Paweł Niemczuk
|
|
« : 11 Czerwca 2011, 00:01:05 » |
0
|
Trochę wieści z frontu robót: 1. Encyklopedia działa pod nowym, prostszym adresem; 2. Opracowano wstępny szablon strony głównej - już nie straszy na niej pustka. Szablon będzie na bieżąco modyfikowany, więc wygląd strony głównej będzie się zapewne z czasem zmieniał. 3. Utworzono kilka infoboksów ułatwiających pisanie artykułów i oznaczanie licencji zamieszczonych w serwisie zdjęć, np: * infobox "Lokomotywa spalinowa" * infobox "Spalinowy zespół trakcyjny" * infobox "Fundacja" * infobox "Stowarzyszenie" * infobox "Plik-opis" * szablony warunków udostępniania plików (zdjęć), w tym licencji CC-BY-SA, GNU oraz szablony plików public domain i o prawach zastrzeżonych * szablon "Disambig" 4. Zainstalowano dodatek pozwalający na łatwe tworzenie przypisów (tak, jak w Wikipedii) 5. Skonfigurowano serwer tak, że adresy stron są eleganckie (tzw. nice URLs) - zamiast " http://encykol.pl/index.php?sdgads%^^%$" wyświetla się np. zgrabne " http://enkol.pl/L45H) 6. Kilku zarejestrowanych użytkowników tworzy już nowe artykuły, importuje artykuły z Wikipedii oraz dodaje nowe zdjęcia, zarówno swoje, jak i z Wikmedia Commons. Krótko mówiąc - powoli, ale się dzieje! 7. Powstaje system pomocy, czyli informacje, jak pisać artykuły, jak stosować składnię MediaWiki, jak wgrywać zdjęcia i jak je umieszczać w artykułach, jaki stosować licencje na udostępnianie zdjęć itp. 8. Podsumowując - ZAPRASZAMY!
|
|
« Ostatnia zmiana: 18 Lutego 2013, 02:44:26 wysłane przez Paweł Niemczuk »
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #1 : 15 Czerwca 2011, 01:15:11 » |
0
|
* Zainstalowano rozszerzenie ParserFunctions umożliwiające tworzenie bardziej wyrafinowanych infoboksów oraz przeprowadzanie skomplikowanych operacji na łańcuchach tekstowych - teraz większość infoboksów można bezpośrednio kopiować z Wikipedii
* Rozpoczęły się prace nad drzewem kategorii, tak aby było ono przejrzyste i pozwalało na łatwe sortowanie i wyszukiwanie artykułów. Kategorie to swego rodzaju katalog pozwalający na tematyczne grupowanie artykułów. Np. kategoria "Lokomotywy" zawiera podkategorie "Lokomotywy spalinowe", "Lokomotywy elektryczne" i "Parowozy", a każda z nich podzielona jest jeszcze na kategorie wg. szerokości toru. Ktoś, kto będzie chciał przyjrzeć się bliżej tematowi lokomotyw wybierze kategorię "Lokomotywy", a w niej już znajdzie interesującą go podkategorię.
Przykładowo jeśli ktoś będzie chciał zrobić sobie przegląd artykułów o wąskotorowych lokomotywach spalinowych łatwo będzie mógł tego dokonać wędrując po "konarach" i "gałęziach" drzewa kategorii:
- Pojazdy trakcyjne (kategoria główna) --Lokomotywy ( i niżej hierarchia kategorii podrzędnych) ---Lokomotywy spalinowe ----Wąskotorowe lokomotywy spalinowe
Wygląda to mało porywająco (szczerze: raczej nudne to), ale w przyszłości, gdy w encyklopedii będzie dużo artykułów (a wierzymy w to święcie!) bardzo, ale to bardzo ułatwi posługiwanie się nią.
* Zainstalowano dodatek HotCat umożliwiający łatwe poruszanie się po drzewie kategorii oraz łatwe i szybkie dodawanie artykułów do właściwych kategorii
* Utworzono nowe oraz zmodyfikowano istniejące infoboksy - dzięki temu pisanie artykułów i oznaczanie załadowanych do serwisu grafik stało się jeszcze łatwiejsze.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #2 : 20 Czerwca 2011, 19:53:30 » |
0
|
* opublikowano pierwszą wersję artykułu o lokomotywach typu Wls150. Z założenia ma to być kontynuacja i rozbudowa nieaktualizowanego już serwisu http://tabor.wask.pl . Aktualnie na stronie znajduje się tabela z wykazem wszystskich maszyn tego typu, a docelowo każda z nich ma mieć poświęconą sobie osobną stronę z (w miarę możliwości) opisanym przebiegiem służby, stanem, miejscem stacjonowania oraz stosowną ilustracją. Tabelkę można sortować klikając na kwadracik umieszczony koło tytułu kolumny. Oto adres: http://enkol.pl/Wls150*zainstalowano edytor graficzny (WYSIWYG) artykułów - pozwala on na łatwe edytowanie artykułów nawet bez szczegółowej znajomości Wikikodu (tzn. instrukcji i znaczników służących do pisania artykułów).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #3 : 09 Sierpnia 2011, 02:09:54 » |
0
|
Drodzy Userzy! Mimo sezonu urlopowego Internetowa Encyklopedia Kolejnictwa nie zapadła w letni letarg ani nie utopiła się w towarzyszących nam niemal monsunowych deszczach. Enkol niespiesznie acz systematycznie się rozwija. Zapraszam do zapoznania się z obszernym i rozbudowanym artykułem o Pleszewskiej Kolei Lokalnej: http://enkol.pl/Pleszewska_Kolej_LokalnaWarto zaznaczyć, że jest to największy i najbardziej rozbudowany artykuł, który dotychczas powstał w naszym serwisie. Jest on jednocześnie pierwszym artykułem nominowanym do tytułu "Artykuł na medal". Jak zwykle zapraszam do lektury i współpracy!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #4 : 13 Października 2011, 00:50:18 » |
0
|
Ze względu na zmasowany atak botów spamujących (a raczej wandalizujących, bo dokonywane przez nich edycje nie miały żadnego sensu) dokonujących edycji w serwisie jako niezalogowani użytkownicy, wprowadziliśmy ograniczenie polegające na tym, że użytkownicy niezarejestrowani (anonimowi) oraz niezalogowani nie mogą dokonywać edycji istniejących stron, ani też tworzyć nowych stron. Osoby, które chciałyby edytować artykuły w Internetowej Encyklopedii Kolejnictwa Enkol.pl proszone są o założenie konta (założenie konta nie wymaga żadnych szczególnych zachodów - ot, starczy podać nazwę użytkownika, adres e-mail i.... i gotowe). Liczymy, że to drobne utrudnienie nie zniechęci Was do przyłączenia się do naszego projektu.
W razie czego proszę o kontakt: p.niemczuk (małpa) sgkw (kropka) eu
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #5 : 29 Listopada 2011, 15:50:17 » |
0
|
Zacząłem pracę nad zestawem haseł poświęconych pojęciom z zakresu prawa kolejowego, tzn. ustawy o transporcie kolejowym i aktów wykonawczych. Zainspirowała mnie do tego dyskusja, która toczyła się nie tak dawno na forum dotycząca świadectw sprawności technicznej, świadectw dopuszczenia, komisarzy odbiorczych itd. Mam nadzieję, że hasła, które właśnie opracowuję pozwolą w przyszłości szybko i sprawnie wyjaśniać niejasności. Zapraszam zatem do zajrzenia na Enkol. Mniej lub bardziej gotowe są takie hasła jak: - świadectwo bezpieczeńtswa
- autoryzacja bezpieczeństwa
- zarządca infrastruktury
- świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu taboru kolejowego
- świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
- typ pojazdów kolejowych
- typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
- bocznica
- użytkownik bocznicy
- obszar kolejowy
- przewoźnik kolejowy
Lista haseł może być niekompletna. Po prostu najlepiej zajrzeć i samemu sprawdzić. Co więcej - hasła nie są jeszcze kompletne. Uzupełniam je nieustannie w miarę przegryzania się przez ustawę i rozporządzenia. Jeśli ktoś miałby ochotę wspomóc mnie w tej pracy, to serdecznie zapraszam. Czekam też na ewentualne uwagi i/lub głosy krytyki.
|
|
« Ostatnia zmiana: 25 Grudnia 2011, 05:20:59 wysłane przez Paweł Niemczuk »
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #6 : 25 Grudnia 2011, 05:24:46 » |
0
|
Odświeżyliśmy nasze logo. Jest nim nadal szyna, ale nabrała jakby nieco barw i stała się bardziej normatywna Zapraszam do rzucenia okiem na naszą stronę główną: http://enkol.pl
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #7 : 07 Lutego 2012, 15:20:30 » |
0
|
Swojego artykułu w encyklopedii doczekało się i nasze zacne forum. Pisząc go opierałem się na informacjach dostarczonych przez Ojca Administratora. Proszę o ewentualne uwagi i uzupełnienia. http://enkol.pl/750mm.pl
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #8 : 13 Lutego 2012, 16:35:27 » |
0
|
W ostatnich dniach wprowadziliśmy dwa ułatwienia dla użytkowników:
1. Dzięki zainstalowaniu lepszych i skuteczniejszych zabezpieczeń antyspamowych ponownie możliwe jest tworzenie i edytowanie artykułów przez niezarejestrowanych użytkowników. Niezarejestrowany użytkownik pragnący utworzyć lub zmienić artykuł przed jego zapisaniem proszony jest o rozwiązanie prostego zadania matematycznego, np. 7 - 4 = ?. Tylko podanie prawidłowej odpowiedzi umożliwia zapisanie dokonanej edycji.
2. Od dziś (tj. 13 lutego 2012) użytkownik, który znajdzie interesujące go zdjęcie w WikimediaCommons (repozytorium plików Wikipedii i projektów pokrewnych) nie musi go już pracowicie ściągać na swój komputer i przesyłać na Enkol, wstawiać licencji, informacji o autorze itd. Teraz pliki z WikimediaCommons wstawia się do artykułów dokładnie tak samo, jak te, które zostały przesłane na Enkol. Z punktu widzenia użytkownika nie ma żadnej różnicy, czy plik jest na Enkolu, czy na Commons.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #9 : 13 Marca 2012, 20:01:16 » |
0
|
Utworzyliśmy "Archwium Enkolu", czyli miejsce, w którym każdy może opublikować posiadane przez siebie kolejowe archiwalia - plany, mapy, schematy, instrukcje, rozkłady jazdy, wykazy ostrzeżeń stałych itd. Archiwum uruchomiliśmy dziś (tj. 13 marca 2012) - nie oszałamia bogactwem treści, ale liczymy, że z Waszą pomocą w niedługim czasie stanie się istną kopalnią wiedzy i ciekawych materiałów. Zapraszamy! A oto link: http://enkol.pl/Archiwum:KatalogW chwili obecnej przenoszę do Archiwum Enkolu materiały, które niegdyś opublikowałem na nieco zapomnianej już stronie "Wirtualne Archwium GKW". Przeniosłem już (między innymi) schemat sieci GKW z roku 1948 oraz plan schematyczny stacji Gliwice z roku 1973. Kolejne materiały wkrótce. Zapewniam też, że pojawią się rzeczy całkiem nowe, w "Internetowym Archiwum GKW" nigdy nie opublikowane. Oczywiście liczę też na to, że i Wy sięgnięcie do swoich szuflad, szaf i sejfów i wzbogacicie zawartość serwisu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #11 : 10 Lipca 2012, 02:31:18 » |
0
|
Trwają prace nad aktualizacją oprogramowania, na którym działa Internetowa Encyklopedia Kolejnictwa Enkol.pl - obecnie testujemy nowe oprogramowanie oraz nową firmę hostingową (poprzednia, niestety, nie spełnia wymogów technicznych). Czekamy też na wszelkie uwagi dotyczące funkcjonowania serwisu od strony technicznej (tj. prosimy o informacje na temat wszelkich zauważonych usterek i błędów), oczekujemy również sugestii na temat dodania nowych funkcji serwisu (tj. jeśli ktoś uważa, że serwis powinien zostać wyposażony w jakąś funkcjonalność, to niech pisze, zobaczymy, co się da w tej sprawie zrobić). Jeśli chodzi o nowe funkcje, to wersja testowa jest wyposażona w autouzupełnianie paska wyszukiwarki, które działa tak samo, jak w Wikipedii. Np, jeśli wpiszemy litery "lice", to w okienku wyszukiwarki sama rozwinie się taka oto lista: Licencja Licencja (dla przewoźnika kolejowego) Licencja maszynisty Aby przejść do wyszukiwanego hasła nie trzeba dokańczać wpisywanie - starczy najechać myszką na właściwą pozycję i kliknąć - program sam uzupełni okienko wyszukiwania i automatycznie przejdzie do wybranego przez nas hasła. Osoby chętne do przetestowania nowej wersji serwisu Enkol zapraszam tutaj: http://kudlok.mydevil.net/yPrzypominam, że to jest tylko wersja testowa służąca wypróbowaniu nowego oprogramowania i hostingu! Jeśli ktoś chce dodać hasło albo edytować istniejące, to należy korzystać z wersji Enkolu znajdującej się tutaj: http://enkol.pl
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
Ptr
|
|
« Odpowiedz #13 : 09 Lutego 2013, 16:30:10 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #14 : 18 Lutego 2013, 02:43:43 » |
0
|
W drodze głosowania aktywnych użytkowników Enkolu wyłoniliśmy grafikę znajdującą się w zasobach naszego serwisu, a zasługującą, naszym zdaniem, na szczególne wyróżnienie. Wyróżnioną grafiką jest zdjęcie autorstwa użytkownika Enkolu znanego jako SzymekJ przedstawiające Lyd2-04 ze składem na wyrobisku Cementowni Odra w Opolu. Autorowi niniejszym gratulujemy i prosimy o więcej Choć, tak po prawdzie, i tak jest rekordzistą pod względem zdjęć wrzuconych na Enkol A oto i wyróżnione zdjęcie: http://enkol.pl/index.php?title=Plik:DSC08860bm123.JPG&filetimestamp=20130214143938
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #16 : 22 Lutego 2013, 12:36:24 » |
0
|
Prawidłowe oznaczenie tendra parowozu Px48 to Pt6x48 Może celowym było by dodać zwyczajowe oznaczenia literą T wagonów przerobionych na letniaki z towarowych (BTxh)?
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #17 : 22 Lutego 2013, 13:01:10 » |
0
|
Tendry w naturze są oznaczone różnie. Część Ptx48, część Pt6x48
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #18 : 22 Lutego 2013, 19:31:57 » |
0
|
Częściowo to występowanie lub niewystępowanie cyfry "6" w oznaczeniu wyjaśniono w uwadze znajdującej się na samym dole sekcji dotyczącej tendrów. Niemniej jednak, faktycznie, należałoby zamieścić prawidłowe oznaczenie z uwagą, że w praktyce z przyczyn takich to a takich stosowano oznaczenie inne, de facto z instrukcją niezgodne.
Co do zwyczajowego "T" oznaczającego wagony pasażerskie zbudowane na bazie towarowych, to w ogóle planuję sekcję opisującą różnego rodzaju odstępstwa od zapisów instrukcji, w tym owo "T", a także stosowanie samej litery "p" w oznaczeniu wagonu (np. Bxpi) wskazujące, że wagon posiada tylko hamulec powietrzny, ale nie posiada ręcznego (brak litery h), oznaczenie takie jak Wddxhps stosowane na platformach podkontenerowych zbudowanych na bazie węglarek Ziehla, a stosowanych na GKW do przewozu kontenerów ze żwirem ze żwirowni Babice itd.
Tak swoją drogą - jeśli ktoś zna jeszcze inne oznaczeniowe "kwiotki", to wdzięczny będę za informacje. A tym czasem za już zgłoszone uwagi dziękuję, zostaną one wkrótce uwzględnione.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #19 : 14 Marca 2013, 22:56:58 » |
0
|
Wszystkie lokomotywy typów WLs150, WLs180 i L30H mają już swoje podstrony, a na nich metryczki z opisem przebiegu służby, miejsc stacjonowania itd. Wiele sztuk taboru ma tez swoje zdjęcia. W celu obejrzenia podstrony danego egzemplarza należy kliknąć na jego numer fabryczny. Ogólna liczba artykułów przekroczyła 560, a dostepnych grafik - 420. http://enkol.pl/L30Hhttp://enkol.pl/WLs150http://enkol.pl/WLs180Prosimy o ewetnualne uwagi i uzupełnienia.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|