Świat kolejek wąskotorowych SMF
26 Maj 2022, 18:46:04 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 111 112 [113] 114 115   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Znalezione w necie.  (Przeczytany 992273 razy)
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 559 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2240 : 20 Czerwiec 2021, 20:00:44 »
0

I w ten oto sposób polska kolej po tylu latach gonienia wreszcie dogoniła kolej japońską, gdzie miało miejsce podobne zdarzenie. Tyle że tam maszynista korzystał jednak z "pokładowego" WC.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2241 : 10 Sierpień 2021, 21:03:45 »
+1

Przepiękne 3 minuty nostalgii. Gorąco polecam.
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2242 : 22 Sierpień 2021, 17:19:43 »
0

Czy u nas też tak się zdarza?
https://www.youtube.com/watch?v=NofOofWiQfI Małe | Duże
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2243 : 18 Wrzesień 2021, 16:51:16 »
+7

Portal Onet pisze o imprezie dla miłośników kolei z przed dokładnie 125 lat. I to porządnej imprezie - z pierdolnięciem!

Widowiskowe zderzenie dwóch pociągów

Crash at Crush był jednodniowym festynem w amerykańskim stanie Teksas, który miał miejsce 15 września 1896 r. Dwie lokomotywy zderzyły się czołowo z dużą prędkością. W imprezie wzięło udział około 40 tys. - więcej niż mieszkało w tym czasie w drugim co do wielkości mieście stanu. Nieoczekiwanie uderzenie spowodowało eksplozję obu kotłów silnika, co wywołało deszcz latających odłamków, który zabił dwie osoby i spowodował liczne obrażenia wśród widzów.



Kolej Missouri-Kansas-Texas Railroad (popularnie zwana "Katy") po raz pierwszy dotarła w okolice Crush w latach 80. XIX w., podczas budowy trasy między Dallas i Houston. Wraz z rozwojem kolei, Katy wymieniła swoje 30-tonowe parowozy na nowsze, mocniejsze 60-tonowe, a następnie zaczęła gromadzić zapasy starszych jednostek, dla których kolej nie miała już żadnego zastosowania.

W 1896 r. agent kolejowy Katy, William Crush, postanowił zorganizować pokaz, w którym można by wykorzystać przestarzałe pociągi.

Ogromnym sukcesem okazała się kontrolowana katastrofa lokomotywy zorganizowana wcześniej przez kompanię Columbus and Hocking w Buckeye Park, Ohio, 30 maja 1896 r. Park Buckeye został założony i był własnością kolei, aby zachęcić mieszkańców pobliskiego Columbus do weekendowych wycieczek. Katastrofa lokomotywy została zaplanowana na dzień corocznego otwarcia parku i przyciągnęła około 20 tys. widzów. Chociaż nie pobierano opłat za wstęp, zarabiano na kolejowym ruchu pasażerskim do i z parku.

Crush wyobraził sobie podobne widowisko, które Katy mogłaby zareklamować tysiącom potencjalnych pasażerów. Przełożeni Crush'a zgodzili się na jego propozycję i powierzyli mu kierownictwo nad projektem. Kolej zdecydowała, że impreza będzie bezpłatna, a zyski czerpać będzie ze sprzedaży biletów na specjalne pociągi wycieczkowe, które kursowałyby do tego miejsca. Cena biletu wynosiła 2 dolary (równowartość 62 dolarów w 2020 r.) za bilet w obie strony z dowolnego miejsca w stanie.

Na miejscu wywiercono dwie studnie wodne, postawiono namiot cyrkowy, a także trybunę, trzy trybuny dla mówców, platformę dla reporterów, dwa biura telegraficzne i specjalny skład kolejowy, nad którym gigantyczny znak głosił, że nowe miasto to "Crush, Texas".

Na potrzeby imprezy zbudowano oddzielny, czteromilowy odcinek torów wzdłuż linii kolejowej Katy, aby nie było szansy, by uciekający pociąg znalazł się na głównej linii kolejowej; każdy koniec torów znajdował się na szczycie niskiego wzgórza po przeciwnych stronach doliny w kształcie misy, w której miały się spotkać pociągi. Lokomotywy, które miały być użyte to dwie wycofane z eksploatacji lokomotywy Baldwin.

Środki ostrożności

W przeddzień pokazu urzędnicy kolejowi przeprowadzili test prędkości lokomotyw, aby pomóc przewidzieć dokładny punkt kolizji. Inżynierowie z Katy zapewnili Crush'a, że jego pomysł jest bezpieczny, a w szczególności, że kotły parowozów zostały zaprojektowane tak, aby nie pękły. Nawet w przypadku zderzenia z bardzo dużą prędkością mało prawdopodobne było, aby eksplodowały. Każda lokomotywa ciągnęła za sobą sześć wagonów spiętych łańcuchami, aby zapobiec ich rozłączeniu się podczas zderzenia.



Widzowie mogli podejść maksymalnie na 180 m od toru, ale dziennikarze śledzili kontrolowaną katastrofę z odległości 90 m. Właściciele kompanii kolejowej spodziewali się na pokazie od 20 tys. do 25 tys. osób.

Około godziny 17 dwa pociągi, spotkały się na środku torów, to była chwila dla prasy i fotografów. Następnie zostały one przetoczone do swoich punktów startowych na przeciwległych końcach torów. Inżynierowie i załoga na pokładzie każdego pociągu otworzyli parę do wcześniej ustalonego ustawienia, przejechali dokładnie cztery obroty kół napędowych, a następnie wyskoczyli z pociągów.



W gazecie The Dallas Morning News z 16 września opisano, co stało się potem:

Dźwięk lokomotyw, początkowo słaby i daleki, ale z każdą upływającą sekundą coraz bliższy i wyraźniejszy, był jak zbierająca się siła cyklonu. Zbliżały się coraz bardziej, gwizdki każdego z nich dudniły raz po raz, a torpedy umieszczone na torach wybuchały niemal bez przerwy, jak grzechot muszkietów... Toczyły się z przerażającą szybkością w dół, aż znalazły się w odległości ćwierć mili od siebie. W miarę jak zbliżały się do fatalnego miejsca spotkania, dudnienie narastało, a ryk stawał się coraz głośniejszy.

Każdy z pociągów osiągnął prędkość około 72 kilometrów na godzinę w momencie zderzenia. Wkrótce po tym nastąpiła wielka eksplozja.

Trzask, odgłos rozrywanych i rozdzieranych belek, a potem deszcz drzazg... Nastąpiła szybka chwila ciszy, a potem jakby sterowane jednym impulsem oba kotły eksplodowały jednocześnie i powietrze wypełniło się latającymi pociskami z żelaza i stali o rozmiarach od znaczka pocztowego do koła napędowego.



Odłamki zostały wyrzucone w powietrze. Szybko wybuchła panika, tłum odwrócił się i zaczął uciekać. Niektóre z odłamków spadły na widzów, zabijając dwóch i poważnie raniąc co najmniej sześciu innych widzów. Fotograf Jarvis "Joe" Deane z Waco stracił jedno oko.

Z dwóch lokomotyw i dwunastu wagonów pozostała jedynie dymiąca masa połamanego metalu i drewna, z wyjątkiem jednego wagonu z tyłu każdego pociągu, które pozostały nietknięte. Obie lokomotywy zostały całkowicie rozerwane i zamiast unieść się w powietrze, zostały zgniecione w harmonijkę.

Skutki wypadku

Historia tej tragedii trafiła na pierwsze strony gazet, a Crush został natychmiast zwolniony, jednak przywrócono go do pracy już następnego dnia, gdzie kontynuował pracę aż do emerytury. Katy szybko uregulowała kilka spraw sądowych z rodzinami ofiar, przekazując im gotówkę i dożywotnie bilety kolejowe; poszkodowany fotograf otrzymał odszkodowanie w wysokości 10 tys. dolarów (równowartość 311 tys. w 2020 r.).

Mimo że wypadek zakończył się tragedią, Katy odniosła ogromne korzyści. Mimo katastrofy wiele linii kolejowych w kolejnych latach kontynuowało inscenizację zderzeń lokomotyw.
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2244 : 19 Wrzesień 2021, 19:19:35 »
0

Tak, Amerykanie mają nieszablonowe podejście do pojazdów:
https://www.youtube.com/watch?v=0e-jRpFik3c
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 559 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2245 : 19 Wrzesień 2021, 22:50:01 »
0

Rzecz dokładnie odwrotna niż zderzenia: Zetknąłem się kiedyś z opowieścią o pewnym festynie za czasów głębokiej komuny, gdzie zorganizowano widowisko pt. "przeciąganie liny parowozami". Podobno nawet telewizja była. Nie trwało to jakoś strasznie długo - siłą rzeczy przegrała ta ekipa, która pierwsza zabuksowała...
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1470 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #2246 : 20 Wrzesień 2021, 21:02:06 »
0

Tak, Amerykanie mają nieszablonowe podejście do pojazdów:
https://www.youtube.com/watch?v=0e-jRpFik3c

Nie wiem czy zwróciliście uwagę, że w wagonie pociągu po prawej coś paliło się już przed zderzeniem
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2247 : 22 Październik 2021, 21:30:01 »
0

Dość problematyczne w tym stanie staje się używanie piasecznicy: https://www.youtube.com/watch?v=71RGAbp6ybo
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 668 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2248 : 23 Październik 2021, 05:59:14 »
0

Mnie ciekawi co na to łożyska osiowe?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2249 : 23 Październik 2021, 10:57:38 »
+4

Nic nie powiedzą. Nabrały wody... w usta.

Tak na serio to woda zawsze towarzyszyła blokom. Niestety nie ma skutecznego sposobu na ochronę łożysk, smarownic i aparatów smarnych przed zalewaniem H2O. Bo czy to podczas postoju na deszczu, czy przy myciu zewnętrznym parowozu, a szczególnie podczas płukania kotła woda po podwoziu płyną potoki. Jedyną ochroną, a właściwie pomocą przed zasilaniem łożysk ditlenkiem wodoru jest wybranie szprycą naciekłej wody z górnych smarownic (jeśli jest w ogóle taka możliwość) podczas smarowania bloków i korki spustowe w spodkach maźniczych. Szczególnie te drugie odwodnienie jest ważne, bo zapobiega zimą zamarznięciu, czy raczej przymarznięciu poduszek smarnych do dna spodków, przez co nie będą działać sprężyny dociskające je do czopa co może spowodować wiadomo co.

Jeszcze na koniec słowo o szkodliwości wody w blokach maźnic - sama w sobie nie jest szkodliwą jeśli chodzi o smarność, bo przecież każdy słyszał o łożyskach smarowanych wodą czy emulsją wodno-olejową, a nawet kiedyś pisałem o smarowaniu cylindrów silników parowych na parę nasyconą gdzie olej jest całkowicie zbędny do pracy a jedynie ma za zadanie zabezpieczać gładzie przed korozją na postoju. Z resztą sam olej osiowy nie boi się być zawilgocony. Problemem są dwie rzeczy - jedna o której pisałem przed chwilą, czyli zamarznięte baranki poduszek które twardnieją na kamień, a kryształki lodu uniemożliwiają transmisję oleju, druga to korozja czopów osiowych na styku lustra i mokrego barana przy długim postoju.

Ogólnie temat łożysk osiowych i ich smarowania to temat rzeka - co dokładnie widać na filmiku  Chichot

Zdrowia i odporności!
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2250 : 15 Listopad 2021, 16:20:54 »
0

Może ja czegoś nie doczytałem, ale dlaczego amerykańskie lokomotywy dla Egiptu ma finansować Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju?
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wabtec-dostarczy-do-egiptu-az-100-lokomotyw--105350.html
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2686 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2251 : 15 Listopad 2021, 19:17:01 »
0

On udzielił kredytu Egiptowi.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2252 : 16 Listopad 2021, 20:57:21 »
+1

Może ja czegoś nie doczytałem, ale dlaczego amerykańskie lokomotywy dla Egiptu ma finansować Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju?
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wabtec-dostarczy-do-egiptu-az-100-lokomotyw--105350.html

Egipt jest jednym z 71 członków / udziałowców EBOiR (69 państw i dwie instytucje międzynarodowe: Unia Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny). Stąd finansowanie. EBOiR powstał w roku 1989 z inicjatywy Wspólnot Europejskich, nie jest jednak częścią tychże wspólnot, ani nie jest Unii podporządkowany.
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1048 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2253 : 22 Grudzień 2021, 21:06:54 »
+1

Oglądam sobie filmik jak parka jedzie przez Rosję, ale uwagę moją zwrócił Pojezd Pabiedy.

Ciekawie zrobione, więcej w tym filmie.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2254 : 18 Styczeń 2022, 21:15:06 »
0

Na YT ukazała się ciekawa kompilacja zdjęć przedstawiających wypadki komunikacyjne z dawnych lat. W TYM MOMENCIE widać jak autobus skolidował się z normalnotorowym parowozem towarowym (ale co to za seria - nie jestem w stanie określić) zaś na następnym ujęciu wylądował na torach wąskotorówki. Czy ktoś wie co to za kolej mogła być?
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Senda
SGKW
*
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #2255 : 18 Styczeń 2022, 21:44:15 »
0

Cytuj

 Czy ktoś wie co to za kolej mogła być?

Rejestracja autobusu sugeruje że to Włocławek lub okolice
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1101 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #2256 : 19 Styczeń 2022, 15:26:03 »
0

Na YT ukazała się ciekawa kompilacja zdjęć przedstawiających wypadki komunikacyjne z dawnych lat. W TYM MOMENCIE widać jak autobus skolidował się z normalnotorowym parowozem towarowym (ale co to za seria - nie jestem w stanie określić) zaś na następnym ujęciu wylądował na torach wąskotorówki. Czy ktoś wie co to za kolej mogła być?
To nie jest ten sam autobus. Na jednym jest Chausson, a na drugim San H-100. To dwa różne zdarzenia.
Zapisane

To jest przekaz.
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 396 m

W terenie W terenie


Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #2257 : 21 Styczeń 2022, 21:53:25 »
+1

Na YT ukazała się ciekawa kompilacja zdjęć przedstawiających wypadki komunikacyjne z dawnych lat. W TYM MOMENCIE widać jak autobus skolidował się z normalnotorowym parowozem towarowym (ale co to za seria - nie jestem w stanie określić) zaś na następnym ujęciu wylądował na torach wąskotorówki. Czy ktoś wie co to za kolej mogła być?

Według mnie normalnotorowym parowozem który rozpruł autobus ,była ciężka maszyna towarowa serii Ty51.
Zapisane

"Kto jest głuchy, ślepy i milczy, ten żyje sto lat w spokoju".
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4260 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2258 : 22 Styczeń 2022, 13:14:59 »
+1

Zagadka się wyjaśniła jeśli chodzi o normalnotorową część - ale zanim przejdę do sedna, napiszę słowo przeprosin: mianowicie, jak słusznie poniekąd zauważył Kolega Ptr, użyłem takiego niewłaściwego, nieprecyzyjnego stylu wypowiedzi:
autobus skolidował się z normalnotorowym parowozem towarowym (...) na następnym ujęciu wylądował na torach wąskotorówki
który może sugerować że autobus mający kolizję z normalnotorowym parowozem znalazł się (np. w wyniku odrzucenia po uderzeniu) na torowisku ciuchci. Oczywiście, nie taki zamiar miałem, bo pokazane na kolejnych ujęciach incydenty są, już na pierwszy rzut gałki ocznej, całkowicie niezwiązane ze sobą.

W ramach pokuty dołożę informację którą przysłał mi Kolega Janeczek:
Cytuj
Zdarzenie miało miejsce na nieistniejącej obecnie łącznicy towarowej Wawer - Wwa Wschodnia Rozrządowa - przejazd na Korkowej.

Na koniec ciekawostka - wiecie że interesuję się od lat parowozami, w sumie bardziej sferą eksploatacyjną, ale można rzec że jakoś tam Pt47 od TKh1 umiem czasem odróżnić. Tutaj zaskoczył mnie Kolega JSz który odnalazł serię na podstawie szczegółów konstrukcji. Ja nie potrafiłem odnaleźć modelu, choć próbowałem drogą dedukcji: panewka wiązarowa tulejowa, stąd nie Ty45, Ty37, 23. O starszych maszynach typu Tr21 nie myślałem, bo nie ta architektura. Panewki tulejowe miały Tr203 i Ty246 - nie, na pewno nie, bo tam był krzyżulec dwuprowadnicowy. Dla Ty2 - nie te rozwiązania krzyżulca. A może coś przedwojennego niemieckiego jak Ty4? No ja nie doszedłem co to było. A Kolega JSz doszedł. Szacunek dla Niego!  

Zatem dalej pozostaje zagadką jaką kolejkę zablokował San po dryfcie?
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2259 : 27 Styczeń 2022, 21:14:39 »
0

Kiedyś u nas tak kradziono węgiel, dziś coś podobnego odbywa się w USA. https://www.youtube.com/watch?v=rSPxQ2sigag

 
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Strony: 1 ... 111 112 [113] 114 115   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!