Teoria:
Kto decyduje i na jakiej podstawie czy dane przedsięwzięcie wymaga tej oceny czy nie, może gdzieś jest jakiś wykaz ?
Wykaz przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko znajduje się w
ROZPORZĄDZENIU.
W przypadku obszaru Natura 2000:
Art. 96.
1. Organ właściwy do wydania decyzji wymaganej przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, innego niż przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony, jest obowiązany do rozważenia, przed wydaniem tej decyzji, czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000.
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowiskoJednak akurat tą kwestią zbytnio bym się nie przejmował.
Należałoby przede wszystkim sprawdzić, czy istnieje plan zagospodarowania, bo jeśli inwestycja byłaby sprzeczna z jego zapisami, to urząd zgłosi sprzeciw. [Btw. Gmina Kije ma
MPZP.]
W naszym przypadku dochodzi problem ochrony zabytków:
Według listy dostępnej w internecie ochronie podlega:
Jędrzejowska Kolej Dojazdowa:
- odcinek linii kolei wąskotorowej w obrębie terytorium Gminy Imielno ze wszystkimi torami, rozjazdami, mostami, przepustami i wiaduktami, nr rej. 1185/1 i 3 z 20.02.1995
- budynki na stacji Jędrzejów Osob.Wąsk (hala napraw wagonów I, hala napraw wagonów II, kuźnia i odlewnia) .ul. Dojazd 1, nr rej.: 1185/4 z 20.02.1995:
- odcinek linii kolei wąskotorowej w obrębie terytorium Gminy Jędrzejów ze wszystkimi torami, rozjazdami i przepustami, nr rej. 1185/1 i 3 z 20.02.1995
- odcinek kolei wąskotorowej w obrębie terytorium miasta i gminy Chmielnik ze wszystkimi torami, rozjazdami, przepustami, nr rej.: 1185/1 i 3 z 20.02.1995
- odcinek kolei wąskotorowej w obrębie terytorium gminy Kije ze wszystkimi torami, rozjazdami i przepustami, nr rej.:1185/1 i 3 z 20.02.1995
- odcinek kolei wąskotorowej w obrębie terytorium miasta i gminy Pińczów ze wszystkimi torami, rozjazdami, wiaduktami, mostami i przepustami, nr rej.: 1185/1 i z 20.02.1995
Teoretycznie nie ma mowy o "układzie przestrzennym" i innych takich, ale nie znając decyzji o wpisie do rejestru ciężko się wypowiadać. Niestety, MPZP mówi:
§ 28. 1. Zachowuje się dobra kultury wpisane do rejestru zabytków, pokazane na rysunku planu, a obejmujące fragmenty Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej:
[...]
4) w obrębie wsi Umianowice (tory zasadnicze, boczne rozjazdy, mosty, wiadukty i przejazdy kolejowe) w granicach gruntów należących do PKP, modernizowane 1930 r.,1954 r. Nr rej. zabytków 1185/1 i 3,
[...]
3. Przy podejmowaniu wszelkich działań i zamierzeń (w tym budowlanych) na terenach i w obiektach wpisanych do rejestru zabytków, wyznaczonych w ust. 1, obowiązuje uzyskanie zezwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
[...]
§ 43. 2. Na całym terenie 1KK8 – znajdującym się w rejestrze zabytków, oraz związku z lokalizacją obiektu znajdującego się w rejestrze zabytków obowiązują ustalenia określone w § 28 niniejszej uchwały.
I teraz pytanie, co urzędnicy na to.
Prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane może wynikać w tego typu przypadku albo z tytułu użytkowania wieczystego albo "stosunku zobowiązaniowego" (czyli umowy najmu, dzierżawy, użyczenia...), jednak umowa taka musi zawierać uprawnienie do wykonywania robót i/lub obiektów budowlanych w obrębie nieruchomości.
Praktyka:
Zakładając, że inwestor ma prawo dysponowania nieruchomością (no, bo bez tego nic legalnie załatwić się nie da), należałoby zgłosić budowę do starostwa i zobaczyć co z tego wyniknie. We wniosku opisać obiekt jako budynek gospodarczy do przechowywania narzędzi i materiałów* - nie garaż, bo te z zasady wymagają pozwolenia) doprecyzować, że inwestycja nie będzie ingerowała w układ torowy, nie będzie żadnych instalacji. Teraz pytanie, jaką można przyjąć powierzchnię zabudowy. Czytając przytoczony przez Kuca art. 29 mamy możliwości
Art. 29.
1. Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:
2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki
6) budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 20 m2, służących jako zaplecze do bieżącego utrzymania linii kolejowych, położonych na terenach stanowiących własność Skarbu Państwa i będących we władaniu zarządu kolei;
12) tymczasowych obiektów budowlanych, niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1, ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;
Ostatnia opcja nie ogranicza powierzchni, ale 4 miechy to trochę krótko... Nie widzę natomiast przeciwwskazań, żeby skorzystać z opcji ogólnej, czyli budynek gospodarczy o pow. zabudowy do 25 m2.
Jeśli nie będzie sprzeciwu - można budować. Tyle, że sprzeciw jest prawdopodobny, ze względu na ochronę konserwatorską. Wtedy urząd powinien jednak sprecyzować swoje oczekiwania: czy należy uzyskać "jedynie" zgodę konserwatora, czy uzyskać zgodę i przejść procedurę pozwolenia na budowę. Jeśli chodzi o boje z samym konserwatorem, to są tu inni, mający większe doświadczenie.
* Pytanie, czy precyzować, że o utrzymanie linii kolejowej chodzi? Urząd może tego oczekiwać, ale z drugiej strony może to wymusić ograniczenie powierzchni do 20m2.
PS
Zwykle nie zajmuję się kwestiami formalnymi, więc mogę się mylić.