Świat kolejek wąskotorowych SMF
09 Października 2024, 02:35:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 16 17 [18] 19   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 271594 razy)
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #340 : 26 Listopada 2020, 22:09:59 »
0


Cytuj
Zabytkowa kolejka wróci na właściwe tory? W końcu jest na to szansa
Opublikowano 2 tygodnie temu
- 15 listopada 2020

Autor Redakcja FaktyKielce24.pl
fot. Urząd Marszałkowski Woj. Świętokrzyskiego / swietokrzyskie.pro

Ponad stuletnia Kolejka Wąskotorowa Ponidzie zostanie zrewitalizowana, a w przyszłym roku ponownie wyruszy w trasę. Takie są zapowiedzi samorządu województwa oraz władz gmin i powiatów, przez które kursuje Ciuchcia Express Ponidzie.

Nowym zarządcą kolejki będą Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe. Ustalono już, że 60 procent kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa. Pozostałe 40 procent pokryją powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz gminy: Jędrzejów, Pińczów, Imielno i Kije.

– Chcemy ratować wyjątkowy zabytek techniki i historii. Przywrócimy blask Kolejki Wąskotorowej Ponidzie, która będzie atrakcją naszego regionu – mówił marszałek Andrzej Bętkowski podczas podpisania umów o współfinansowaniu wąskotorówki.

Do czerwca tego roku wąskotorówka prowadzona była przez spółkę Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie”.

– Stopień zużycia lokomotywy, która poruszała się między Jędrzejowem a Pińczowem oraz cofnięcie pozwoleń i certyfikatów przez nadzór kolei nie pozwalały na jej dalsze funkcjonowanie. Dlatego 22 czerwca 2020 roku podjęto uchwałę o likwidacji spółki – wyjaśnia Marek Jońca, członek Zarządu Województwa.

– Proces likwidacji zakończy się w tym roku, a od 2021 roku kolejka będzie funkcjonowała w nowym kształcie organizacyjnym i finansowym. Mamy nadzieję, że ten nowy rozdział sprawi, że kolejka ożyje – zaznacza marszałek Andrzej Bętkowski.

W przyszłym roku planowane jest uruchomienie przejazdów na trasach Pińczów – Umianowice oraz Jędrzejów – Motkowice. Po remoncie mostów na Nidzie i najdłuższych drewnianych estakad w Europie (o długości 600 metrów) będzie można podróżować na całym 34 kilometrowym szlaku kolejowym.

W ramach rewitalizacji kolejki przewidziano remont torowisk, taboru i zabytkowych stacyjek w Jędrzejowie, Pińczowie i Hajdaszku. Całkowity koszt prac to ponad 40 mln zł.

Aktualnie remontowana jest stacyjka w Umianowicach, w ramach budowy Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, finansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Planowany jest także przejazd drezynami rowerowymi na 2,5 km odcinku z Umianowic do Hajdaszka, który wzbogaci ofertę turystyczną regionu. Wzdłuż całego szlaku kolejowego powstanie także ścieżka rowerowa.

Źródło: https://faktykielce24.pl/news/region/zabytkowa-kolejka-wroci-na-wlasciwe-tory-w-koncu-jest-na-to-szansa/
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #341 : 13 Grudnia 2020, 12:07:25 »
+3

Portal Jędrzejowska Net donosi:

Pozytywne zmiany na kolejce wąskotorowej



Na stacji kolejki wąskotorowej w Jędrzejowie remontowana jest hala, w której naprawiane są lokomotywy.

Jak podkreślił Rafał Wiśniowski, kierownik sekcji ds. kolejki wąskotorowej w Zespole Świętokrzyskich Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, by przystąpić do planowanych remontów taboru kolejki, najpierw trzeba przeprowadzić remont hali.

– Hala jest w złym stanie technicznym, dlatego musi być zabezpieczona, by nie stwarzała zagrożenia dla mających tam pracować ludzi. W planie mamy naprawę tej części, gdzie będą prowadzone remonty taboru. Tylko część, gdyż ograniczają na środki finansowe. Wymienione zostanie część dachu, jak również naprawiona zostanie instalacja elektryczna i zabezpieczone okna. Remont powinien zakończyć się przed świętami – powiedział Rafał Wiśniowski.

Oprócz prac remontowych prowadzone są również zakupy potrzebnych maszyn i urządzeń.

– Dzieje się bardzo dużo, wiele spraw prowadzimy równolegle. Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju – powiedział Rafał Wiśniowski.

Przypomnimy, że spółka Ciuchcia Ekspres Ponidzie została postawiona w stan likwidacji. Od 1 października kolejka została przejęta przez Zespół Świętokrzyskich Nadnidzińskich Parków Krajobrazowych. Obecnie trwa inwentaryzacja majątku oraz stopniowy proces przejmowania taboru i budynków.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #342 : 13 Grudnia 2020, 19:04:03 »
0

Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju
Jakieś nowe warsztaty parowozowe?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1977 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #343 : 14 Grudnia 2020, 12:05:58 »
0

Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju
Jakieś nowe warsztaty parowozowe?
Też mnie ciekawość zżera, co to za firma?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #344 : 14 Grudnia 2020, 13:17:10 »
0

chłopacy z podkarpacia
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #345 : 02 Maja 2021, 18:48:37 »
+1

Rowerem na majówkę. Śladem wąskotorówek, czyli przejedźmy się po dawnych trasach pociągów
Janusz Kędracki

Cytuj
Kiedyś na tych trasach kursowały pociągi osobowe i towarowe, dziś można się wybrać na wycieczkę rowerem.

W długi majowy weekend proponujemy wycieczki rowerowe śladem kolejek wąskotorowych. Było ich w ubiegłym wieku w naszym regionie wiele, linie miały w sumie kilkaset kilometrów. Po wąskich torach wożono surowce do fabryk, węgiel i płody rolne, wywożono kamień z kamieniołomów czy drzewo z lasu. Służyły też do przewozu osób.

Pasjonat tych kolejek Andrzej Cygan ze Starachowic w publikacji „Z szacunkiem o wąskotorówkach” podaje, że najwięcej przewozów pasażerskich i towarowych zanotowano w 1966 r. Wkrótce jednak rozpoczął się ich zmierzch, ponieważ zostały wyparte przez szybszy transport – samochody ciężarowe czy autobusy.

Na większości linii pociągi osobowe przestały jeździć w latach 70., towarowe kursowały jeszcze do połowy lat 90. Potem tory rozbierano. Zostały nam w województwie świętokrzyskim już tylko dwa odcinki, które przed pandemią służyły do przejazdów turystycznych – kilkukilometrowy ze Starachowic do Lipia i liczący 30 km z Jędrzejowa do Pińczowa.

Bezpiecznie i rodzinnie z Jędrzejowa
Wzdłuż wąskich torów, po których kursuje Ciuchcia Ekspres „Ponidzie”, w 2014 r. zbudowana została ścieżka rowerowa. Ma 9 km długości. Rozpoczyna się na granicy Jędrzejowa z miejscowością Piaski, a konkretnie od skrzyżowania ul. Spacerowej z linią wąskotorówki. To blisko węzła na drodze ekspresowej S7 ze zjazdem na drogę krajową 78. Jadąc od Kielc, należy skręcić na Chmielnik. Samochód można zostawić przy oczyszczalni ścieków.

– To bezpieczna i rodzinna trasa. Podjazdy niewielkie, jej pokonanie nie wymaga więc dużego wysiłku. Po drodze mamy przepiękne widoki, specjalnie przygotowane miejsce rekreacyjne do wypoczynku – zachęca do wycieczki burmistrz Jędrzejowa Marek Piszczek. Dodaje, że wystarczy zwykły turystyczny rower, odradza taki z wąskimi oponami, ponieważ ścieżka ma nawierzchnię szutrową. Mocno ubitą, więc z przejazdem nie będzie problemu.

Miejsce do wypoczynku dla rowerzystów urządzone zostało mniej więcej w połowie trasy, gdzie kiedyś znajdowała się stacja Jasionna. Są tam wiaty, stoły, ławki, a także grill.

Utwardzona ścieżka rowerowa kończy się na granicy gmin Jędrzejów i Imielno. Dalej można pojechać przez Jakubów do Wygody, gdzie znajduje się ciekawy kompleks rekreacyjny „Sielsko na Wygodzie”, m.in. z restauracją, dinoparkiem, minizoo i stajnią z końmi. Atrakcje te dostępne będą po zniesieniu obostrzeń związanych z pandemią.

Wśród pól z Kazimierzy i Wiślicy
Przez Kazimierzę Wielką ostatni pociąg, specjalny, z miłośnikami kolejek wąskotorowych, przejechał pod koniec kwietnia 1994 r. W ciągu następnych dwóch lat rozebrano tory. Został jednak ich ślad, w niektórych miejscach nasyp, co władze powiatu i miasta wykorzystały do zbudowania ścieżki rowerowej. Docelowo ma prowadzić od Wiślicy do Kocmyrzowa pod Krakowem. Świętokrzyski, 37-kilometrowy odcinek jest już prawie w całości gotowy. Do wykonania pozostały jedynie ostatnie fragmenty przez samą Kazimierzę.

Rowerzyści od ubiegłego roku już z tej ścieżki korzystają, nie czekając na oficjalne przecięcie wstęgi. Z Kazimierzy dojedziemy nią do położonych 15 km na południe Lekszyc. – Nawierzchnia asfaltowa, nie ma wzniesień, jest to więc trasa dostępna dla każdego – zaprasza na taką wycieczkę Adam Bodzioch, burmistrz Kazimierzy Wielkiej. Dodaje, że wiedzie głównie wśród pól, jest więc okazja do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody.

W okolicach Kazimierzy Wielkiej i Wiślicy rowerzyści mają okazję do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody41 ZDJĘĆ
W okolicach Kazimierzy Wielkiej i Wiślicy rowerzyści mają okazję do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody Fot. UMiG Kazimierza Wielka

Samochód zostawić można m.in. na parkingu przy zalewie na rzece Małoszówce i stamtąd już na rowerze wyruszyć ścieżką do Lekszyc. Kto chciałby udać się do Wiślicy, też od Kazimierzy dojedzie – to 20 km. Polecamy jednak trasę w odwrotnym kierunku. W Wiślicy zmotoryzowani mogą się zatrzymać na placu w pobliżu restauracji Ponidzie przy ul. Długosza. Stamtąd jest ok. 1 km do ścieżki, która zaczyna się w Koniecmostach przy drodze wojewódzkiej 776. Najbezpieczniej do tego miejsca dojechać chodnikiem.

Skrajem Puszczy Jodłowej
Trzecią wycieczkę proponujemy ze Świętej Katarzyny do Nowej Słupi. Pociągi u podnóża Łysicy i Łyśca, do stacji Święty Krzyż, kursowały do lat 60. Teraz dość szerokim i równym nasypem kolejki w granicach Świętokrzyskiego Parku Narodowego wiedzie „Przyrodniczo-kulturowa ścieżka edukacyjna śladem kolejki wąskotorowej”. Ma 16 km, jest przeznaczona zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.

Ze Świętej Katarzyny idziemy lub jedziemy do niej jak na Łysicę. Zaraz na skraju Puszczy Jodłowej skręcamy jednak w niebieski szlak w lewo, na Bodzentyn. Pierwsze dwa kilometry ścieżki, oznaczonej białymi kwadratami z ukośnymi zielonymi paskami, pokrywają się z nim. Później, przy wiacie z napisem „Słupski Weksel”, gdzie znajdowała się zwrotnica kolejki, skręcamy w prawo.

Po drodze mijamy murowane z kamienia mostki nad strugami i potokami, którymi spływa woda ze zboczy Łysogór. Zabezpieczone są drewnianymi barierkami. Najokazalszy, zbudowany w 1932 r. „Duży Most” ma ponad 5 m wysokości.

Przy ścieżce stoją również tablice informujące o historii odbywającego się tędy transportu po wąskich torach. Ok. 1,5 km przed Nową Słupią na północ od niej znajdują się pozostałości kamieniołomu. Wydobywany z niego piaskowiec służył m.in. do budowy kolejki.

Ostatni odcinek ścieżki nie wiedzie już jej śladem, ale wąską i krętą dróżką wśród drzew. Łączy się na koniec z niebieskim szlakiem od Nowej Słupi na Święty Krzyż, czyli tzw. Drogą Królewską.

Pokonanie tej trasy nie powinno być dla rowerzysty problemem. Widzieliśmy na niej także rodziny z małymi dziećmi. Na taką wycieczkę najlepiej jednak wybrać się rowerem terenowym, ponieważ ścieżka nie jest ani tak równa jak asfaltowa koło Kazimierzy, ani tak utwardzona jak ta z Jędrzejowa.

Źródło:
https://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,27032041,rowerem-na-majowek-sladem-kolejek-waskotorowych.html
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #346 : 19 Sierpnia 2021, 19:17:41 »
0

Ciuchcia Ekspres Ponidzie w dramatycznym stanie. Kiedy wróci na tory?

Mimo optymizmu nowego właściciela nie ma szans na to, by kolejka wąskotorowa wyruszyła w tym roku z Jędrzejowa. Nie ma też jasnego terminu, kiedy ruszy.

Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, który przejął ją jesienią ubiegłego roku porządkuje papiery, remontuje, zdobywa pieniądze i ma nadzieję, że kolejny sezon będzie udany.

Przypomnijmy, że działająca od 2002 roku spółka Świętokrzyska Kolej Dojazdowa siedmiu właścicieli - samorządów w ubiegłym roku ogłosiła upadłość. Przejęły ją w październiku 2020 roku Parki Krajobrazowe, bo Urząd Marszałkowski, któremu podlegają słusznie zauważył, że taka kolejka jest fantastycznym uzupełnieniem oferty turystycznej i edukacyjnej. Przejęcie Ciuchci wiązało się z prostowaniem spraw własnościowych, załatwianiem formalności.

Dyrektor Tomasz Hałatkiewicz przyznaje, że ilość niespodzianek na jakie się natykali była ogromna. Wszystko trzeba było prostować, uzupełniać i działać jak najszybciej by nie powodować dalszych zniszczeń.

Rozpoczęto od remontu hali w Jędrzejowie, w której dokonywane są naprawy. Bo majątek kolejki to także kilka potężnych hal. - Musieliśmy błyskawicznie wyremontować część dachu na jednej z nich, bo groził zawaleniem - mówi Rafał Wiśniewski kierownik sekcji do spraw kolejni wąskotorowej w Parkach.

Tabor: trzy lokomotywy spalinowe, parowóz i mała lokomotywa WL 150 przejęta od Stowarzyszenia Miłośników Jędrzejowskiej Kolejki Wąskotorowej, tak samo jak 10 wagonów wymagają remontu. W obecnym stanie nie mogą wyjechać na tory.

Najszybciej uruchomiona zostanie mała lokomotywa, udało się znaleźć do niej silnik o trochę większej mocy i młodszy, do którego łatwiej o części. Ten oryginalny z lat 60. pochodził z czołgu i naprawić go nie ma czym.

Rozpoczęto też remont wagonu: przerdzewiałe części są wycinane, wymieniane, malowane. Zanim jednak zaczęły się prace trzeba było kupić maszyny by było czym pracować, uzyskać dla nich certyfikaty oraz przeszkolić ludzi by mieli potrzebne kwalifikacje. - Teraz własnymi siłami możemy zrobić wiele - wyjaśnia Rafał Wiśniewski. - Gdybyśmy zlecali to na zewnątrz koszty byłyby wielokrotnie wyższe.

O pomoc w zdobyciu materiałów, pieniędzy zwracają się do wszystkich i szczęśliwie ją otrzymują. - Prosimy także o już niepotrzebne, wycofywane rzeczy: podkłady, śruby - wyjaśnia Wiśniewski. - Nam wszystko się przyda.
Są jednak rzeczy, których mimo najlepszych chęci przeskoczyć nie można. To licencja przewoźnika z Urzędu Transportu Kolejowego. - Wystąpiliśmy o nią w maju, do tej pory nie mamy odpowiedzi - precyzuje Wiśniewski.
Prawda jest jednak tak, że gdyby nawet ona była, nie byłoby czym i jak jeździć. Niesprawny tabor to jedno, drugie - fatalny stan szlaku kolejowego.

Na zlecenie nowego gospodarza przeprowadzono audyt i okazało się, że torowiska, przejazdy a zwłaszcza mosty wymagają napraw. - Nasz kolejka jest piękna, bardzo atrakcyjna, jedzie po drewnianych estakadach, jedynych takich w Europie, ale niestety są one w złym stanie, mogą się zawalić. Most w Skowronnie ucierpiał w czasie wypalania traw, inny ma pęknięty przyczółek - mówi Wiśniewski.

Takich napraw Park sam nie wykona, bardzo urokliwy odcinek przez rozlewiska i starorzecze Nidy ma 500 metrów długości, mosty odpowiednio 30 i 15 metrów. Na to potrzebne są duże pieniądze. Dlatego chcąc jak najszybciej uruchomić kolejkę bierze się pod uwagę różne warianty. Zamiast 30 kilometrów przejażdżki, krótsze trasy na przykład z Jędrzejowa przez Wygodę do Motkowic. Ten odcinek jest w najlepszym stanie. Pińczow jest bardzo zainteresowany uruchomieniem 10 km odcinka do Umianowic. Gdyby się to udało Ciuchcia działałaby tu i tu. Pracowałyby dwa składy pociągów.

Rafał Wiśniewski kreśli też wizję wykorzystania 2,5 kilometrowego odcinka bocznego między Umianowicami i Hajdaszkiem: - Można tam wyznaczyć trasę dla drezyn rowerowych. Byłaby to dodatkowa atrakcja turystyczna współgrająca z Centrum Edukacji Przyrodniczej. Oczywiście na to potrzebne są pieniądze i to nie małe, bo równocześnie trzeba wyremontować zrujnowaną stacyjkę w Hajdaszku.

- Koszt remontu całości: zaplecza, taboru, szlaku szacujemy na ponad 30 milionów złotych - ocenia dyrektor Hałatkiewicz.
Parki ubiegają się o pieniądze z Funduszu Inwestycji Strategicznych. W nowym Regionalnym Programie Operacyjnym pojawił się też punkt Szlak Nida łączący kolejkę wąskotorową, ścieżkę rowerową i szlak kajakowy. Na te fundusze trzeba zaczekać, ważne jest to, co można zrobić teraz. - Sami jesteśmy w stanie wyremontować 2 lokomotywy spalinowe i kilka wagonów. One będą mogły pracować w przyszłym roku - mówi Rafał Wiśniewski.

Ciuchcia działa też w Jędrzejowie. W drugiej hali należącej do kolejki odbył się koncert, zlot drezyn, docelowo ta hala ma temu służyć. Ciuchcia ma także mini muzeum, które doposaża. - Gdyby udało się wyremontować halę napraw moglibyśmy prowadzić usługi remontowe dla innych kolejek, bo mało która ma takie zaplecze jak my. Nasz potencjał jest ogromny - dodaje kierownik, kolejką wąskotorową w Parkach zajmuje się 11 osób.

Dyrektor Hałatkiewicz ma nadzieję, że w przyszłym roku będzie mógł wozić turystów. - Oczywiście, jeśli nie odkryjemy jakiś nowych przeszkód, których nie będziemy w stanie sami pokonać. Ja jestem optymistą - mówi Tomasz Hałatkiewicz.

Źródło:
https://echodnia.eu/swietokrzyskie/ciuchcia-ekspres-ponidzie-w-dramatycznym-stanie-kiedy-wroci-na-tory/ar/c1-15761620?fbclid=IwAR0TyrcumpgICa2yPmUpL_6yeRT59D6xGDpbKgMPsyKB8HsT0BHcbNShdV8
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #347 : 19 Sierpnia 2021, 20:25:48 »
+5

...Nasz potencjał jest ogromny - dodaje kierownik, kolejką wąskotorową w Parkach zajmuje się 11 osób.

To ja zapodam taki dowcip tematyczny:
Siedzą dwaj Chińscy generałowie nad planami inwazji na ZSRR i mówią:
- Skrzydłami będziemy atakować małymi grupkami po dwa, trzy miliony żołnierzy, a środkiem pojadą czołgi.
Na co drugi pyta:
- Obydwa?

Dobranoc.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #348 : 21 Sierpnia 2021, 14:38:41 »
0

Ja jestem dla odmiany ciekaw, ile z tych 11 osób to pracownicy liniowi a ile to kadra. Jak czytam o tychh audytach (sic!), certyfikatach i szkoleniach to mam wrażenie, że jest jak w dowcipie Kuca...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #349 : 28 Czerwca 2022, 22:54:52 »
0

Mamy taką oto relację z JKD: https://kielce.tvp.pl/56182176/na-tropach-historii
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #350 : 15 Sierpnia 2022, 21:48:19 »
+1

Pińczów - spisany na straty ?


* IMG_20220815_165734_HDR.jpg (335.42 KB, 1000x750 - wyświetlony 402 razy.)

* IMG_20220815_165746_HDR.jpg (251.51 KB, 800x600 - wyświetlony 387 razy.)
Zapisane
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #351 : 15 Sierpnia 2022, 21:49:47 »
+2

Umianowice


* IMG_20220815_191042_HDR.jpg (226.64 KB, 800x600 - wyświetlony 397 razy.)

* IMG_20220815_191226_HDR.jpg (212.79 KB, 800x600 - wyświetlony 392 razy.)

* IMG_20220815_191443_HDR.jpg (154.08 KB, 450x600 - wyświetlony 405 razy.)

* IMG_20220815_191459_HDR.jpg (284.51 KB, 600x800 - wyświetlony 410 razy.)
Zapisane
Misza
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie

750 czytam od dawna


« Odpowiedz #352 : 30 Sierpnia 2022, 17:04:58 »
+1

Wracając z wakacji odwiedziłem Pińczów, W mieście nie widać żadnych samorządowych inwestycji, na tle innych odwiedzonych miast- zastój i marazm. Na terenie stacji, gdzie w poszukiwaniu informacji i choćby zaproszeń do Jędrzejowa, zastałem tylko kilka rozbebeszonych lodówko-chłodziarek. Ale nie wiem co miały by oznaczać dla poszukujacego info turysty. W internecie mnóstwo historycznych a tym samym nieaktualnych stron n/t Świetokrzyskiej, Jędrzejowskiej i jak tam się jeszcze nie nazywała...
Zapisane

Misza
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #353 : 31 Sierpnia 2022, 14:53:51 »
+2

nieaktualnych stron n/t Świetokrzyskiej, Jędrzejowskiej i jak tam się jeszcze nie nazywała...


Czując się niejako wywołanym do tablicy - w istocie jest tak, jak kolega opisuje. Dotychczasowa strona traktująca o kolejce (http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/ lub http://ciuchcia.eu/) na wyraźną prośbę aktualnego zarządcy kolejki o niewprowadzanie zamieszania do sieci poprzez publikację jakichkolwiek informacji o działalności nowego operatora (podpartą stosownym pismem z początku czerwca) - pozostała już tylko stroną muzealną o czym poinformowałem w kronice klubowej. Działy aktualności, cenników, rozkładów jazdy trafiły do archiwum, a zaktualizowany kolejny raz pod koniec maja (o linki do nowych stron) dział kontakt został zlikwidowany, by nie dublować tego co już jest dostępne. Teraz mogę się przynajmniej z czystym sumieniem zająć tym co lubię najbardziej  

Końcem maja nowy operator i zarządca kolejki stworzył własną stronę https://swietokrzyskakolejka.pl/pl/strona-glowna/ oraz konto na znanym portalu społecznościowym https://www.facebook.com/SwietokrzyskaKolejkaWaskotorowaCiuchciaPonidzie/, które to od tej pory należy traktować jako podstawowe źródło aktualnych informacji o tym co dzieje się na kolejce.

Niestety większość dostępnych w tym roku materiałów promocyjnych województwa i organizacji turystycznych odsyła nadal do starej strony, ba nawet w dalszym ciągu używa nazwy starego operatora i jego danych, choć ostatni pociąg ŚKD "CEP" Sp. z o.o. wyjechał z końcem 2019 roku! Podobnie ma się sprawa na portalach internetowych, których nikt nie zaktualizował. Z własnych poszukiwań znalazłem nowe dane w informatorze UTK i chyba tylko na stronie gminy Kije - mogło się to z czasem zmienić, ale jak opisuje wyżej kolega... chyba jednak nie.

Na koniec, odnośnie Pińczowa, nie mogę się powstrzymać by nie zacytować niestety nieżyjącego już kolegi Bogdana, który potrafił krótko i rzeczowo zakończyć każdą nawet najburzliwszą dyskusję. Tak było i tym razem podczas słownych "Derbów Ponidzia", które co jakiś czas rozgrywały się w sprzyjających okolicznościach - debata o wyższości Pińczowa nad Jędrzejowem. Nie będę już przytaczał argumentów i słów adwersarzy, bo nie o to chodzi. W kulminacji padło stwierdzenie, że Jędrzejów to wieś, a Pińczów to aglomeracja (bez upiększających dodatków) - na co milczący dotąd Bogdan wtrącił - "prędzej nekropolia". Uczepiło się to mnie strasznie, do tej pory powodując uśmiech za każdym razem po minięciu tablicy z nazwą. Nie obrażając Pińczowian - istotnie, kiedy pojawialiśmy się czasem w weekend przed przyjazdem pociągu, zobaczyć jaki zastaniemy tym razem syf na stacji, dokoła panowała apokaliptyczna pustka, jak po użyciu broni ABC

Sorry za przydługi wywód, ale parę lat nie pisałem więc należy mi się
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2022, 14:57:19 wysłane przez Maciek JKD » Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 404 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #354 : 31 Sierpnia 2022, 23:06:09 »
0


Niestety większość dostępnych w tym roku materiałów promocyjnych województwa i organizacji turystycznych odsyła nadal do starej strony, ba nawet w dalszym ciągu używa nazwy starego operatora i jego danych, choć ostatni pociąg ŚKD "CEP" Sp. z o.o. wyjechał z końcem 2019 roku! Podobnie ma się sprawa na portalach internetowych, których nikt nie zaktualizował. Z własnych poszukiwań znalazłem nowe dane w informatorze UTK i chyba tylko na stronie gminy Kije - mogło się to z czasem zmienić, ale jak opisuje wyżej kolega... chyba jednak nie.


Jeszcze to zacne forum ma naturalnie prawidłowe dane.
Zapisane
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #355 : 01 Września 2022, 19:11:49 »
0

Nooo, tak średnio na Jerzego - patrząc na nazwę działu o Zgrozo to stara nomenklatura jest! Teraz w miejsce Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej mamy Świętokrzyską Kolejkę Wąskotorową (cytując Bogdana - "do wczoraj byłem dziadem, a dziś jestem dziadkiem" ). Tak, że też będzie wymagana mała aktualizacja - zatem pozdrowienia dla Adminów :]
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #356 : 02 Września 2022, 01:52:57 »
0

Dzięki za szybką reakcję! Jest już prawie dobrze, ale nie do końca... nie kolej, a - kolejka (taka, jak się na dywanie albo "pamelach" rozkłada)
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Maciek JKD
Mechanik
***
Długość toru:: 194 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #357 : 20 Kwietnia 2023, 14:18:05 »
+2

https://radiokielce.pl/1039162/torowisko-kolei-waskotorowej-zostanie-zachowane-rusza-po-nim-drezyny/?fbclid=IwAR1BTxssms7-jOeIJ27yHBgj4ycbz3AwmCcdpFrg_JMwQHxSQUXDfF_ZG-A

Torowisko kolei wąskotorowej zostanie zachowane. Ruszą po nim drezyny?

Marta Gajda-Kruk
2023-04-17 20:44



Istniejące torowisko kolei wąskotorowej na odcinku Pińczów – Młodzawy Małe zostanie zachowane. To odpowiedź Komisji Skarg i Wniosków Rady Miejskiej w Pińczowie na petycję Stowarzyszenia Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolejki Dojazdowej. Pismo członków stowarzyszenia odnosiło się do informacji o rzekomym rozebraniu torowiska na wspomnianym odcinku kolei na potrzeby planowanej budowy ścieżki rowerowej.

Aneta Wykurz, przewodnicząca komisji przekonuje, że zgodnie z koncepcją ścieżka rowerowa od Skrzypiowa do Młodzaw Małych nie będzie przebiegać po dawnym torze.

– Program funkcjonalno-użytkowy, na którego podstawie opracowywana jest dokumentacja projektowa ścieżek rowerowych na trasie od miejscowości Skrzypiów do punktu odpoczynku rowerzystów przy Szkole Podstawowej w Młodzawach Małych przewiduje prowadzenie ścieżki towarzyszącej trasie kolejowej, bez zakłócenia przejezdności kolejowej lub w dystansie od kolejki – zaznacza.

– Biorąc pod uwagę powyższe uważam, że petycja jest bezzasadna, gdyż istniejące torowisko kolei wąskotorowej na trasie Pińczów – Młodzawy Małe zostanie zachowane. Cała trasa ścieżki rowerowej oraz postępowanie z istniejącym torowiskiem wynika w znaczniej mierze z uzgodnień z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Kielcach – dodaje.

Michał Malesza, członek stowarzyszenia mówi, że jest usatysfakcjonowany. Podkreśla, że rozebranie torowiska byłoby historycznie i turystycznie nieuzasadnione. Dodaje też, że stowarzyszenie wyraża chęć podjęcia się reaktywacji szlaku kolejowego.

– Teraz będziemy się starać, żebyśmy mogli być użytkownikiem torowiska, i tak jak pisaliśmy w petycji, aby mógł być na tym odcinku poprowadzony ruch turystyczny, drezynowy. Jako stowarzyszenie działamy niekomercyjnie. Myślę, że nasze działania i taka bezkosztowa atrakcja przyczynią się do rozwoju miasta – zaznacza.

Potencjał turystyczny drezyn dostrzegła również znana podróżniczka Elżbieta Dzikowska, współprowadząca kultowy program „Pieprz i Wanilia”.

Michał Malesza podkreśla, że członkowie stowarzyszenia dokonali już także wstępnych oględzin nieczynnego zabytkowego torowiska na odcinku Pińczów – Chroberz. Jak stwierdza – po usunięciu krzewów i nagromadzonego humusu jego stan pod ruch drezyn rowerowych jest bardzo dobry.
Zapisane

Śpieszmy się jeździć koleją, tak szybko odchodzi...
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 547 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #358 : 20 Kwietnia 2023, 22:04:13 »
0

Oby tylko nie powstała tam ścieżka rowerowa.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 333 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #359 : 22 Kwietnia 2023, 22:57:52 »
+1

Z tego co piszą to ścieżka rowerowa powstanie obok toru co jest chyba najlepszą możliwą opcją.
Zapisane
Strony: 1 ... 16 17 [18] 19   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!