Świat kolejek wąskotorowych SMF
22 Wrzesień 2023, 00:49:00 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Px48-3917  (Przeczytany 223593 razy)
Phinek
Gość
« Odpowiedz #60 : 28 Czerwiec 2009, 00:49:05 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 14:54:42 wysłane przez Phinek » Zapisane
Drezyniarz
Młotkowy
**
Długość toru:: 113 m

W terenie W terenie

Cenzura to początek DYKTATURY


« Odpowiedz #61 : 28 Czerwiec 2009, 14:18:37 »
0

Pięknym przykładem łożyska ślizgowego jest jest sworzeń tłokowy wystarczy spojrzeć gdzie są nawiercone otwory smarne w piastach tłoka i średnio inteligentny mechanik wie dlaczego tak jest ( nie zasłaniać się technologią  PANY INŻYNIERY) ja kiedyś posiadałem skodę 120 L i średnio panewki główne wału wytrzymywały 70.000 km bo jakiś idiota tak skonstruował je, że  podawał olej tam gdzie było  największe obciążenie panewki  ja to zmieniłem i ten silnik zrobił 150.000 km. i z tego co wiem 2gi właściciel jeździł aż karoseria się rozsypała.

[quote="Phinek"Oj panowie... skoro tak jest to czemu od 100 lat tak się lokomotywy buduje... Zaś tworzenie teorii na siłę owszem da się, ale jakoś to do mnie nie przemawia.]

Sto lat temu ówczesne pany INŻYNIERY miały trochę inny zasób wiedzy a na dzień dzisiejszy niektóre niereformowane INŻYNIERY nie potrafią zrozumieć że idzie nowe ( np zachodni motorower 50 cm 20 lat temu  rozpędził się do 60tki a teraz japoński skuter 50 cm bez problemu lata ponad 100 ) no cóż japończycy szybciej łapią nowości niż nasi ortodoksyjni guru INŻYNIERJI.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #62 : 28 Czerwiec 2009, 16:51:28 »
0

Heh, widzę, że niedzielne popołudnie zaostrzyło ton wypowiedzi Drezyniarza, więc śmiem domniemać, że za chwilę pod jego avatarem jakiś paseczek czerwony wyrośnie...

Abym i ja coś czerwonego na otrzymał, to od razu zabieram się do pisania!
Przypominam, że dyskusja napędzana jest stwierdzeniem Kolegi Phinka pochodzącym z posta http://750mm.pl/viewtopic.php?p=28465#28465 i mówiącym że moja koncepcja olejenia panewek osiowych przez podawanie oleju do spodków maźniczych jest do bani.
Cytat: "Phinek"
...skoro tak jest to czemu od 100 lat tak się lokomotywy buduje...
Tu całkowita zgoda z Phinkiem! Właśnie dla tego, że tak jest jak to opisałem, lokomotywy tak się buduje smarując czopy od dołu!
Phinek
Cytat: "Phinek dalej"
...tworzenie teorii na siłę owszem da się, ale jakoś to do mnie nie przemawia.
"Teorie" zacytowane przeze mnie pochodzą z książki w której widocznie ktoś - jakiś tam komunistyczny docent pochodzący pewnie z zabidzonych Kresów - stworzył je na siłę, ale nie mi weryfikować, czy to matura, czy jeno chęć szczera zrobiła z niego inżyniera. Ponadto podane "teorie" są to opisy zjawisk które występują i można je gołym okiem zaobserwować – mowa o zwiększeniu się poziomu oliwy w górnej smarownicy blokowej.

Co do smarowania Lydki to nie mam o nim pojęcia, zaś z w peiksie, w czasach panewek kompozycją wylanych nigdy nie stwierdziłem aby olej był w spodkach choćby w takiej ilości, że jedna, porządna kropla mogła skapnąć po demontażu i odwróceniu kasety spodka do góry kołami. Mało tego, uważam, że ten układ smarowania – czyli poleganie na tym, że coś tam może spłynie na dól powodował przedwczesne wycieranie białego metalu - zobacz ostatni akapit posta.

Cytat: "Phinek na końcu"
Proponuję przekartkować odrobinę literatury odnośnie łożysk ślizgowych, okrasić to teorią maszyn (opory ruchu w czopach) i zastanowić się nad...
Phinek, w swym wywodzie wykorzystałem dostarczoną przez Kolegę Drezyniarza książkę "Tłokowe silniki spalinowe", autorstwa doc. dr inż. K. Niewiarowskiego, WKiŁ 1968. – Rozdział 12. Układ korbowy, podrozdział 8. Łożyska główne i korbowe (str. 422, 423 – Doprowadzenie oleju do łożyska).

Cały czas się zastanawiam nad tym, że to ja bimber piję, a Tobie się wzrok pogarsza. Przecież podałem źródło moich informacji dotyczących "teorii" smarowania łożysk ślizgowych. Co prawda drobnym druczkiem, ale jednak podałem :mrgreen: , ponadto jeszcze bazowałem na książce "Maszynoznawstwo" dr J. Bartkiewicza, Oficyna PW 1994. Rozdział 7.3. Smarowanie (str. 58).
Czy te dwie publikacje, pomijając już moje i Kolegi Drezyniarza doświadczenia i przemyślenia w dziedzinie mechaniki, to za mało, aby choć troszkę przyznać nam rację, że to jednak działa...?

P.S. Phinek, jak nie masz wątpliwości, co do tego, że smarowanie wyłącznie z góry jest wystarczające, to jak będziesz w drezyniarni.eu poproś Kolegę Drezyniarza aby zaprowadził Cię do magazynku z tyłu hali. Tam pod oknem leżą zdemontowane stare łożyska przelane stopem Ł83 i smarowane tylko od góry. Obejrzyj je koniecznie i zamiast przekartkować odrobinę literatury odnośnie łożysk ślizgowych, okrasić to teorią maszyn (opory ruchu w czopach) może warto zastanowić się nad...  tym... :shock: dlaczego one tak wyglądają.

Tradycyjnie pozdrawiam tych, co wytrwali do końca posta
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #63 : 29 Czerwiec 2009, 00:01:28 »
0

Często bywa tak, że praktyka weryfikuje założenia teorii w dość zaskakujący sposób.
Ja może nie mam aż takiej praktyki w kolejowych mechanizmach trakcyjnych, ale ... z innej strony wiem, że dostarczanie środka smarnego w sposób ciągły (znaczy bez przerw) między elementy współpracujące zapewnia zmniejszenie ich zużycia.
Natomiast braki środka smarnego, choćby krótkotrwałe, zmniejszają trwałość elementów ewidentnie. I dlatego rozwiązanie Kucyka uważam za słuszne :smile: .
Czort jewo znajet jak olej dotrze do miejsca tarcia - jeśli praktyka eksploatacji wykazała, że olej dociera tam, gdzie trzeba... :cool:
O ile oczywiście kierunek biegu nie wpływa na zjawiska opisywane przez Kucyka (chociaż spodziewam się, że on to dokładnie zaobserwował :shock: ).
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #64 : 29 Czerwiec 2009, 01:42:36 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 14:54:27 wysłane przez Phinek » Zapisane
Drezyniarz
Młotkowy
**
Długość toru:: 113 m

W terenie W terenie

Cenzura to początek DYKTATURY


« Odpowiedz #65 : 29 Czerwiec 2009, 11:29:35 »
0

Jeśli jest tak dobrze to dlaczego jest źle? Po tej dyskusji widać wyraźnie że w naszym kraju wyuczeni biurokraci są ważniejsi niż ludzie którzy są morze bez papierka ale przez umiejętność obserwowania zjawisk dochodzą do wniosku że coś trzeba poprawić żeby było lepiej. Dlatego my nigdy nie dorobimy się szybkich nowoczesnych pociągów ba nawet pralki robimy na licencji. A morze chodzi oto żeby tak kształcić  nowe kadry INŻYNIERYJNE które będą urzędnikami ( nie muszą myśleć ale twardo obstawać że jak coś jest od 100 lat to tak powinno być ) a nie wirtuozami swego rzemiosła, dzięki temu nasz kraj spada do roli siły roboczej składającej zachodnie i dalekowschodnie licencyjne wynalazki.

Przykre jest to że KUCYK który chciał się podzielić  z nami swoją wiedzą parowozową i praktyką  która jest poparta wieloma latami pracy na parowozie i pod nim spodkał się z jadem krytyki LUDZI WYUCZONYCH  A NIE WIRTUOZÓW SWEGO RZEMIOSŁA !!!!!!!!!!!

Przepraszam że odszedłem od tematu ale te dywagacje odpowiadają na pytania dlaczego nasze wąskotoróweczki mają się źle.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2016 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #66 : 29 Czerwiec 2009, 13:45:02 »
0

Cytat: "Phinek"
Paradoks że sam o tym chciałem wspomnieć, ale za wczasu pomyślałem iż swożeń tłokowy, gdzie ciśnienie jest doprowadzane w miejscu największych obciążeń różni się nieco od panewki parowozowej, gdzie łożyskowanie mamy tylko na części obwodu.


Jak mechanik samochodowy odnoszę dziwne wrażenie że mówicie o dwóch różnych rzeczach.

Panewka osiowa parowozu to tzw. łożysko ślizgowe otwarte z racji działających na nie obciążeń powodowanych wyłącznie lub prawie wyłącznie siłą nacisku parowozu na oś. Powstanie prawidłowego filmu olejowego moim zdaniem uzależnione jest od dostarczenia tj. zaciągnięcia oleju od spodu czyli ze spodka za pośrednictwem poduszki. Jest to tzw film olejowy przepływowy uzależniony ściśle od poziomu oleju w spodku. Sądząc po wypowiedzi Kucyka to jego usprawnienie polegało na utrzymaniu owego poziomu bez potrzeby włażenia pod parowóz/kocioł.

Panewka korbowodowa czy blokowa wału korbowego jest to łożysko ślizgowe zamknięte ze względu na zmieniające się siły działające na wał/korbowód i panewkę. Są to panwie smarowane ciśnieniowo bez względu na miejsce dostarczenia oleju czy to od góry czy od dołu panewki, nie ma to NAJMNIEJSZEGO znaczenia. Prawidłowo panewki powinny mieć natrasowane kanały na powierzchni ślizgowej w postaci spirali które to rozprowadzają olej po całym obwodzie zarówno panewki jak i wału i utrzymują film olejowy na całym obwodzie.

Jeśli chodzi o trzony i sworznie tłokowe są to zwykle tzw. sworznie pływające, gdzie luz mamy zarówno na miejscu współpracy sworznia z głowką korbowodu (panewka korbowodowa sworznia, rozcięta w 1/4 grubości w celu doprowadzenia oleju od spodu) jak i w samym tłoku (olej doprowadzony jest również rozbryzgowo w miejsce rozcięcia dolnej powierzchi łożyskowania sworznia w tłoku) a olej doprowadzany jest albo rozbryzgowo z kanaliku na końcu trzonu korbowodu  lub rzadziej ciśnieniowo bezpośrednio pod panewkę.

Uff...

EDIT :   Jeszcze jedno. Jakiekolwiek smarowanie ciśnieniowe (podobne do smarowania panewek w silniku spalinowym) panewki otwartej jest bez sensu. Jak sama nazwa wskazuje to "pompowanie w studnię ".
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #67 : 29 Czerwiec 2009, 15:40:15 »
0

Koleżanki, Koledzy, Brać Ciasnotorowa.

Znów (drugi raz) muszę spłonąć ze wstydu :oops: i pochylić czoła przed Kolegą AXEL'em, jego wiedzą i konkretnością wypowiedzi trafiającą dokładnie w sedno problemu i myślę, że definitywnie ucinającą kłótnie p.t.: What does Marsellus Wallace look like?… czyli oliwa sprawiedliwa - góra vs dół.
AXEL:

Pozdrawiam serdecznie.

Janusz Kucem zwany.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Phinek
Gość
« Odpowiedz #68 : 29 Czerwiec 2009, 22:21:52 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 14:53:55 wysłane przez Phinek » Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2016 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #69 : 29 Czerwiec 2009, 22:53:18 »
0

Tak, zgadzam się. Płyta traserska nijak ma się do panewki No może przy projektowaniu pierwszego egzemplarza.

Chodziło mi o rowek spiralny wyfrezowany wewnątrz tulei panwi, przez który dostarczany jest olej z magistrali olejowej silnika.

Co do teorii o spadającym i wzrastającym ciśnieniu mam wątpliwości. Czy to nie jest oby tak, że w pewnym momencie zakładając, że warunki w panewce są takie same tzn. obroty wału (czopa) stałe, ciśnienie oleju w miarę równe (mówię o smarowaniu panewki w silniku) lub ilość zaciąganego oleju stała w przypadku panwi osiowych, czy to nie jest tak, że sytuacja ciśnieniowo - filmowoolejowa się stabilizuje osiągając w miarę constans?

Może lepiej nie drążmy dalej Chichot
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #70 : 29 Czerwiec 2009, 22:57:39 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 14:53:43 wysłane przez Phinek » Zapisane
Drezyniarz
Młotkowy
**
Długość toru:: 113 m

W terenie W terenie

Cenzura to początek DYKTATURY


« Odpowiedz #71 : 29 Czerwiec 2009, 23:02:35 »
0

Nareszcie kolega  PHINEK wziął się do roboty,bo my maluczcy czekamy na bardzo rzetelne i fachowe opisanie zjawisk które obserwujemy w praktyce, do tej pory otrzymywaliśmy w rzeczonym problemie szum informacyjny a to nie przystoi koledze.

Pozdrawiam

P/s czekamy z niecierpliwością na fachowe porady poparte doświadczeniem i teorią.
Zapisane
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #72 : 11 Lipiec 2009, 22:30:16 »
0

Skoro temat trochę zamilkł, pozwolę sobie umieścić kilka fotek z codziennego życia Px'a

Stoi na stacji


a w środku, no niby węgiel i ogień...
wcale nie!







praca wre...
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2692 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #73 : 11 Lipiec 2009, 22:37:38 »
0

o kurcze. Skazany na spalenie żywcem Chichot
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 348 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #74 : 12 Lipiec 2009, 02:03:28 »
0

Cytat: "andrzej2110"
o kurcze. Skazany na spalenie żywcem Chichot


Małe | Duże


Zdjęcia Piotrze super :cool:
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1197 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #75 : 06 Sierpień 2009, 00:35:56 »
0

Cytat: "buczek_pkp"
Jako że w parowozie skończył się przegląd kotła przez ostatnie 2 dni pociągi turystyczne ciągnął nasz dzielny rumunek.


Czyżby przestój?
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #76 : 06 Sierpień 2009, 19:27:37 »
0

Nie przeSTÓJ a przeGLĄD.

A dokładniej coś, co czajnikowcy uwielbiają, czyli rewizja zewnętrzna kotła!

W obecnym cyklu rewizja wewnętrzna (wybebeszenie kotła) z próbą wodną TDT ustalił co 6 lat, czyli tak, jak to zawsze bywało.

Natomiast rewizje zewnętrzne (taki przegląd ogólny*) z próbą szczelności niestety co roku trzeba robić, a nie jak dawniej co 2 lata.

Dla piaseczyńskiego kotła termin rewizji wypada nieszczęśliwie na przełomie lipca i sierpnia, co powoduje trudności, bo parowóz bierze się bezpośrednio z ruchu i to z kolei ogranicza czas na wykonanie niezbędnych napraw, więc generuje stres i nadgodziny. Dla przeprowadzenia całości przygotowania do rewizji i samych testów potrzeba ok. 4-5 dni, dlatego w tym tygodniu dwa pociągi musiała obsłużyć w zastępstwie peiksa 454. Ale w przyszłym roku termin przesunięty będzie na marzec, gdy jest wystarczająco dużo czasu na spokojne połatanie czajniora.

Dziś przeprowadzono próbę szczelności i próbę na gorąco, a że kocioł czajnika jest OK, to problemów z przedłużką nie było. W najbliższą niedzielę parowóz obsłuży 1211/1210 tradycyjnie.

*) co do ogólnego przeglądu: http://www.youtube.com/watch?v=ieRvg_gBJuo
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #77 : 21 Sierpień 2009, 22:00:27 »
0

Będzie post pod postem, bo widocznie tak ma być.  :razz:


Pytanie dla znawców trakcji parowej: Czy można odpalić parowóz ze stacyjki?




Tak, jeśli się ma do dyspozycji gont (patrz http://750mm.pl/viewtopic.php?p=30182#30182 ) zdjęty z budynku stacyjki np. w Zalesiu Dolnym. Heheheheheh




I mała impresja dymowa:

Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4301 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #78 : 30 Sierpień 2009, 17:15:18 »
0

Nikt nie chce ze mną pisać, zatem sam ze sobą będę musiał...


Podczas środowych testów panewek przykrość się zdarzyła.
Urwał się drugi wieszak resorowy pierwszej osi z lewej strony. Kawałek sztycy wraz z nakrętką i podkładką strzelił w górę z taką siłą, że wgniótł blachę otuliny kotła! Wszak kilka ton napięcia sprężyn resoru robi swoje. Na zdjęciu dokładnie widać trzy strefy przełomu zmęczeniowego.




Ale od czego jest zaprzyjaźniony warsztat?? Zawsze niezawodny pan Zakolski wykonał w ekspresowym tempie dwa komplety wieszak + podkładka - jeden na zapas, wszak lepiej mieć i nie potrzebować, niż nie mieć i też nie potrzebować. :razz:




I nowy wieszak już zainstalowany, można zatem jechać!

Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 598 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #79 : 30 Sierpień 2009, 18:38:33 »
0

Wyglądają ładnie, ale z jakiej stali są zrobione?


S pozdravem Adam
Zapisane

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 16   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!