Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 23:59:53 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 199 200 [201] 202 203 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1758372 razy)
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4000 : 02 Marca 2018, 21:56:36 »
0

Nie podchodziłem do tego pytania, gdyż obawiałem się nawet pojedynczego wygwieżdżenia.  ;)W moim wieku taki upadek, na skutek którego widzimy gwiazdy może być upadkiem ... ostatnim.  Smutny
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4001 : 02 Marca 2018, 21:59:21 »
+6

Patrząc na rozwój odpowiedzi (i tu zakładam że Autor prawidłowej odpowiedzi nie zna) ogólnie pytanie można zaliczyć do wy-e-banych w kosmos, stąd te gwiazdy...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4002 : 03 Marca 2018, 14:03:06 »
0

4836,5. Pozakonkursowo, przy temacie zapytam się, zaznaczając, że nie znam odpowiedzi, jakie były najdłuższe ROZKŁADOWE pociągi wąskotorowe wyprawiane w Polsce? W jakich relacjach planowo jechało się najdłużej, najdalej? Wiadomo przecież, że z Ozorkowa do Gniezna czy Trzebiatowa do Koszalina nie kursowały bezpośrednie, planowe pociągi.

Jeżeli chodzi o drugi biegun, tj. najkrótsze planowe pociągi wystawiane na wąskich torach to z dużą dozą prawdopodobieństwa stawiam na Pleszew Miasto - Pleszew (Kowalewo), co swoją drogą, planowo funkcjonuje do dzisiaj.
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #4003 : 03 Marca 2018, 14:08:22 »
+2

Najdłuższa relacja o jakiej słyszałem to Jędrzejów-Kocmyrzów, wyjazd ok. 22 i przyjazd na miejsce ok. 6 rano.
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4004 : 03 Marca 2018, 14:27:01 »
0

Z Koszalina do Stepnicy miałby 270 km.

Koszalin
Świelino - 29,00
Białogard Wąsk. - 31,98
Lepino Trójkąt - 25,53
Gościno - 15,63
Tąpadły - 38,32
Popiele (oczywiście przez Trzebiatów) - 75,38
Stepnica - 54,00
Liczyłem kilka tras ale tej zapominałem sprawdzić. Tak więc to odpowiedz należy uznać i prawo do pytania przypada 2xm

Najdłuższy rozkładowy to Jędrzejów - Szczucin 137km (Jędrzejów - Kocmyrzów 123km)
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4005 : 03 Marca 2018, 15:45:52 »
0

Dobry Boże, cała noc i tyleż kilometrów na 750 mm rozkładowo! To musiało być wyzwanie dla prawdziwych twardzieli. Pewnie na tej trasie kursowały towosy. I pewnie nikt nie jechał całej relacji. Bilet relacjonowany na taką trasę musi być niezwykle cenny w obecnych czasach. 
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4006 : 03 Marca 2018, 17:12:12 »
0

Cytuj
Liczyłem kilka tras ale tej zapominałem sprawdzić. Tak więc to odpowiedz należy uznać i prawo do pytania przypada 2xm
Na sieci jędrzejowskiej dałoby się wykręcić 219 km (Charsznica - Rataje Most). Natomiast gdyby rozszerzyć granice czasowe do całego okresu powojennego, to z długością 277 km wygrałaby chyba relacja Drawsko Pomorskie - Stepnica (czyli to, co wskazał Piottr_tt + 21 km z Ińska do Drawska czynne do 1955 roku).

Cytuj
4836,5. Pozakonkursowo, przy temacie zapytam się, zaznaczając, że nie znam odpowiedzi, jakie były najdłuższe ROZKŁADOWE pociągi wąskotorowe wyprawiane w Polsce?
Ale właściwie dlaczego pozakonkursowo? To w sumie całkiem ciekawy wątek. Innym pytaniem mogłaby być najdłuższa możliwa relacja bez zmiany kierunku jazdy, ale zostańmy przy tym:

Jaki był najdłuższy rozkładowy czas jazdy pociągu pasażerskiego na kolejach wąskotorowych w Polsce?
Dla uporządkowania przyjmijmy, że mówimy o okresie od 1922 i relacjach zawartych w SJRP. Czas przejazdu w godzinach i minutach oraz relacja.

Cytuj
Najdłuższa relacja o jakiej słyszałem to Jędrzejów-Kocmyrzów, wyjazd ok. 22 i przyjazd na miejsce ok. 6 rano.
8 godzin to niezły wynik, ale znam co najmniej jedną dłuższą.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4007 : 03 Marca 2018, 19:07:33 »
+2

O ile dobrze pamiętam to nie Jędrzejów - Kocmyrzów a Jędrzejów - Szczucin - nocny pociąg wyruszający z Jędrzejowa około pierwszej w nocy. Wracając z Krakowa do Warszawy nocnym poc. z Zakopanego Nr 3114 często widywałem skład do Szczucina stojący w pobliżu normalnotorowej wieży ciśnień - Px48 & 2 x 3Aw.
Natomiast odpowiadając na pytanie ... to na dobry początek - 10 godz. 30 min. rel. Nasielsk - Lipno 119 km. Rok 1922. Kto da więcej?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4008 : 03 Marca 2018, 22:18:54 »
0

Podbijam
Szczucin - Jędrzejów 153 km, zima 1928/1929
Wyjazd 12:00 dojazd 24:00 co daje równe 12 godzin jazdy.
Co ciekawe w drugą stronę pociąg jechał 11:35h

Nie wiem czemu w rozkładach do 1931 roku są inne odległości w km
« Ostatnia zmiana: 03 Marca 2018, 22:43:43 wysłane przez andrzej2110 » Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4009 : 04 Marca 2018, 15:20:27 »
+6

Jako że mamy takie ładne niedzielne popołudnie, zgodnie ze wcześniejszą obietnicą pragnę powrócić do wypowiedzi o rzekomym podpieraniu walczaka blachą wahliwą i, przy okazji omówienia kwestii technicznych, wyjaśnić Kolegę Kamloxa.

Popatrzmy na rysunek schematyczny przedstawiający sposób zabudowania kotła parowego na lokomotywie.



Kreseczkami niebieskimi z iksami na końcu zaznaczyłem śruby lub nity biorące udział w łączeniu. Strzałkami zielonymi siły występujące podczas jazdy przód-tył, niebieskimi – prawo-lewo, a różowymi (były czerwone, ale skaner coś źle widzi) nacisk ciężaru kotła, zarówno dynamiczny, jak i statyczny.

Z przodu kotła dymnica D zamocowana jest do dźwigara poddymnicznego dD szeregiem śrub wzdłuż i w poprzek osi kotła. To złącze jest głównym połączeniem kotła z ostoją O i tam (i tylko tam) przenoszone są siły we wszystkich kierunkach.

Dalej mamy walczak W podparty tematyczną blachą wahliwą bW. Połączenie okrągłego walczaka z bW możliwe jest poprzez przynitowany do walczaka W kątownik k który skręcony jest z blachą wahliwą. To połączenie przenosi wyłącznie siły prawo-lewo.

Z tyłu kotła stojak S podparty jest na ślizgach stojaka śS które przenoszą ciężar dupska na ostoję O. Dodatkowo stojak stabilizowany jest prawo-lewo przez znajdującą się na samym końcu blachę wahliwą stojaka bS.

Dla ułatwienia zrozumienia pokażę teraz jak to w praktyce wygląda. Oto dźwigar dymnicy dD – widać solidność mocowania. W te wszystkie otwory wchodzą specjalne śruby łączące wspornik z dnem dymnicy.



Teraz blacha wahliwa walczaka bW. To ta z łukowo wyborowanymi otworami. Bliżej nas, na dole zdjęcia, między kołami, znajduje się dźwigar stojaka o który na końcach, między widocznymi pionowymi ogranicznikami opierają się ślizgi śS. Na zdjęciu leży na nim trochę syfu zaś czujne oko dostrzeże po lewej stronie, w najjaśniejszym miejscu, blaszkę. Zapamiętajmy ten szczegół!



Teraz popatrzcie na zbliżenie połączenia blachy wahliwej walczaka bW z kątownikiem k. Jest wykonane przy pomocy tzw. śrub pasowanych. Otwory i wkręty mają bardzo precyzyjne wymiary, wchodzą w siebie bardzo ciasno - na wcisk - i po skręceniu wszystko trzyma się bez żadnego luzu. Dla ciekawych dodam że jest to pasowanie H8/s7, czyli z dokładnością do setnych części milimetrów. Zatem nie ma możliwości „ustawienia” kotła na tym połączeniu. Jest to jedna, konkretna pozycja.



Dalej mamy ślizgi stojaka śS które opierają się o omawianą wcześniej belkę. I tu tkwi szkopuł – ich grubość musi być tak precyzyjnie (z taką dokładnością jak pasowanie śrub) dobrana aby otwory w blasze bW i kątowniku k się idealnie pokrywały.
Ślizgi się wyrabiają, więc przy każdym zdjęciu kotła trzeba je wymierzyć i najczęściej wykonać nowe. W tym przypadku pseudomechanik stwierdził, że to jest niepotrzebny zamęt i widząc że ślizgi wiszą w powietrzu ponakładał tu i tam blaszek. Jedną już widzieliśmy, a tu znajdziemy drugą.



Blaszki jak to blaszki, powysuwały się, powygniatały, powycierały i… dźwigar dymnicy dD trzymał, ślizgi śS nie podpierały, zatem cała dupa, czyli stojak S zwisała i tańczyła na nierównościach toru.

Większa część ciężaru kotła była podpierana na walczaku przez blachę wahliwą. Walczak pracował nie tak jak powinien. Właśnie – wiecie czemu kocioł złapany jest za dymnicę? Bo nie ma w niej ciśnienia więc jest rozsądnym aby ją obciążać z zewnątrz. Walczak ma za zadanie przeciwstawiać się ciśnieniu pary działającemu od wnętrza i nie został zaprojektowany jako konstrukcja nośna. Poza tym zobaczcie na jak wielkiej powierzchni łączy się dymnica z dźwigarem a na jak małej (czterokrotnie mniejszej) styka się z walczakiem blacha wahliwa.

Co jednak dalej się stało? Któregoś pięknego dnia kociołek zaczął cieknąć. Po zdjęciu blach ukazał się taki widok:



Walczak był, pod wpływem niepodpartego, a zatem rzucającego się na każdej nierówności zadu kotła nagniatany przez blachę wahliwą i pękł w wyniku zmęczenia materiału. I to widać wspaniale na zdjęciu na którym oprócz widocznej po przycięciu kątownika k szczeliny, można zobaczyć też początek pobierania próbek pierścieniowych dla zbadania wytrzymałości blach.



Kolego Kamlox, gdybyś to Ty naprawiał kocioł, a zakładam że w związku z tym co napisałeś olał byś ustawienie kotła (otworów kątownika) względem blachy wahliwej, te pominięcie drobnego na milimetr szczegółu kosztowałoby po jakimś czasie jednostkę eksploatującą parowóz ponad 100.000 złotych i dodatkowy miesiąc pracy. Piszę to nie przeciwko Tobie, ale w proteście przeciw rozpowszechnianiu anty-wiedzy która potrafi zaszkodzić bardziej niż brak wiedzy.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 224 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4010 : 04 Marca 2018, 21:09:46 »
0

Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie 
Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4011 : 04 Marca 2018, 21:10:35 »
0

Ośmielę się zauważyć, że mniejsze parowozy mają uproszczone mocowanie kotła z ostoją. Mamy mocowanie poddymniczne i na ścianie podgardlanej śruby mocowane do otworów fasolkowych na kątowniku poprzecznym ostoi . Najwyraźniej producent uznał to za wystarczające
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4012 : 05 Marca 2018, 12:30:31 »
0

Cytat: andrzej2110
Szczucin - Jędrzejów 153 km, zima 1928/1929
Wyjazd 12:00 dojazd 24:00 co daje równe 12 godzin jazdy.

I to jest typowany przeze mnie zwycięzca, choć oczywiście SRJP to potężny zasób i być może gdzieś ukryty jest jakiś jeszcze lepszy wynik. Wydaje mi się to jednak o tyle mało prawdopodobne, że to właśnie te dwie wymienione linie (Nasielsk - Lubicz i Jędrzejów - Szczucin) były zdecydowanie najdłuższe na sieci. Zazwyczaj "cięto" relacje na odcinki pomiędzy poszczególnymi stacjami węzłowymi i odległości oraz czasy przejazdu są wyraźnie mniejsze. W związku z tym proponuję zaczekać do wieczora na skomunikowanie i jeśli nikt nie zgłosi więcej niż 12 godzin, to odjazd!
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4013 : 05 Marca 2018, 14:23:10 »
0

I to jest typowany przeze mnie zwycięzca, 
Pomaluśku ze mną tańcuj ... 
Zacytuję słowa Kucyka "chyba i sam Autor nie zna prawidłowej odpowiedzi".

Lato 1922. poc. nr 3451 - Dukszty - Druja - odj. 6.00 - prz. 18.05 = 12,05.

A jakby było jeszcze za mało to jest taki dziwny pociąg (nie wymieniałem go za pierwszym razem) -Zima 1926/1927.
poc. nr  7054 - Sierpc - Lubicz odj. 5.50 - przyj. 19.03 = 13,13. -poc. ma prawie 8 godzinny postój w Lipnie.

No śmiało Towarzysze, podejmujcie ... dalsze próby....
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4014 : 05 Marca 2018, 17:50:28 »
0

Widziałem to relacje ale nie w 1922 roku a w 1928. Gdy zauważyłem ze ma tak długi postój w Lipnie uznałem to za 2 pociągi Skoro mamy zaliczyć to za jeden to poc. nr  7054 - Sierpc - Lubicz odj. 5.20 - przyj. 19.03 = 13,43 z czego 7:58 godzinny postój w Lipnie.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4015 : 05 Marca 2018, 18:36:47 »
+3

Cytuj
Lato 1922. poc. nr 3451 - Dukszty - Druja
A miałem zastrzec w pytaniu, że chodzi o tereny obecnej RP. No, ale tak wysłałem, nie chciałem edytować i teraz mam za swoje.

Cytuj
Gdy zauważyłem ze ma tak długi postój w Lipnie uznałem to za 2 pociągi Skoro mamy zaliczyć to za jeden to poc. nr  7054 - Sierpc - Lubicz odj. 5.20 - przyj. 19.03 = 13,43 z czego 7:58 godzinny postój w Lipnie.
Bo w praktyce to były dwa pociągi, ale... numer jest jeden, więc należy zaliczyć. Choć nie jest to wspomniane powyżej doświadczenie bujania się przez kilkanaście godzin w wąskotorowym wagonie.

Cytuj
Zacytuję słowa Kucyka "chyba i sam Autor nie zna prawidłowej odpowiedzi".


Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4016 : 15 Marca 2018, 19:52:10 »
0

Konkurs nam umarł?
Ciśniemy, ciśniemy, bo codzienna dawka wiedzy, lektura wieczornej kawy traci sens...
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4017 : 16 Marca 2018, 20:45:46 »
0

No, Profesorze - namówiłeś!

W lokomotywie Lxd2 zaobserwowano we wodzie chłodniczej olej. Ale nigdzie w oleju wody nie ma...

4838. Gdzie nastąpiła nieszczelność?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4018 : 16 Marca 2018, 22:00:46 »
0

W wymienniku?
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4019 : 16 Marca 2018, 22:50:56 »
0

A może w lokomotywie?
Sorki za uszczypliwość, ale jak tak mają wyglądać zmagania konkursowe, to szczerze pisząc traci ta cała pisanina sens.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 ... 199 200 [201] 202 203 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!