Waldi7
|
 |
« : 23 Stycznia 2007, 19:57:04 » |
0
|
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę. To ewenement w skali polskiej, a może i europejskiej - odtworzyć tego zapewne nie sposób (byłaby to nie lada atrakcja), ale żeby zobaczyć jak było... Do tej pory nie spotkałem żadnego zdjęcia na ten temat.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #1 : 28 Lutego 2007, 10:25:08 » |
0
|
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.
Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej?
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #2 : 28 Lutego 2007, 17:15:40 » |
+1
|
Ja znalazłem kiedyś taką fotkę. Mam nadzieje że może w czymś pomoże. 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #3 : 01 Marca 2007, 08:18:42 » |
0
|
Świetne. Dziękuję bardzo. Najbardziej interesuje mnie sama konstrukcja toków szyn w punkcie styku między nabrzeżem, a promem. W przypadku mostu obrotowego w Rybinie toki szyn są łączone śrubunkami itd. przed przejazdem pociągu. Jestem niezmiernie ciekawy, jak kwestię łączenia (lub styku) toków rozwiązano w przypadku promu. Druga kwestia, to zmiana stanu wody Wisły i związana z tym zmiana poziomu czoła przeprawy. Przydałyby się jeszcze fotki z widokiem z wnętrza promu w kierunku nabrzeża i widok z boku promu. od strony rzeki. Może czepiam się szczegółów, ale to juz taka inżynierska "choroba". Pozdrawiam, Waldek.
Przy okazji - może ktoś dysponuje książką niemiecką o kolejkach na Żuławach i wie, czy jest tam w miarę przyzwoity opis przeprawy od strony technicznej (lub więcej zdjęć)? W "SK" PKMK reklamuje ją za jedyne 155 zł - dla mnie to nie mało, więc proszę o ewentualną podpowiedż, czy warto ponieść taki koszt w celu znalezienia rozwiązań dla wyżej wymienionych kwestii.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
|
oelka
Nowicjusz

Długość toru:: 28 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #5 : 01 Marca 2007, 23:42:26 » |
+1
|
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.
Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej? Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu. Jest tam zamieszczone zdjecie i jest rysunek pokazujacy dwa rzuty tego promu. W rozdziale o kolei kwidzynskiej jest zdjecie i rzut tamtejszego promu Landrat Brückner. Dyskuja o tych promach byla tez prowadzona na Forum Okrętów Wojennych. Krzysztof
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #6 : 07 Marca 2007, 10:39:29 » |
0
|
Wielkie dzięki!!! Jednocześnie rozwiązały się dwa problemy: - wiem, gdzie szukać, - książkę niemiecką warto kupić. Odpowiedzi znalazłem na wskazanym forum, podobno w książce są nawet plany promu. Pozdrawiam i jeszcze raz serdecznie dziękuję!
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #7 : 07 Marca 2007, 10:44:41 » |
0
|
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.
Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej? Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu. Jest tam zamieszczone zdjecie i jest rysunek pokazujacy dwa rzuty tego promu. W rozdziale o kolei kwidzynskiej jest zdjecie i rzut tamtejszego promu Landrat Brückner. Dyskuja o tych promach byla tez prowadzona na Forum Okrętów Wojennych. Krzysztof ... również serdecznie dziękuję! Tylko zastanawiam się, jak do tej książki dotrzeć. Zapewne druk dawny, więc chyba tylko biblioteka MK w Warszawie? Czy może tą książkę idzie jakoś kupić? Pozdrawiam, Waldek.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #8 : 08 Marca 2007, 08:17:39 » |
0
|
Dziękuję bardzo - książkę już zamawiam! Pozdrawiam serdecznie, Waldek.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
tczewianin
|
 |
« Odpowiedz #9 : 28 Marca 2007, 17:43:38 » |
0
|
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #10 : 01 Kwietnia 2007, 18:23:07 » |
0
|
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana? Według dostępnej wiedzy (niemieckiej) połączenia promowe zawieszono od 2 czerwca 1956 roku, oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
tczewianin
|
 |
« Odpowiedz #11 : 01 Kwietnia 2007, 18:47:14 » |
0
|
Przeprawa promowa to dosyć kosztowna rzecz jak na wąskotorówkę żuławską. Gdyby to był most to może dziś pociągi by śmigały do Gdańska Wąsk. Mam jeszcze pytanie kiedy zlikwidowano połączenie do Krynicy?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #12 : 02 Kwietnia 2007, 21:10:42 » |
0
|
Połączenie do Krynicy zmajstrowały wojska hitlerowskie przed końcem wojny (1945), w części z rozebranych szlaków, które miały być zatopione wraz z nadejściem frontu. Po zniszczeniach wojennych ruch otwarto w 1949 roku, jednak był niewielki. Pomimo prób wsparcia "rządowego", w rozkładzie jazdy na 1953 rok, pociągów na tym odcinku już nie było.
Co do mostu, to były plany wykonania połączenia Przegaliny z Nową Kościelnicą przez nowo budowany most w ciągu obecnej drogi nr 7 (Kiezmark). Jednak ze względu na malejący ruch okazało się, że tego nie wykonano (ok. 1971 r.). Kilka lat później (styczeń 1974) ostatecznie zamknięto ruch na lewobrzeżnej części GKD i w "piorunującym" tempie ją rozebrano...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #13 : 02 Kwietnia 2007, 23:16:23 » |
0
|
Masz może jakieś fotki z lewogrzeżnej częsci kolejki?Prosiłbym także o podpowieć w którym miejscu w Gdańsku miescił się "wąski" dworzec.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
tczewianin
|
 |
« Odpowiedz #15 : 12 Kwietnia 2007, 17:23:39 » |
+1
|
Wąski dworzec mieścił się tam gdzie jest dziś targowisko przy ul. Elbląskiej. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że były plany przedłużenia kolejki Gdańskiej przez Toruńską aż pod dworzec Główny.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Helek
Młotkowy
 
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #16 : 06 Kwietnia 2008, 18:59:32 » |
+1
|
Natrafiłem ostatnio na takie stare oto fotki :wink:  
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
tczewianin
|
 |
« Odpowiedz #17 : 13 Kwietnia 2008, 13:51:16 » |
0
|
Ta druga to nie jest przypadkiem z Kolei Wąskotorowych Polski Północnej B. Pokropińskiego? Szkoda, że nie doszło do pomysłu z budowy przeprawy kolejowej w Kiezmarku.... .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #18 : 13 Kwietnia 2008, 20:15:13 » |
0
|
Ta druga to nie jest przypadkiem z Kolei Wąskotorowych Polski Północnej B. Pokropińskiego? Szkoda, że nie doszło do pomysłu z budowy przeprawy kolejowej w Kiezmarku.... . Z największą przyjemnością przejrzałem wymienioną książkę kolejny raz - wspomniana fotografia (przy okazji dziękuję Helkowi za oba zdjęcia) na pewno z niej nie pochodzi. Co do przeprawy w Kiezmarku - też żałuję, bo mogłoby to przedłużyć funkcjonowanie gdańskiej-zachodniej części "żuławki" do czasów nam bliższych i może choć jedna linia ocalałaby, jak po drugiej stronie Wisły. A wracając do punktu wyjściowego tego tematu - nadal nie wiem, jak łączone (lub nie) były toki szynowe między promem i nabrzeżem na czas wjazdu/wyjazdu pojazdów szynowych. Może ktoś dysponuje stosowną wiedzą/zdjęciami/rysunkami i mógłby się na niniejszym forum podzielić?
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Janek
Nowicjusz

Długość toru:: 20 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #19 : 14 Kwietnia 2008, 20:46:26 » |
+1
|
Kilka lat później (styczeń 1974) ostatecznie zamknięto ruch na lewobrzeżnej części GKD i w "piorunującym" tempie ją rozebrano, co związane było m.in. z budową rafinerii. Część terenów byłej GKD to obecnie jej obszar. Tu Cię muszę sprostować. Linia byłej GKD nie kolidowała z budową rafinerii. Na wysokości biur rafinerii linia dochodziła z pola (Gdańsk Piaski, dzisiejsza Olszynka) do DK7 i biegła jej prawą stroną aż do Przejazdowa. Pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam
|
|
|
|