Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:58:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 204 205 [206] 207 208 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1565043 razy)
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4100 : 06 Lipiec 2018, 22:11:09 »
0

Odpowiedź prawidłowa.Więc wolna droga dla kolegi,do zadania następnego pytania.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4101 : 07 Lipiec 2018, 12:45:09 »
0

Szyny na wąskim torze możemy przytwierdzać do podkładów drewnianych na dwa sposoby: bezpośredni i pośredni.
Bezpośredni system to taki w którym wkręty dociskają jednocześnie szynę i podkładkę do szpały - jest to najczęściej stosowany sposób montażu. Prosty, ale wymagający okresowego dokręcania wkrętów i ogólnej dbałości. Widnieje na zezbójowanej z witryny http://www.valente.it/ ilustracji po lewej stronie.



Sposób pośredni (po prawej) charakteryzuje się tym, że podkładka jest przytwierdzona do podkładu, zaś do podkładki osobnym mocowaniem dociśnięta jest szyna. Sposób pośredni jest zatem bardziej skomplikowany, ale trwalszy, bo stopa drgającej od obciążeń dynamicznych, czy też naprężającej się od rozszerzania termicznego szyny nie ciągnie wkrętów które przez to nie luzują się. Aby jednak zalety mocowania pośrednie były w pełni wykorzystane między stopę szyny a podkładkę daje się (niewidoczną na schemacie) cienką przekładkę wykonywaną dawniej ze sprasowanego drewna topoli, a dziś z polimeru.

4853. Jakie zadanie spełnia przekładka podszynowa w mocowaniu pośrednim?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4102 : 07 Lipiec 2018, 14:52:03 »
0

Podkładka o której mowa ma za zadanie tłumienie drgań.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4103 : 07 Lipiec 2018, 15:11:26 »
0

No właśnie nie - dodam, że spodziewałem się tej odpowiedzi, bo jest ona jedną z "legend" opowiadanych przez Wąskotorian. Tłumienie drgań od przejeżdżającego taboru, bo zapewne o takich drganiach Kolega JSz myśli, nie jest zasadniczą rolą przekładki w mocowaniu typu K.
Owszem, jakby się uprzeć - bo są takie rozwiązania konstrukcyjne w że przekładki wykonywane są z gumy czy innego elastomeru - można by pokusić się o stwierdzenie że przekładka tłumi drgania czy hałas, ale zaręczam: jest to jej zastosowanie dodatkowe i widywane w konstrukcjach powiązanych z podkładami strunobetonowymi, bądź betonowymi monoblokowymi, a ja pytam o przytwierdzenie do szpał drewnianych.

Zatem ponownie zapytuję: po co jest w mocowaniu pośrednim dawana przekładka?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4104 : 07 Lipiec 2018, 15:20:40 »
0

Umożliwia ruch szyny na skutek zmian temperatury.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4105 : 07 Lipiec 2018, 15:27:53 »
0

Źle, a nawet bardzo źle! Wręcz biegunowo źle. To taka specyficzna podpowiedź.

P.S. Dlaczego podnosząc jakiś ciężar lewarem podkłada się między przedmiot a windę kawałek drewna?...
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4106 : 07 Lipiec 2018, 15:44:56 »
0

Ta podkłada rozkłada równo nacisk między szyną a podkładką. bez tego szyna aby równo dolegała do podkładki musiała by byc idealnie wykończona aby dolegała na całej powierzchni a nie punktowo.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4107 : 07 Lipiec 2018, 16:01:04 »
0

Strzał drugi: podkładka o której mowa spełnia rolę łożyska ślizgowego,niwelując tarcie między stopką szyny a podkładką żebrową,dzięki czemu obie powierzchnie nie zużywają się aż tak szybko.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4108 : 07 Lipiec 2018, 16:39:14 »
0

STOP! Uwaga, Andrzej 2110 jest już na skraju odkrycia prawdy, choć Kolega JSz też się zbliża we właściwym kierunku - stąd jeszcze jedna podpowiedź: po co to doleganie na jak największej powierzchni?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4109 : 08 Lipiec 2018, 05:39:53 »
0

Drewno pod windę kładzie się po to żeby przeżyć do fajrantu. Stal po stali może się poślizgnąć powodując różne przykre skutki, zwłaszcza jeśli ściska się elementy sprężyste. Drewno daje pewny punkt podparcia.

Myślę ż ta podkładka pod szyną ma za zadanie powstrzymywać ruchy szyny w płytce żeby nie powodować zużycia przytwierdzenia czyli powstawania luzów.
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4110 : 08 Lipiec 2018, 07:04:46 »
0



Myślę ż ta podkładka pod szyną ma za zadanie powstrzymywać ruchy szyny w płytce żeby nie powodować zużycia przytwierdzenia czyli powstawania luzów.
Coby szyna nie pelzala😉
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4111 : 10 Lipiec 2018, 20:38:49 »
+2

Z lekkim opóźnieniem, wszak trzeba było przygotować stosowną ilustrację, a to się wiąże z pewnymi komplikacjami jak na ten przykład znalezieniem kredek, oświadczam, że właściwą odpowiedzią jest: głównym zadaniem przekładki w mocowaniu pośrednim jest zapobieżenie ruchom wzdłużnym elementów poprzez zwiększenie tarcia między stopą szyny a podkładką.
Jest jeszcze jedno zadanie, ale o nim na koniec, tym nie mniej Kolega MichałŁ jako pierwszy udzielający odpowiedzi właściwej ma prawo do następnego, 4854. pytania.

Szyna musi być przytwierdzona do podkładów w sposób jak najsilniejszy. Podkład zatopiony w podsypce przenosi oprócz sił góra-dół i tych na boki, także siły przód-tył związane z rozszerzalnością termiczną stali. Rozumiecie? Szyna chcąc się wydłużyć musi popychać podkład który napiera na warstwę podsypki, która swą gęstością i masą powstrzymuje ruch.

Jeśli przytwierdzenia nie trzymają szyny, to może ona swobodnie się poruszać aż do momentu gdy napotka jednak jakiś opór, ot choćby właściwie przymocowany podkład. Wtedy, jeśli mocowanie jest solidnie - przesunie go w podsypce niczym lemiesz pługa, a jeśli siła będzie większa od tarcia mocowania zwyczajnie zerwie stabilne złącze. Jaki będzie tego efekt? - ogólnie nieciekawy, ale o tym innym razem.

Stal po stali ślizga się dobrze. Sami wiemy to choćby z eksploatacji lokomotyw które rolować potrafią. Jeśli by przyjrzeć się z bardzo bliska powierzchniom metalowym, to można zobaczyć że nie są one idealnie gładkie. Popatrzcie na rysunek:



Na górze literką A oznaczyłem układ w którym oznaczona kolorem brązowym stopa szyny S dotyka bezpośrednio zielonawej podkładki P. Widzicie że styk jest tylko punktowy. Taki styk nie daje pewności trzymania.

Jeśli zaś między dwie chropowate, twarde stalowe powierzchnie wprowadzić niebieską przekładkę Prz z miększego materiału, to po ściśnięciu wypełni ona szczelinę jak na rysunku B. W takim układzie przesunięcie S względem P będzie się wiązało z "przemieszaniem" materiału przekładki Prz co wymaga ogromnej siły. Reasumując: przekładka jest niezbędną do stworzenia węzła tarcia w mocowaniu.

Jest jeszcze jedna sprawa o której mało kto pamięta: elementy mocowania typu K są tak dobrane wymiarowo, że bez przekładki (rys. 2) śruby stopowe (na rysunkach dolnych takie niby krzyże św. Andrzeja) nie stoją w pionie jak powinny, zaś oznaczone na żółto łapki nie dotykają całymi powierzchniami dociskowymi do stopy szyny jak i do podkładki, przez co złącze nie pracuje jak konstruktor założył (rys. 1). Małe tarcie stopa-podkładka powoduje ruchy które momentalnie wyrabiają rant kantującej łapki w miejscu styku z szyną i całość w ogóle traci swe właściwości.
Mało kto zwraca na tę kwestię uwagę, bo na Polskich wąskich jak się naprawi tor, to przez następne 20 lat nikt się nim nie interesuje, stąd nie wie o takich zjawiskach, ale zaufajcie mi - wiem o czym piszę.

No i tyle słów ewangelicznych na dzisiejszą uroczystość.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4112 : 12 Lipiec 2018, 15:17:30 »
0

Zawsze mnie uczono, że największy problem jest przez gumę, zwłaszcza pękniętą. Najbardziej chyba popularną gumą na kolei jest uszczelka do sprzęgu powietrznego czy to hamulcowego czy to roboczego. Ale ma też zastosowanie jeszcze w innym elemencie. Stąd moje pytanie

4854.W jakim jeszcze elemencie znajdziemy uszczelkę ze sprzęgu powietrznego?

« Ostatnia zmiana: 12 Lipiec 2018, 15:28:59 wysłane przez MichałŁ » Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #4113 : 12 Lipiec 2018, 16:34:22 »
0

Zawór nagłego hamowania zwany też klapą Ackermanna
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4114 : 12 Lipiec 2018, 18:22:07 »
0

To prawidłowa odpowiedź. Zadawaj dalej.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #4115 : 13 Lipiec 2018, 20:53:28 »
0

Nie chce mi się wymyślać więc:

4855.Podaj trzy różnice między zaworem rozrządczym LuXR1 i LuV1
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4116 : 14 Lipiec 2018, 14:59:11 »
0

1. LuV1 nastawiacz T-O, LuXR1 nastawiacz T-O-P.
2. LuV1 nastawiacz G-R. LuXR1 brak takiego czegoś.
3. LuV1 zewnętrze dławiki czasu luzowania G-R. LuXR1 brak dławików.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #4117 : 15 Lipiec 2018, 16:16:18 »
0

Dokładnie to autor miał na myśli Sw2 podano
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4118 : 16 Lipiec 2018, 20:51:31 »
0

To może teraz pytanie z branży rzadko tu zadawanej, czyli srk.
W scentralizowanych urządzeniach SRK (czyli wajchy w nastawni, pędnie i te sprawy) jest element nazywany naprężaczem. Jak sama nazwa wskazuje jego zadaniem jest naprężanie pędni aby miała stały naciąg niezależnie od temperatury. Jednak ma też inne zadanie nie wynikające tak oczywisto ze swojej nazwy. Więc pytanie brzmi:

Jaką jeszcze funkcje w urządzeniach srk spełnia naprężacz ?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4119 : 16 Lipiec 2018, 20:54:24 »
0

Jak opadnie to znaczy że pędnia jest pęknięta lub inaczej uszkodzona.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: 1 ... 204 205 [206] 207 208 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!