Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:39:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Semarof na TGB - zagadka rozwiązana  (Przeczytany 36391 razy)
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #20 : 05 Lipca 2013, 22:34:29 »
0

Dimmek ma racje to jest pulpit z grupy rozrządowej. Przy czym w miejscu gdzie leży grucha od radiotelefonu idze taki tor w poprzek tych wszystkich. I ten otóż tor idąc dalej w dół krzyżuje się z naszym torem wąskim. Po drodze schodzi się anglikiem z torem 793 i zasadniczo prowadzi na uporek, a jak się anglika przełoży to na skrzyżowanie . A przycisk który pan wskazuje palcem wskazującym to jest na moje oko jeden z przycisków blokady stacyjnej. Ponieważ na tym torze nie ma żadnej tarczy manewrowej ani zaporowej.
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #21 : 05 Lipca 2013, 22:45:35 »
0

Dyskutantom (ze mną na czele) to najpierw przyda się trochę spostrzegawczości. Już tam, na miejscu, podczas przejazdu (a byłem tam i ja, i prezes ówczesny Cichowicz) nikt nie zauważył, że de facto to nie jest Sz. W związku z tym, że były kłopoty z podaniem sygnału zezwalającego (nastawniczy z dyzurnym do spółki głowkowali z kwadrans, co zrobić), przyjęliśmy w ogólnym zamieszaniu, że to Sz i to przekonianie jakoś się zabetonowało w mojej głowie. I, jak podkreślam, choć widziałem ten film x razy NIGDY nie zwróciłem uwagi, że to było światło biało ciągłe, a nie pulsujące.

Słusznie Przedpiścia zwrócił uwagę, że to, formalnie, sygnał manewrowy. Jest to o tyle dziwne, że przecież to był posterunek osłonny, przez który odbywały się jazdy pociągowe do stacji Strzybnica (a wcześniej do Boruszowic), a nie jazdy manewrowe! Zatem semafor po prostu, jak podwozie, w znanym materiale filmowym, "też był zły", tj. nie był w stanie podać właściwego sygnału. Ewentualnie można jeszcze domniemywać, że monter SRK w przypływie twórczej weny tudzież z braku właściwych soczewek, wstawił białą zamiast zielonej wychodząc z założenia, że wąskotorowcy domyślą się, że skoro czerwone znaczy "stój", to "nie-czerwone" znaczy "jedź".

Dla formalności - to była zwyczajna jazda pociągowa (ostatnia w historii z resztą), a ze względu na brak dojazdu do stacji Strzybnica (zaasfaltowany przejazd) odbywał się do kilometra i z powrotem.

Dodać jeszcze należy (po tylu latach można się przyznać), że jazda odbyła się na dziko - szlak do Strzybnicy nie był przekazany gminom, należał do dnia rozbiórki do NZ-u...

I jeszcze jedno - semafor nie przejął się szczególnie faktem, że wąski tor rozebrano. Nieco ponad rok temu stał sobie i w najlepsze podawał sygnał "stój" .....




« Ostatnia zmiana: 05 Lipca 2013, 22:50:26 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #22 : 05 Lipca 2013, 22:48:01 »
0

Może i się mylę, ale z tego co pamiętam to właśnie na tym pulpicie był wskazywany palcem wskazującym stosowny guzik.

W razie czego służę większą liczbą zdjęć w tejże nastawni.

PS... Sprawdziłem na Open streecie - to właśnie z tej a nie inne stronie być powinno:
na mapce widać w górze nastawnię w dole (po lewej strony nastawni) skrzyżowanie z normalnym
W takim razie poproszę zdjęcia również drugiego pulpitu, to rozwieje wszelkie wątpliwości, prawdopodobnie wskażę nawet odpowiednie kostki (wszak to nie tylko jakiś samotny przycisk, a odwzorowanie skrzyżowania, żeberka i bocznicy na pulpicie, dwa przyciski zielone (dla sygnału zezwalającego), dwa czarne (dla Sz) i ewentualne liczniki Sz (chyba, że plombowane)).

A co widzimy na zdjęciu (z dyżurnym w centralnej jego części)? Opisałem na załączonym obrazku. Nie ma miejsca na odwzorowanie w/w urządzeń (a nawet jakby było - nie można sobie usytuować tego gdziekolwiek na pulpicie - usytuowanie na pulpicie musi odpowiadać temu w terenie). Specyfika nastawni TGB jest taka, że są to de facto dwie osobne nastawnie zlokalizowane w jednym budynku. Swego czasu dyżurni obu kierunków oddzieleni byli od siebie szklaną ścianą. Więc mimo iż wskazany pulpit jest usytuowany od strony rozjazdu (po lewej stronie nastawni) to nie z niego obsługiwany jest omawiany semafor. To dwa autonomiczne układy a wskazany obsługuje grupę próżną (północną). Ten fakt doskonale widać na wskazanym przejściu między grupami. Dyżurni mimo, iż siedzą obok siebie, w jednym (już) pomieszczeniu, w dalszym ciągu, aby przejechać z jednego okręgu w drugi muszą uzyskać zgodę za pomocą urządzeń. Myślę, że moje tłumaczenie jest wiarygodne, choć czekam na więcej zdjęć, to pozwoli dokładniej się odnieść.


* tgb.JPG (103.71 KB, 800x600 - wyświetlony 1886 razy.)
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 05 Lipca 2013, 22:50:39 »
0

@ICKonduktor: zwróć uwagę, że w tym wątku pomieszały się rozmowy o dwóch różnych semaforach. Zasadniczo wątek traktuje o semaforach osłonnych przy nastawni TGB (i z nich nastawianych), pulpit widoczny na zdjęciu to też TGB. Natomiast ostatnie kilka postów dotyczy semafora / tarczy (a formalnie to wg. regulaminu jednak semafora) na skrzyżowaniu szlaku podg. Lasowice - Strzybnica Wąsk. nastawianego, o ile mnie pamięć nie myli, przez nastawniczego z nastawni TGA1 (ale to mętne wspomnienie, mogę się mylić - pamiętam na pewno, że była to piętrowa nastawnia wykonawcza gdzieś w pobliżu MD TG).
Zapisane
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #24 : 05 Lipca 2013, 22:57:28 »
0

Pawle, wiemy, że omawiamy inne semafory, nasza dyskusja traktuje (moja i IC Konduktora) o tym na przecięciu z bocznicą wojskową.

I nie TGA1, bo TGA1 jest na wjeździe od Nakła Śląskiego, za wiaduktem, naprzeciw budynku IZ TG. A w rejonie MD są bodajże TGA6 i TGA7 (mogę się mylić, w latach 2006-2008 odwiedziłem obydwa posterunki (przy okazji TGA, TGB, TGC, TGD, TGm41 (oidp - ta pod TGD) i TGA1.
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #25 : 14 Lipca 2013, 16:20:42 »
0

Czyżby temat umarł? Mam nadzieję, że obietnica
W razie czego służę większą liczbą zdjęć w tejże nastawni.
jest aktualna?
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
puma2091
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 14 Lipca 2013, 19:00:54 »
0

Właśnie nie umarł, a ja ciekawą rzecz zauważyłem. Wrócę jeszcze do dyskusji nt nieistniejących już (?) semaforów przy MD obsługiwanych najprawdopodobniej z nastawni TGm6. Według schematu na którym się opieram, semafory osłonowe Om i Pm miły po dwie komory - czerwoną i białą. Co więcej jeśli by wierzyć autorowi schemaciku semafory te nie miały możliwości podania sygnału SZ czyli mrugającego białego. W takim przypadku semafor staje się tarczą zaporową, w wyniku czego skład wyjeżdża jako manewr lub na rozkaz pisemny S.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #27 : 15 Lipca 2013, 00:21:24 »
0

Hah, to ciekawe, bo w mysl posiadanego przeze mnie regulaminu sporzadzonego przez ZKD, powinny tam stac semafory, a nie tarcze. Oczywiscie moze byc i tak, ze wspomniany przeze mnie ragulamin, jak i przywolany wczesniej schemat pochodza z roznych okresow.
Moglo byc i tak, ze nie wiedziala prawica, co czyni lewica
« Ostatnia zmiana: 15 Lipca 2013, 11:27:07 wysłane przez Paweł Niemczuk » Zapisane
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #28 : 15 Lipca 2013, 18:26:02 »
0

Co tu dużo mówić - takich jaj jest więcej i to na czynnych, normalnotorowych liniach magistralnych, że co innego na papierze a co innego na gruncie. Więc co tu mówić o nieistniejącej linii wąskotorowej
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #29 : 15 Lipca 2013, 19:34:20 »
0

A ja dałabym sobie głowę uciąć, że na pierwszym Traperzugu w 1999 wracając ze Strzybnicy na semaforze Om podano nam zielony sygnał. Niestety nie pamiętam co się świeciło na semaforze Pm podczas jazdy do Strzybnicy.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #30 : 15 Lipca 2013, 20:15:58 »
0

A może ktoś wyjął wewn. soczewkę barwną? Chichot
Zapisane

ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #31 : 15 Lipca 2013, 22:29:06 »
0

Bardzo możliwe że do czasu istnienie stacji Strzybnica wąsk jako stacji, semafory te posiadały komorę światłą zielonego, jednak z momentem zamknięcia Stacji Strzybnica wąsk dla potrzeb ruchowych zakończyły się też jazdy pociągowe, dlatego semafory te przemianowano na Tarcze zaporowe . Kiedyś już spotkałem sie z takim przypadkiem
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #32 : 15 Lipca 2013, 22:37:37 »
0

Wszystko możliwe, jednakże zaprzeczałoby temu oznaczenie w/w semaforów. Jako, że w nazwie mają "m", mogą podawać sygnały dla manewrów, a że są dwukomorowe - pozostaje do dyspozycji tylko komora czerwona i biała. Poza tym są to semafory osłonne, ten punkt nie jest i zapewne nigdy nie był posterunkiem zapowiadawczym dla wąskiego, stąd możliwy brak zielonego światła. Poza tym do kiedy funkcjonował regularny ruch do Strzybnicy, który można by nazwać prawdziwą jazdą pociągową? Bo OIDP ostatnia przebudowa stacji Tarnowskie Góry miała miejsce w 1988/9 roku - może już tamte założenia nie przewidywały normalnych jazd, a jedynie pojedyncze przejazdy na zasadzie jazd manewrowych? No i jeszcze jedno - jako, że to nie żaden posterunek zapowiadawczy, nie ma gdzie tam też manewrować, bo w grę wchodzą wyłącznie jazdy pociągowe - widocznie "normalne PKP" uznało to za odpowiednik tarczy manewrowej z tym, że nazwało ją semaforem i niebieskie światło zastąpiło czerwonym, coby żaden "wąski" mechanik nie uznał, że jego, jako jazdy "pociągowej", tarcze nie obowiązują?
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #33 : 05 Września 2013, 22:13:43 »
0

Trochę odświeżę wątek - znalazłem zdjęcie pulpitu z TGB z naszym torem:

Zapisane
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #34 : 05 Września 2013, 23:08:11 »
0

Dzięki Mariusz, o to właśnie chodziło

Ktoś wie od czego przyciski 1T i 1M?
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #35 : 06 Września 2013, 09:13:37 »
0

To jest bardzo dobre pytanie! 1M i 1T to są z pewnością nazwy torów szlakowych. Kominowałbym coś w stronę blokady liniowej (było tam coś takiego) przy czym nie wygląda to na typowe przyciski od liniówki, brak typowo bloków Po, Poz, Ko. Po za tym OIDP przyciski blokady liniowej powinny mieć kolor czerwony...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #36 : 06 Września 2013, 09:25:17 »
0

To jest bardzo dobre pytanie! 1M i 1T to są z pewnością nazwy torów szlakowych. Kominowałbym coś w stronę blokady liniowej (było tam coś takiego) przy czym nie wygląda to na typowe przyciski od liniówki, brak typowo bloków Po, Poz, Ko. Po za tym OIDP przyciski blokady liniowej powinny mieć kolor czerwony...

EDYTA:

Powinienem to co napisałem o blokadzie liniowej skasować i puknąć się w czoło ale niech zostanie
Czarne przyciski są do tzw. nastawiania przebiegowego. Jest to troche bez sensu bo jak widać na wąskim liczba przebiegów jest poważnie ograniczona... no ale skoro ktoś zrobił to jest. Nie wiem jaki typ jest tam tego nastawiania, ale generalnie działa to tak, że wciska się przycisk semafora i trzymając go wciska przycisk obok toru na który się chce przyjąć pociąg spod danego semafora. Czyli jeżeli jedziemy z TG do MŚ to wciskamy przycisk semafora A i przycisk 1M. Myślę, że lepiej wytłumaczyć to można na zasadzie tarcz manewrowych które są powyżej. Chcemy pojechać z uporka 779 (Tm305) na tor 794 (pod Tm279) wciskamy więc biały przycisk tarczy Tm305 i przycisk czarny 794 - urządzenia nastawiania przebiegowe same ustawiają rozjazdy dla realizacji tego przebiegu po czym wyświetlają sygnał na tym polega cały bajer. Są tez systemy gdzie używa się tylko tych czarnych przycisków czyli jadac w przypadku jak powyzej wciskamy czarny 779 i 794. Nie wiem jaki jest typ nastawiania przebiegowego akurat w TG.
 Przy skomplikowanych stacjach które mają tzw. sporo położeń wykluczających i ochronnych dyżurny nieźle musi się nakombinować żeby prawidłowo ułożyć drogę. Jest to fajny bajer szczególnie jeżeli w drogę przebiegu wchodzi dużo rozjazdów. O tyle ciekawe jest zastosowanie nastawiania przebiegowego na torze gdzie nie ma ani jednego rozjazdu
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
dimekk
Młotkowy
**
Długość toru:: 137 m

W terenie W terenie


Dyżurny ruchu


« Odpowiedz #37 : 06 Września 2013, 10:11:52 »
0

O tyle ciekawe jest zastosowanie nastawiania przebiegowego na torze gdzie nie ma ani jednego rozjazdu
Właśnie też w tym kierunku główkowałem, jednakże wydało mi się to dziwne. Choć z drugiej strony widać przy przebudowie robiono urządzenia "na bogato" to zrobili przebiegowe nawet tam gdzie nie ma to uzasadnienia. Na mojej stacji niestety zrobiono odwrotnie - wdrożono wersję maksymalnie odchudzoną.
Zapisane

Panta rhei a nad tym most
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 06 Września 2013, 15:34:28 »
0

W jakiej technologii jest wykonane sterowanie taką tablicą? No i może wyjdę na idiotę.. ale po co są te liczniki na końcach linii?
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 06 Września 2013, 15:55:00 »
+1

Liczniki na końcach służą do zliczania podania SZ na semaforach A i B
Zapisane
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!