Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:22:10 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej Parkowa Maltanka w Poznaniu  (Przeczytany 362598 razy)
Mike Russ
Młotkowy
**
Długość toru:: 57 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #40 : 04 Stycznia 2009, 20:22:42 »
0

Linia jest wyposażona w czynną blokadę półsamoczynną opartą na sygnalizacji świetlnej, sterowaną z nastawni (pulpity kostkowe) na stacjach końcowych(Maltanka i Zwierzyniec). Każda nastawnia obsługuje blokadę na swojej pętli, oraz semafory głowicy wjazdowej od swojej strony na mijankę Balbinka. Mijanka jest chroniona semaforami wjazdowymi (po 1 szt. na torze głównym) oraz wyjazdowymi (po 2 szt - tor główny i dodatkowy) z odpowiednimi odcinkami izolowanymi. Zwrotnice na mijance są samoczynne o ustalonym położeniu roboczym- t.j. z mechanizmem sprężynowym podatnym przy najeździe "z ostrza", gdzie jazda w kierunku Zwierzyńca odbywa się tylko po torze głównym, a w kierunku Maltanki - po torze dodatkowym. Bocznica do lokomotywowni jest obsługiwana zwrotnicą ręczną zamykaną na klucz, chroniona takimiż wykolejnicami, oraz odcinkiem izolowanym włączonym w blokadę stacyjną. Bocznica dodatkowa na Maltance jest obsługiwana zwrotnicą elektryczną i chroniona odcinkiem izolowanym włączonym w blokadę stacyjną. Sygnalizacja czynna jest w okresie kursowania pociągów. Gdy jest 1 pociąg na szlaku, zdarza się dość umowne traktowanie sygnalizacji na mijance :mrgreen: . Semafory, choć 3-komorowe, wyświetlają na ogół sygnały "Stój" i "Wolna droga"
innych nie widziałem. :wink:
Jest to z tego co wiem, jedyny taki czynny układ na wąskim torze w Polsce, i trzeba przyznać że zadbany. Na okres zimowy nastawnia Zwierzyniec ,mieszcząca się w budynku kontenerowym, jest zabierana do Starołęckiej zajezdni, z obawy przed dewastacją.
Uff. Pozdrawiam  :mrgreen:
Zapisane

Modelarstwo komputerowe - nowe technologie w popularyzacji kolei wąskotorowych
posener
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 05 Stycznia 2009, 10:32:40 »
0

Warto też wspomnieć że w układzie torowym obu pętli (Maltanka i Zwierzyniec) są zlokalizowane rozjazdy z żeberkami ochronnym - ręczne (chyba zamykane na klucz) pomiędzy peronami dla wysiadających a wsiadających. W momencie nie obsadzenia obu "nastawni" (np w sezonie zimowym), kiedy system sterowania jest wyłączony, rozjazdy zazwyczaj sterowane mechanicznie na pętlach można przekładać ręcznie za pomocą specjalnej korbki.
Zapisane
look20
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 05 Stycznia 2009, 15:40:20 »
0

Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz na maltance mianowicie semafory maja inny układ kolorów na górze czerwony w środku pomarańczowy a na dole zielony.  :lol:
Zapisane
Referee
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


PawelSzrajber
WWW
« Odpowiedz #43 : 06 Stycznia 2009, 21:53:23 »
0

No super, tak fachowego wyjaśnienie dawno nie widziałem. Dziękuję Wam wszystkim za rzeczowe podejście do tematu
Zapisane
Mike Russ
Młotkowy
**
Długość toru:: 57 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #44 : 16 Stycznia 2009, 23:50:33 »
0

@look20: A układ kolorów na semaforach- faktycznie Czyli sygnalizacja pod tym względem zabytkowa ;-) Taki układ jest w instrukcji WE-9, oraz WE-1 - w załączniku pod hasłem "obowiązujące do 1975 roku" Na swoje potrzeby nazywam to "drogowy układ świateł"
Pozdrawiam :mrgreen:
Zapisane

Modelarstwo komputerowe - nowe technologie w popularyzacji kolei wąskotorowych
Phinek
Gość
« Odpowiedz #45 : 17 Stycznia 2009, 09:50:32 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 03:16:57 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #46 : 17 Stycznia 2009, 22:00:55 »
0

Coś żeś Jacku pokaszanił.

W środku mamy czerwone. Właśnie z tego powodu żeby oddzielić "spacją" pomarańczowe od zielonego.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #47 : 17 Stycznia 2009, 23:34:45 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 03:16:42 wysłane przez Phinek » Zapisane
niedźwiedź
SGKW
*
Długość toru:: 47 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #48 : 18 Kwietnia 2009, 13:07:16 »
0

Witam serdecznie.
Mam kilka pytanek w kwestii waszej kolejki  :grin:
Ponieważ jestem ze śląska prosiłbym o jakieś dane, jak tam dojechać, - dodam, że mam rodzinkę na oś. Przyjaźnie w Poznaniu (nr autobuska itp, itd. :mrgreen: )
Od kiedy ruszacie, i czy macie jakiś stały rozkład jazdy ( na przełomie lipca i sierpnia wybieram się w okolice i do samego Poznania)
No i może z maje ciekawości chciałbym wiedzieć na jakim torze odbywa się ta zabawa  :grin: (szerokość), no i czy chorakterem przypomina naszą Chorzowską w WPKiW  :grin:
Bywałem swego czasu dość cyklicznie w Poznaniu, ale nigdy nieznalazłem żadnej informacji dotyczącej waszej kolejeczki  :Co?:
Pozdrawiam
Marcin
Zapisane

Pozdrawiam
nasz nr gg: 31183487
look20
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 18 Kwietnia 2009, 14:21:06 »
0

google nie boli...
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=maltanka+kolejka&lr=
http://www.mpk.poznan.pl/kolejka_maltanka.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kolejka_Parkowa_Maltanka
http://poznan.naszemiasto.pl/wydarzenia/987872.html
Zapisane
niedźwiedź
SGKW
*
Długość toru:: 47 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #50 : 20 Kwietnia 2009, 10:20:41 »
0

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. :mrgreen:
A google rzeczywiście nie bolą.  :twisted:
Chodziło mi raczej o jakieś ciekawostki.
Pzdr
Marcin
Zapisane

Pozdrawiam
nasz nr gg: 31183487
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #51 : 06 Lipca 2009, 00:10:13 »
0

Moja mała video relacyjka z dzisiejszego przejazdu:

Małe | Duże

Małe | Duże


Mam pytanko: co to jest za tabor który stoi za płotem tuż koło szopy? Niestety anie nie zdążyłem zobaczyć dokładnie w czasie jazdy ani nie miałem czasu przejść się i obejrzeć z bliska Smutny
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
posener
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #52 : 06 Lipca 2009, 11:07:36 »
0

Cytat: "gajos"

Mam pytanko: co to jest za tabor który stoi za płotem tuż koło szopy? Niestety anie nie zdążyłem zobaczyć dokładnie w czasie jazdy ani nie miałem czasu przejść się i obejrzeć z bliska Smutny


Tabor jest własnością Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych (podobnie jak parowóz Borsig). Są to wagony i dwie drezyny pochodzące głównie z byłej Jarocińskiej KD.
Zapisane
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #53 : 07 Lipca 2009, 09:51:44 »
0

Witam wszystkich po wygnaniu!(Tak,niestety wróciłem!)
Kolego posener, wiesz coś może na temat tych wagonów(dla mnie cały czas to ciemna magia)?
Na kogo terenie przebywają teraz?Można wejść tam i chociażby zmierzyć?Co się stanie dalej z nimi?
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
posener
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #54 : 09 Lipca 2009, 09:49:23 »
0

Cytat: "102N"

Kolego posener, wiesz coś może na temat tych wagonów


Ogrodzony teren na którym znajduje się tabor KMK należy do Zarządu Zieleni Miejskiej w Poznaniu.
W zeszłym roku jako (jeszcze wówczas) pracownik  MPK P-ń prowadziłem rozmowy z Zielenią na temat dalszej dzierżawy terenu. Był plan, żeby na ten teren doprowadzić bocznicę umożliwiającą wjazd i wyjazd taboru klubowego, gdyż szopa Maltanki jest dla niego za ciasna. Niestety Zarząd MPK nie poszedł "za ciosem" i pomysł jest tylko na razie pomysłem.
Piszę niestety, ponieważ co chwilę słyszę o przepełnieniu w weekendy pociągów na kolejce i jeżdżeniu poza rozkładem jazdy, gdyż kolej posiada tylko 6 małych dziecięcych wagoników, a porządny pojemny tabor stoi za płotem i rdzewieje.
Na wspomnianym terenie znajdują się:
- wagon osobowy - z pomostami - po pełnym remoncie wykonanym na 30-lecie Maltanki (łącznie z wnętrzem), - ex Jarocińska KD
- wagon osobowy - typ ZNTK Ostrów (przebudowa w latach 60-tych) - poprawcie mnie jak to był inny ZNTK co robił takie "obłe" pudła - ex Jarocińska KD
- 2 wagony kryte - 4 osie - ex Jarocińska KD
- 1 mała węglarka, 1 duża węglarka - 4 osie - ex Jarocińska KD,
- drezyna mała - 2 osiowa ex Opalenicka KD - czynna
- drezyna duża - 2 osiowa ex Jarocińska KD - czynna
- wagon cysterna - przerobiony z platformy - czynny
- wagon kryty - warsztatowy z piecem (koza) - czynny po remoncie.
Do tego dużo rozjazdów i szyn z Witaszyc i kolejki leśnej w Trzcielu.
Jest też obrotnica z Witaszyc, na której niegdyś był obracany Ryjek.
Żeby tam wejść - brama od ul. Świętojańskiej można się zaanonsować u portiera (jak akurat będzie), i powiedzieć że jest się MK i chce się trochę pofoczyć.
Zarząd Zieleni Miejskiej pozostałą część terenu dzierżawi prywatnej firmie, zajmującej się utrzymaniem zieleni wokół Malty, stąd kręci się tam trochę ludzi (tam składowane są materiały no i sprzęt - traktory, przyczepy itd).
Jak chcesz to możemy się kiedyś umówić na wejście razem.
A skoro piszesz to kiedy ten przejazd dla MK na Gnieźnieńskiej KD.
Zapisane
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #55 : 09 Lipca 2009, 10:17:37 »
0

Jak już pisałem paru osobom na privie odpowiem Tobie tak samo.
1.Z przełożonymi stwierdziliśmy,że przejazd będzie,jak zrobimy wagony(Wddx i Kddxh),bo Kryty(Kddx),który jeździ ze składem historycznym jest w niezbyt dobrym stanie.
2.Ogólnie,to odechciewa mi się organizowac jakąkolwiek imprezę,bo jak nie będzie znowu ludzi,to w oczach Imper...znaczy operatora na kompletnego idiotę.
3.Jeżeli będize już impreza(jakakolwiek),to cena za bilet będzie wynosić 60-70 zł,a używając kalkulatora musi się na przejeźdize pojawić około 40 osób(40*65=2.600=oleje,smary,maszyniści Px-a,węgiel,wó..znaczy się woda i drobniuśni,wręcz niewidoczny zysk dla operatora.)Jeżeli do połowy września zgłosiłoby się powiedzmy 45 osób na privie,podając ,że naprzykład 10 października byliby chętni na przejazd(szacuję,że wtedy uda nam się wyremontować w dwie osoby dwa wagony)to mogę załatwić przejazd na trasie Gniezno-Anastazewo z fotohaltami.Tylko muszą być to pewne informacje.Jeżeli nikt nie zgłosiłby się,zacząłbym całą "zabawę w przejazd" w marcu przyszłego roku,prubując zebrać ludzi na przejazd w kwietniu-maju.


P.S.posener, dzięki za informacje.
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #56 : 09 Lipca 2009, 10:28:19 »
0

Czy można gdzieś zobaczyć fotki tego taboru? W szczególności interesują mnie te dwie drezyny.
Zapisane

posener
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #57 : 09 Lipca 2009, 11:21:14 »
0

Cytat: "Marcin117"
Czy można gdzieś zobaczyć fotki tego taboru? W szczególności interesują mnie te dwie drezyny.


Mówisz masz:





Co do Gniezna jestem chętny - mogę nawet stówkę dać na przejazd - tylko muszę trochę wcześniej wiedzieć.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #58 : 09 Lipca 2009, 11:28:39 »
0

Fajne te drezynki. Ta mniejsza to taka jakie 4 stoją w Sochaczewie natomiast ta większa wygląda ciekawie. Taka jakby mini-Wmc. Jakim silnikiem jest napędzana?
Zapisane

posener
Młotkowy
**
Długość toru:: 54 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #59 : 09 Lipca 2009, 11:56:20 »
0

Ta mała była kiedyś na tor 750 mmm (stąd podobna jest w Sochaczewie) i używana była na Opalenickiej KD. Zdaje się że silnik był od motocykla - chyba Junaka.
Niestety jeśli chodzi o drugą drezynę - większą, to nie wiem jaki jest tam silnik - ale najważniejsze że działa.
Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!