Kucyk
|
|
« : 23 Maj 2009, 22:12:56 » |
0
|
Witam wszystkich, którzy odważyli się tu zajrzeć.
Jako, że temat reaktywacji ruchu do Grójca rozrósł się nieprzeciętnie zmuszony zostałem założyć nowy temat o wagonie motorowym produkcji rumuńskiej który jest ściśle związany z Grójecką KD, gdyż na jej wąskim torze zaczynał jako prototyp swoje wojaże. Później zwiedzi Starogardzką KD, aby znów wrócić do Piaseczna.
Tu myślę abyśmy zgromadzili jak najwięcej wiadomości dotyczących tego konkretnego pojazdu. Czy się nam to uda - nie wiem, zobaczymy, ale spróbować nie zaszkodzi...
P.S. Prośba taka do wszystkich użytkowników, trzymajmy się tematu, bo znów D1 dostaniemy... :sad:
Pozdrawiam tych, którzy przeczytali mojego posta.
Kuc
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #1 : 23 Maj 2009, 22:54:36 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #2 : 25 Maj 2009, 08:34:32 » |
0
|
Brawo, Kolego Dobrzyn! O to chodziło. :lol:
Poniżej przedstawiam krótki opis do wagonu motorowego który kiedyś popełniłem. Życząc miłej lektury i będąc zadowolonym, jeśli materiał owy się przyda się komukolwiek pozdrawiam serdecznie!
Wagon motorowy serii MBxd2 nr 302.
Podstawowe dane: Producent: „23 August” Bukareszt Rok produkcji: 1984 Nr fabryczny: 24979 Nr kolejowy: 00-390044804-8 Moc silnika: 141kW (192KM) Masa służbowa: 24,4t Prędkość maksymalna: 60km/h Ilość miejsc siedzących: 39
Produkcję wagonów MBxd2 rozpoczęto w Zakładach Metalowych „23 August” w Bukareszcie w 1984r. Jednocześnie produkowano na tej samej konstrukcji pudła wagony doczepne. Jako pierwsze do Polski trafiły w marcu 1985r dwa prototypowe egzemplarze na tor 1000mm. Trafiły one do lokomotywowni w Gryficach (301) i w Piasecznie (302). Wagony dostarczono w kompletach - wagon motorowy z dwoma wagonami doczepnymi. Po odbyciu niezbędnych jazd próbnych wagon 302 wprowadzono do eksploatacji w ruchu pasażerskim na trasie Piaseczno – Nowe Miasto nad Pilicą. Eksploatacja ujawniła w wagonach wiele usterek i nienajlepszych rozwiązań konstrukcyjnych. Uwagi te zostały przekazane producentowi, który część z nich uwzględnił przy produkcji seryjnej kolejnych wagonów. Wraz z zamknięciem w roku 1989 ruchu pasażerskiego na odcinku Grójec – Nowe Miasto wagon 302 przekazano do Dóbr Nowogardzkich. Tam w dalszym ciągu wykorzystywano go do prowadzenia przewozów w ruchu planowym. W marcu 2001r. Wagon ten z powrotem trafił do Piaseczna. Powodem sprowadzenia była koncepcja wykorzystania go w ruchu turystycznym, jednak jego stan techniczny uniemożliwił ten zamysł. Wagon nie został przekazany w 2002r. Starostwu Piaseczyńskiemu, i będąc ciągle własnością Zakładu Nieruchomości w Warszawie, przestał bezczynnie w hali lokomotywowni 7 lat. Dopiero pokonanie przez Zarząd PTKW barier biurokratycznych umożliwiło zawarcie w roku 2008 umowy dzierżawy wagonu. Pracownicy i wolontariusze Towarzystwa własnymi siłami uruchomili wagon, jednak jeszcze wiele pracy pozostało, aby przywrócić jego stan z lat świetności. Godną zauważenia jest sprawa, że Piaseczno posiada oryginalny i do tego, jedyny (?) zachowany w Polsce, prototypowy zestaw fabryczny (wagon motorowy MBxd2-302 + Bxhpi 00-440045303-3 + Bxhpi 00-440045304-1) o gładkich, nieryflowanych ścianach charakterystycznych dla wagonów z początku produkcji. Miejmy nadzieję, że już niedługo będzie można cieszyć się z podróżowania takim właśnie składem.
Tekst może drętwy, ale zawsze to coś...
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #3 : 25 Maj 2009, 15:13:33 » |
0
|
Konstrukcja pudła była podobna, ale nie ta sama.
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Phinek
Gość
|
|
« Odpowiedz #4 : 25 Maj 2009, 20:50:41 » |
0
|
.
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 01:57:40 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #5 : 27 Maj 2009, 14:22:33 » |
0
|
To ja bym powiedział, że tej samej koncepcji :wink:
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #6 : 05 Czerwiec 2009, 12:47:18 » |
+1
|
Kolega Znalazca przysłał mi odmienne, od posiadanych przeze mnie, informacje o losach MBxd2-302. Ja twierdziłem, że z Piaseczna odszedł on w roku 1989 do Dóbr Nowogardzkich, ale, jak okazuje się, wcale racji nie miałem, a historia motowozu jest o wiele ciekawsza i barwniejsza, niż ją przedstawiłem. Oddaję zatem głos Koledze Znalazcy: MBxd2-302 - przydziały: marzec 1985 - WMD Piaseczno Miasto; wiosna 1988 - WMD Białogard; 1991/2 - WMD Koszalin; 1992/3 - WMD Dobra Nowogardzkie; marzec 2001 - WMD Piaseczno Miasto.
1988 - przychodzi do Białogardu, jako że nie ma tam rampy czołowej - pewnie poprzez Koszalin, przez Gryfice na pewno nie, bo tam także nie ma rampy czołowej, teoretycznie mógł dymać aż od Stargardu bo tam rampa czołowa jest, ale to daleko, dlatego obstawiam Koszalin. 1988 - 6-29 czerwca jeździ już w Białogardzie - dowód karty pracy z Białogardu 88 czerwiec. 1988 - 17 listopada jest w Białogardzie - dowód protokół kontroli WMD Białogard. 1991 - odstawiony w Białogardzie na transporterach, po jakiejś awarii, oczekuje naprawy - dowód protokół inwentaryzacji środków trwałych w Białogardzie. 1991/2 - wagon na swój stan przejmuje Koszalin, ale na pewno dalej stoi on w Białogardzie. 1992 - wagon na pewno dalej zepsuty, bo w kartach pracy od stycznia wagon nie figuruje. 1992 - 8 czerwca - wagon jeszcze jest odstawiony, dowód - wniosek WMD Koszalin o naprawę wagonu, wagon jest więc na inwentarzu Koszalina, ale na pewno cały czas stoi odstawiony w Białogardzie. 1992 - wagon idzie na remont do Gryfic. 1992/3 - po remoncie dostaje przydział na Dobra Nowogardzkie. 1994 - 11 sierpnia na pewno był już w Dobrach Nowogardzkich - dowód archiwalne Stalowe Szlaki, wagon tam figuruje i jest w ruchu. 2001 - marzec - przekazany do Piaseczna gdzie jest do dzisiaj.
Tak, Koledzy... To się nazywa dobra robota. Pozdrowienia dla Znalazcy! Janusz.
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Drezyniarz
Młotkowy
Długość toru:: 113 m
W terenie
Cenzura to początek DYKTATURY
|
|
« Odpowiedz #7 : 11 Czerwiec 2009, 00:24:36 » |
0
|
Na dzień dzisiejszy wagon przechodzi metodyczną diagnostykę, naprawę usterek oraz wprowadzanie drobnych modyfikacji. Najpoważniejsza usterka w wagonie na dzień dzisiejszy dotyczy skrzyni biegów, niestety częściowe rozebranie tego podzespołu napędowego potwierdziły przypuszczenia co do uszkodzenia sprzęgieł decydujących o zmianie kierunku jazdy. W najbliższym czasie spróbuję wydłubać z wagonu większy jej fragment ( masa około 500kg cała skrzynia w/g dokumentacji ma masę 850 kg ) i wymontować uszkodzone części. Chciałbym jeszcze dodać że niedawno wagon był podniesiony i miał naprawiane łożyska czopów skrętu, łożyska te zostały prawdopodobnie uszkodzone gdy wagon po wykolejeniu był wstawiany na tory.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Drezyniarz
Młotkowy
Długość toru:: 113 m
W terenie
Cenzura to początek DYKTATURY
|
|
« Odpowiedz #8 : 30 Czerwiec 2009, 22:40:30 » |
0
|
Dzisiaj dokonano dalszego demontażu skrzyni. Zweryfikowano uszkodzenia. Jutro dalsza rozbiórka i weryfikacja.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #9 : 30 Czerwiec 2009, 22:53:38 » |
0
|
No pochwal się, jak żeś patentem tą skrzynię odłączył od silnicy bez użycia dźwigów i dynamitu... Drodzy Koledzy, większość nie zna Kolegi Drezyniarza, a ci, co Go znają, też o nim zadnia różne mają. Ale jedno muszą mu przyznać wszyscy po społu: Gość ma łeb na karku i drugiego takiego speca w kwestiach mechanicznych, jak Drezyniarz vel Marudny Hrabia, to i ze świecą w dupie wielkiego Murzyna można szukać i się nawet tam nie znajdzie. Koleżanki, Koledzy! Oficjalnie chylę czoła przed hrabiowską mością, bo gdyby nie On, to raczej do tej pory zagadka "Czemu motor nie chce wracać do Piaseczna?" zwana przez niektórych złośliwie "Czemu motor spie.... z Piaseczna?" nie ujrzała by światła dziennego... Kuc
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Jacekglm
|
|
« Odpowiedz #10 : 30 Czerwiec 2009, 22:59:35 » |
0
|
Tu się zgodzę z przedmówcą Kucem. Maruda z niego jest ale zna się na robocie.
A gdyby kiedyś pomnik mu chcieli postawić to wiecie jaki będzie? Nie będzie żadnego,bo będzie marudził że ten mu się nie podoba,tamten za mały :mrgreen:
A teraz coś w temacie,żeby nie było OT.
Jak myślicie? Kiedy realnie może motorak zacząć jeździć?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Drezyniarz
Młotkowy
Długość toru:: 113 m
W terenie
Cenzura to początek DYKTATURY
|
|
« Odpowiedz #11 : 30 Czerwiec 2009, 23:23:43 » |
0
|
Kiedy ruszy? sam chciałbym to wiedzieć!!!!! A tak na poważnie rozbiórka to jedno a montaż to drugie. Na dzień dzisiejszy chciałbym podziękować Panu Tadeuszowi który z racji wieku z powodzeniem mógłby być naszym pradziadkiem i swoją twardą ręką czyni oszczędności oraz ucina marudności.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
buczek_pkp
|
|
« Odpowiedz #12 : 01 Lipiec 2009, 16:27:58 » |
0
|
Dzisiaj po rozebraniu sprzęgła od biegu2 okazalo się, że sprzęgło to było spalone jak również nastąpiło wytopienie tarczek od tego sprzęgła. Więcej niech napisze wielki znawca tych przekładni czyli Grzesio
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Drezyniarz
Młotkowy
Długość toru:: 113 m
W terenie
Cenzura to początek DYKTATURY
|
|
« Odpowiedz #13 : 02 Lipiec 2009, 00:28:32 » |
0
|
Cztery sprzęgła rozebrane wszystkie są rozje..........e.
Zostało do wymontowania sprzęgło 1 biegu a że rysunki i przekroje mam skromne to sobie przy tym po marudzę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
|
« Odpowiedz #14 : 02 Lipiec 2009, 00:57:00 » |
0
|
.
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 01:58:11 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #15 : 02 Lipiec 2009, 07:45:24 » |
0
|
O, jakąś nagrodę Drezyniarz dostał... :mrgreen:
Ale jak znam marudnego, to chodziło mu o tu, że sprzęgła są rozjeCHAne...
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Drezyniarz
Młotkowy
Długość toru:: 113 m
W terenie
Cenzura to początek DYKTATURY
|
|
« Odpowiedz #16 : 02 Lipiec 2009, 10:32:55 » |
0
|
Co do skrzyni zaczyna się wielkie poszukiwanie części, a może napiszę do Brasowa w Rumunii do tamtejszej Hydromechanicy czy mają jeszcze graty do tego cuda.
P/s a może w magazynie jakieś kolejki leżą tarczki sprzęgłowe i nikt nie wie co to jest ( postaram zamieścić fotkę )
/ortografia!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jsz
|
|
« Odpowiedz #17 : 02 Lipiec 2009, 13:25:07 » |
0
|
W magazynie w Rogowie kiedyś widziałem tarcze sprzęgłowe o zastosowaniu mi nie znanym.Nie chce ci robić nadziei ,bo mogły być to tarcze od jakiegoś samochodu np. skarpety. P.S.
/edit: usunąłem powerpack te pogrywanie. nie podobają się paski - nie musisz pisać.
|
|
|
Zapisane
|
Jakub Szadkowski
|
|
|
Phinek
Gość
|
|
« Odpowiedz #18 : 02 Lipiec 2009, 14:00:24 » |
0
|
.
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 01:58:25 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
vutik
Młotkowy
Długość toru:: 126 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #19 : 02 Lipiec 2009, 14:23:37 » |
0
|
Pozwólcie, że się wtrącę: są tak rozjeCHane, że nie da się ich zregenerować?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|