https://zdopravy.cz/na-ciernohronske-zeleznici-vyjely-poprve-do-provozu-soupravy-ze-svycarska-137200/Elektryczne pojazdy jeżdżą póki co na ropę.
CHZ wprowadziła w ostatnich dniach do eksploatacji nowe pojazdy, które kupiła w ostatnim roku w Szwajcarii od Waldenburgerbahn.
Stało się to prawie w tej samej chwili, gdy na szwajcarskiejj trasie doszło do wznowienia przewozów po głębokiej modernizacji i zmianie szerokości z 750mm na 1000mm.
Wagony ze Szwajcarii przyjechały latem ostatniego roku na Słowację.
podczas gdy, w Szwajcarii jeździły na prąd elektryczny, na Słowacji czeka jest nietypowa eksploatacja.
Aby można było używać tych składów na istniejących trasach bez sieci trakcyjnej, dodano do jednego wagonu sterowniczego agregat prądotwórczy CAT.
Pierwszy skład: elektrycznego wagonu napędowego BDe4/4 z wagonem sterowicznym Bt, uzyskał oficjalne pozwolenie na próbą eksploatację z pasażerami.
W uruchomieniu brali udział Pavel Šiman i Zdeněk Vozár we współpracy z ŽOS Zvolen i NES Nová Dubnica.
CHZ kupiła wycofane wagony ze Szwajcarii dla dalszych możliwości rozwoju.
Chce stopniowo elektryfikować obecne i przyszłe trasy.
Ze Szwajcarii przywieziono 17 tych składów oznaczonych jako BDe4/4 i Bt.
Generator w wagonie ma moc 165 kW. Szef CHZ Ales Bilek zwraca uwagę, że nie jest to rozwiązanie rewolucyjne, podobne próby podjęto w przeszłości na Zillertalbhn i na greckiej kolei zębatej Odontotos.
Siedemnaście jednostek ma pomóc w ekspansji CHZ i uruchomieniu regularnego transportu publicznego.
Składy zostały wyprodukowane na przełomnie osiemdziesiątych i dzwięćdziesiątych lat ubiegłego wieku, są ciągle w dobrym stanie.
CHZ chce wykorzystać te składy na 17-kilomerowej trasie z Ciernego Balogu do Podbrezove, którą chcą zelektryfikować i zacząć na niej prowadzić przewozy regularne.
Jednym z projektów jest wydłużenie trasy aż pod Chopok.
Obecnie CHZ walczy z problemami wynikłymi ze sporu z deweloperem Cernego Balogu.
Kończy z przygotowaniem projektu rewitaliacji kolei i jej elektryfikacji z Chvatimechu do Hronca.
Tutaj miała by powstać nowa lokomotywownia (depo), która zostałaby przeniesiona z Ciernego Balogu.