Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:44:14 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Hamulce kolejowe  (Przeczytany 133456 razy)
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #80 : 14 Maja 2012, 07:15:10 »
0

Zajmuja się hamulcem na lokomotywach krany maszynisty itp.
Proszę o karta pomiarowa hamulca Lxd2,
lub podanie czasów napełniania zbiorników,głównego 8 atm.,5 atm.
zbiornika sterującego zaworu rozrządczego
czasy luzowania,hamowania w osobowym i towarowym loka Lxd2

Musisz sobie sam to wyliczyć, w instrukcji jest wydajność sprężarki i pojemność zbiorników można w jakimś przybliżeniu sobie ten czas określić.

Natomiast nie wiem gdzie w rumunie jest zbiornik sterujący zaworu rozrządczego? Przecież to jest zawór prosty więc on zdaje się nie posiada zbiornika sterującego a jedynie zbornik pomocniczy... jak się myle niech mnie ktoś poprawi.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #81 : 14 Maja 2012, 12:30:49 »
0

jak zwał tak zwał
na ET21 lub 3E taki zbiornik zaworu rozrządczego nazywany jest sterujący.
tak było w Kuznicy Wareszynskiej  nazywane,i dokumentacji pojazdu.
Tak mnie też uczyli w DB Training Bremse. Może gebelsy się nie znają Smutny
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #82 : 17 Maja 2012, 21:14:15 »
0

na ET21 lub 3E taki zbiornik zaworu rozrządczego nazywany jest sterujący.

Na ET21 (3E), które miały zawór rozrządczy Oerlikona. Te z Westinghousem nie miały sterującego. Na Lxd2 jest zawór Westinghousa. Jest to zawór wyczerpalny.
Zapisane
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #83 : 18 Maja 2012, 20:40:47 »
0

według mie na Lxd2 zawor rozrzadcze szt.2 są to zawory Knorr,i tak poinformowali mnie fachowcy z Knorr Bremse.
i jest to system hamulcowy wyczerpalny.
Zapisane
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #84 : 18 Maja 2012, 20:48:33 »
+1

Oerlikonek!
W barwach Lufciorzy!


*  (90.07 KB, 423x563 - wyświetlony 1547 razy.)
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #85 : 23 Maja 2012, 07:01:49 »
0

Co do tego czy to knorr czy westinghouse dostrzegam tutaj pewne podobieństwa. Jak to mawiał mój nauczyciel w technikum przy oddawaniu sprawdzianów "coś tu było rżnięte".
Najpierw zawory z wagonów
West: http://www.bremsenbude.de/seiten/westinghouse01.htm
Tu jeszcze w kolorkach http://www.sciencephoto.com/image/438296/530wm/C0115872-Westinghouse_Quick-action_triple_valve-SPL.jpg
Knorr:http://www.bremsenbude.de/seiten/einloesige-bremse03.htm
Widać że zawory są bardzo podobne różnią się właściwie tylko budową przyśpieszacza nagłego hamowania.

Zawory w lokomotywach
West: http://www.sciencephoto.com/image/438295/530wm/C0115871-Westinghouse_Air_Brake_Plain_triple_valve-SPL.jpg
Knorr: http://www.bremsenbude.de/seiten/einloesige-bremse02.htm
To jeszcze stare zawory z króćcami nowsze zawory maja przecież montaż przez okradły wspornik. Ale widać że zawory miedzy sobą różnią się tylko tym ze West ma od razu kurek odcinająco przestawczy (GP) a knorr ma do tego oddzielne kurki.

I jeszcze regulator od sprężarki parowozowej
West: http://www.sciencephoto.com/image/433836/530wm/C0113636-Pump_Governor_-_Westinghouse_Air_Brake-SPL.jpg
Knorrowskiego nie znalazłem schematu ale musicie uwierzyć albo ktoś biegły to potwierdzić że ten zawór działa identycznie jak ten knorra. Ma tylko inny kształt nie ma odwadniacza i nie ma śruby do podpierania zaworu sterującego.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #86 : 08 Czerwca 2012, 08:58:02 »
0

Post pod postem ale cóż
Znalazłem wykresy ruskiego rozdzielacza
http://railbook.net/index.php?mod=books&cat=8&q=&page=3&getbook=53 strona 147.

Pokazują one w czasie zmiany ciśnienia PG (M) i cylindra hamulcowego (TЦ). W pierwszym (1) i setnym (100) wagonie.

I przyznam się że nie jest do końca tak jak myślałem, no ale człowiek uczy się całe życie i głupi umiera.

Na wykresie a przedstawione jest hamowanie służbowe i luzowanie z tego stanu.
Pierwszy wagon osiągnie maksymalne ciśnienie w ok 20s. Hamowanie 100 wagonu będzie następowało w tempie spadku ciśnienia w PG i trwa ok 60s.
 Właściwości zaworu widać dobrze podczas luzowania.
Luzowanie pierwszego wagonu trwa ok 35s a w setnym wagonie ok 45s ale widać ze zawór luzuje szybciej niż by to wynikało z tempa napływu powietrza z PG, bo jak widać całkowite wyluzowanie mamy jeszcze zanim ciśnienie PG wróci do ciśnienia roboczego. Gdyby zawór "czekał" na osiągnięcie ciśnienia roboczego luzowanie trwało by znacznie dłużej.

Oczywiście jest wada takiego działania. "Przyśpieszenie" powoduje spadek ciśnienia w komorze sterującej zaworu. Dlatego przed następnym hamowaniem musimy odczekać aby zdążyła się napełnić do ciśnienia roboczego. Jeżeli tak nie zrobimy to w tylnych wagonach(tam gdzie działał już przyspieszacz) otrzymamy mniejsze ciśnienie a tym samym "moc" hamowania.  Dlatego rozdzielacz ma przestawiacz równiny-góry, który w położeniu góry blokuje "przyśpieszacz" a tym samym zapewnia niewyczerpalność hamulca.
Zapisane
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #87 : 12 Czerwca 2012, 11:34:09 »
-2

Knorr kran główny maszynisty! H14k1
zciągniety z "Lidki"
i ktoś insynuował że tylko posmarować smarem i działa! Co?


*  (101.97 KB, 450x600 - wyświetlony 1241 razy.)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #88 : 12 Czerwca 2012, 12:46:49 »
0

Ktoś insynuował również aby odwadniać zbiorniki...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #89 : 12 Czerwca 2012, 16:49:30 »
0

Klasyka gatunku - kłania się polerowanie gładzi w zaworze...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Vader
Młotkowy
**
Długość toru:: 81 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #90 : 13 Czerwca 2012, 21:48:23 »
-1

A jak wygląda  suwak z tego zaworu ?
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2012, 08:40:03 wysłane przez agneskate » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #91 : 13 Czerwca 2012, 21:50:27 »
0

Myślę że podobnie - jak kość którą bawił się pies na błotnistym podwórku.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Vader
Młotkowy
**
Długość toru:: 81 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #92 : 13 Czerwca 2012, 22:08:16 »
-1

Masz też rozrząd z tej lok. ?
Jaka ma podaną pojemność cylindra?

« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2012, 08:40:50 wysłane przez agneskate » Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #93 : 15 Czerwca 2012, 13:51:46 »
-7

W szkole nie pokazali jak obliczyć objętość walca ?
 pkt 10 regulaminu: "Forum służy do wymiany wiedzy i informacji, dlatego nie śmiejemy się z czyjejś niewiedzy, nie komentujemy jej, tylko w razie możności udzielamy informacji, o którą jesteśmy pytani."
Zapisane
Vader
Młotkowy
**
Długość toru:: 81 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #94 : 17 Czerwca 2012, 13:21:35 »
0

Każdy zawór rozrządu knora ma podaną pojemność cylindra panie michał l  są 9, 12, 14, 16 cali każdy z nich się rożni. Niech mi pan powie czym panie michal l.


Proszę używać polskich liter ("ogonki") oraz stosować interpunkcję.
« Ostatnia zmiana: 20 Czerwca 2012, 08:43:14 wysłane przez agneskate » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #95 : 17 Czerwca 2012, 13:57:15 »
0

Myślałem zawsze że w pneumatycznych układach hamulca do pojemności cylindrów hamulcowych dobiera się pojemność zbiorników pomocniczych, ale jak widać ostatnio coś się zmieniło... Spoko
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #96 : 17 Czerwca 2012, 17:27:41 »
0

Pojemność ZP w przypadku trójzaworu knorra dobiera się tak aby przy hamowaniu pełnym ciśnienie w ZP i cylindrze wyrównało się i osiągnęło poziom ok 3,4 atm. Więc im większa średnica cylindra i im większy skok tłoka tym ZP musi być większy.
Podobnie jest z wielkością zaworów muszą mieć odpowiednie przepływy aby zachować odpowiedni czas napełniania i luzowania.

Ale żeby podawać pojemność cylindrów w calach? Rozumiem że to takie uproszczenie bo zwykle skok tłoka jest unormowany.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #97 : 17 Czerwca 2012, 20:20:41 »
0

Kolego Wader w calach podaje się średnicę cylindra a nie jego pojemność...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #98 : 18 Czerwca 2012, 16:49:24 »
0

http://www.bremsenbude.de/kbhandbuch1951.zip
W tej książce w tabeli nr1 są podane pojemności zbiorników pomocniczych dla trójzaworu knorra.
Mamy cylinder 8" potrzebujemy baniaka 25l, dla 12" 57l, dla 14" 75l dla 16" 100l

Widać też w 4 kolumnie jak wraz ze wzrostem skoku tłoka spada jego siła ( bo mamy większą końcową objętość cylindra wiec mniejsze ciśnienie) np. Dla cylindra 12" przy skoku 75mm mamy 2750kG a dla skoku 130mm 2475kG.

Więc jak kolega Buczek napisał w innym wątku, ważne  jest kontrolowanie i regulacja klocków hamulcowych zwłaszcza w tych rozdzielaczach. Bo większy luz to słabsze hamowanie.
« Ostatnia zmiana: 18 Czerwca 2012, 16:58:28 wysłane przez MichałŁ » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #99 : 18 Czerwca 2012, 18:36:16 »
0

cylinder 8" potrzebujemy baniaka 25l
I dlatego klasa rumuńska posiada zbiornik 100l.
A co do braku regulacji luzu między obręczami a klockami, to uważam osobiście że jest to pięta achillesowa polskich wąskotorówek. 20 mm - tyle może wynosić suma odstępów klocków na jednej stronie wózka. A nie jak to jest w zwyczaju 200 mm aż klocki w stanie odhamowania przekręcają się o 45*. Hamulec działający to taki że gdy się psiknie pół atmosfery z PG to pociąg dobrze zwalnia a jak upuści się do 4 atn to bagaże z półek lecą. I na tym trzeba się skupić a nie na montowaniu zaworów Oerlikona.
Panowie - hamulec to podstawa: bezpieczeństwo pasażerów i komfort psychiczny maszynisty.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!