Świat kolejek wąskotorowych SMF
24 Maj 2019, 15:46:46 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Modernizacja MBxd2 dla JHMD  (Przeczytany 64076 razy)
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 184 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 04 Grudzień 2013, 20:27:58 »
+7

Geneza wybujałych projektów prawdopodobnie ma podłoże w kompleksie małomiejscowościowości, widok tramwaju zapowiadającego ...N A S T Ę P N Y    P R Z Y S T A N E K ... , pokrytego lśniącym laminatem gdzieś w Pradze/Warszawie został po prostu transponowany do niewielkiej podgórskiej/nadmorskiej gminy. Czeski M27 to rzeczywiście majstersztyk pod względem technologicznym, ale desing... Wszystko zostało już powiedziane, także z Kucykiem zgoda.

Nie zgodzę się jednak z teorią pana Bogdana. Otóż skoro pasażerowie nie widzą zasadniczej różnicy (a nie widzą, co badałem w ramach magisterki) między malowaniem a'la "cygańskie tabory" a oryginał zgodny z historyczną prawdą byłbym skłonny iść w stronę drugiej opcji. Dlaczego? Bo zadaniem sprawnie działającego przedsiębiorcy jest dywersyfikowanie źródeł przychodów, by maksymalizować zyski. Gdybym w Nowym Dworze nie miał wagonów towarowych przemalowanych na brązowo, a MBxd2 i Bxhpi utrzymanych w tonacji krem-czerw, miałbym przez ostatnie 2 lata kilkanaście mniej wynajętych (przez - głównie zagraniczne - grupy mikoli) pociągów. A każdy pociąg specjalny to środki na działalność. Czy należy dodać coś więcej? Czy nie nasuwa się tutaj myśl, że w Rewalu lepiej byłoby zrobić pod parę Vulcana i skład przedwojennych wagonów? W sumie nie warto odgrzewać tego kotleta.

Pozdrawiam,
FB
Zapisane
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 434 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 04 Grudzień 2013, 20:53:43 »
0

Witam. Oczywiście zgadzam się z Kol.FB. Ale musimy rozgraniczyć-ruch planowy,i ruch dla MK. Pozdrawiam.Bogdan
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1849 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #22 : 04 Grudzień 2013, 21:36:26 »
0

Pierwsze wrażenie: Łomatkoicórko ożurwałjapitole!

Co do wyglądu to będzie steampunk w całej okazałości, i ewidentne nawiązanie do tego cosia:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409565&nseq=46
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409562&nseq=47

Jednak z zupełnie praktycznego punktu widzenia - te okna są za małe, i w środku będzie ciemno jak w dupie u ....o, przepraszam.
« Ostatnia zmiana: 04 Grudzień 2013, 21:43:21 wysłane przez Piottr_tt » Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #23 : 05 Grudzień 2013, 16:56:09 »
0

A co racja to racja. A do tego:
Cytuj
Gdybym w Nowym Dworze nie miał wagonów towarowych przemalowanych na brązowo, a MBxd2 i Bxhpi utrzymanych w tonacji krem-czerw, miałbym przez ostatnie 2 lata kilkanaście mniej wynajętych (przez - głównie zagraniczne - grupy mikoli) pociągów. A każdy pociąg specjalny to środki na działalność. Czy należy dodać coś więcej?

należy dodać, żeby ze zrozumieniem przeczytał to ktoś odpowiedzialny ze Śmigla. Mrugnięcie

Zapisane

Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 361 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #24 : 06 Grudzień 2013, 23:13:49 »
0

Czesi to mają jednak jaja  Duży uśmiech ,wyszedł im całkiem niezły turbo U-Boot (wszak na zdjęciach widać że silnik ma turbosprężarkę). Mnie jednak najbardziej interesuje strona techniczna tzn.producent,typ i moc zastosowanego silnika i przekładni,prędkość maksymalna itd.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #25 : 07 Grudzień 2013, 22:19:15 »
0

Powiem szczerze że z niecierpliwością czekałem na pierwszy egzemplarz i... srodze się rozczarowałem w kwestii designu.
Spodziewałem się raczej liftingu wyglądu zewnętrznego (np. szyby wklejane zamiast na uszczelkach) i skupienia się na sprawach technicznych... Zwłaszcza mając pozytywne doświadczenia z modernizacji tramwajów - gdzie nie doklejało się plastikowej "mordy" ale skupiało na sprawach istotnych (techniczno-eksploatacyjnych).

Za prezesa Šatavy to było nie do pomyślenia.

Czesi to mają jednak jaja  Duży uśmiech ,wyszedł im całkiem niezły turbo U-Boot (wszak na zdjęciach widać że silnik ma turbosprężarkę). Mnie jednak najbardziej interesuje strona techniczna tzn.producent,typ i moc zastosowanego silnika i przekładni,prędkość maksymalna itd.

Robiłem kilka miesięcy temu tłumaczenie na polski specyfikacji technicznej tego zamówienia.
Znajdę je i wrzucę tu.
« Ostatnia zmiana: 08 Grudzień 2013, 19:05:55 wysłane przez WL » Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #26 : 12 Grudzień 2013, 00:17:07 »
+4

Zgodnie z obietnicą, zamieszczam moje tłumaczenie wymagań modernizacji wagonu motorowego dla JHMD.

1.1. Wymagania ogólne
Wagon motorowy musi umożliwiać eksploatację tylko przez maszynistę, który prowadzi również odprawę podróżnych. Sprzedaż biletów w tym przypadku ma być prowadzona przez maszynistę z jego stanowiska. Dla eksploatacji w trudnych warunkach zimowych, które występują na wysokości 700 m.n.p.m. konieczne jest wyposażenie czoła pojazdu w pług śnieżny. Wszystkie komponenty użyte przy modernizacji pojazdu muszą być dostępne (w sprzedaży) w obecnym czasie, z perspektywą dalszej ich produkcji w najbliższych latach. Projekt kolorystyki nie musi odpowiadać obecnym zwyczajom na czeskich kolejach.
Wagon motorowy będzie eksploatowany "solo" lub z wagonami doczepnymi Balm/u.

1.2. Pudło wagonu
- musi odpowiadać wymaganiom obsługi pojazdu tylko przez maszynistę, tzn. że przedsionki wejściowe mają znajdować się jedynie za stanowiskiem maszynisty,
- drzwi wejściowe przesuwne, umożliwiające centralne zamykanie, szerokość drzwi wystarczająca dla wózków inwalidzkich,
- nowe okna, opuszczane z blokadą w położeniu zamkniętym.

1.3. Wnętrze

- jeden przedział dla pasażerów, który będzie oddzielony drzwiami od przedsionków wejściowych,
- użyte siedzenia muszą umożliwiać łatwe czyszczenie,
- układ siedzeń 2+2 w przedziałach (nie lotniczo) [przyp. tłumacza: tzw. "czwórki"],
- w górnej części umieszczenie półek na bagaże,
- ogrzewanie przedziału pasażerskiego elementami grzejnymi, wykorzystującymi w pierwszym rzędzie ciepło z silnika,
- oświetlenie przedziału świetlówkowe, awaryjne żarówkowe,
- w wagonie dwa przedsionki wejściowe, w jednym z nich miejsce na bagaże, rowery i wózek inwalidzki; WC, które będzie przystosowane dla osób na wózkach,
- przedsionek wejściowy przy WC wyposażyć w windę dla wózków inwalidzkich, sterowanie możliwie najprostsze,

1.4. Stanowisko maszynisty
- urządzenie stanowiska maszynisty zgodnie z obowiązującymi normami i zwyczajami,
- urządzenie wyposażenia i sposobu obsługi musi umożliwiać jednoosobową obsługę,
- ogrzewanie stanowiska elementami grzejnymi, wykorzystującymi ciepło z silnika,
- dla eksploatacji w okresie letnim montaż klimatyzacji, lub użycie przyciemnianych szyb,
- wejście do stanowiska będzie z przedsionka wejściowego, lub z lewej strony,
- w wyposażeniu będzie lodówka dla potrzeb maszynisty, s miejscem na przechowanie napojów w 2-litrowych butelkach,
- aranżacja stanowiska będzie umożliwiać odprawę handlową podróżnych przez maszynistę,

1.5. Jednostka napędowa
- umieszczenie jednostki napędowej po podłogą wagonu,
- wykorzystanie silnika TEDOM leżącego, homologowanego dla pojazdów kolejowych,
- podgrzewanie silnika w porze zimowej przy pomocy niezależnego olejowego agregatu, który będzie umożliwiał również podgrzewanie płynu chłodniczego podczas jazdy w dużych mrozach,
- użycie rodzaju przeniesienia napędu nie jest ograniczone, warunkiem jest użycie hamulca dynamicznego,
- użyty typ sprężarki musu mieć jak najmniejszą ilość emitowanego hałasu,
- prądnica 24V będzie zaprojektowana dla potrzeb wagonu motorowego s możliwością zasilania wagonu doczepnego,
- przy montażu zespołu napędowego muszą być wzięte pod uwagę wymagania dot. limitu hałasu wewnątrz i na zewnątrz,
- wielkość zbiornika paliwa około 400 litrów.

1.6. Instalacja powietrzna i hamulcowa
- zbiorniki powietrza pojemności co najmniej 300 litrów,
- maksymalne ciśnienie zbiorników głównych 9 bar,
- na czoła pojazdu będą wprowadzone dwa kurki przewodu głównego i jeden kurek przewodu zasilającego,
- zastosowana instalacja hamulcowa będzie typu DAKO,
- hamulec postojowy może być akumulatorowa,
- części obwodu hamulcowego muszą posiadać urządzenia antypoślizgowe,
- połączenia obwodu hamulcowego bedą umożliwiać dopełnianie siły hamowania hamulcem dynamicznym, hamulcem dodatkowym,
- hamulec bezpieczeństwa z możliwością zmostkowania,
- urządzenia smarowania kołnierzy kół dopuszczonego typu.

1.7. Instalacja elektryczna i system informacyjny
- dystrybucja sterowania będzie na napięcie 24V,
- akumulatory alkaliczne,
- elektroniczny rejestrator [przyp. tłumacza tzw. "hastler"],
- wyposażenie w czuwak,
- wyposażenie w automatyczną regulację prędkości,
- system sterowania wielokrotnego kompatybilny z systemem ze zmodernizowanych lokomotyw T47,
- wykonanie instalacji elektrycznej będzie odpowiadać wymaganiom obecnie obowiązujących norm,
- system informacji o przystankach na żądanie z wizualną i dźwiękową sygnalizacją w przedziale dla pasażerów,
- dźwiękowy system zapowiadania przystanków, z możliwością zapowiadania przez maszynistę w razie potrzeby,

1.8. Instalacja przeciwpożarowa
- wyposażenie w czujki sygnalizacji pożaru,
- wyposażenie w samoczynny system p.poż.

1.9. Pozostałe wymagania i dane techniczne
- właściwości trakcyjne - wagon motorowy jadący solo musi być zdolny do jazdy na pochyleniu 23 o/oo z prędkością 60 km/h i z prędkością 35 km/h przy jeździe z wagonem doczepnym Balm/u o masie 19 ton.
- szerokość toru 760mm,
- długość 15920mm,
- szerokość 2400mm,
wysokość 3300mm,
- liczba miejsc 40-46,
- maksymalny ciężar (przy pełnym obciążeniu) 32t,
- najmniejszy promień łuku 50m,
- średnica nowych kół 750mm,
- prędkość maksymalna 60km/h,
- silnik TEDOM,
- wysokość sprzęgów od główki szyny 590mm, +5 -10mm,
- typ sprzęgu, bośniacki, z możliwością przesuwania bocznego,
- skrajnia pojazdu musi odpowiadać wymaganiom dla kolei 760mm,
- zakładany roczny przebieg 120-140 tys. km.
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #27 : 05 Styczeń 2014, 17:00:11 »
+1

Na K-report pojawiły się kolejne zdjęcia wagonów motorowych Ponorka *)

http://www.k-report.net/discus/messages/28/252585.html?1388533900

*) czes. okręt podwodny.
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3841 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #28 : 05 Styczeń 2014, 17:30:21 »
0

Ponorka - czes. okręt podwodny.


He, wiem już z czym mi się ta modernizacja czoła wagonu kojarzy - kto pamięta kreskówkę o Snórkach?  Język
Zapisane

W każdym moim zwycięstwie
Jest trud i krew poświęceń.
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #29 : 11 Luty 2014, 18:50:26 »
+1

Modernizacja MBxd2 (teraz oznaczonego jako M27) jest już zakończona, poniżej zdjęcia wagonu na torach stacyjnych (z profilu facebook kolejki).


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816313575061937&set=a.688541154505847.1073741829.612726725420624&type=1


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816319638394664&set=pb.612726725420624.-2207520000.1392140883
Zapisane

.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1338 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #30 : 11 Luty 2014, 18:56:00 »
+1

Ale śmietnik... Każde okno z innej parafii...
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3841 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #31 : 11 Luty 2014, 19:04:06 »
+3

Te siedzonka to tak trochę przypominają mi stare pekaesy. Bodajże w jelczach "ogórkach"taki układ i styl był. Duży uśmiech
Zapisane

W każdym moim zwycięstwie
Jest trud i krew poświęceń.
Bart
Młotkowy
**
Długość toru:: 132 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 12 Luty 2014, 08:43:45 »
0

No, no... piekny batyskaf.
Układ siedzeń to taka mieszanka starego Jelcza i metra.
A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  Smutny
Zapisane

grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 844 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #33 : 12 Luty 2014, 10:04:33 »
+7

A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  Smutny

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię Chichot
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Marcin117
Dyrektor
*****
Długość toru:: 999 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #34 : 12 Luty 2014, 12:02:08 »
+4

A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  Smutny

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię Chichot

Szczera prawda, ale i tak moim zdaniem efekt końcowy jest, hmmm...
Zapisane

grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 844 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #35 : 12 Luty 2014, 12:55:39 »
+3

Każdy ma oczywiście prawo do swojego zdania i tego akurat nie kwestionuję, ale czasem mam wrażenie że nadmiernie jesteśmy niewolnikami jednej wizji malowania/wyglądu danego taboru. Panuje przekonanie, że kolej wąskotorowa powinna istnieć tylko w historycznym kontekście, w historycznych barwach, w historycznych oznaczeniach. Widać to było choćby w dyskusjach o zmianach w malowaniu taboru SKPL czy nowym malowaniu w Gryficach. Nie oceniam, że jest to błędne podejście, ale należy zrozumieć że nie jedynie słuszne.
Owszem niektóre elementy wystroju tego Mbxd2 są dla nas "dyskusyjne" ale moim zdaniem to sprawa drugorzędna wobec faktu, że wagon nie zgnił w koszalińskich krzakach ani nie zasilił najbliższego pieca hutniczego tylko w nowym świeższym wcieleniu będzie przemierzał wąskie szlaki za naszą południową granicą.
A jak zobaczyłem zakres modernizacji to mi szczęka opadła i uważam, że w kontekście zadań jakie stoją przed tym wagonem, okrętowe okna czy siedzenia nawiązujące stylistycznie do Jelcza to kwestia drugorzędna w porównaniu do nowoczesnego silnika, systemu ogrzewania czy choćby dostosowania wagonu do przewozu osób niepełnosprawnych.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2002 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #36 : 12 Luty 2014, 13:28:05 »
+6

Co nie zmienia faktu, że czytając komentarze pod zdjęciami na FB nawet Czesi nie pozostawili na nim suchej nitki. Dlaczego? Bo po prostu design jest od czapy, brzydki i całkowicie nieudany.
Aspekt techniczny to zupełnie inna bajka. Jak widać można zrobić porządną modernizację, którą przysłoni badziewny wygląd.
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 306 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #37 : 12 Luty 2014, 13:38:40 »
0

Czyli równie dobrze mogli zostawić stary wygląd, zmodernizować tylko bebechy i przy niższych kosztach byłby lepszy efekt.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3841 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #38 : 12 Luty 2014, 14:01:58 »
+4

Sarno, ale w takich przypadkach nie chodzi o ty by zostawał stary wygląd i by było tanio... Już tłumaczyliśmy to Ogonkowi który oszczędzał czapkę pieniędzy. Tu samorząd jest sponsorem, a wiadomo jakie jest motto tych, którzy dzielą pieniądze nie będące przez nich samych zarobionymi - Jeśli wydawać, to miliony.
Tu chodziło o pomnik - zrobienie czegoś, czego nie zrobił dotąd nikt inny. Czegoś, co może szokować, ale dzięki temu będzie na ustach. W takich projektach liczy się rozmach i oryginalność. Pamiętacie "lokomotywę do nieba" - zapewniła ona autorom niezwykłego rozgłosu.
Zapisane

W każdym moim zwycięstwie
Jest trud i krew poświęceń.
Bart
Młotkowy
**
Długość toru:: 132 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 12 Luty 2014, 15:09:44 »
+3

A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  Smutny

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię Chichot


Nie mogę sie nie zgodzić. Jasne, że lepiej żeby jeździł. Doprecyzuję: Szkoda wyglądu MbxD2
Zapisane

Strony: 1 [2] 3 4 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!