Świat kolejek wąskotorowych SMF
06 Lipiec 2022, 17:41:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Гайворонская узкоколейка  (Przeczytany 20511 razy)
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« : 27 Marzec 2012, 19:41:20 »
+2

Гайворонская узкоколейка Małe | Duże

ŤУкрзализныцяť закроет самую старую узкоколейку Małe | Duże

Zapisane

a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 15 Kwiecień 2012, 12:52:22 »
0

Kilka aktualnych fotek, więcej będzie zamieszczone na blogu.


* splot 1.jpg (76.83 KB, 576x768 - wyświetlony 878 razy.)

* splot tok.jpg (64.12 KB, 576x768 - wyświetlony 847 razy.)

* lok2.jpg (57.25 KB, 768x576 - wyświetlony 826 razy.)

* samdrez.jpg (68.15 KB, 768x576 - wyświetlony 824 razy.)
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2687 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 15 Kwiecień 2012, 13:02:44 »
0

Te białe malowanie szyn to jest jakiś przepis na to??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 171 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 07 Styczeń 2013, 11:00:21 »
+2

Gajworońska kolejka to 131km wąskiego toru rozciągającego się równoleżnikowo od Rudnicy na zachodzie, przez Gajworon (77km) do Gołowaniwska na wschodzie. Wszystkie te miejscowości są punktami stycznymi z szerokim torem, Gajworon jest największy i składa się głównie z olbrzymich zakładów naprawczych kolei, pozostałe dwie to niewiele więcej niż stacja i dworzec.

Generalnie ruch jest prowadzony w ten sposób, że codziennie wczesnym rankiem wyjeżdża pociąg „do pracy” z Rudnicy do Gajworonu i wraca „po pracy”, by dotrzeć do Rudnicy na 21.20. Dodatkowo we wtorki, piątki i niedziele uruchamiany jest skład „w drugą stronę”, wyjeżdżający z Gajworonu o 11.35,  by wrócić koło ósmej wieczorem. Czas przejazdu – 4 godziny w jedną stronę, cena biletu – ok. 8 złotych. Z Rudnicy – gdzie wąski zatrzymuje się na tyłach ładnego dworca - można łatwo dotrzeć „szerokim” do Odessy. Dodatkowo co kilka minut przewalają się z hukiem ciężkie składy towarowe.

Oprócz powyższych, 3 razy w tygodniu (poniedziałek, piątek i niedziela) odprawiany jest pociąg do Gołowaniwska. Tam już na sąsiednim szerokim torze czeka na podróżnych skład z / do Pomycznej (gdziekolwiek to jest). Co ciekawe skład ten jest opisany w rozkładzie jako pasażersko – towarowy. Odcinek z Gajworonu (54km) pociąg przebywa w 2,5h.

W Gajworonie zlokalizowane jest całe zaplecze – na torach stoją wagony towarowe i pługi odśnieżne a za ogrodzeniem wagon pomiarowy, drezyna – limuzyna GAZ oraz parowóz Gr-280 uruchamiany na specjalne okazje. Stara „wąska” kasa biletowa wygląda jak szalet, teraz jest już nieczynna a bilety są do kupienia w pociągu lub przepięknym dworcu „głównym”. Z Gajworonu można się dodatkowo wyprawić „szerokim” do Winnicy: dokładnie 2 razy w tygodniu (niedziela i czwartek). Pociąg odjeżdża 23.46 i jest na miejscu o 6.03 rano dnia następnego. Po załatwieniu sprawunków i ważnych czynności urzędowych można wrócić do domu na 22.08. Oprócz tych dwóch par nie ma w rozkładzie żadnych innych połączeń.

Na kolejce eksploatowane są wagony 3Aw, w każdym mały przedzialik z leżanką dla kierownika pociągu. Za oknami monotonne widoki pól słonecznikowych i wioski do których dojazd kiepskiej jakości drogami jest mocno utrudniony. Najbardziej rozpoznawanym obiektem jest wielki most kratownicowy na rzece Bug, zresztą grał już w filmie fabularnym. Na kilku kilometrach w kierunku Gołowaniwska tor jest prowadzony w splocie z szerokim. Wciąż na niektórych odcinkach ruch jest regulowany przekazywaniem berła - w tym przypadku mającego postać drucianej trzepaczki.
Zdarzają się też przejazdy drogowe ze szlabanami zamykającymi odpowiednio drogę lub tor.

Polecam i zapraszam do oglądnięcia zdjęć. Dodatkowo służbowa drezyna motorowa spotkana gdzieś w interiorze i agitka Komunistycznej Partii Ukrainy na targu w Borowoje (Poleski tramwaj).
https://picasaweb.google.com/101264624687458094068/UAGaivoron2012?authkey=Gv1sRgCLfep5_MiYi67gE#
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 13 Maj 2014, 23:12:48 »
0

Trochę zmian na kolejce.
- pociąg do Gołowaniwska nie jedzie w poniedziałki (musiałem "zwiedzać" okolicę.
-  parowóz Gr-280 przestawiony na drugą stronę stacji, na teren składu kruszywa.
- już nie można wyprawić się „szerokim” do Winnicy, wszystko zlikwidowane.
Pozytyw: najlepiej utrzymana kolejka wąskotorowa na Ukrainie.
Zaskoczenie - "nasze" wagony z miękkimi siedzeniami. Przed wyjazdem posprzątane, obsługiwane przez "prowodnika" (jak na szerokim).
Część przejazdów jest z sygnalizatorami dźwiękowo - świetlnymi, nawet na drogach szutrowych.
Kolejne zaskoczenie to znajomość historii przez młodego pracownika z ekipy naprawiającej tory. Podkreślał zasługi "grafa" Potockiego w rozbudowie kolejek na tym terenie i opowiedział o losach mostu kolejowego przez pobliską rzekę Południowy Bug.


* awagon.jpg (198.17 KB, 1536x2048 - wyświetlony 692 razy.)

* abarszad.jpg (153.36 KB, 1536x1152 - wyświetlony 647 razy.)

* agaiworon.jpg (180.73 KB, 1536x1152 - wyświetlony 691 razy.)
Zapisane
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 171 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 20 Maj 2014, 17:06:28 »
0

"pociąg do Gołowaniwska nie jedzie w poniedziałki "

Wszystkie pociągi odjeżdżające z Gajworonu można znaleźć na stronie
http://www.swrailway.gov.ua/timetable/eltrain/?sid=1418&lng=
Fajna nawigacja, po wciśnięciu nazwy stacji wyskakują wszystkie połączenia z tej stacji. 

Już wiem.
Jak jest napisane "по вт., пт., нд.", to pierwsze "по" nie oznacza poniedziałku tylko ... "we". Czyli we wtorki, piątki i niedziele. Może tak było też w 2012... Sorry.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 20 Maj 2014, 21:46:52 »
0

Cytuj
"pociąg do Gołowaniwska nie jedzie w poniedziałki "
Poniedziałki w 2012  były - ręcznie wykreślone z rozkładu na stacji.
Foto z 2012 r.


* rozklad2.jpg (44.9 KB, 872x376 - wyświetlony 645 razy.)

* roklad1.jpg (186.16 KB, 1536x1152 - wyświetlony 654 razy.)
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 23 Październik 2015, 19:42:22 »
0

Jest u nas na wąskotorówce takie urządzenie?
Najnowsze wieści z tej kolejki.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153604959424854&set=a.10153604979754854&type=3&theater


* gaiworon.jpg (63.08 KB, 720x960 - wyświetlony 658 razy.)

* 10897085_10153604962269854_3914000834294630985_n.jpg (92.54 KB, 960x636 - wyświetlony 647 razy.)

* 12115502_10153604959719854_4194668759014916843_n.jpg (87.68 KB, 720x960 - wyświetlony 668 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4270 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 23 Październik 2015, 20:32:36 »
+1

 Szok Oni tam hajcują oponami aby czarny dym uzyskać!

Zapisane

Langsam, langsam aber sicher.
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 29 Październik 2015, 10:53:55 »
+1

Kolejny zestaw zdjęć z tej ciekawej imprezy.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204879353052160&set=pcb.1646433068965727&type=3&theater
Wiosną 2012 roku, nic nie zapowiadało by kolejka coś robiła dla turystów.
Z niecierpliwością czekam na anons o kolejnej imprezie i może będzie okazja przejechać się w tej okazałej limuzynie - nawet podpiętej do składu.


* agaz.jpg (141.59 KB, 2073x1256 - wyświetlony 638 razy.)

* agai.jpg (42.91 KB, 768x576 - wyświetlony 619 razy.)

* agai1.jpg (38.03 KB, 768x576 - wyświetlony 584 razy.)

* awag.jpg (179.81 KB, 2301x1286 - wyświetlony 649 razy.)
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 16 Marzec 2021, 10:31:56 »
0

Jak ktoś ma czas i zrozumie "wykład" na temat działania parowozu. Jeździ/stoi w Hajworonie, ale w 2017 roku jeździł na Zakarpaciu.   https://www.youtube.com/watch?v=YupK15Gy6DQ
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 669 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 16 Marzec 2021, 18:33:10 »
0

Film ciekawy. Interesuje mnie koncepcja dmuchawki. Na filmie jest wysoko prawie pod kominem choć według rysunków ma być przy dyszy na dole jak we wszystkich znanych mi konstrukcjach. Czy to jest jakieś celowe działanie tuningowe, czy może to taki wypadek przy pracy ?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4270 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #12 : 16 Marzec 2021, 19:26:40 »
0

Co do dmuchawki, nazywanej na filmiku syfonem, to umieszczenie jej tuż pod okapem komina jest wyjątkowo niefortunne - świadczy o tym nawet fakt że z krzywo nawierconych otworków para zamiast trafiać w światło wydechu odbija się od okapu i wiruje w dymnicy.

Niskie umieszczenie rurki dmuchawy i mała średnica jej pierścienia - tylko niewiele większa od dyszy wylotowej którą powinien ten pierścień okalać, pozwala porwać i rozpędzić największą ilość spalin, który to zwarty słup pędzących gazów komin ma za zadanie ukształtować i wyrzucić poza próżnię dymnicy. Komin spełnia tu wyłącznie zadanie zaworu zwrotnego uniemożliwiającego dostanie się (zassanie) powietrza zewnątrz.

Im zatem wyżej umieścimy pierścień dmuchawki i będzie on dodatkowo dawać parą po ściankach, tym słabszą próżnie osiągniemy, ale może takie standardy są tam na Wschodzie porządnymi, podobnie jak skuteczność pakunków dławnic - wszystkie ciekną srodze - pewnie ktoś stwierdził takie "chłodzenie" wspomaga pracę zaworów.
Zapisane

Langsam, langsam aber sicher.
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 16 Marzec 2021, 20:01:50 »
0

Mogę przetłumaczyć (google) i podesłać znajomym na Ukrainie niżej zamieszczony wykład?
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 389 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 16 Marzec 2021, 23:32:50 »
0

Andrzeju, ja postaram się usiąść i przetłumaczyć to ręcznie na rosyjski, mimo że nie władam biegle powinno być lepiej...
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 17 Marzec 2021, 10:15:13 »
0

Jeszcze Autor nie zaakceptował pomysłu, może coś doda/ujmie.
Jak dla mnie to tłumaczenie jest zrozumiałe, tym bardziej że jest to adresowane do Ukraińca! A z rosyjskim to jest różnie.
Что касается нагнетателя, который на видео называется сифоном, то размещение его прямо под колпаком дымохода крайне неудачно - об этом свидетельствует даже тот факт, что вместо того, чтобы попадать в выхлопную лампу из кривых отверстий, пар отражается от вытяжки и кружится. в дымовой коробке.
Низкое расположение нагнетательной трубы и малый диаметр ее кольца - лишь немного больше, чем выходное сопло, которое должно окружать это кольцо, позволяет ему улавливать и рассеивать наибольшее количество выхлопных газов, которые представляют собой компактный столб выбрасываемых газов, который предназначен для придания формы дымоходу и выброса его из дымосборника вакуумом. Дымоход служит только обратным клапаном, предотвращающим попадание (засасывание) наружного воздуха.
Таким образом, чем выше мы разместим нагнетательное кольцо и оно будет дополнительно пропускать пар вдоль стен, тем слабее будет вакуум.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 17 Marzec 2021, 10:19:20 »
0

Denis D. nie problemu z językiem polskim i jak będzie potrzeba porozmawiamy po "ukraińsku". Jak tylko dostanę drugą szczepionkę, wybieram się do Beregowa - nie tylko na baseny termalne.
 
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4270 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #17 : 17 Marzec 2021, 13:27:25 »
+2

Sprawdziłem w wydanej w języku Puszkina w 1949 r. książce "Parowozy - obszczij kurs konstrukcij i eljementy teorii" jak nazywa się dmuchawka, i tam rzeczywiście funkcjonuje nazwa syfon! Natomiast dysza wylotowa to konus. Okapu komina nie podjąłem się nazwy znaleźć...

Teraz jeszcze odrobina teorii niezwiązana z samym tematem tłumaczenia które oczywiście, jak najbardziej proszę wysyłać: urządzenie ciągowe parowozu - czyli układ dysza/komin (oczywiście w przypadku braku pary z silnika zadanie dyszy przejmuje jej surogat - owa dmuchawka) to coś bardzo podobnego do inżektora.
Dysza wylotowa - to dysza parowa;
komin, a dokładniej jego okap, - to dysza podchwytująca zwana też zwyczajowo wodną;
zaś reszta komina - to dysza tłoczna.

Komorę wodną zastępuje przestrzeń dymnicy. I to właśnie w tej objętości - miedzy wylotem dyszy parowej a gardzielą komina następuje tworzenie się zjawiska ssania, rozpędzanie i wstępne formowanie strumienia mieszaniny spalin i pary. Taki pędzący gazowy "walec" wpada w przestrzeń komina wypełniając jej objętość i pędząc dalej w tej rurze zapewnia uszczelnienie, aby komin nie zassał powietrza z zewnątrz.

Taki problem występuje gdy strumień spalin nie wypełnia całego przekroju wylotu komina, czy to ze względu na krzywe (nieosiowe) ustawienie dyszy względem wydechu, czy też "modyfikacje" obsługi polegające na wbijaniu w otwór dyszy różnych tulejek czy rur mających zmniejszyć jej światło, a przez to zwiększyć ciąg. No niestety, najczęściej efektem będzie owszem, większy, głośniejszy wydech i rwanie leszu i sadzy z dymnicy, ale wytwarzanie pary nie wzrośnie wystarczająco, bo nie będzie owego uszczelnienia o którym pisałem.

Pamiętajmy: długość komina (tu przypomnę fakt wydłużania fabrycznych wydechów w parowozach Ty43 i Tr201/3) nie ma wpływu na siłę samego ssania, ale przez zwiększenie długości przestrzeni wypełnionej mieszaniną spalin i pary lepiej zapobiega cofaniu się towaru do wnętrza dymnicy, co wobec pulsacyjnego charakteru dostarczania pary wylotowej poprzez silnik ma kluczowe znaczenie w sprawności działania urządzenia ciągowego.

Kolejną sprawą jest odległość krawędzi dyszy wylotowej od okapu komina - im jest ona większa (oczywiście w jakichś rozsądnych granicach), tym strumień pary na większej powierzchni styka się ze spalinami i więcej ich porywa - pamiętajmy bowiem że owo rwanie polega na wzajemnym tarciu: pędząca para zaczepia swą powierzchnią i napędza płynący wolno dym - dlatego też posadowienie dmuchawki powinno być jak najniższe.

Tu wrócę do sygnalizowanego niedawno układu regulacji inżektora Metcalfe'a-Friedmann'a. Tam wykorzystuje się dokładnie to zjawisko: dysza parowa może być poruszana przód-tył - ustawiana w odległości względem dyszy wodnej. Przy takiej samej ilości i jakości pary, im są te dysze dalej od siebie odsunięte, tym więcej wody inżektor zasysa, im są bliżej bliżej - tym wody bierze mniej.

Ma to znaczenie w regulacji zasilania kotła, bo sensem pracy inżektora na parę odlotową jest jak najlepsze wyzyskanie ciepła które jest w parze wylotowej, którą normalnie się traci. Gdy ustawimy tak, inżektor że ssie on mało wody, to woda tłoczona będzie najgorętsza, zatem będzie miała w sobie najwięcej energii odzyskanej i najmniej będzie wpływać na ciśnienie w kotle. Odwrotnie - można go tak ustawić że tłoczyć będzie on wodę zimną w dużej ilości, co akurat jest niewskazane nie tylko ze względu na bilans cieplny. Dlatego dobry pomocnik tak ustawia wydajność inżektora MF aby pracował on ciągle, tłocząc tylko tyle wody, aby utrzymać jej stały poziom w kotle.

To tyle suplementu wydechowego - trzymajcie się zdrowo!
Zapisane

Langsam, langsam aber sicher.
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 389 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 17 Marzec 2021, 23:34:17 »
0

Denis D. nie problemu z językiem polskim i jak będzie potrzeba porozmawiamy po "ukraińsku". Jak tylko dostanę drugą szczepionkę, wybieram się do Beregowa - nie tylko na baseny termalne.
 

No rzeczywiście się powinniście dogadać.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 866 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 18 Marzec 2021, 08:58:29 »
+1

Znamy się 10 lat z imprez na kolejce borzawskiej - specjalista od gotowania bogracza i wyboru win do degustacji. Po okolicy porusza się często rowerem.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!