Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 22:56:53 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno  (Przeczytany 6588 razy)
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 24 Marca 2023, 16:09:40 »
0

Czy to oznacza że mostek parkowy koło tężni jest zbudowany w miejscu mostu kolejki?
TAK.
Zapisane
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 24 Marca 2023, 16:15:43 »
0

Pierwsza mapa przedstawia układ torowy na stacji Klarsew wraz z torowiskiem bocznym do Fabryki Papieru „Mirków”, biegnącym wzdłuż ul. Mirkowskiej.

Druga mapa przedstawia rozmieszczenie torów wąskotorowych i normalnotorowych do fabryki papieru.

Pokropiński podaje, że obsługę fabryki rozpoczęto 21 kwietnia 1896 r. bocznicą wybudowaną kosztem właścicieli fabryki.

Kilkadziesiąt lat później, gdy administracja warszawska wypierała kolej poza granice miasta, w tym warszawską zajezdnię przeładunkową Kolei Grójeckiej, właściciel fabryki papieru nie chcąc ryzykować utraty połączenia z koleją normalnotorową, zapłacił za budowę bocznicy kolejowej z linii normalnotorowej z Warszawy do Radomia, którą otwarto 1 października 1935 r.

Oczywiście w tym samym miesiącu ruszyła budowa Przeładunku Piaseczno! Kilkadziesiąt lat później normalnotorową bocznicą połączono z elektrociepłownią Siekierki, której budowę rozpoczęto w 1958 r., a otwarto w 1961 r.

Wąskotorówkę wraz z wyposażeniem zlikwidowano w 1936 roku.

Na trzeciej mapie schemat fabryki, którą mam tutaj, jest hybrydą różnych okresów. Zakładam, że tory wąskotorowe przebiegałyby według podobnego schematu jak tory normalnotorowe.

Znalazłem dwa źródła, które wydają się pokazywać tor łączący „Górną Papiernię” z „Dolną Papiernią”. Sprawdziłem zdjęcia lotnicze z 1958 roku i wydaje się, że jest tam ślad, jednak zdjęcia lotnicze zatrzymują się tuż przed "Górną Papiernią"!

http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html

Pokropiński Pg 72: Klarysew - stacja z mijanką i odgałęzieniem bocznicowym, majacą również urządzenia wodociągowe z wieżą ciśnien, pomieszczenia magazynowe i pomieszczenia służby torowe.

Pokropinśki pg 74: W Latach 1922-1924 został zbudowany w Klarysewie budynek stacjny, według planów architectekta inż K.S. Jakimowicza, w stylu staroposkiego dworku...


Swego czasu pracowałem na terenie papierni i u mojego szefa w pokoju wisiała na scianie taka panorama - zdjęcie z lotu ptaka przedstawiające teren fabryki. Było widać na nim sporo torów, parowozów i składów kolejowych. Panorama pokazywała stan z początku XX wieku, więc mogły to być tylko kolejki wąskotorowe. Mocno rozbudowany układ. Niestety był to okres sprzed smartfonów czy łatwo dostępnych kserografów. Chyba unikat, ale niestety nie było możliwiści jakiegoś powielenia.
Zapisane
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 24 Marca 2023, 16:36:18 »
0

Kolejne świetne źródło map:

http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short

Dzięki nim mam nieco więcej informacji na temat trasy pierwotnej stacji Piaseczno (Wilanów).

Również wiele map Jeziorny pokazuje połączenie między dwoma terenami Fabryki Papieru „Mirków”.


Obecny budynek to jest budynek stacji, mocno przekształcony, ale widać to po układzie okien i drzwi i nieco ukośnego ułożenia. Zresztą jest też zdjęcie lotnicze Piaseczna jednoznacznie to potwierdzające. Twój hipotetyczny plan tej stacji nieco do korekty, bo tory znajdowały się z przodu budunku.
Na podstawie jakiej mapy odtworzyłeś tej schemat stacji na Chyliczkowskiej? Jest znane zdjęcie, gdzie tor na tej stacji jest przed budynkiem.


* stacja koncowa chyliczkowska.jpg (386.67 KB, 917x910 - wyświetlony 226 razy.)
« Ostatnia zmiana: 24 Marca 2023, 17:16:13 wysłane przez pcichomski » Zapisane
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 24 Marca 2023, 17:05:46 »
0

Kolejna sprawa to moment likwidacji stacji na ul.Chyliczkowskiej. Wg dostępnych źródeł cały czas mówi się o okresie przedwojennym (że wówczas tor został zmieniony i śladem dzisiejszej obwodnicy Piaseczna docierał do stacji wspólnej P. PRZEMYSŁOWE). Potwierdzają to też relacje wojenne, że z pociągów-platform ustawionych gdzieś na "wylocie" ul. Młynarskiej (a więc dzisiejsza obwodnica) Niemcy ostrzeliwali z dział Warszawę w czasie Powstania. Ale z drugiej strony.... znam 2 relacje, które mówią, że do Wilanowa jeździło się ze stacji przy Chyliczkowskiej jeszcze chwilę po wojnie. Jedna relacja to wspomnienia osobiste znanej kronikarki Piaseczna. Drugie to wspomninia mojej Mamy urodzonej tuż po wojnie, która mieszkała wówczas przy Rynku i jest pewna (a jeszcze pracuje więc z głową wszystko OK), że jeździła ze swoją mamą (a moją babcią) do Wilanowa na wycieczki i do stacji miały "dosłownie kawałeczek na Chyliczkowską". Mogło to być do początku lat 50tych, bo wtedy się stamtąd wyprowadzili. Stawiam więc tezę, że choć faktycznie obie kolejki zostały fizycznie połączone przed wojną, to jednak odcinek torów na do stacji na Chyliczkowskiej pozostał jeszcz do czasów powojennych.   

Popełniłem kiedyś taki kolaż na podstawie różnych map zmieniającego się przebiegu obu kolejek w obrębie Piaseczna.


* tory kolejki w piasecznie.jpg (372.54 KB, 1314x819 - wyświetlony 266 razy.)
Zapisane
pcichomski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 24 Marca 2023, 18:15:26 »
0

Zrobiłeś kawał świetnej roboty odtwarzając przebiegi tych kolejek.
 
Propnuję jeszcze prześledzić, że w różnych okresach czasu przebiegi te nieco ewoluowały. Tak przynajmniej wygląda to porównując mapy z różnych lat. Np przebieg kolejki Wilanowskiej w okolicy ul. Przesmyckiego i ul.Julianowskiej (czyli jak kolejka docierała z Chyliczek w oś dzisiejszej Chyliczkowskiej) wygląda że zmieniał się przynajmniej 1 raz.

Podobnie przebieg toru kolejki Grójeckiej na dzisiejszej ul.Wojska Polskiego. Pierwotnie szedł "na skuchę" przez osiedle, a dopiero podczas budowy bloków osiedla został wyprostowany i w kierunku Puławskiej odchodził dopiero koło dzisiejszego skateparku.

Innym ciekawym zagadnieniem jest przebieg kolejki "Grójeckiej" przez samo Piaseczno w kierunku Góry Kalwarii. Nie od razu był to znany dziś układ przez stację przy Sienkiewicza.

Kolejnym ciekawym i dla mnie nie rozwiązanym do dziś zagadnieneim jest to, że B.Pokropiński w swojej książce o kolejce WILANOWSKIEJ na stronie 30 pisze w kontekście kolejki Wilanowskiej i stacji końcowej przy Chyliczkowkiej:

"Wiosną 1898 roku rozpoczęto roboty torowe z Piaseczna do Gołkowa (!) długości 4 km, gdzie przeprowadzono bocznicę do cegielni "Gołków".

A więc w tym samym roku, w którym dopiero budowano kolejkę "grójecką" (w sensie umownym) o rozstawie 1000mm.

A zatem oznacza to, że pierwotnie przynajmniej przez "chwilę" tory do Gołkowa były w "organiźmie" działającej już od prawie dekady kolejki Wilanowskiej i miały rozstaw 800mm. Którędy przebiegały, jak przecinały Piaseczno żeby dostać się z Chyliczkowskiej do okolic dzisiejszej Sienkiewicza?
Jak dotąd nie udało mi się znaleźć o tym informacji. Co prawda na stronie 40 jest też informacja, że w grudniu 1898 (kolejka  "Grójecka" dotarła do Piaseczna w paźdzerniku 1898) właściciel kolejki Wilanowskiej odsprzedał bocznicę do Gołkowa właścicielom kolejki "Grójeckiej", ale pozostaje pytanie o pierwotny przebieg tej bocznicy. Szczególnie że początkowo kolejka "gójecka" w kierunku Góry Kalwarii "biegła" prosto przez miasto, a dopiero po ok roku rozpoczęto budowę "obwodnicy" i stacji przy Sienkiewicza ze względy na protesty mieszkańców oskarżających kolejkę o zaprószenie pożaru.
Przytaczam artykół z epoki, gdzie daty dają do myślenia.

Opisana została 1 września 1899 roku w porannym wydaniu „Kurjera Warszawskiego”.
O godzinie 10 minut 38 w roku 1899 roku wyruszył pierwszy pociąg kolei Warszawa-Góra Kalwaria–Grójec do Gołkowa. Pociąg ten składał się z wagonów osobowych (letnich) i 18 wagonów towarowych i miał nr 43. Było to otwarcie stałej linii komunikacyjnej z Gołkowem. Kolej w tej wycieczce reprezentowali: naczelnik ruchu pan Zygmunt Leśkiewicz, inżynier pan Józef Budkiewicz i zawiadowca stacji Warszawa pan Królikowski. Pierwszymi pasażerami byli starozakonni udający się do Góry Kalwarii do cadyka, rabina Altera, i pewien dziennikarz o nieustalonym nazwisku z redakcji „Kurjera Warszawskiego”.
Pociąg ruszył z małym opróźnieniem, powoli minął stację Mokotów z przystankiem naprzeciwko kościoła, dalej Wierzbno i Królikarnię, za którą tor kolejowy przechodzi z prawej strony drogi na lewą. Dotarł do Służewca, gdzie mieściły się warsztaty kolejki grójeckiej. Następną stacją były Pyry. Stacja ta była znana wszystkim z reklam informujących o rozpoczętej parcelacji i możliwości zakupu interesujących tanich działek.
W Pyrach był rozjazd, mijanka, ale okazało się, że pociąg, który wyruszył z Góry Kalwarii, blokuje szyny w Piasecznie. Przyszła wiadomość – wykoleił się wagon. W Dąbrówce odczepiono z naszego pociągu szereg wagonów dla cegielni. Na rozjeździe, przy stacji Piaseczno Wiatrak (okolice ul. Młynarskiej), lewarowano wykolejony wagon po czym zwekslowano pociągi. Tu była też przesiadka podróżnych udających się do Góry Kalwarii. Wiatrak, od którego wzięła swą nazwę stacja kolejki, sąsiadował z budynkiem ośrodka dla „upadłych kobiet” założonego przez hrabinę Ludwikę Moricone w imponująco pięknym budynku. Wracamy do podróży. Pociąg przejeżdżał przez centrum miasteczka aż do stacji przy cmentarzu. Nie zobaczymy jeszcze domu państwa Obłąkowskich, różowego pałacyku, ani domu zwanego dziś Sądem Grodzkim przy ulicy Czajewicza. Tę ciekawą architektonicznie wille powstaną dopiero w pierwszym dziesięcioleciu XX w.
Pociąg nasz, aby wjechać na właściwy tor, cofnął się przez szosę (nazwano ten odcinek Węgiełkami, dziś ul. T. Gerbera) do miejsca, gdzie urządzano właśnie przyszłą stację Piaseczno Miasto. Stąd wyruszał nowymi torami do Gołkowa. Pan Zygmunt Leśkiewicz (naczelnik ruchu), tak wyjaśnił sprawę przebudowy torowisk:
„Zarząd nasz, pragnąc uniknąć niebezpieczeństwa pożaru lub przejechania, wypływającego z obecnego kierunku linii kolejowej przez śródmieście… postanowił ją stamtąd przenieść poza obręb Piaseczna i w tym celu buduje właśnie linię objazdową. Dwie i pół wiorsty długości… Pociągi dążyć będą wtedy na wprost do Góry Kalwarii i Gołkowa, nie przejeżdżając wcale przez miasto”.


Zapisane
xotpxo
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie


jedenastoletni mikol


« Odpowiedz #25 : 07 Kwietnia 2023, 08:47:14 »
0

Bardzo dobra robota. Zrobiłeś to w Google Earth Pro?
Zapisane

POZDRAWIAM! (:
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 09 Kwietnia 2023, 08:04:27 »
0

Tak.
Zapisane
xotpxo
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie


jedenastoletni mikol


« Odpowiedz #27 : 12 Kwietnia 2023, 15:41:33 »
0

Przydatne narzędzie. Dzięki niemu bocznice kolei grójeckiej (typu cg. Pawłowice) nie mają przed mikolami tajemnic!
Zapisane

POZDRAWIAM! (:
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 15 Kwietnia 2023, 22:40:33 »
0

https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl

Świętuj z Arche Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków❕
Forum Rewitalizacji pod hasłem „Łączą nas zabytki” odbędzie się 18.04.2023 r. o godzinie 17.00 w Królewskiej Papierni w Konstancinie-Jeziornie.
W programie:
- Wystąpienie Władysława Grochowskiego - Prezesa Grupy Arche
- Prezentacja koncepcji Królewskiej Papierni Piotra Grochowskiego - Głównego Architekta Grupy Arche
- Wernisaż prac konkursu fotograficznego „(NIE)zapomniane zabytki”
- I Panel dyskusyjny „Łączą nas zabytki” – Jaki wpływ na rewitalizacje ma społeczność? Jakie wartości przyświecają ratowaniu zabytków? Rewitalizacja społeczna: cel, czy skutek?
- II Panel dyskusyjny „Drugie życie zabytków” – Jak obecnie podchodzimy do zabytków? Z jakimi zależnościami wiąże się rewitalizacja zabytków?
Prosimy o zarejestrowanie się na Forum Rewitalizacji poprzez link rejestracyjny https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8
Obecność podczas wydarzenia tylko po uprzedniej rejestracji.
Wstęp darmowy.


* 338908961_1357842128369448_1174265693388119281_n - Copy.jpg (338.77 KB, 820x820 - wyświetlony 243 razy.)
« Ostatnia zmiana: 15 Kwietnia 2023, 22:49:52 wysłane przez joe6167 » Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 04 Maja 2023, 02:08:42 »
0

Królewska Papiernia w Jeziornie

https://okolicekonstancina.pl/2023/05/03/krolewska-papiernia-w-jeziornie/
Zapisane
xotpxo
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie


jedenastoletni mikol


« Odpowiedz #30 : 04 Maja 2023, 10:27:03 »
0

https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl

Świętuj z Arche Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków❕
Forum Rewitalizacji pod hasłem „Łączą nas zabytki” odbędzie się 18.04.2023 r. o godzinie 17.00 w Królewskiej Papierni w Konstancinie-Jeziornie.
W programie:
- Wystąpienie Władysława Grochowskiego - Prezesa Grupy Arche
- Prezentacja koncepcji Królewskiej Papierni Piotra Grochowskiego - Głównego Architekta Grupy Arche
- Wernisaż prac konkursu fotograficznego „(NIE)zapomniane zabytki”
- I Panel dyskusyjny „Łączą nas zabytki” – Jaki wpływ na rewitalizacje ma społeczność? Jakie wartości przyświecają ratowaniu zabytków? Rewitalizacja społeczna: cel, czy skutek?
- II Panel dyskusyjny „Drugie życie zabytków” – Jak obecnie podchodzimy do zabytków? Z jakimi zależnościami wiąże się rewitalizacja zabytków?
Prosimy o zarejestrowanie się na Forum Rewitalizacji poprzez link rejestracyjny https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8
Obecność podczas wydarzenia tylko po uprzedniej rejestracji.

Czy to tory kolejki wilanowskiej?

Wstęp darmowy.
Zapisane

POZDRAWIAM! (:
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!