Skierniewice to przyk³ad jednostkowy - chyba ¿aden, poza PSMK, zwi±zek hobbystów nie otrzyma³ kolejowej nieruchomo¶ci na w³asno¶æ.
Tylko tu Januszu ¿adnej furtki nie by³o, a wieloletni lobbing i wydeptywanie ¶cie¿ek, co na tym forum akurat jest bardzo czêsto wskazywane jako niew³a¶ciwa droga. Do¶æ dodaæ, ¿e przejmowanie na w³asno¶æ ca³o¶ci nieruchomo¶ci trwa³o 25 lat i wymaga³o przekonania do tego sporej ilo¶ci instytucji. Jednocze¶nie staraniom o cokolwiek nie towarzyszy³ medialny wrzask i p³acz jak to w naszym kraju zbyt czêsto miewa miejsce.
A wiêc chronologicznie:
1992 r. - PSMK wystêpuje o mo¿liwo¶æ zajmowania czê¶ci stanowisk w likwidowanej MD Skierniewice, dostaje odpowied¼, ¿e mo¿e wzi±æ pod opiekê ca³o¶æ i wstêpuje o przekazanie szopy na w³asno¶æ.
Wyra¿a na to zgodê Minister Transportu i rusza machina uw³aszczenia siê PKP na terenie szopy, podzia³ geodezyjny dzia³ek itp. W miêdzy czasie zmienia siê prawo i przestaje byæ mo¿liwe bezpo¶rednie przekazanie szopy na w³asno¶æ...
Rozpoczyna siê poszukiwanie innych rozwi±zañ. Ostatecznie szopa po kilku latach przechodzi na Skarb Pañstwa, a po¶rednikiem w przekazaniu ma byæ prezydent Skierniewic, wykonuj±cy tu funkcjê organu administracji rz±dowej.
W listopadzie 2002 r. wiêkszo¶æ szopy zostaje przekazana przez
SKARB PAÑSTWA PSMK. Jedynie dawny budynek administracyjny MD za¶ z czasem zostaje skomunalizowany i pojawia siê koncepcja urz±dzenia w nim mieszkañ socjalnych (sic!).
Po kilku latach Miasto Skierniewice, wraz z stale pogarszaj±cym siê stanem nieruchomo¶ci, wycofuje siê z projektu (m.in. pod naszym wp³ywem) i decyduje siê do przekazanie ostatniej dzia³ki wraz budynkiem na rzecz PSMK. Dzia³ka wraca do Skarbu Pañstwa, wojewoda wyra¿a zgodê na przekazanie obiektów PSMK i w kwietniu 2017 ma miejsce analogiczna procedura jak w listopadzie 2002. Proces przejmowania na w³asno¶æ zakoñczony

.