Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 08:41:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 289462 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #300 : 08 Wrzesień 2021, 23:40:44 »
0

No proszę, a sądziłem, że ten pomysł umarł. Miło, że jednak nie. Ale na zrealizowanie studium z BO to bym nie liczył - kto normalny za tym zagłosuje? Kilka osób związanych z koleją wąskotorową, może ktoś z Muzeum i to tyle. Próba finansowania takich wydatków z BO wydaje mi się nieporozumieniem.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1976 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #301 : 17 Wrzesień 2021, 12:10:48 »
+1

Paweł Ty źle patrzysz.
Lobby wyznawców Św. Bicyklego wygrywa każdy budżet obywatelski bo urządzają zmasowane głosowania w każdej dzielnicy, byleby tylko napsuć krwi posiadaczom czterech kółek.
Tu po prostu trzeba  iść ich wzorem i zagłosować poprzez pospolite ruszenie.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #302 : 17 Wrzesień 2021, 17:47:21 »
+6

A tam, wyznawcy świętego Bicyklego. Wybieg dla piesków, plac zabaw, chodnik, wiata, boisko szkolne. To projekty, które zgarniają pulę. Tu chodzi o próbę sfinansowania z BO studium wykonalności. I w sumie nawet to nie ważne czego. Po prostu finansowanie czegoś takiego z BO to wypaczenie idei BO. No i jeszcze jedno: kto normalny będzie głosował na wykonanie jakiś abstrakcyjnych dla przeciętnego mieszkańca papierów??
 
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #303 : 18 Wrzesień 2021, 18:39:35 »
+1

W starachowickich parafiach póki co więcej wyznawców św. Blachosmroda. Ci od św. Bicykla jeszcze nie są dobrze zorganizowani.
Tymczasem na projekt połączenia głosowało 93 osoby i tym samym zajął 10 na 14 miejsc. To i tak sukces, zważywszy na słabą i spóźnioną agitację z naszej strony. Co do idei budżetu - były i u nas dyskusje. Wśród głosów były takie, że plac zabaw czy parking  między blokami na osiedlu X też jest wypaczeniem. Znowu inni mówili, że powinny to być projekty ogólnomiejskie, nawet "miękkie".
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #304 : 21 Wrzesień 2021, 18:27:12 »
0

Starachowiczanie wybrali, co chcą zrealizować w ramach budżetu obywatelskiego [WYNIKI GŁOSOWANIA]
Data publikacji: 20.09.2021 12:49
Autor: Anna Głąb

Będzie ciąg dalszy rewitalizacji osiedla Żeromskiego w Starachowicach. Mieszkańcy zdecydowali o tym w głosowaniu w ramach budżetu obywatelskiego. Na prace zostanie wydane 600 tys. zł. Wybrany projekt będzie zrealizowany w przyszłym roku.

Jak informowaliśmy, po rocznej przerwie, na kolejną edycję budżetu obywatelskiego przeznaczono w Starachowicach kwotę o połowę mniejszą niż przed pandemią. Zmieniły się też zasady przydzielania pieniędzy. Całe miasto zostało potraktowane jako jeden okręg wyborczy, podczas, gdy w poprzednich edycjach były cztery okręgi. Do wydania było 600 tys. zł, więc zdecydowano, że wybrana zostanie jedna, większa inwestycja.

Jak informuje Rafał Piwnik z urzędu miejskiego, największą liczbę głosów, czyli 672, zdobył projekt kolejnego etapu rewitalizacji osiedla Żeromskiego.

- W ramach tego zadania przebudowane zostaną chodniki w tej części miasta, remont przejdzie też kuchnia w przedszkolu miejskim przy Alei Armii Krajowej - wymienia.

Z prawa głosu skorzystało 2566 osób. 80 z nich zdecydowało się na głosowanie tradycyjne, reszta głosowała przez Internet.

Starachowiczanie mogli zagłosować jeszcze m.in. na wyposażenie każdego osiedla w defibrylatory, utworzenie zakątka poetyckiego z ławeczką Staffa lub opracowanie dotyczące połączenia kolejką wąskotorową Iłży i Starachowic.

 

Wyniki głosowania w starachowickim budżecie obywatelskim na 2022 rok:

1. Harcerska Grupa Ratownicza Starachowice - „Pierwsza pomoc z AED, w każdej dzielnicy miasta”. Kwota: 600 tys. zł. Ilość głosów: 178.

2. Kolejką wąskotorową z Wielkiego Pieca do Iłży - koncepcja i studium wykonalności. Kwota: 400 tys. zł. Ilość głosów: 93.

3. Miejski program in vitro dla Starachowic. Kwota: 600 tys. zł. Ilość głosów: 236.

4. Obiekty sportowe i Dog Park przy ul. Pustowójtówny i Kasztanowej w Starachowicach. Kwota: 295 tys. zł. Ilość głosów: 25.

5. Osiedle Żeromskiego - Rewitalizacja cz. II. Kwota: 600 tys. zł. Ilość głosów: 672.

6. Przebudowa gruntowego odcinka ul. Wigury na drogę utwardzoną z nawierzchnią bitumiczną ok. 140 m. Kwota: 420 tys. zł. Ilość głosów: 101.

7. Przystań ze Staffem. Kwota: 209,1 tys. zł. Ilość głosów: 28.

8. REKREACJA - RE:AKTYWACJA - Starachowice OdNowa - razem zmieniaMY miasto! Kwota: 600 tys. zł. Ilość głosów: 134.

9. Remont chodnika wzdłuż budynku przy ul. Glinianej 9 w kierunku budynku przy ul. Glinianej 12. Kwota: 150 tys. zł. Ilość głosów: 29.

10. Remont drogi - ulica Słowackiego. Kwota: 280 tys. zł. Ilość głosów: 132.

11. Remont dróg dojazdowych oraz placu do kompleksu garaży przy ul. Konstytucji 3-go Maja między blokami nr 31,25,29 Etap IV. Kwota: 415,87 tys. zł. Ilość głosów: 285.

12. Remont ulicy gen. Józefa Hauke-Bosaka w Starachowicach. Kwota: 340 tys. zł. Ilość głosów: 191.

13. Wymiana nawierzchni z trawy syntetycznej Boiska Orlik przy Szkole Podstawowej nr 9 w Starachowicach wraz z wymianą elementów ogrodzenia boiska, wymianą piłko chwytów i bramek na Orliku. Kwota: 548.034 zł. Ilość głosów: 184.

14. Wymiana ogrodzenia wokół Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Jana Brzechwy w Starachowicach. Kwota: 80 tys. zł. Ilość głosów: 63.


źródło: https://www.radio.kielce.pl/pl/wiadomosci/starachowiczanie-wybrali-co-chca-zrealizowac-w-ramach-budzetu-ob,136354

Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #305 : 01 Maj 2022, 00:16:00 »
+1

Cytuj
Zwykle sezon rozpoczynał się na początku maja. W tym roku kolejka wąskotorowa wyjedzie na szlak miesiąc później. I po raz pierwszy przewiezie turystów nowo wybudowanym wzdłuż obwodnicy Iłży odcinkiem.

Wciąż trwają prace remontowe taboru i infrastruktury. Rozpoczęcie sezonu kolejkowego planujemy w tym roku na 1 czerwca, choć nie wykluczam, że na odcinku Starachowice - Lipie pociąg zacznie kursować już w połowie maja. Na odcinku Iłża - Marcule będzie to później, bowiem nie został odebrany nowo wybudowany odcinek torów wzdłuż obwodnicy Iłży - mówi Marcin Rogoziński, członek Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowej.

Burmistrz Iłży Przemysław Burek informuje, że wykonawca torowiska wzdłuż obwodnicy już je poprawia, prowadzone są ostatnie testy. - Mamy zapewnienie wykonawcy, że na naszym odcinku kolejka ruszy 1 czerwca. Ma to być atrakcja z okazji Dnia Dziecka - mówi burmistrz.

Obwodnica Iłży. Kolejka pojedzie po nowym torze
Przypomnijmy: przebudowa torowiska kolejki wąskotorowej Iłża - Marcule związana była z budową obwodnicy Iłży. Okazało się, że część torów trzeba zdemontować i położyć je w nowym biegu, tak aby nie kolidowały z nową trasą drogową. Nowy odcinek o długości ok. 2,21 km, omijający węzeł drogowy na budowanej obecnie obwodnicy Iłży, wytyczony został w odległości od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów na zachód od obecnego przebiegu. Przez te zabiegi długość linii kolejowej zwiększyła się o 200 metrów. Nowy tor zbudowano z nowych szyn typu S49, na nowych drewnianych podkładach.

Ale oprócz tego już w czasie opracowywania koncepcji projektowej obwodnicy drogowej Iłży zabiegano, aby materiały zabytkowe z rozbieranego odcinka toru zostały wbudowane w torowisko w innym miejscu. Materiały te mają być wykorzystane do odbudowy toru na odcinku Marcule - Lubienia. Na ten cel powiat starachowicki przeznaczył 400 tys. zł.

- Chcielibyśmy, aby odcinki kolejki połączyć jeszcze w tym roku. W ten sposób pociągi będą mogły kursować wahadłowo pomiędzy Starachowicami i Iłżą z mijanką w Lubieni - mówi burmistrz Iłży.

Iłża ma plany związane z kolejką
Przemysław Burek zapowiada kolejne inwestycje wokół kolejki wąskotorowej. - Wystąpiliśmy do gminy Krasne o nieodpłatne przekazanie nam zabytkowego wagonu krytego i zabytkowej lokomotywy produkcji rumuńskiej. Dzięki zabudowanemu i ogrzewanemu wagonowi będzie możliwość organizowania w zimie przejazdów z Iłży do Marcul na kuligi - wylicza burmistrz. Kolejny zakup to ma być wagon - platforma, która zostanie przystosowana do przewozu rowerów. Pozostałe wagony, które uda się pozyskać, mają stanąć na stacji w Iłży jako ekspozycja pod gołym niebem. Z kolei w świetlicy w Błazinach Górnych planowane jest utworzenie izby historii kolei wąskotorowych. Przy okazji będzie tam można skosztować lokalnych potraw przygotowanych przez panie z koła gospodyń wiejskich.
Żródło: https://radom.wyborcza.pl/radom/7,48201,28392187,kolejka-waskotorowa-ilza-marcule-ruszy-za-miesiac-ostatnie.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #306 : 22 Maj 2022, 19:58:39 »
0

Powiat radomski: Kolejka wąskotorowa wkrótce ruszy na tory
Łukasz Bigoszewski,  22 maja, 2022


Kolejka wąskotorowa, a więc jedna z atrakcji turystycznych i symboli Iłży ma wyjechać 1 czerwca. Nastąpi to po zakończeniu remontu taboru i torowiska. Kolejka znów będzie gratką dla turystów, zwiedzających okolice Iłży. Jej trasa liczy 7 kilometrów, ale w tym roku trochę się zmieniła. Wąskotorówka po raz pierwszy pojedzie nowo wybudowanym wzdłuż obwodnicy Iłży odcinkiem.
„Dwa kilometry zupełnie nowego odcinka, to zupełnie nowe torowisko, pierwsze w Polsce nowe torowisko kolejki wąskotorowej” – powiedział Przemysław Burek, burmistrz Iłży.

Tory mają 75 centymetrów szerokości. Prędkość składu wynosi 20 kilometrów na godzinę. Iłżecka wąskotorówka jest częścią Starachowickiej Kolei Wąskotorowej, niegdyś liczącej około 60 kilometrów. Jej działanie było związane z miejscowymi zakładami przemysłowymi i wydobywczymi. Kolej zamknięto ostatecznie dla ruchu pasażerskiego w 1986 roku.

„Ta kolej była wąskotorowa, ale tam był prowadzony normalny ruch i towarowy, i pasażerski, w szczytowym okresie to było po prostu sześć par pociągów dziennie” – powiedział dr Łukasz Zaborowski Instytut Sobieskiego, prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego.


Trasa kolejki wciąż podzielona jest na odcinki. W planach jest też zwiększenie taboru i utworzenie izby historii kolei wąskotorowych. Samorząd chce jednak przywrócić jej czasy świetności, docelowo myśli się o połączeniu ze Starachowicami. Byłby to niejako historyczny powrót, gdyż 1950 roku powstało połączenie ze Starachowic do Iłży. W 1993 roku linię Starachowice – Iłża wpisano do rejestru zabytków.

Kolejkę na trasie Iłża – Marcule uruchomiono w 2008 r.

Linia ta funkcjonowała do czerwca 2019 r.

Źródło: https://radomskie.info/powiat-radomski-kolejka-waskotorowa-wkrotce-ruszy-na-tory/







Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #307 : 22 Maj 2022, 20:19:11 »
0

Kolejka wąskotorowa w Iłży w powiecie radomskim wraca na tory
2022-05-22

Od lat jest jedną z atrakcji turystycznych i symboli miasta. Na szlak ma wyjechać 1 czerwca, po zakończeniu remontu taboru i torowiska.

Kolejka znów będzie gratką dla turystów, zwiedzających okolice Iłży. Jej trasa liczy 7 kilometrów, ale w tym roku nieco się zmieniła. Wąskotorówka po raz pierwszy pojedzie nowo wybudowanym wzdłuż obwodnicy Iłży odcinkiem. - Dwa kilometry zupełnie nowego odcinka, to zupełnie nowe torowisko, pierwsze w Polsce nowe torowisko kolejki wąskotorowej - zaznaczył Przemysław Burek, burmistrz Iłży.

Tory mają 75 centymetrów szerokości, a prędkość składu to 20 kilometrów na godzinę. Iłżecka wąskotorówka jest częścią Starachowickiej Kolei Wąskotorowej, niegdyś liczącej około 60 kilometrów. Jej działanie związane było z miejscowymi zakładami przemysłowymi i wydobywczymi. - Ta kolej była wąskotorowa, ale tam był prowadzony normalny ruch i towarowy, i pasażerski, w szczytowym okresie to było po prostu sześć par pociągów dziennie - powiedział dr Łukasz Zaborowski Instytut Sobieskiego, prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego.

Niestety, trasa kolejki wciąż podzielona jest na odcinki. Samorząd chce jednak przywrócić jej czasy świetności. - Jeżeli docelowo połączymy się ze Starachowicami, to turyści będą mogli korzystać z wielkiego pieca, który jest w Starachowicach, i jakby poczuć ten klimat tego pociągu, który jedzie sobie z zawrotną prędkością, że można z pierwszego wagonu wyskoczyć, zebrać grzyby i do ostatniego wskoczyć ponownie - dodał żartobliwie burmistrz Iłży.

W planach jest też zwiększenie taboru i utworzenie izby historii kolei wąskotorowych.

TVP3Warszawa/borek

źródło: https://warszawa.tvp.pl/60319643/kolejka-waskotorowa-w-ilzy-w-powiecie-radomskim-wraca-na-tory

Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #308 : 22 Maj 2022, 21:45:30 »
0

No zdecydowanie nie pierwszy odcinek nowych torów w Polsce.
Od czasu zmiany nazwy państwa na pewno była Bydgoszcz, a po wstąpieniu do UE Krośnice, tak na szybko.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #309 : 25 Maj 2022, 23:10:23 »
0

Można jeszcze dodać jakieś 2 km nowego toru w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Dla przypomnienia: do roku 2012 kolej miała tor o rozstawie szyn 900 mm, który to nieco później rozebrano do zera i na nowo zbudowano fragment o rozstawie szyn 785 mm.
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #310 : 09 Lipiec 2022, 19:59:38 »
0

Padła kwota, by kolejka wąskotorowa stała się atrakcją turystyczną na miarę XXI wieku

Elementem promocji powiatu starachowickiego jest Starachowicka Kolej Wąskotorowa, funkcjonująca na dwóch niezależnych od siebie odcinkach. Przez zdewastowane i uszkodzone torowisko brak jest połączenia pomiędzy Starachowicami oraz Iłżą.

Iłża - Marcule

W związku z budową obwodnicy Iłży od 2019 roku kolejka nie jeździła. Na chwilę obecną roboty zostały zakończone i jest szansa, że jeszcze w lipcu kolejka wyruszy.

Starachowice-Lipie

W ubiegłym roku wykonano 35 kursów rozkładowych i 3 czarterowe przewożąc około 1700 pasażerów.

- Przychodzi moment żebyśmy już zaczęli traktować kolejkę wąskotorową na poważnie, jako zadanie, które może być perełką powiatu, ale które wymaga ogromnych inwestycji. Pan wicestarosta Dariusz Dąbrowski i poprzednicy oraz komórka promocji, która zajmuje się na co dzień tym tematem, rzeczywiście dwoją się i troją, żeby utrzymać tą substancję kolejki w dobrym stanie. Kolejka wymaga pilnego programu. Określenia horyzontu czasowego, trzech - góra czterech lat, żeby pozyskać środki, chociaż te 20-25 milionów złotych. Wyremontować torowisko bieżące, uzupełnić torowisko brakujące, unowocześnić tabor i rozpocząć regularne kursy turystyczne. Trasa Starachowickiej Kolejki Wąskotorowej w porównaniu do słynnej kolejki na Ponidziu jest dużo bardziej atrakcyjniejsza u nas. Poza tym mamy „Wielki Piec”, arboretum w Marculach i zamek w Iłży. Trzy bardzo atrakcyjne turystyczne punkty, gdzie kolej może być wizytówką powiatu starachowickiego w skali kraju. Jest duża szansa, że kończymy proces przejmowania na własność pasa kolejki, gruntów od PKP - odcinek prawie 12 km i być może jesienią udałoby się do konserwatora zabytków aplikować o pierwsze środki na ten cel - mówił na ostatniej sesji Rady Powiatu starosta Piotr Ambroszczyk.

źródło: http://starachowice-net.pl/informator/news/pad-a-kwota-by-kolejka-w-skotorowa-sta-a-si-atrakcj-turystyczn-na-miar-xxi-wieku?fbclid=IwAR2wOsg2OPTs2U1aqb4V4toRwEXNOaRuzIsN6GQjdiT102ZmBi4Ov2GvWTM
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #311 : 09 Lipiec 2022, 21:26:19 »
0

...żeby pozyskać środki, chociaż te 20-25 milionów złotych...być może jesienią udałoby się do konserwatora zabytków aplikować o pierwsze środki na ten cel...
Ta, srali muchi idzie wiosna... Jak ja lubię takie populistyczne styropianowe gadania osób niemających w zamiarze niczego uczynić, a jedynie pokazać że (niby) bardzo chcą. Każdy przecież wie, że konserwator to nigdy finansowo nie pomaga, a jak już przeszkód w planach inwestycji nie czyni, to mamy święto.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #312 : 10 Lipiec 2022, 16:33:02 »
+3

Ta, srali muchi idzie wiosna... Jak ja lubię takie populistyczne styropianowe gadania osób niemających w zamiarze niczego uczynić, a jedynie pokazać że (niby) bardzo chcą. Każdy przecież wie, że konserwator to nigdy finansowo nie pomaga, a jak już przeszkód w planach inwestycji nie czyni, to mamy święto.

Kucu, to że w Piasecznie nie chcecie czy nie umiecie pozyskać kasy od konserwatora zabytków, to jeszcze nie oznacza, że inni z pożytkiem dla swojego obiektu tej forsy nie dostają...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #313 : 10 Lipiec 2022, 17:40:02 »
0

Ja, jeśli chodzi o kolaż pieniądza i konserwatora, to słyszałem np. o mandacie dla NZ PKP S.A. za zaniedbaną halę w Krośniewicach. Natomiast o tym, że konserwator wyłożył pieniądze (ale jakieś konkretne, liczone w milionac, a nie 10 tys. zł.) na coś kolejowego, bądź innego niż kapliczka, czy obiekt sakralny - tego jakoś nie pamiętam.  Spoko
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #314 : 11 Lipiec 2022, 00:41:50 »
+2

Ja, jeśli chodzi o kolaż pieniądza i konserwatora, to słyszałem np. o mandacie dla NZ PKP S.A. za zaniedbaną halę w Krośniewicach. Natomiast o tym, że konserwator wyłożył pieniądze (ale jakieś konkretne, liczone w milionac, a nie 10 tys. zł.) na coś kolejowego, bądź innego niż kapliczka, czy obiekt sakralny - tego jakoś nie pamiętam.  Spoko

To łaskawie sprawdź jakie budżety mają poszczególni wojewódzcy konserwatorzy zabytków. Zresztą dobrą kasę z tytułu wpisu do RZ to daje MKiDN czy samorządy wojewódzkie. A jakby zsumować to co z tego tytułu wpłynęło np. u nas czy w Koszalnie to przynajmniej u nas łącznie poszło coś koło bańki. A Koszalin z tytułu bycia zabytkiem nie wiem  czy nie ugrał w sumie więcej.  Ale pewnie z wożenia ludzi na giętą pid lasem wykręcasz dziesiątki melonów i 100 czy 200 tysi publicznego grosiwa to jałmużna 4 u
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #315 : 11 Lipiec 2022, 07:42:18 »
+1

- Przychodzi moment żebyśmy już zaczęli traktować kolejkę wąskotorową na poważnie,
Albo kolejkę albo na poważnie. Problem niepoważnego traktowania zaczyna się właśnie od słów kolejka, ciuchcia itp.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #316 : 25 Wrzesień 2022, 20:13:57 »
+1

Koniec sezonu kolei wąskotorowej. Plany na przyszłość są ambitne
2022-09-24 

Starachowicka wąskotorówka kończy sezon. Ale z dalekosiężnymi planami. Powiat zamierza odbudować trasę, wybudować perony i zmodernizować infrastrukturę. Wszystko po to, by stworzyć produkt turystyczny łączący województwo świętokrzyskie z mazowieckim i przywrócić pamięć o przemysłowej historii Starachowic. Wśród podróżnych była nasza kamera.

Film/reportaż o długości 2:34 dostępny pod poniższym linkiem :

Żródło:  https://kielce.tvp.pl/62950967/koniec-sezonu-kolei-waskotorowej-plany-na-przyszlosc-sa-ambitne
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #317 : 25 Wrzesień 2022, 22:49:07 »
0

Drogi | Krajowe - Iłża
Koniec inwestycji drogowej pod Iłżą z przesunięciem linii kolejowej | Kasper Fiszer
źródło: Rynek Infrastruktury/ec.europa.eu
21.09.2022

Cytuj
Zakończyła się budowa drogowej obwodnicy Iłży, której elementem było przesunięcie przeszło dwukilometrowego odcinka Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Na razie ruch pociągów turystycznych nie został jednak wznowiony. Konieczna jest bowiem konserwacja nieużywanego od kilku lat torowiska do miejscowości Marcule.

Dawna Starachowicka Kolej Dojazdowa jest od niemal dwóch dekad zarządzana przez tamtejszy powiat, który przejął infrastrukturę wąskotorówki o prześwicie toru 750 mm od PKP. Linia Starachowice – Iłża jest obecnie wykorzystywana wyłącznie w ruchu turystycznym, a połączenia uruchamiane przez powiat realizowane były przez lata na dwóch niestykających się odcinkach rozpoczynających się w Starachowicach i w Iłży. W ostatnich latach ten drugi był jednak nieczynny z uwagi na budowę drogowej obwodnicy Iłży.

Za przesunięcie toru zapłaciła GDDKiA
Inwestycja realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wymusiła nie tylko czasowe wstrzymanie kursów, ale i przesunięcie toru mającej status zabytku kolei. – Prace przy budowie nowego toru na odcinku Pastwiska – Blaziny rozpoczęły się w 2019 r. – mówi Katarzyna Szyderska, kierownik Biura Rozwoju Powiatu w Starostwie Powiatowym w Starachowicach, podkreślając, że na przełożenie torowiska o kilkadziesiąt metrów zgodził się konserwator zabytków. W sierpniu tego roku nastąpił odbiór techniczny robót przy budowie obwodnicy, w tym tych związanych z ułożeniem nowego, mierzącego 2240 m odcinka wąskotorówki.

temat:
Wąskotorówka
Starachowicka Kolej Wąskotorowa

Więcej z regionu:
Iłża
4,4k

Podziel się ze znajomymi:
facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 
Zakończyła się budowa drogowej obwodnicy Iłży, której elementem było przesunięcie przeszło dwukilometrowego odcinka Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Na razie ruch pociągów turystycznych nie został jednak wznowiony. Konieczna jest bowiem konserwacja nieużywanego od kilku lat torowiska do miejscowości Marcule.
ZAMKNIJ
Dawna Starachowicka Kolej Dojazdowa jest od niemal dwóch dekad zarządzana przez tamtejszy powiat, który przejął infrastrukturę wąskotorówki o prześwicie toru 750 mm od PKP. Linia Starachowice – Iłża jest obecnie wykorzystywana wyłącznie w ruchu turystycznym, a połączenia uruchamiane przez powiat realizowane były przez lata na dwóch niestykających się odcinkach rozpoczynających się w Starachowicach i w Iłży. W ostatnich latach ten drugi był jednak nieczynny z uwagi na budowę drogowej obwodnicy Iłży.

Za przesunięcie toru zapłaciła GDDKiA

Inwestycja realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wymusiła nie tylko czasowe wstrzymanie kursów, ale i przesunięcie toru mającej status zabytku kolei. – Prace przy budowie nowego toru na odcinku Pastwiska – Blaziny rozpoczęły się w 2019 r. – mówi Katarzyna Szyderska, kierownik Biura Rozwoju Powiatu w Starostwie Powiatowym w Starachowicach, podkreślając, że na przełożenie torowiska o kilkadziesiąt metrów zgodził się konserwator zabytków. W sierpniu tego roku nastąpił odbiór techniczny robót przy budowie obwodnicy, w tym tych związanych z ułożeniem nowego, mierzącego 2240 m odcinka wąskotorówki.


Pierwotnie powiat miał móc korzystać z nowego toru już w lipcu 2021 r., ostatecznie zaś zawarł on z dyrekcją umowę umożliwiającą wykorzystywanie szlaku dopiero w tym miesiącu. – Teraz udało nam się więc podjąć prace konserwacyjne na odcinku Iłża – Marcule, do którego wcześniej nie mieliśmy dostępu – stwierdza nasza rozmówczyni. Przesunięcie torowiska sfinansował zarządca drogi, a wykonał Intercor.

Kiedy przejezdna będzie cała trasa ze Starachowic do Iłży?

Ze względu na budowę obwodnicy Iłży również w tym roku nie udało się uruchomić ruchu na odcinku Iłża – Marcule. Samorząd zapewnia jednocześnie, że w przyszłości chciałby wznowić przewozy nie tylko na tym fragmencie, ale i w pełnej relacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Iłża. –– Zabiegamy o środki oraz o stare [staroużyteczne] materiały na dokończenie brakującego, prawie pięciokilometrowego odcinka – informuje przedstawicielka starostwa.

Na razie samorząd pozyskał materiały pochodzące z rozbiórki starego toru zrealizowanej podczas budowy obwodnicy Iłży. Powiatowi nie udało się jednak porozumieć z wykonawcą w sprawie takiej organizacji prac, by stopniowo wywozić szyny koleją. Zamiast tego zostały one zgromadzone w miejscu, z którego ich przewiezienie jest zdaniem zarządcy kolejki trudne. Zwraca on też uwagę na problem rosnących cen robót budowlanych. Opóźnienie planowanych sprawiło, że wyasygnowane pierwotnie środki przestały wystarczać do przeprowadzenia odbudowy.

Jeśli chodzi o obwodnicę Iłży, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zakończenie kontraktu przypadało na maj 2022 r., a za sprawą uwzględnionego roszczenia wykonawcy termin ten został on wydłużony o trzy miesiące do sierpnia 2022 r.




Źródło: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/tor-starachowickiej-waskotorowki-przelozony-koniec-opoznionej-inwestycji-drogowej-pod-ilza--83022.html
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #318 : 26 Wrzesień 2022, 21:06:23 »
0

Kursy na zamówienie wróciły na odcinek Iłża-Marcule
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #319 : 06 Listopad 2022, 19:46:02 »
+4

Odbudują Starachowicką Kolej Wąskotorową
6 listopada 2022

Powiat Starachowicki chce zrewitalizować Starachowicką Kolej Wąskotorową. Podpisana została deklaracja w sprawie odbudowy z jedenastoma partnerami. Na odbudowę kolejki wąskotorowej potrzeba 20 mln zł.
Starachowicka Kolej Wąskotorowa od 2003 roku należy do Powiatu Starachowickiego a od 2012 roku zrzeszona jest w Stowarzyszeniu Miłośników Kolei. Głównym celem stowarzyszenia jest inspirowanie, wspieranie oraz prowadzenie działań mających na celu ochronę zabytków kolei, w szczególności dotyczących kolei wąskotorowych, a także innej kultury technicznej.

Obecnie trasa Starachowickiej Kolejki składa się z dwóch odcinków bazujących na początkowej stacji w Starachowicach i końcowej w Iłży. Z obu miast wąskotorówka prowadzi swój szlak do Puszczy Iłżeckiej, który kończy się – odpowiednio w Lipiu i Marculach. Wspólnie z Gminą Iłża Powiat Starachowicki podejmuje także działania zmierzające do odbudowy nieczynnych odcinków torowiska, aby połączyć je znowu w całość. Przez cały ten czas pozyskiwany jest tabor i wyposażenie niezbędne do prowadzenia ruchu, w czym pomagają wolontariusze m.in. ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych .

4 listopada br. podpisana została deklaracja z jedenastoma partnerami co do ich udziału w procesie odbudowy kolei. Planowane jest także powołanie zespołu konsultacyjno – doradczego przy Staroście Starachowickim do spraw Starachowickiej Kolei Wąskotorowej.

Przed nami kolejny etap! Czas stworzenia radykalnego rozwiązania, planu inwestycyjnego , który pozwoli nam w krótkim czasie: 3, maksymalnie 4 lat zmodernizować całość Starachowickiej Kolei Wąskotorowej – poinformował w mediach społecznościowych Piotr Ambroszczyk, Starosta Starachowicki.

11 podmiotów chętnych do wsparcia
Jednak, aby rewitalizacja się udała potrzeba… 20 mln zł o które powiat ma zabiegać. Starosta zaproponował partnerstwo w tych działaniach przedstawicielom 11 podmiotom, m.in. Gminom: Starachowice, Brody, Iłżą, Nadleśnictwom: Starachowice i Marcule, Specjalnej Strefie Ekonomicznej, Stowarzyszeniu Miłośnikom Kolei Wąskotorowej, operatorowi SKW, PTTK Oddziału Międzyszkolnego w Starachowicach, Muzeum Przyrody i Techniki czy Zarządowi Dróg Powiatowych w Starachowicach. Wszystkie wymion one podmioty są gotowe działać a rzecz odbudowy lokalnej atrakcji.

Co zostanie zrobione?
Kolejka Wąskotorowa jest niewątpliwie jedną z ważniejszych atrakcji turystycznych powiatu starachowickiego. Dlatego nie dziwi chęć jej odnowienie i rozwoju. A co w ramach rewitalizacji zostanie zrobione? Uzupełnienie i wyremontowanie torowiska umożliwiające go uruchomienie połączeń na całej trasie pomiędzy Starachowicami a Iłżą. Ponadto, w deklaracji mowa o remoncie lokomotywowni, peronów i przystanków kolejowych oraz odnowienie i dalsze uzupełnianie taboru i innego wyposażenia niezbędnego do obsługi kolei.

Współpraca ta, zależnie od możliwości, może polegać na wniesieniu udziału finansowego, świadczeniu pracy lub pomocy organizacyjnej – informuje Starosta Starachowicki.



źródło:

https://www.nakolei.pl/odbuduja-starachowicka-kolej-waskotorowa/  
Zapisane
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!