Wielokrotnie apelowałem o zamieszczanie artykułów, a nie linków do nich, ale... Ech, kazał pan - zrobił sam.
Portal Transport Publiczny
donosi:
Gliwice budują drogę rowerową w śladzie górnośląskiej wąskotorówkiW Gliwicach trwa budowa nowego odcinka drogi rowerowej, który biegnie w śladzie dawnej linii Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Do jego budowy wykorzystano stare nasypy, na których torowisko zostało rozkradzione. Trasa ma zostac otwarta jesienią.W połowie maja czasowo zmieniła się organizacja ruchu samochodowego na ul. Rybnickiej w Gliwicach. Utrudnienia dla kierowców związane są z budową nowego odcinka drogi rowerowej, który nie biegnie jednak ściśle wzdłuż ulicy. Trasa będzie bowiem prowadzić w śladzie zlikwidowanej linii Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w kierunku Raciborza.
Na nasypach kolejowych nie pozostał już ślad torowiska– Droga rowerowa powstaje na odcinku od ul. Knurowskiej do granicy miasta – mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. Inwestycja finansowana jest ze środków miejskich, a jej wykonawca, spółka Eurotech z Zabrza, otrzyma za realizację kontraktu niecałe 5 mln 300 tys. zł brutto. Prace mają zakończyć się 24 października tego roku.
Nowa droga dla rowerów będzie elementem ciągu rozpoczynającego się na dawnej stacji GKW Gliwice-Trynek i biegnącego równolegle do śladu kolei wzdłuż ul. Bojkowskiej, następnie drogą polną, a dalej wzdłuż ul. Brata Alberta. Przy ul. Knurowskiej rozpoczyna się budowany odcinek poprowadzony po istniejących nasypach kolejowych. – Nie zachowały się na nich ślady torów oraz podkładów. Zostały one zdewastowane i rozkradzione – stwierdza nasz rozmówca. Dodaje, że na nowym odcinku zastosowana zostanie naweirzchnia asfaltowa.
Ślad kolejki pod opieką konserwatora zabytkówŚlad dawnej wąskotorówki wpisany jest do rejestru zabytków i podlega ochronie konserwatorskiej. Przedstawiciel gliwickiego magistratu zapewnił nas, że miasto uzyskało stosowne zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach. Działki pokolejowe są własnością gminy, która przejęła je na mocy tzw. decyzji komunalizacyjnej w latach 2012 – 2014.
Wyraźną pozostałością dawnej wąskotorówki w Gliwicach jest budynek dworca kolejowego. Budowa drogi rowerowej w śladzie kolejki realnie przekreśla szanse na jej ewentualną odbudowę.