Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:21:01 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: UTK, TDT i inni  (Przeczytany 39225 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #20 : 21 Kwietnia 2009, 08:20:36 »
0

Uuuuu, czyżbym widział, że temat dobrze żarł, ale marnie zdechł? No, chyba nie, zatem czas go przerusztować!

Muszę się tu przed wszystkimi forumowiczami ukorzyć, gdyż przywaliłem babola takiego, że wstyd jak stąd do Mławy, albo i nawet do Przasnysza :oops: . Aby oszczędzić karcącej pisaniny innym uczestnikom, sam się opieprzę. Napisałem:
Cytat: "Ja sam"
...droga kolejowa (...) podlega pod ustawę o transporcie kolejowym, z zapisów której wynikają przepisy określające warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe oraz ich usytuowanie, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego, odrębnych ustaw i przepisów szczególnych, a także ustaleń Polskich Norm. Nazywa się to rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
A teraz opier...:
Cytat: "Kucyk opieprzając się sam"
Janek, ty nieuku! Nie wiesz, że rozporządzenie o którym piszesz nie ma NIC wspólnego z ustawą o transporcie kolejowym, a jedynie z ustawą Prawo budowlane? Pozjadałeś wszystkie rozumy i wypowiadasz się na temat prawny pieprząc straszne głupoty. W nagrodę zostajesz nominowany do kategorii ZNTK. Patrz temat mój i powerpacka o MK w Polsce.

Kucyk został opieprzony, więc czas przejść do rzeczy.

Phinek się pyta, jaka jest dopuszczalna prędkość na kolei wąskotorowej? Odpowiedź jest prosta: taka, jaką ustali zarządca infrastruktury.
Panowie, kiedyś przepisy konstruowane były niczym dla debili. Kto był we wojsku, to wie co to oznacza. Każde pierdnięcie było obwarowane odpowiednim paragrafem. Jednak czasy się zmieniają i prawodawstwo dąży do tego, aby każdy brał odpowiedzialność za swoje poczynania i sam sobie zadawał pytania, czy dobrymi wskazówkami się kieruje a nie był kierowany (po łatwiźnie) książeczką - regulaminem. Przykład: kiedyś użytkowe urządzenia pomiarowe (np. toromierze) trzeba było legalizować, czyli sprawdzać ze wzorcem czy aby źle nie wskazują co ściśle określony czas. Teraz nie ma takiego obowiązku, gdyż każdy sam sobie odpowiada, co jaki czas trzeba porównać owe urządzonko z wzorcem aby nie mieć problemów w eksploatacji. Szczególnie się to tyczy eksploatacji ekstremalnej, czyli wypadków, gdzie np.: w przypadku wykolejenia, nikt się nie pyta kiedy przymiar-torometr był sprawdzany, tylko rzeczoznawca powołany przez prokuratora sam dokonuje pomiarów toru narzędziem (tym razem już na potrzeby śledztwa uwierzytelnionym przez np. GUM) i w dupie ma Twój toromierz (uuuu, maximum perwersum, to lubię! :lol: ). A z wyników pomiarów tłumaczyć się i tak będzie zarządca... Hehe
Człowiek współczesny, żyjący w cywilizowanym, wolnym świecie sam decyduje o sobie. W czasach dyktatury to przepisy decydowały za niego (vide: republikę od dyktatury różni jedynie metoda rządów). Pytasz Jacku o Vmax on narrow gauge, ot i masz stosowny przepis (widać lubisz dobrze zbudowane Dzienniki Ustaw, mnie też to rajcuje hmmm...) odnośnie klasyfikacji torów kolejowych znajdujący się w rozporządzeniu, za którego podstawę prawną zebrałem opier... na wstępie. Tam mądrzy ludzie napisali, że w celu określenia wymagań w zakresie utrzymania nawierzchni i standardów konstrukcyjnych nawierzchni tory kolejowe dzieli się na sześć klas technicznych. O zakwalifikowaniu torów do jednej z sześciu klas decydują następujące parametry eksploatacyjne: dopuszczalna prędkość pociągów, dopuszczalny przy tej prędkości nacisk osi lokomotywy, dopuszczalny przy tej prędkości nacisk osi wagonów, ekwiwalentne obciążenie przewozami. A decyzję o zakwalifikowaniu toru do danej klasy podejmuje kto? Ha, zarząd kolei! I teraz najważniejsze: Dla przyjętych klas torów ustalanie standardów konstrukcyjnych nawierzchni oraz dopuszczalnych odchyłek od wartości nominalnych w konstrukcji nawierzchni i konstrukcji (ustroju) toru kolejowego, przy budowie i utrzymaniu należy do kogo? Oczywiście do still undefended zaaaaaaarząąąąduuuuu koooolei!
Ty, jako zarządca, określasz standardy u siebie z takim wyczuciem, aby w zależności od tego jak lubisz być w dupsztala bolcowanym pod celą, znaleźć się tam szybciej, później, albo wcale. Bo tak naprawdę, to Twoimi standardami się zainteresuje wymiar sprawiedliwości jak wylezie Ci wagon pełen ludzi i część zostanie przerobiona na mielonkę od razu, ci co jakoś przeżyli w dwóch-trzech kawałkach się zhajcują żywcem, a część do piachu pójdzie 2 godziny później w karetce. Co, zbyt dosłowny jestem? Trzeba by poprosić rzeczywistość, aby nie była tak dosłowna.
A teraz Vmax pojazdów (i budowli tyż, ale to tak bardziej z boku) które już podlegają pod naszą ulubioną ustawę. O prędkości maksymalnej decyduje producent na podstawie tego, co napisałem w poście http://750mm.pl/viewtopic.php?p=26937#26937 Panowie, jeśli ktoś chce wiedzieć, kto może przeprowadzać badania niezbędne w celu wydania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (zwane tu infantylnie "dopuszczeniami"), to wystarczy zajrzeć do rozporządzenia wyświetlonego do wklejeniu w Google 17 wyrazów znajdujących się po drugim słowie w tym zdaniu zaczynającym się na literę W. Mamy tam wykazane jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji. Co do CNTK Axel (@Axel-ja pamiętam jak żeś Harley'owców ochlapał sadzą z parowozu za co ja miałem przep... Flachę mi wisisz!) ma rację, ale jak widać nawet i jemu się nie chciało sprawdzić rozporządzenia o którym pisałem. Cóż, nie ja jestem temu winien...

Phinek, Polskie Normy przestały być obligatoryjne, ale, jeśli ktoś sobie życzy spełnienia ich, to druga strona musi je spełnić np. jako wytyczne projektu, czy też uzgodnienia.

I na koniec sarkastyczne przysrywki:

Cytat: "Phinek"
Stosowane przepisy o wycinaniu próbek na zrywarki NIE MAJĄ pełnego umocowania w prawodastie ze względu na różne rozporządzenie unijne które parę lat temu grzecznie przyjeliśmy (wiem o czym mówię, bo przechodziłem długą duskusję, z kilkoma mądrymi głowami w tym właśnie temacie)
Tak z ciekawości się zapytam: a jakież to mądre głowy z Tobą duskutowały? Achtung! Tylko czasem nie napisz ich nazwisk na forum, bo kichę komuś zrobić możesz!!! SMS'em lepiej mi wyślij. Również polecam zbadanie czym się różni UDT od TDT.

Cytat: "Finek"
alkocholu we krwii
Jacek, jako inżynier powinieneś być przykładem dla niedokształconych uczestników zacnego forum 750mm. Przynajmniej w dziedzinie ortografii...

@Panowie z Bytomia
Brawo, jako jedyni porządnie odrobiliście pracę domową i macie dobry podkład teoretyczny do dyskusji o aspektach prawnych. Serdecznie Was pozdrawiam i gratuluję wiedzy i trzeźwego spojrzenia na świat.

A wszystkim, którzy dotrwali do końca posta życzę miłego dnia. :mrgreen:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #21 : 21 Kwietnia 2009, 10:32:12 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 02:20:51 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 21 Kwietnia 2009, 14:49:09 »
0

Janusz, mówisz i masz:
Cytowane już

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Dz.U.98.151.987

§60.1 Drogi szynowe wąskotorowe w zależności od obciążenia przewozami oraz wyposażenia technicznego dzieli się na TRZY (nie sześć) kategorie. Parametry eksploatacyjne wąskotorowych linii kolejowych kwalifikujące do jednej z kategorii określa tabela 4.1:

Tabela 4 - Parametry eksploatacyjne wąskotorowych linii kolejowych:
Lp Kategoria Obciążenie [tyston/rok] vmax[km/h]--------Dopuszczalny nacisk osiowy [kN]
1--2-----------3--------------------------4---------------------5

1--I-----------T>=100-------------------vmax>40-----------8,3

2--II----------100>T>=50--------------40>=vmax>30-----8,3

3--III---------T<50----------------------30>=vmax---------8,3

§60.2 - wspomniany już artykuł o transporterach

§60.3 - Spełnienie jednego z warunków podanych w tabeli 4.1 jest wystarczające do zakwalifikowania linii kolejowej do odpowiedniej kategorii. Kwalifikowanie linii wąskotorowych do poszczególnych kategorii odbywa się zgodnie z przepisami §13.


§13 dodaje nam tu kilka szczegółów, natomiast najważniejszy jest §14 (normalnotorowy, ale zgodnie z §58 tego, czego nie opisano w wąskotorowym Dziale IV, należy szukać w normalnotorowym Dziale III)
§14.1 Ustalenie punktu początkowego i końcowego linii kolejowej, początku kilometrowania, kwalifikowanie linii kolejowych do poszczególnych kategorii oraz dokonywanie zmian w tym zakresie należy do zarządu kolei.

Innymi słowy, nie ma tu mowy o żadnej dowolności. Chcesz jeździć szybciej niż 40kph to masz kategorię I (niezależnie od szerokości toru, co chłopakom z Piaseczna może wydać się absurdalne)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #23 : 21 Kwietnia 2009, 15:39:41 »
0

Kategoria toru zależy od Vmax, a nie na odwrót! To prędkość jest kryterium...

Cytowane przeze mnie podziały na 6 klas dotyczą oczywiście linii normalnotorowych jednakże mają odniesienie (przynajmniej teoretyczne) na wąskim torze, zaś zacytowałem je jako tekst jednolity aby przy podpieraniu się przepisami uniknąć skoków z działu III do działu IV. Jeszcze należy zwrócić uwagę na różnicę między klasą a kategorią toru. Polecam §13, ust. 4 naszego ulubionego rozporządzenia.

Dzięki Kajetan za zwrócenie uwagi.  :smile:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #24 : 21 Kwietnia 2009, 16:27:52 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 02:20:36 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 21 Kwietnia 2009, 18:36:38 »
0

Cytat: "Kucyk"
Kategoria toru zależy od Vmax, a nie na odwrót! To prędkość jest kryterium...

Oczywiście że tak. Źle mnie zrozumiałeś.
Jeżeli chcemy na linii mieć Vmax ponad 40kph, to musimy (jako zarządca) zakwalifikować linię do kategorii I i, co za tym idzie, zabrać się za poprawianie toru tak by spełniał stosowne wymogi. Podobnie jeżeli (daj Boże) przewozy przekroczą nam 100 tysięcy ton brutto rocznie.

§13.4 Linię kolejową uważa się za przystosowaną do danej prędkości, jeżeli na co najmniej połowie jej długości... blablabla... są przystosowane do ruchu z daną prędkością
Co, mam nadzieję, nie oznacza że na pozostałej niecałej połowie w dalszym ciągu mogę jechać z tą samą prędkością  :shock:
Zapisane
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #26 : 22 Kwietnia 2009, 00:05:47 »
0

Cytuj
Co, mam nadzieję, nie oznacza że na pozostałej niecałej połowie w dalszym ciągu mogę jechać z tą samą prędkością :shock:

Rozumiem to tak, że na pozostałej połowie mogą zostać wprowadzone ograniczenia stałe ("konstrukcyjne" np. ze wzgl. na promienie łuków czy "powstałe podczas eksploatacji" np. ze wzgl. na zły stan obiektów mostowych).

Postaram się coś wyszperać przez weekend, jak zjadę z Krakowa do Bytomia, gdzie mam biblioteczkę
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #27 : 18 Sierpnia 2009, 20:32:53 »
0

Ożywiam temat tyczący się UTK.

Dziś zajmiemy się kierowaniem pojazdami szynowymi, a właściwie zdobywaniem stosownych uprawnień. Wątek jest kontynuacją tego, co nastąpiło po poście Powerpacka http://750mm.pl/viewtopic.php?p=30138#30138

Panowie, jeśli jakiejś kolei nie można zaliczyć do:
- linii tramwajowych;
- kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;
- transportu linowego i linowo-terenowego
oznacza to, że podlega ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

Stąd, a dokładniej z zapisów wynikającego z ww. ustawy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe wynika jasno, że prowadzić pojazdy kolejowe - lokomotywy, wagony silnikowe, drezyny motorowe etc., niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy - manewrowa, czy liniowa, mogą jedynie osoby posiadające prawo kierowania wystawione przez pracodawcę na podstawie egzaminu kwalifikacyjnego złożonego przed komisją powołaną przez UTK.

Stąd, jeśli na glejcie - świadectwie złożenia egzaminu kwalifikacyjnego nr..... - nie ma pieczęci:

PRZEWODNICZĄCY
KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
UTK i tu następuje numer
mgr inż. i tu imię i nazwisko
[/color]

To ów "glejt" służyć może jedynie radości zagejtowanego.

Jak będzie zainteresowanie, to obiecuję wątek rozwinąć...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #28 : 18 Sierpnia 2009, 21:29:55 »
0

Pro-si-my :smile:
Przejrzałem sobie z ciekawości wspomniane Rozporządzenie i zastanawiam się, jak sytuacja wygląda z perspektywy naszych wąskich torów. Zapisy są raczej dość restrykcyjne (czemu zresztą trudno się dziwić) - w zasadzie dla większości operatorów wyhodowanie własnego "mechanika", czy choćby kierowcy drezyny i wózka motorowego byłoby sporym problemem. Tylko import z toru normalnego  :wink: ?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #29 : 18 Sierpnia 2009, 21:34:00 »
0

Absolutnie nie!

Wszystko jest możliwe do zrobienia full legal, tylko dopóki w mentalności MK i operatorów będzie wyryte "że to się nie da" to będą pojawiały się takie stwierdzenia, jak Twoje...


He,he. Jest już pierwszy głos zachęcenia mnie do rozwinięcia tematu. Standard przewiduje, że Kucyk startuje przy trzech głosach zainteresowania. Czy znajdzie się jeszcze dwóch Prawych i Sprawiedliwych, którzy byli by zaciekawieni tą kwestią?..
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #30 : 18 Sierpnia 2009, 21:34:56 »
0

Dodałem "oczko" - mała prowokacja  :razz: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #31 : 18 Sierpnia 2009, 21:35:49 »
0

Ze 2 lata temu (kucyk popraw jeżeli się mylę) przeprowadzono w Piasecznie egzamin państwowy (UTKowski) na kierowcę drezyn i wózków motorowych. Obecnie dwóch członków sekcji drezynowej posiada pełne uprawnienia do prowadzenia wszelkich drezyn po szlaku kolei Piaseczyńskiej. Nie wiem ile kosztowało zorganizowanie takiego kursu ale dało się.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #32 : 18 Sierpnia 2009, 21:41:44 »
0

Cytat: "Marcin117"
zorganizowanie takiego kursu


Marcin, to nie był KURS, a egzamin utekowski (o czym sam napisałeś na wstępie :razz: ). Dwie te rzeczy jednak różne są...

Z drugiej strony, to komisja działająca przy MuzKolu dość chętnie egzaminuje na kierowce drezyny, pomocnika i mechaniora lokomotyw, kierpocia i kilku podobnych funkcjonariuszy kolei dojazdowych.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #33 : 18 Sierpnia 2009, 22:08:52 »
0

Z pierwotnego wątku ( http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2605&postdays=0&postorder=asc&start=15 ):
Cytat: "Leśny Dziadek"
ALE - na podstawie tegoż kursu (plus prywatne badania psychomotoryczne - jakoś tak to się nazywa?) jeżdżą maszyniści w Kopalni Złota w Złotym Stoku, oraz wojskowi operatorzy WLsek w Punkcie Bazowania Hel (czyli na helskich 16 km torów).

Wspomniany przez Kucyka kolejowy transport wewnątrzzakładowy?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #34 : 19 Sierpnia 2009, 09:43:42 »
0

Jak najbardziej.
Zapisane

konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 19 Sierpnia 2009, 11:53:19 »
0

Cytat: "Kucyk"

...mogą jedynie osoby posiadające prawo kierowania wystawione przez pracodawcę na podstawie egzaminu kwalifikacyjnego złożonego przed komisją powołaną przez UTK.



To znaczy że jeśli jestem wolontariuszem i dana kolejka nie zatrudniła mnie, to nie ma opcji żeby prowadzić pojazd? czy umowa z kolejką o wolontariat daje już możliwość uznania kolejki za pracodawcę? czy też trzeba być po prostu zatrudnionym na etat?

no to jestem kolejnym który chce rozwinięcia tematu
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #36 : 19 Sierpnia 2009, 12:06:42 »
0

WOlontariusz, w wielki skrócie, różni się od pracownika tym, że nie pobiera za swoją pracę wynagrodzenia. Jeżeli to jest :legalny: wolontariusz, nie ma przeszkód, by otrzymał pewne uprawnienia pod konkretnymi warunkami.
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #37 : 19 Sierpnia 2009, 12:55:40 »
0

Cytat: "Leśny Dziadek"
Jeżeli to jest :legalny: wolontariusz

Czyli zgodnie z Ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie .
Cytuj
Art. 42.
1. Wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia, odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz:
1) organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego;


dalej:
Cytuj
Art. 43.
Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów.

Art. 44.
1. Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonym w porozumieniu z korzystającym. Porozumienie powinno zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania.
[...]
4. Jeżeli świadczenie wolontariusza wykonywane jest przez okres dłuższy niż 30 dni porozumienie powinno być sporządzone na piśmie.


i na koniec:
Cytuj
Art. 46.
1. Wolontariuszowi mogą przysługiwać świadczenia zdrowotne na zasadach przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
2. Wolontariuszowi przysługuje zaopatrzenie z tytułu wypadku przy wykonywaniu świadczeń o których mowa w art. 42, na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Wolontariuszowi, który wykonuje świadczenia przez okres nie dłuższy niż 30 dni, korzystający zobowiązany jest zapewnić ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.


To jeszcze małe pytanie:
Jakie przepisy regulują kwestie kolejowego transportu wewnąrtzzakładowego? Jakoś nie mogę znaleźć.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #38 : 19 Sierpnia 2009, 19:22:52 »
0

Tak, oczywiście Koledzy przedmówcy mają co do tego, że wolontariusz jest pracownikiem, rację w 100%. Jednak są pewne nazwijmy to upierdliwości z "legalizacją" wolontariatu, dlatego można stosować też prostsze rozwiązanie: umowę zlecenie zawartą na dłuższy czas której rozliczanie następuje sukcesywnie np.: co miesiąc na podstawie wykonanej w tym czasie pracy. Umowa może zawierać dowolną stawkę za roboczogodzinę, czy obsłużony pociąg. Można zastosować tu stawkę dzienną będącą np. zwrotem kosztów podróży (20-40zł) i wtedy wolontariusz nie jest wolontariuszem w świetle prawa, choć sam się czuje jako wolontariusz, który na dodatek jest ubezpieczony i zadowolony bo z własnej kielni na dojazd bulić nie musiał. Gorąco polecam tą metodę, zwłaszcza dla członków drużyn pociągowych.

@2xm
Coś takiego znalazłem:

transport wewnątrzzakładowy - transport wykonywany w ramach procesu produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez należących do niego pojazdów kolejowych.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #39 : 19 Sierpnia 2009, 20:20:03 »
0

Cytat: "Kucyk"
Jednak są pewne nazwijmy to upierdliwości z "legalizacją" wolontariatu

Fakt. Umowa zlecenie jest lepszym rozwiązaniem w niektórych przypadkach.
W niektórych sytuacjach wolontariat wręcz zupełnie odpada (np. działalność gospodarcza).

@Kucyk
No właśnie, ale to zdaje się Ustawa o transporcie kolejowym i definicja transportu wewnątrzzakładowego jest tylko po to, żeby wiedzieć, czego Ustawa nie dotyczy  :wink: .
Znalazłem też ogólne przepisy dotyczące transportu wewnątrzzakładowego, tyle że tam też zaznaczyli, że transport kolejowy regulują odrębne przepisy...
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: 1 [2] 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!