Paweł Niemczuk
|
 |
« : 15 Października 2012, 23:04:51 » |
0
|
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,12676856,Kolejka_waskotorowa_w_Parku_Slaskim_do_rozbiorki.html Istniejąca ponad 50 lat parkowa kolej wąskotorowa w Parku Śląskim jest tak zniszczona, że trzeba ją rozebrać. Władze Parku zapowiadają, że ją odbudują. Parkowa kolejka powstała w 1957 r. Najpierw uruchomiono odcinek Przystań - zoo, potem wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. W tym roku kolejka nie jeździła. Władze Parku Śląskiego wyjaśniały, że jej infrastruktura nie była remontowana od 30 lat. Dodatkowo na początku lat 80 ub. wieku przekuto ją z rozstawu szyn 1000 mm na praktycznie niespotykany 900 mm - sposobem gospodarczym, używając przypadkowych materiałów. Jak przekonują władze WPKiW, efekt jest taki, że na każdym łączeniu można dziś wypaść z torów. - Niestety, sytuacja jest znacznie gorsza, niż przypuszczaliśmy. Nie da się przygotować dokumentacji w trybie zgłoszenia robót budowlanych. Najświeższa dokumentacja techniczna nosi datę 1974 r. - mówił w poniedziałek podczas sesji sejmiku Arkadiusz Godlewski, prezes WPKiW. Godlewski wyjaśnił, że kolejka zostanie rozebrana, a następnie zbudowana od nowa systemem gospodarczym. Zgodnie ze standardami PKP budowa jednego kilometra toru to koszt 2,5-4 mln zł. System gospodarczy ma umożliwić zmieszczenie się z całą inwestycją poniżej dolnej wartości tych widełek.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #1 : 16 Października 2012, 09:26:54 » |
+2
|
Ja to myślę, że tylko pierwsza część tego artykułu jest prawdziwa.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #2 : 16 Października 2012, 10:19:31 » |
+2
|
Aby jednak nie rozpocząć siewu defetyzmu ozimego przedstawię myśl swoją: po pierwsze budowa kilometra toru wąskiego (nowa podbudowa i odwodnienia, nowe szyny, podkłady, podsypka tłuczniowa) to nie 2,5-4 a jeden milion za kilometr. Jeśli roboty ziemne nie będą rozległe i rzeczywiście zastosuje się "sposób gospodarczy" to nawet połowa miliona wystarczy. Dwa: prześwit 785 czy 750mm będzie o wiele łatwiejszy do zaopatrzenia w tabor. Chyba dobrze kombinuję?
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamicz
SGKW

Długość toru:: 298 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #3 : 16 Października 2012, 12:52:54 » |
+1
|
Wg. nieoficjalnych informacji zbudowany ma zostać kilometr toru (jak na razie) na 785mm i ma jeździć parowóz, bynajmniej nie z Bytomia...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam, Kamil Górnośląskie Koleje Wąskotorowe www.sgkw.eu
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #4 : 16 Października 2012, 20:41:45 » |
+2
|
A wiadomo kiedy by miał nastąpić demontaż? Pytam się bo jeden z naszych kolegów chciałby się tam przejechać swoją drezynką...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
OczeQ
SGKW

Długość toru:: 524 m
W terenie
Wariat torowy
|
 |
« Odpowiedz #5 : 16 Października 2012, 21:22:00 » |
0
|
W takiej sprawie to radziłbym uderzać w miarę szybko,w dyrekcji parku ciekawe/oryginalne pomysły się rodzą...
|
|
|
Zapisane
|
Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem? 
|
|
|
kamicz
SGKW

Długość toru:: 298 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #6 : 16 Października 2012, 22:23:47 » |
0
|
Demontaż na odc. WM-Zoo już się rozpoczął. Dodatkowo złomowany jest odstawiony wagon osobowy...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam, Kamil Górnośląskie Koleje Wąskotorowe www.sgkw.eu
|
|
|
Hal9
|
 |
« Odpowiedz #7 : 03 Grudnia 2012, 18:15:48 » |
0
|
A czemu ktoś kiedyś wybrał taki egzotyczny rozstaw 900mm ?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #8 : 04 Grudnia 2012, 12:30:18 » |
+4
|
Najpierw było 1000, ale jak skończyły się wagony motorowe przekuto całość na 900 (bo były loki na ten rozstaw - WLs75, 2WLs50 i WLs150-2)
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #9 : 29 Stycznia 2013, 22:00:51 » |
+1
|
A czemu ktoś kiedyś wybrał taki egzotyczny rozstaw 900mm ?
Odpowiedź jest prosta - przez długie lata kolej była obsługiwana (czy też "objęta patronatem" - forma prawna tego nie jest mi znana) jednej z kopalń. A w owym czasie był to bardzo popularny prześwit kolei górniczych. Do dziś z resztą takie istnieją.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #10 : 21 Lutego 2013, 11:48:40 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
WIĆUŚ
|
 |
« Odpowiedz #11 : 21 Lutego 2013, 14:10:37 » |
0
|
[...] kolejki linowej [...]
 Zarząd parku już kilka miesięcy temu informował o planach odbudowy ''Elki''.
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Lutego 2013, 14:18:04 wysłane przez WIĆUŚ »
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #12 : 27 Lutego 2013, 22:29:46 » |
+9
|
W rzeczonym parku istniały dwie koleje: linowa, zwana Elką (gdy istniała - najdłuższa nizinna kolej linowa w Europie) oraz kolej wąskotorowa, dla odróżnienia od linowej koleżanki, w materiałach promocyjnych i informatorach zwana kolejką torową. Elkę zamknięto kilka lat temu, zdemontowano jakoś w roku 2012 (albo coś koło tego). Kolejka wąskotorowa aka torowa funkcjonowała do października 2011. W kwietniu 2012 władze parku wypowiedziały umowę dotychczasowemu zarządcy, czyli SGKW z powodu, jak oni to ujęli - niewłaściwego podejścia do kolejki i niewłaściwego wykorzystywania jej potencjału. Następnie, odzyskawszy kolejkę z rąk niegodziwego dzierżawcy, władze parku pokazały całemu światu, jak kolejką należy zarządzać. Można na tej postawie napisać rozprawę naukową pt. "Rola palnika acetylenowego w zarządzaniu koleją". Hehehe....
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Leśny Dziadek
|
 |
« Odpowiedz #13 : 01 Marca 2013, 02:26:57 » |
+2
|
A czy nie jest to tak, że pewna osoba która "na bazie sukcesów" próbowała wejść na kilka innych niż "swoja" kolejek, strzeliła sobie w ten sposób w stopę ? O, pardon, nie sobie, ale kolejce w parku...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
grzegorz_sykut
|
 |
« Odpowiedz #14 : 01 Marca 2013, 08:53:19 » |
+2
|
O kim mowa? Chyba ze to sekret sekretow z serii wiem ale nie powiem 
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam
Grzegorz Sykut Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Nadwiślańskiej KW
|
|
|
Leśny Dziadek
|
 |
« Odpowiedz #15 : 01 Marca 2013, 10:35:37 » |
+3
|
O Panu, który się reklamował w reportażu chyba TV Silesia nt możliwości bycia nowym operatorem w Parku, i który potrafi przejechać przez całą Polskę, by nad morzem dołki kopać i snuć fantastyczne wizje wzbudzając rozbawienie miejscowych. PS - był taki czołg, z numerem 102, kurczę, jak on się nazywał 
|
|
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2013, 10:39:38 wysłane przez Leśny Dziadek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Cordylus
|
 |
« Odpowiedz #16 : 28 Maja 2013, 22:02:59 » |
0
|
PODOBNO kolejka ta miała być już częściowo odbudowana i jeździć na wiosnę 2013. W to akurat nie wierzę, ale czy przynajmniej coś tam przy niej grzebią?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kolejka
|
 |
« Odpowiedz #17 : 29 Maja 2013, 06:42:22 » |
+3
|
W zeszłą niedzielę (tj. 19.05) jak byłem z rodziną w ZOO, to przechodząc przez tory przy mijance nie zauważyłem, żeby coś było robione. 3 zdjęcia: Widok na mijankę:  Tor dojazdowy do lokomotywowni:  Widok na szlak w kierunku Przystani: 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Cordylus
|
 |
« Odpowiedz #18 : 09 Lipca 2020, 10:54:56 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
 |
« Odpowiedz #19 : 09 Lipca 2020, 21:29:20 » |
0
|
Po prostu brak słów... Dlaczego park nie chce kolei, to jest nie do pojęcia. W Krośnicach od zera zbudowano nową kolej , a w Chorzowie?... Może chociaż szyny i rozjazdy uda się odkupić od parku i zamontować gdziekolwiek indziej , chociażby w Rudach , czy Bytomiu...
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
|