Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 05:34:04 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Semarof na TGB - zagadka rozwiązana  (Przeczytany 32166 razy)
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 06 Wrzesień 2013, 16:16:26 »
0

Po co?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #41 : 06 Wrzesień 2013, 16:22:24 »
0

Po poziomie twoich pytań widać, że z ruchem pociągów masz raczej bardzo mało wspólnego - więc zaczniemy od początku. Jazda na Sz oznacza "można przejechać obok wskazującego sygnał stoj semafora bądź wskazującego sygnał wątpliwy bez rozkazu pismnego". Stosuje się go dla usprawnienia ruchu pociągu w sytuacji awaryjnej gdy na semaforze nie można podać sygnału zezwalającego. Ponieważ podobnie jak przy jeździe na rozkaz można zrobić czołówkę (szczekociny) bądź wjechać pociągiem na rozprucie uporek itd itp i jest to sytuacja anormalna podlega ścisłej rejestracji. Ścisła rejestracja jest realizowana właśnie przez te liczniki - dyżurny ruchu w dzienniku ruchu przy jeździe na Sz zapisuje obok numeru numer kolejny z licznika danego Sz.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 06 Wrzesień 2013, 16:30:20 »
0

Mimo, że nie pracuję na kolei to wiem co to Sz - ta informacja jest ogólnodostępna w 'internetach'  nie mniej jednak dzięki za objaśnienie. A co w związku ze sterowaniem tej tablicy? Ktoś ma jakieś szczegóły odnośnie jej budowy?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #43 : 06 Wrzesień 2013, 16:36:23 »
0

Uwierz mi, że ludzie pracujący na kolei robią czasem takie babole ... więc nie masz się czym przejmować. Ta "tablica" to pulpit nastawczy w urządzeniach przekaźnikowych sterowania ruchem kolejowym. Jest wiele typów tych urządzeń - do najpopularniejszych z nich należą tzw. przekaźniki typu E. Po krótce działa to tak, że wszelkie działania związane z prowadzeniem ruchu pociągów dokonuje się za pomocą przycisków na tym pulpicie tj: przekłada rozjazdy, podaje sygnały na semaforach, tarczach manewrowych oraz obsługuje blokadę liniową. Urządzenia przekaźnikowe wyeliminowały stosowanie tzw. nastawni dysponujących gdyż wszystkie rozjazdy na stacji mogą być obsługiwane z jednej nastawni. W urządzeniach przekaźnikowych stosuje się elektryczne napędy rozjazdowe oraz semafory świetlne. Szczeliny na pulpicie świetlnym pokazują stan położenia rozjazdów oraz wykolejnic, a w przypadku torów utwierdzenie przebiegu pociągowego/manewrowego (kolor biały) oraz stan zajęcia torów taborem (kolor czerwony). Obecnie urządzenia przekaźnikowe SRK są chyba najpopularniejsze na PKP. Zabudowuje się je do dzisiaj jednak zamiast pulpitu nastawczego stan urządeń odwzorowuje ekran monitora...

Dodałem: zapomniałem napisać, że wszelakie zależności w tych urządzeniach są realizowane na drodze elektrycznej - powiedzmy , że poprzez wspomniane przekaźniki które mają rózne stany w zależności od położenia rozjazdów, wykolejnic, stanu blokady stacyjnej, utwierdzonych przebiegów oraz stanu blokady liniowej. W urządzeniach starych (mechanicznych) zależności były realizowane głównie na drodze mechanicznej a jedynie blokada stacyjna i liniowa była elektromechaniczna, ale to zupełnie inna para kaloszy...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 06 Wrzesień 2013, 16:47:01 »
0

No ok, teraz pytanie - każda stacja jest inna, rozumiem że kostki na pulpicie są podłączone to tego urządzenia przekaźnikowego. Jak to urządzenie jest dostosowywane do układu konkretnej stacji? I czy w tym urządzeniu są wyłącznie przekaźniki? Nie ma układów logicznych (TTL)? Masz może zdjęcia tego co jest pod kostkami?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #45 : 06 Wrzesień 2013, 17:29:58 »
0

Każda stacja jest inna dlatego zależności realizowane poprzez przekaźniki są inne - stąd każdy tego typu projekt jest tworzony indywidualnie na potrzeby konkretnego posterunku. Zasadniczo w tych urządzeniach są przekaźniki, przekaźniki czasowe (zero elektroniki!). Jest trochę półprzewodników (diody) i kondensatory. Elektronika zaczęła się pojawiać wraz z nowymi typami blokady liniowej (Eap). Układów logicznych nie stosuje się, w nowszych urządzeniach komputerowych zależności są relizowane poprzez programy sterujące ruchem. Pod pulpitem jest jedynie plątanina przewodów Wszystkie przekaźniki znajdują się w przekaźnikowni która wygląda tak: http://images50.fotosik.pl/138/8ad47661a889bb91med.jpg

Fajne zdjęcia (co prawda urządzeń suwakowych czyli jakby protoplastów przekaźników) są tutaj : https://picasaweb.google.com/113521755879211545505/PraktykDzien4ZyrardowPruszkow#5492235626029505858
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #46 : 06 Wrzesień 2013, 17:39:39 »
0

Ok, dzięki za rozjaśnienie sytuacji 
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 06 Wrzesień 2013, 19:03:58 »
0

W celach edukacyjnych w zakresie urządzeń SRK to polecam  te strony
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk.php
http://usrk.republika.pl/
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #48 : 06 Wrzesień 2013, 19:34:53 »
0

Dzięki, zwłaszcza ta pierwsza strona jest interesująca. Szkoda że nie natrafiłem na nią wcześniej
Zapisane
Strony: 1 2 [3]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!