Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:42:56 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Piaseczno Przeładunek  (Przeczytany 89123 razy)
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #120 : 16 Stycznia 2023, 00:11:54 »
0

Szopa


* 4 IMG_2060.JPG (277.35 KB, 778x581 - wyświetlony 253 razy.)

* 5 IMG_2062.JPG (366.84 KB, 581x778 - wyświetlony 237 razy.)

* 6 IMG_7246.JPG (353.7 KB, 1017x514 - wyświetlony 247 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #121 : 16 Stycznia 2023, 00:12:23 »
0

Szopa


* 7 IMG_7283.JPG (388.73 KB, 922x692 - wyświetlony 259 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #122 : 16 Stycznia 2023, 00:15:55 »
0

Następnie udałem się na północ, aby znaleźć placówkę MON. Następnym razem wstawię wszystkie te zdjęcia!
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #123 : 17 Stycznia 2023, 11:14:22 »
+3

Próbuję się dowiedzieć, czym były te dwa zbiorniki paliwa. Pierwszy zbiornik to „kocioł Lancashire”.

Zastanawiam się, skąd to zostało wzięte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flued_boiler#Lancashire_boiler

https://www.google.com/search?hl=en&q=lancashire+boiler&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj7r5_z-M38AhXeFVkFHdH7Bh8Q0pQJegQIChAB&biw=1098&bih=686&dpr=1.75#imgrc=7ddFBNaLeQYGXM





Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #124 : 29 Stycznia 2023, 13:12:56 »
0

kadr z filmu "Jak to Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWA"

Jak To Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWA
https://www.youtube.com/watch?v=c_PN62yLFf0
Czerwiec 29, 2015

Myślę, że to jest tor 105.


*  (177.71 KB, 1068x600 - wyświetlony 316 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #125 : 04 Lutego 2023, 19:52:49 »
+2

Historia Piaseczna Przeładunkowa

Terminal kolejowy powstał w wyniku zarządzenia miasta stołecznego Warszawy usunięcia torów wąskotorowych z ulic miasta, szczególnie w rejonie Placu Unii Lubelskiej, który był chaotycznym miejscem, gdzie tory Kolei Grójeckiej 1000 mm, Kolei Wilanowskiej 800 mm i tory tramwajowe normalnotorowe przecinały się!

Obejmowało to również likwidację połączenia z normalnotorową bazą przeładunkową na linii Warszawa-Wiedeń.

Obawy o utratę łączności ze światem zewnętrznym skłoniły właściciela Fabryki Papieru "Mirków" do wybudowania na własny koszt w tym okresie połączenia normalnotorowego z nowo wybudowanej linii normalnotorowej Warszawa-Radom z Piaseczna do Jeziorny.

Budowę terminalu rozpoczęto w październiku 1935 roku.

Inne kluczowe wydarzenia w historii terminalu to budowa stacji paliw MON w 1958 roku oraz modernizacja z 1976 roku, która umożliwiła wykorzystanie specjalnych wagonów transportowych. Oczywiście ruch towarowy został zamknięty we wrześniu 1996 roku.

Oś czasu:

1934
-25 Listopad: Otwarcie kolei normalnotorowej z Warszawy do Radomia

1935
-2 Luty: Wyrok Sądu Okręgowego o natychmiastowym usunięciu torów kolejek z ulic miasta
-1 lipiec: Termin eksmisji kolejek z ulic miasta
-lipiec: Stacja Końcowa kolei wilanowskiej przeniesiona na stację Belweder
-lipiec: Rozebranie linii dowozowej, rozebrane torów kolei wilanoswkiej od Placu Unii Lebelskiej do stacji Belweder, a kolei grókeckiej - od Placu Unii Lubelskiej do ul. Odyńca róg Puławskiej
-1 październik: Otwarcie bocznicy normalnotorowej od stacji Piaseczno do fabryki papieru w Jeziorna
-październik: Rozpoczęcie budowy stacji towarowej przeładunkowej w Piasecznie, stycznej z torem PKP

1958
-Otwarcie bocznicy wojskowej na lotnisku Nowym Mieście i bocznicy do stacji paliw MON w Piasecznie

1976
-Wprowadzenie do ekspoatacji wagonów transporterów

1996
-1 wrzesień: Zamknięcie ruchu towarowego

Zakupiłem zdjęcia lotnicze z lat 1958, 1969, 1990, 1992 i 1997, aby prześledzić zmiany w tym miejscu i wykonać schematy układu torów, pokazujące stan terminala przed i po odbudowie z 1976 roku.

Teraz możemy zobaczyć, jak w latach 1958-1976 zmodyfikowano istniejący terminal:

-Teraz wiemy, jak daleko na północ tajemniczy "Tor 107c" miał co najmniej 275 metrów długości. W latach 1958-1969 wybudowano „tor 107b” o długości około 120 metrów, który kończył się obok zajezdni.
-Wydaje się, że tor 18n pierwotnie kończył się na torze normalnotorowym, jednak po dodaniu stacji MON tor normalnotorowy został usunięty, a tor 18n został przedłużony aż do stacji MON.
-Tor między torami 210 i 15n został usunięty, aby pomieścić rampę transportera
-Dodano tor 204, aby umożliwić budowę „rampy czołowej” na torze 111 (11n)
-Obecny tor 205, biegnący przy murze oporowym, został gruntownie przebudowany i przedłużony. Wcześniej kończyło się to na torze o standardowej szerokości, który również został wówczas usunięty.
- I oczywiście zarówno tory normalnotorowe, jak i tory wąskotorowe nad murem oporowym zostały całkowicie przebudowane, aby pomieścić rampę przeładunkową.
- Przebudowano również tory między 4 rozjazdami na południowym krańcu dziedzińca a apartamentowcem.

Inne zmiany w latach 1958-1969:

Zmodernizowano Linię Standardową 8 Do Radomia. Niektóre z bardziej znaczących zmian obejmują:
- Usunięto oryginalny rozjazd normalnotorowy na Jeziorną i zastąpiono rozjazdem obecnym
-zbudowano drugi tor na linii nr 8 do Radomia, zastępując układ jednotorowy na południe od stacji PKP Piaseczno
-Wybudowano nowy peron i kładkę dla pieszych na PKP Piaseczno
-Wybudowano Wieżę Kontroli przy ul. Jana Pawła

Zmiany w Piasecznie Przeładunkowej:
- Zbudowano „stację” na południe od budynku mieszkalnego oraz szopę magazynową na północ
-Budowa „toru 107b” i budynku zajezdni
-Rozbudowa terenu przemysłowego obok zachodniej części terminala

Studiowałem również ewolucję terminala w ostatnich latach jego istnienia.

W latach 1982-1987 dobudowano istniejącą wieżę kontrolną przy ul. Jana Pawła II

W latach 1990-1992 wybudowano magazyn przy stacji MON wraz z normalnotorowymi bocznicami przecinającymi tor wąskotorowy.

W 1992 r. Stacja MON jest wyraźnie nadal w użyciu i nadal jest połączona z torem 18n

Jeśli chodzi o zachodnią część terminala, zdjęcia z lat 1982, 1987, 1990 i 1992 pokazują, że jest ona w dużej mierze nieaktywna, z wyjątkiem południowej części obok stacji i apartamentowiec. Podejrzewam, że standardowy tor 17n mógł zostać usunięty przed 1992 rokiem, ale nie jestem pewien. Pozostałe tory normalnotorowe 15n, (13n) 111, i 11n, są nadal obecne w 1992 roku.

Ruch towarowy został zamknięty w 1996 roku, a od zdjęcia lotniczego z 1997 roku wprowadzono następujące zmiany:

-Tor Stacji MON (18n) wraz z rozjazdem został całkowicie zlikwidowany, za wyjątkiem skrzyżowania z torem magazynowym normalnotorowym.
-Budynek ZPD „Parkiet” powstał w miejscu torów 14, 17n, 16n i 18n, natomiast rozjazdy do torów 14 i 16n oraz krótkie odcinki przy torach (u zbiegu ul. Wyczółkowskiego i Reymonta) zachowały się do dziś.
-Usunięto tory o standardowym rozstawie torów 11n i 15n
-Wygląda na to, że szopa obok toru 107b została zburzona, a tor został skrócony.

Wydaje mi się, że schemat, który udostępnił mi pcichomski, pochodzi z lat 1992-1997. Pokazuje, że tor 18n został skrócony na północ od terminala, a także, że tor 107c został skrócony, a budynek szopy usunięty. Więc może to jest z około 1995 roku?

I wreszcie tor normalnotorowy do magazynu został całkowicie zmieniony podczas modernizacji linii radomskiej w latach 2016-2018, więc wszelkie ślady skrzyżowania z linią wąskotorową zostały usunięte.

Kolejne zdjęcia, które posiadam są z 2009 roku i widać na nich następujące zmiany:
-Usunięto skrzyżowanie z torem magazynowym
-Tory 14, 16 i ich rozjazdy zostały usunięte, chociaż wydaje się, że między stacją a budynkiem mieszkalnym może nadal istnieć krótki odcinek toru


* 1958 1.jpg (399.27 KB, 1364x687 - wyświetlony 235 razy.)

* 1969 1.jpg (387.56 KB, 1351x681 - wyświetlony 223 razy.)

* 1992 1.jpg (391.5 KB, 1337x674 - wyświetlony 215 razy.)
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2023, 19:57:49 wysłane przez joe6167 » Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #126 : 04 Lutego 2023, 19:54:13 »
0

Przygotowałem krótką prezentację przedstawiającą stan układu torowego Piaseczna Przeładunkowego przed (1958 i 1969), po przebudowie terminala na wagony transporterów, a także ewolucję terenu przemysłowego ZPD „Parkiet” od 1959-2009.

https://youtu.be/FM4dw1P7kOM


* 1958 2.jpg (392.16 KB, 1364x687 - wyświetlony 219 razy.)

* 1969 2.jpg (393.85 KB, 1364x687 - wyświetlony 195 razy.)

* 1992 2.jpg (389.49 KB, 1337x674 - wyświetlony 211 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #127 : 04 Lutego 2023, 20:25:42 »
0

Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


* Route 1.jpg (393.76 KB, 1269x639 - wyświetlony 215 razy.)

* 1 IMG_7309.JPG (319.92 KB, 922x692 - wyświetlony 227 razy.)

* 2 IMG_7308.JPG (357.08 KB, 922x692 - wyświetlony 226 razy.)
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2023, 20:53:19 wysłane przez joe6167 » Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #128 : 04 Lutego 2023, 20:26:19 »
0

Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


* IMG_7312.JPG (246.81 KB, 922x692 - wyświetlony 209 razy.)

* IMG_7314.JPG (292.6 KB, 922x692 - wyświetlony 217 razy.)

* IMG_7315.JPG (219.46 KB, 922x692 - wyświetlony 209 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #129 : 04 Lutego 2023, 20:26:49 »
0

Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


* IMG_7316.JPG (294.73 KB, 922x692 - wyświetlony 201 razy.)

* IMG_7321.JPG (205.1 KB, 922x692 - wyświetlony 206 razy.)

* IMG_7373.JPG (296.64 KB, 922x692 - wyświetlony 215 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #130 : 04 Lutego 2023, 20:33:39 »
0

Następnie przeszedłem obok magazynu.

Tutaj możesz zobaczyć pierwotną konfigurację torów i nową aranżację.


* Route 2.jpg (324.43 KB, 1364x687 - wyświetlony 216 razy.)

* 2.jpg (286.36 KB, 1364x750 - wyświetlony 210 razy.)

* Route 3.jpg (364.97 KB, 1364x687 - wyświetlony 219 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #131 : 04 Lutego 2023, 20:34:34 »
0

Następnie przeszedłem obok magazynu.


* 1 IMG_7326.JPG (301.38 KB, 922x692 - wyświetlony 209 razy.)

* 2 IMG_7324.JPG (377.57 KB, 913x686 - wyświetlony 221 razy.)

* 3 IMG_7329.JPG (371.48 KB, 922x692 - wyświetlony 213 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #132 : 04 Lutego 2023, 20:36:44 »
0

Następnie przeszedłem obok magazynu.


* 4 IMG_7330.JPG (268.97 KB, 922x692 - wyświetlony 201 razy.)

* 5 IMG_7334.JPG (272.79 KB, 922x692 - wyświetlony 223 razy.)

* 6 IMG_7338.JPG (304.27 KB, 922x692 - wyświetlony 202 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #133 : 04 Lutego 2023, 20:44:06 »
0

W końcu dotarłem na stację MON!

Oto zdjęcie lotnicze stacji z 1987 roku, a także schematy układu torów.


* MON Depot 1987.jpg (172.27 KB, 1490x614 - wyświetlony 243 razy.)

* MON Depot 1969.jpg (334.33 KB, 1364x750 - wyświetlony 224 razy.)

* MON Depot and Warehouse.jpg (359.12 KB, 1364x750 - wyświetlony 220 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #134 : 04 Lutego 2023, 20:47:05 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


* 1 IMG_7342.JPG (366.97 KB, 922x692 - wyświetlony 235 razy.)

* 2 IMG_7343.JPG (362.61 KB, 922x692 - wyświetlony 220 razy.)

* 3 IMG_7345.JPG (385.59 KB, 922x692 - wyświetlony 225 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #135 : 04 Lutego 2023, 20:47:36 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


* 4 IMG_7349.JPG (354.79 KB, 922x692 - wyświetlony 221 razy.)

* 5 IMG_7350.JPG (357.41 KB, 922x692 - wyświetlony 214 razy.)

* 6a IMG_7361.JPG (326.24 KB, 922x692 - wyświetlony 204 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #136 : 04 Lutego 2023, 20:48:08 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


* 6b IMG_7363.JPG (290.69 KB, 692x922 - wyświetlony 218 razy.)

* 6c IMG_7352.JPG (385.62 KB, 922x692 - wyświetlony 207 razy.)

* 6d IMG_7353.JPG (356.16 KB, 922x692 - wyświetlony 224 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #137 : 04 Lutego 2023, 20:48:51 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


* 6e IMG_7357.JPG (260.16 KB, 922x692 - wyświetlony 221 razy.)

* 6f IMG_7354.JPG (354.5 KB, 922x692 - wyświetlony 204 razy.)

* 7 IMG_7356.JPG (379.2 KB, 922x692 - wyświetlony 211 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #138 : 04 Lutego 2023, 20:49:03 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


* 8 IMG_7355.JPG (266.65 KB, 922x692 - wyświetlony 211 razy.)

* 9 IMG_7360.JPG (385.09 KB, 895x672 - wyświetlony 212 razy.)

* 10 IMG_7365.JPG (379.74 KB, 876x658 - wyświetlony 213 razy.)
Zapisane
joe6167
Młotkowy
**
Długość toru:: 85 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #139 : 04 Lutego 2023, 20:50:51 »
0

W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.

I na tym kończy się moja wycieczka do Piaseczna Przeładunkowego!


* 11 IMG_7367.JPG (383.71 KB, 895x672 - wyświetlony 220 razy.)
Zapisane
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!