Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 05:08:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Koleba do identyfikacji  (Przeczytany 10758 razy)
gintero
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« : 02 Sierpnia 2015, 13:49:06 »
0

Witam
Nie wiem, czy pisze we właściwym miejscu ten post. Gdyby administrator
strony sprawdzał ten  wątek to ogromna prośba o przeniesienie go w
odpowiednie miejsce.
Należę do Stowarzyszenia Historyczno - Poszukiwawczego "Śladami
Sophienwalde". Ostatnio w ramach wspólnej akcji wykopaliśmy w starej
poniemieckiej żwirowni taką oto kolebę. Wiemy że w czasie wojny na
terenie Dziemian (niemieckie Sophienwalde) działała kolejka wąskotorowa,
 którą to więźniarki (żydówki) dostarczały urobek na budowę koszar. Z
drugiej strony wiemy również, że po wojnie na pobliskim tartaku, także
były używane koleby. Niestety nie możemy jej zidentyfikować. Podobne
mają odrestaurowane na poznańskiej Maltance, ale takiej jak nasza
jeszcze nie spotkaliśmy. Różni się tym, że cała jest nitowana, a nie jak
 w większości spawana. Na maźnicach sygnowana O&K E155A a na
rączkach D24775. Gdyby ktoś się znalazł, kto mógłby nam pomóc, czy to
produkt przedwojenny czy po, bylibyśmy bardzo wdzięczni.


* Obraz 013.jpg (57.51 KB, 806x537 - wyświetlony 1140 razy.)

* Obraz 015.jpg (77.1 KB, 806x537 - wyświetlony 909 razy.)

* Obraz 016.jpg (63.58 KB, 806x537 - wyświetlony 992 razy.)

* Obraz 017.jpg (70.83 KB, 806x537 - wyświetlony 875 razy.)

* Obraz 020.jpg (102.16 KB, 800x533 - wyświetlony 979 razy.)
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #1 : 02 Sierpnia 2015, 15:07:44 »
0

O&K to cecha producenta, czyli firmy Orenstein & Koppel:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
Natomiast sama koleba, mimo, że nitowana, jest raczej typowa
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
gintero
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 02 Sierpnia 2015, 18:47:03 »
0

Witam
Dziękuję za informację. Rozumiem, że to typowa koleba. Można je spotkać praktycznie wszędzie. Pytanie pozostaje jednak nadal. Czy to koleba sprzed 1945 roku, czy jak wspomniałem z pobliskiego tartaku używana po wojnie. Dopuszczam także możliwość, że po likwidacji koleb na tartaku, ktoś ją zakopał w starej nieczynnej żwirowni? Zagadką są sygnatury. Czy po wojnie DDR też używały sygnatury S&K.
Pozdrawiam Jarek
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3 : 02 Sierpnia 2015, 20:55:14 »
0

Wszytsko jest możliwe, spawalnictwo w taborze kolejowym wprowadzano w czasie wojny w celu oszczędności materiału.
W DDR fabryka O&K została przekształcona w zakłady LOWA
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 03 Sierpnia 2015, 00:31:57 »
+5

Ekspertem nie jestem, ale wygląda na standardową kolebę 0,75 m^3 typu ciężkiego według normy DIN 5962. Trochę informacji, rysunki i zdjęcie fabryczne O&K można znaleźć tu (http://www.baggermeyer.de/html/feldbahnmeyer/muldenkipper/muldenkipper.html).



Domyślam się, że D24775 może być oznaczeniem rysunku zestawieniowego i tym samym modelu koleby (analogicznie do: http://www.baggermeyer.de/html/feldbahnmeyer/muldenkipper/Z_muki_0-75_600mm_leicht_DIN_ok_hs.jpg)

Co do wieku:
Stawiałbym, że to koleba przedwojenna - ewentualnie z okresu wojny.
W 1940 roku zmieniono nazwę firmy O&K na Maschinenbau und Bahnbedarf Aktiengesellschaft - w skrócie MBA. Oczywiście niekoniecznie spowodowało to zmianę oznaczeń na formach.
Po wojnie w NRD produkcję taboru podjęto w jednym z zakładów dawnego O&K, nazwanym teraz VEB LOWA Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg - w skrócie LKM. W Niemczech zachodnich w 1949 powrócono do nazwy O&K.
Import powojenny wydaje mi się wykluczony. Myślę, że najprostsze wyjaśnienie jest najbardziej prawdopodobnym i koleba pracowała w żwirowni podczas wojny.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
gintero
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 19 Sierpnia 2015, 18:48:14 »
0

Wielkie dzięki za informację. Strona jest świetna.
Pozdrawiam Jarek
Zapisane
gintero
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 03 Września 2015, 17:21:37 »
0

Witam ponownie
Zaczęliśmy czyścić kolebę. Jak się okazało wszystkie koła są sygnowane od zewnątrz:
DIN 1 lub DIN 2
CB 41
lub tylko 41
Może ktoś z kolegów wie, co mogą oznaczać te sygnatury. Trudno nam też  powiedzieć, czy CB 41 to jedna sygnatura czy dwie  odrębne.
Pozdrawiam Jarek
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!