joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #120 : 16 Stycznia 2023, 00:11:54 » |
0
|
Szopa
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #121 : 16 Stycznia 2023, 00:12:23 » |
0
|
Szopa
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #122 : 16 Stycznia 2023, 00:15:55 » |
0
|
Następnie udałem się na północ, aby znaleźć placówkę MON. Następnym razem wstawię wszystkie te zdjęcia!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #123 : 17 Stycznia 2023, 11:14:22 » |
+3
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #124 : 29 Stycznia 2023, 13:12:56 » |
0
|
kadr z filmu "Jak to Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWA" Jak To Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWAhttps://www.youtube.com/watch?v=c_PN62yLFf0Czerwiec 29, 2015 Myślę, że to jest tor 105.
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #125 : 04 Lutego 2023, 19:52:49 » |
+2
|
Historia Piaseczna Przeładunkowa
Terminal kolejowy powstał w wyniku zarządzenia miasta stołecznego Warszawy usunięcia torów wąskotorowych z ulic miasta, szczególnie w rejonie Placu Unii Lubelskiej, który był chaotycznym miejscem, gdzie tory Kolei Grójeckiej 1000 mm, Kolei Wilanowskiej 800 mm i tory tramwajowe normalnotorowe przecinały się!
Obejmowało to również likwidację połączenia z normalnotorową bazą przeładunkową na linii Warszawa-Wiedeń.
Obawy o utratę łączności ze światem zewnętrznym skłoniły właściciela Fabryki Papieru "Mirków" do wybudowania na własny koszt w tym okresie połączenia normalnotorowego z nowo wybudowanej linii normalnotorowej Warszawa-Radom z Piaseczna do Jeziorny.
Budowę terminalu rozpoczęto w październiku 1935 roku.
Inne kluczowe wydarzenia w historii terminalu to budowa stacji paliw MON w 1958 roku oraz modernizacja z 1976 roku, która umożliwiła wykorzystanie specjalnych wagonów transportowych. Oczywiście ruch towarowy został zamknięty we wrześniu 1996 roku.
Oś czasu:
1934 -25 Listopad: Otwarcie kolei normalnotorowej z Warszawy do Radomia
1935 -2 Luty: Wyrok Sądu Okręgowego o natychmiastowym usunięciu torów kolejek z ulic miasta -1 lipiec: Termin eksmisji kolejek z ulic miasta -lipiec: Stacja Końcowa kolei wilanowskiej przeniesiona na stację Belweder -lipiec: Rozebranie linii dowozowej, rozebrane torów kolei wilanoswkiej od Placu Unii Lebelskiej do stacji Belweder, a kolei grókeckiej - od Placu Unii Lubelskiej do ul. Odyńca róg Puławskiej -1 październik: Otwarcie bocznicy normalnotorowej od stacji Piaseczno do fabryki papieru w Jeziorna -październik: Rozpoczęcie budowy stacji towarowej przeładunkowej w Piasecznie, stycznej z torem PKP
1958 -Otwarcie bocznicy wojskowej na lotnisku Nowym Mieście i bocznicy do stacji paliw MON w Piasecznie
1976 -Wprowadzenie do ekspoatacji wagonów transporterów
1996 -1 wrzesień: Zamknięcie ruchu towarowego
Zakupiłem zdjęcia lotnicze z lat 1958, 1969, 1990, 1992 i 1997, aby prześledzić zmiany w tym miejscu i wykonać schematy układu torów, pokazujące stan terminala przed i po odbudowie z 1976 roku.
Teraz możemy zobaczyć, jak w latach 1958-1976 zmodyfikowano istniejący terminal:
-Teraz wiemy, jak daleko na północ tajemniczy "Tor 107c" miał co najmniej 275 metrów długości. W latach 1958-1969 wybudowano „tor 107b” o długości około 120 metrów, który kończył się obok zajezdni. -Wydaje się, że tor 18n pierwotnie kończył się na torze normalnotorowym, jednak po dodaniu stacji MON tor normalnotorowy został usunięty, a tor 18n został przedłużony aż do stacji MON. -Tor między torami 210 i 15n został usunięty, aby pomieścić rampę transportera -Dodano tor 204, aby umożliwić budowę „rampy czołowej” na torze 111 (11n) -Obecny tor 205, biegnący przy murze oporowym, został gruntownie przebudowany i przedłużony. Wcześniej kończyło się to na torze o standardowej szerokości, który również został wówczas usunięty. - I oczywiście zarówno tory normalnotorowe, jak i tory wąskotorowe nad murem oporowym zostały całkowicie przebudowane, aby pomieścić rampę przeładunkową. - Przebudowano również tory między 4 rozjazdami na południowym krańcu dziedzińca a apartamentowcem.
Inne zmiany w latach 1958-1969:
Zmodernizowano Linię Standardową 8 Do Radomia. Niektóre z bardziej znaczących zmian obejmują: - Usunięto oryginalny rozjazd normalnotorowy na Jeziorną i zastąpiono rozjazdem obecnym -zbudowano drugi tor na linii nr 8 do Radomia, zastępując układ jednotorowy na południe od stacji PKP Piaseczno -Wybudowano nowy peron i kładkę dla pieszych na PKP Piaseczno -Wybudowano Wieżę Kontroli przy ul. Jana Pawła
Zmiany w Piasecznie Przeładunkowej: - Zbudowano „stację” na południe od budynku mieszkalnego oraz szopę magazynową na północ -Budowa „toru 107b” i budynku zajezdni -Rozbudowa terenu przemysłowego obok zachodniej części terminala
Studiowałem również ewolucję terminala w ostatnich latach jego istnienia.
W latach 1982-1987 dobudowano istniejącą wieżę kontrolną przy ul. Jana Pawła II
W latach 1990-1992 wybudowano magazyn przy stacji MON wraz z normalnotorowymi bocznicami przecinającymi tor wąskotorowy.
W 1992 r. Stacja MON jest wyraźnie nadal w użyciu i nadal jest połączona z torem 18n
Jeśli chodzi o zachodnią część terminala, zdjęcia z lat 1982, 1987, 1990 i 1992 pokazują, że jest ona w dużej mierze nieaktywna, z wyjątkiem południowej części obok stacji i apartamentowiec. Podejrzewam, że standardowy tor 17n mógł zostać usunięty przed 1992 rokiem, ale nie jestem pewien. Pozostałe tory normalnotorowe 15n, (13n) 111, i 11n, są nadal obecne w 1992 roku.
Ruch towarowy został zamknięty w 1996 roku, a od zdjęcia lotniczego z 1997 roku wprowadzono następujące zmiany:
-Tor Stacji MON (18n) wraz z rozjazdem został całkowicie zlikwidowany, za wyjątkiem skrzyżowania z torem magazynowym normalnotorowym. -Budynek ZPD „Parkiet” powstał w miejscu torów 14, 17n, 16n i 18n, natomiast rozjazdy do torów 14 i 16n oraz krótkie odcinki przy torach (u zbiegu ul. Wyczółkowskiego i Reymonta) zachowały się do dziś. -Usunięto tory o standardowym rozstawie torów 11n i 15n -Wygląda na to, że szopa obok toru 107b została zburzona, a tor został skrócony.
Wydaje mi się, że schemat, który udostępnił mi pcichomski, pochodzi z lat 1992-1997. Pokazuje, że tor 18n został skrócony na północ od terminala, a także, że tor 107c został skrócony, a budynek szopy usunięty. Więc może to jest z około 1995 roku?
I wreszcie tor normalnotorowy do magazynu został całkowicie zmieniony podczas modernizacji linii radomskiej w latach 2016-2018, więc wszelkie ślady skrzyżowania z linią wąskotorową zostały usunięte.
Kolejne zdjęcia, które posiadam są z 2009 roku i widać na nich następujące zmiany: -Usunięto skrzyżowanie z torem magazynowym -Tory 14, 16 i ich rozjazdy zostały usunięte, chociaż wydaje się, że między stacją a budynkiem mieszkalnym może nadal istnieć krótki odcinek toru
|
|
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2023, 19:57:49 wysłane przez joe6167 »
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #126 : 04 Lutego 2023, 19:54:13 » |
0
|
Przygotowałem krótką prezentację przedstawiającą stan układu torowego Piaseczna Przeładunkowego przed (1958 i 1969), po przebudowie terminala na wagony transporterów, a także ewolucję terenu przemysłowego ZPD „Parkiet” od 1959-2009. https://youtu.be/FM4dw1P7kOM
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #127 : 04 Lutego 2023, 20:25:42 » |
0
|
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.
Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.
|
|
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2023, 20:53:19 wysłane przez joe6167 »
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #128 : 04 Lutego 2023, 20:26:19 » |
0
|
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.
Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #129 : 04 Lutego 2023, 20:26:49 » |
0
|
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.
Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #130 : 04 Lutego 2023, 20:33:39 » |
0
|
Następnie przeszedłem obok magazynu.
Tutaj możesz zobaczyć pierwotną konfigurację torów i nową aranżację.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #131 : 04 Lutego 2023, 20:34:34 » |
0
|
Następnie przeszedłem obok magazynu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #132 : 04 Lutego 2023, 20:36:44 » |
0
|
Następnie przeszedłem obok magazynu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #133 : 04 Lutego 2023, 20:44:06 » |
0
|
W końcu dotarłem na stację MON!
Oto zdjęcie lotnicze stacji z 1987 roku, a także schematy układu torów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #134 : 04 Lutego 2023, 20:47:05 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #135 : 04 Lutego 2023, 20:47:36 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #136 : 04 Lutego 2023, 20:48:08 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #137 : 04 Lutego 2023, 20:48:51 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #138 : 04 Lutego 2023, 20:49:03 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
joe6167
Młotkowy
 
Długość toru:: 85 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #139 : 04 Lutego 2023, 20:50:51 » |
0
|
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.
I na tym kończy się moja wycieczka do Piaseczna Przeładunkowego!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|