ptr-owi. Dziękuję za SRK-owskie wyjaśnienie zasady podawania ramieniem sygnału. Kolega Kamlox oczywiście doprecyzował temat od strony przepisów podając konkretny przepis, ale to jednak Ptr był pierwszy. To jeden z wielu smaczków kolei, dla których warto czasem nieco dokładniej przyjrzeć się przepisowo-praktycznym niuansom. Lecimy dalej! Pozdrawiam, FB
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ptr
|
|
« Odpowiedz #3907 : 11 Luty 2018, 21:38:16 » |
0
|
Każdy zapewne oglądał film "Człowiek na torze". Pytanie dotyczy kluczowego wydarzenia w tym filmie. Przypomnijmy sobie tą sytuację: semafor podawał Sr3, czyli wolna droga ze zmniejszoną szybkością, jednak w dolnej latarni zabrakło nafty i była zgaszona, przez co sygnał nocny wyglądał jak Sr2 -tak jak na załączonym kadrze z filmu. Groziło to wykolejeniem rozpędzonego pociągu na zwrotnicy ułożonej na bok.
4828 Co mógł zrobić Orzechowski (zamiast tego co zrobił, czyli rzucenia się pod pociąg), aby zmusić drużynę trakcyjną nadjeżdżającego pociągu do zwolnienia i doczytania właściwego sygnału który pokazywał semafor?
Zakładamy oczywiście że możliwości są takie same jak wynika z sytuacji przedstawionej na filmie.
|
To jest przekaz.
|
|
|
prof_klos
|
|
« Odpowiedz #3908 : 11 Luty 2018, 22:10:25 » |
0
|
Według czystej improwizacji... podać sygnał ręczny "Stój", bodajże D-2, wyznaczany zataczaniem okręgów chorągiewką, bądź w kryzysowej sytuacji _czymkolwiek_.
|
|
|
Zapisane
|
Filozofia sztuką życia...!
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3909 : 11 Luty 2018, 22:30:02 » |
0
|
A jakby trochę ściągnął tę górna lampę w dół? Nie mam pojęcia jak działa taki semafor, ale skoro Wystarczy że ten co wciągał lampy na górę nie dojechał sankami do najwyższego położenia. Wtedy rolka przesłony nie wjedzie w kanał dźwigni hakowej a przesłona nijak nie będzie sprzęgnięta z łożem ramienia i w takim stanie lampa zawsze będzie świeciła przez czerwone szkło. to myślę że tak dało by radę zatrzymać pociąg prowadzony przez Zaporę.
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Ptr
|
|
« Odpowiedz #3910 : 11 Luty 2018, 23:32:38 » |
0
|
@prof_klos - istnieje duże prawdopodobieństwo że nie został by taki sygnał po ciemku zauważony. @Kucyk - Tak, to jest jedna z możliwości i chyba najprostsza oraz najszybsza do wykonania. Inną opcją mogło być całkowite ściągnięcie świecącej lampy i ewentualne dla pewności dawanie nią sygnału Rm4. Kolejna możliwość to wstawienie świecącej lampy w miejsce tej zgaszonej - wtedy tylko pomarańczowa przesłona była by podświetlona. Możliwości jest wiele ale Orzechowski wybrał akurat taki sposób :/
Ogólnie w tym miejscu filmu jego logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy zostaje mocno zaburzony, bo po co Orzechowski miał by wciągać z powrotem całą tą windę z lampami żeby znowu podświetlić tylko zieloną przesłonę, skoro gdy było wszystko na dole to świeciło się na czerwono. Jeżeli tego rzeczywiście nie wciągnął to maszynista widział czerwone światło albo nie widział żadnego, więc powinien przyjrzeć się położeniu ramion...
¯\_(ツ)_/¯
Czekamy zatem na pytanie Kucyka.
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3911 : 12 Luty 2018, 16:33:41 » |
0
|
Kolejna możliwość to wstawienie świecącej lampy w miejsce tej zgaszonej - wtedy tylko pomarańczowa przesłona była by podświetlona. No niestety nie - w czasach Mechanika Orzechowskiego obraz nocny semafora podanego "na dwa" to były dwa zielone światła. Właśnie zgaśnięcie jednego (obojętnie którego) powodowało że zamiast "jazdy na bok z 40km/h" Zapora i Nowak widzieli "jazdę na wprost". Oczywiście, w realnej kolei była by jeszcze tarcza ostrzegawcza, ale nie ma co się tu rozwodzić nad technikaliami, wszak mamy tu do czynienia nie z filmem szkoleniowym, ale z X Muzą - fikcyjną opowieścią o ludzkich charakterach dla których tłem i miejscem zmagań staje się świat kolei. Wracamy do BHP obsługi pociągów. Wyobraź sobie ze jesteś maszynistą i nagle podczas jazdy następuje jakieś zdarzenie: no nie wiem, coś w lokomotywie strasznie huknęło i tłucze, zobaczyłeś że podróżny wypadł z wagonu, widzisz wielkie drzewo leżące na torze, ogień bucha Ci z podwozia, ktoś Ci się rzucił pod lokomotywę, albo łubudu! auto żeś na przejeździe zgarnął. Oczywiście zatrzymujesz pociąg. A następnie... 4829. Co należy jako pierwsze uczynić po zatrzymaniu pociągu?
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Luty 2018, 16:53:02 wysłane przez Kucyk »
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
kamlox
|
|
« Odpowiedz #3912 : 12 Luty 2018, 17:41:37 » |
0
|
Zakręcić na lokomotywie hamulec ręczny by w razie dłuższego postoju, gdy spokojnie sobie powietrze nam ucieka ze zbiorników nie okazało się nagle, że razem z nim ucieknie nam i skład.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3913 : 12 Luty 2018, 18:47:47 » |
-1
|
Lokomotywa ma niesprawny ręczny - ogólnie, co należy zrobić?
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
|
« Odpowiedz #3914 : 12 Luty 2018, 19:02:03 » |
0
|
Lokomotywa ma niesprawny ręczny - ogólnie, co należy zrobić?
Zabezpieczyć skład przed zbiegnieciem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #3915 : 12 Luty 2018, 19:52:06 » |
0
|
Zgłosić zatrzymanie pociągu do dyżurnego ruchu.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3916 : 12 Luty 2018, 19:59:38 » |
0
|
Klan: Zabezpieczyć jak? - chodzi mi o przysłówek, a nie o fizyczny sposób. W tym pytaniu chodzi właśnie o to jak zabezpieczyć.
Andrzej2110: zgłoszenie jest następną czynnością po zabezpieczeniu.
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
|
« Odpowiedz #3917 : 12 Luty 2018, 20:16:28 » |
0
|
Należycie zabezpieczyć
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #3918 : 12 Luty 2018, 20:18:19 » |
0
|
Co to znaczy "należycie"?
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
lisiogonek
|
|
« Odpowiedz #3919 : 12 Luty 2018, 20:31:15 » |
+1
|
Ja tam się może nie znam ale należyte zabezpieczenie jest zależne od warunków miejscowych. Na przykład na prostej bez spadków wystarczy zaciągnąć hamulec w jednym wagonie i nie ma szans na zbiegnięcie wagonów. Na ostrych spadkach (których jest dużo na WKP na przykład) zaciągasz wszystkie hamulce jakie masz na wagonach i jeszcze dokładasz płozę od strony spadku.
|
|
|
Zapisane
|
TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
|
|
|
|