Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Maj 2022, 04:24:20 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 16 17 [18]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 225018 razy)
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1031 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #340 : 26 Listopad 2020, 22:09:59 »
0


Cytuj
Zabytkowa kolejka wróci na właściwe tory? W końcu jest na to szansa
Opublikowano 2 tygodnie temu
- 15 listopada 2020

Autor Redakcja FaktyKielce24.pl
fot. Urząd Marszałkowski Woj. Świętokrzyskiego / swietokrzyskie.pro

Ponad stuletnia Kolejka Wąskotorowa Ponidzie zostanie zrewitalizowana, a w przyszłym roku ponownie wyruszy w trasę. Takie są zapowiedzi samorządu województwa oraz władz gmin i powiatów, przez które kursuje Ciuchcia Express Ponidzie.

Nowym zarządcą kolejki będą Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe. Ustalono już, że 60 procent kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa. Pozostałe 40 procent pokryją powiaty: jędrzejowski i pińczowski oraz gminy: Jędrzejów, Pińczów, Imielno i Kije.

– Chcemy ratować wyjątkowy zabytek techniki i historii. Przywrócimy blask Kolejki Wąskotorowej Ponidzie, która będzie atrakcją naszego regionu – mówił marszałek Andrzej Bętkowski podczas podpisania umów o współfinansowaniu wąskotorówki.

Do czerwca tego roku wąskotorówka prowadzona była przez spółkę Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Expres Ponidzie”.

– Stopień zużycia lokomotywy, która poruszała się między Jędrzejowem a Pińczowem oraz cofnięcie pozwoleń i certyfikatów przez nadzór kolei nie pozwalały na jej dalsze funkcjonowanie. Dlatego 22 czerwca 2020 roku podjęto uchwałę o likwidacji spółki – wyjaśnia Marek Jońca, członek Zarządu Województwa.

– Proces likwidacji zakończy się w tym roku, a od 2021 roku kolejka będzie funkcjonowała w nowym kształcie organizacyjnym i finansowym. Mamy nadzieję, że ten nowy rozdział sprawi, że kolejka ożyje – zaznacza marszałek Andrzej Bętkowski.

W przyszłym roku planowane jest uruchomienie przejazdów na trasach Pińczów – Umianowice oraz Jędrzejów – Motkowice. Po remoncie mostów na Nidzie i najdłuższych drewnianych estakad w Europie (o długości 600 metrów) będzie można podróżować na całym 34 kilometrowym szlaku kolejowym.

W ramach rewitalizacji kolejki przewidziano remont torowisk, taboru i zabytkowych stacyjek w Jędrzejowie, Pińczowie i Hajdaszku. Całkowity koszt prac to ponad 40 mln zł.

Aktualnie remontowana jest stacyjka w Umianowicach, w ramach budowy Ośrodka Edukacji Przyrodniczej, finansowanej z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Planowany jest także przejazd drezynami rowerowymi na 2,5 km odcinku z Umianowic do Hajdaszka, który wzbogaci ofertę turystyczną regionu. Wzdłuż całego szlaku kolejowego powstanie także ścieżka rowerowa.

Źródło: https://faktykielce24.pl/news/region/zabytkowa-kolejka-wroci-na-wlasciwe-tory-w-koncu-jest-na-to-szansa/
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4258 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #341 : 13 Grudzień 2020, 12:07:25 »
+3

Portal Jędrzejowska Net donosi:

Pozytywne zmiany na kolejce wąskotorowej



Na stacji kolejki wąskotorowej w Jędrzejowie remontowana jest hala, w której naprawiane są lokomotywy.

Jak podkreślił Rafał Wiśniowski, kierownik sekcji ds. kolejki wąskotorowej w Zespole Świętokrzyskich Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, by przystąpić do planowanych remontów taboru kolejki, najpierw trzeba przeprowadzić remont hali.

– Hala jest w złym stanie technicznym, dlatego musi być zabezpieczona, by nie stwarzała zagrożenia dla mających tam pracować ludzi. W planie mamy naprawę tej części, gdzie będą prowadzone remonty taboru. Tylko część, gdyż ograniczają na środki finansowe. Wymienione zostanie część dachu, jak również naprawiona zostanie instalacja elektryczna i zabezpieczone okna. Remont powinien zakończyć się przed świętami – powiedział Rafał Wiśniowski.

Oprócz prac remontowych prowadzone są również zakupy potrzebnych maszyn i urządzeń.

– Dzieje się bardzo dużo, wiele spraw prowadzimy równolegle. Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju – powiedział Rafał Wiśniowski.

Przypomnimy, że spółka Ciuchcia Ekspres Ponidzie została postawiona w stan likwidacji. Od 1 października kolejka została przejęta przez Zespół Świętokrzyskich Nadnidzińskich Parków Krajobrazowych. Obecnie trwa inwentaryzacja majątku oraz stopniowy proces przejmowania taboru i budynków.
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1470 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #342 : 13 Grudzień 2020, 19:04:03 »
0

Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju
Jakieś nowe warsztaty parowozowe?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1969 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #343 : 14 Grudzień 2020, 12:05:58 »
0

Warto dodać, że zgłosiła się do nas firma, która zamierza wynająć halę remontową, by prowadzić w niej remonty taboru kolejowego z całego kraju
Jakieś nowe warsztaty parowozowe?
Też mnie ciekawość zżera, co to za firma?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 423 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #344 : 14 Grudzień 2020, 13:17:10 »
0

chłopacy z podkarpacia
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1031 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #345 : 02 Maj 2021, 18:48:37 »
+1

Rowerem na majówkę. Śladem wąskotorówek, czyli przejedźmy się po dawnych trasach pociągów
Janusz Kędracki

Cytuj
Kiedyś na tych trasach kursowały pociągi osobowe i towarowe, dziś można się wybrać na wycieczkę rowerem.

W długi majowy weekend proponujemy wycieczki rowerowe śladem kolejek wąskotorowych. Było ich w ubiegłym wieku w naszym regionie wiele, linie miały w sumie kilkaset kilometrów. Po wąskich torach wożono surowce do fabryk, węgiel i płody rolne, wywożono kamień z kamieniołomów czy drzewo z lasu. Służyły też do przewozu osób.

Pasjonat tych kolejek Andrzej Cygan ze Starachowic w publikacji „Z szacunkiem o wąskotorówkach” podaje, że najwięcej przewozów pasażerskich i towarowych zanotowano w 1966 r. Wkrótce jednak rozpoczął się ich zmierzch, ponieważ zostały wyparte przez szybszy transport – samochody ciężarowe czy autobusy.

Na większości linii pociągi osobowe przestały jeździć w latach 70., towarowe kursowały jeszcze do połowy lat 90. Potem tory rozbierano. Zostały nam w województwie świętokrzyskim już tylko dwa odcinki, które przed pandemią służyły do przejazdów turystycznych – kilkukilometrowy ze Starachowic do Lipia i liczący 30 km z Jędrzejowa do Pińczowa.

Bezpiecznie i rodzinnie z Jędrzejowa
Wzdłuż wąskich torów, po których kursuje Ciuchcia Ekspres „Ponidzie”, w 2014 r. zbudowana została ścieżka rowerowa. Ma 9 km długości. Rozpoczyna się na granicy Jędrzejowa z miejscowością Piaski, a konkretnie od skrzyżowania ul. Spacerowej z linią wąskotorówki. To blisko węzła na drodze ekspresowej S7 ze zjazdem na drogę krajową 78. Jadąc od Kielc, należy skręcić na Chmielnik. Samochód można zostawić przy oczyszczalni ścieków.

– To bezpieczna i rodzinna trasa. Podjazdy niewielkie, jej pokonanie nie wymaga więc dużego wysiłku. Po drodze mamy przepiękne widoki, specjalnie przygotowane miejsce rekreacyjne do wypoczynku – zachęca do wycieczki burmistrz Jędrzejowa Marek Piszczek. Dodaje, że wystarczy zwykły turystyczny rower, odradza taki z wąskimi oponami, ponieważ ścieżka ma nawierzchnię szutrową. Mocno ubitą, więc z przejazdem nie będzie problemu.

Miejsce do wypoczynku dla rowerzystów urządzone zostało mniej więcej w połowie trasy, gdzie kiedyś znajdowała się stacja Jasionna. Są tam wiaty, stoły, ławki, a także grill.

Utwardzona ścieżka rowerowa kończy się na granicy gmin Jędrzejów i Imielno. Dalej można pojechać przez Jakubów do Wygody, gdzie znajduje się ciekawy kompleks rekreacyjny „Sielsko na Wygodzie”, m.in. z restauracją, dinoparkiem, minizoo i stajnią z końmi. Atrakcje te dostępne będą po zniesieniu obostrzeń związanych z pandemią.

Wśród pól z Kazimierzy i Wiślicy
Przez Kazimierzę Wielką ostatni pociąg, specjalny, z miłośnikami kolejek wąskotorowych, przejechał pod koniec kwietnia 1994 r. W ciągu następnych dwóch lat rozebrano tory. Został jednak ich ślad, w niektórych miejscach nasyp, co władze powiatu i miasta wykorzystały do zbudowania ścieżki rowerowej. Docelowo ma prowadzić od Wiślicy do Kocmyrzowa pod Krakowem. Świętokrzyski, 37-kilometrowy odcinek jest już prawie w całości gotowy. Do wykonania pozostały jedynie ostatnie fragmenty przez samą Kazimierzę.

Rowerzyści od ubiegłego roku już z tej ścieżki korzystają, nie czekając na oficjalne przecięcie wstęgi. Z Kazimierzy dojedziemy nią do położonych 15 km na południe Lekszyc. – Nawierzchnia asfaltowa, nie ma wzniesień, jest to więc trasa dostępna dla każdego – zaprasza na taką wycieczkę Adam Bodzioch, burmistrz Kazimierzy Wielkiej. Dodaje, że wiedzie głównie wśród pól, jest więc okazja do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody.

W okolicach Kazimierzy Wielkiej i Wiślicy rowerzyści mają okazję do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody41 ZDJĘĆ
W okolicach Kazimierzy Wielkiej i Wiślicy rowerzyści mają okazję do podziwiania pięknego krajobrazu i uroków przyrody Fot. UMiG Kazimierza Wielka

Samochód zostawić można m.in. na parkingu przy zalewie na rzece Małoszówce i stamtąd już na rowerze wyruszyć ścieżką do Lekszyc. Kto chciałby udać się do Wiślicy, też od Kazimierzy dojedzie – to 20 km. Polecamy jednak trasę w odwrotnym kierunku. W Wiślicy zmotoryzowani mogą się zatrzymać na placu w pobliżu restauracji Ponidzie przy ul. Długosza. Stamtąd jest ok. 1 km do ścieżki, która zaczyna się w Koniecmostach przy drodze wojewódzkiej 776. Najbezpieczniej do tego miejsca dojechać chodnikiem.

Skrajem Puszczy Jodłowej
Trzecią wycieczkę proponujemy ze Świętej Katarzyny do Nowej Słupi. Pociągi u podnóża Łysicy i Łyśca, do stacji Święty Krzyż, kursowały do lat 60. Teraz dość szerokim i równym nasypem kolejki w granicach Świętokrzyskiego Parku Narodowego wiedzie „Przyrodniczo-kulturowa ścieżka edukacyjna śladem kolejki wąskotorowej”. Ma 16 km, jest przeznaczona zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.

Ze Świętej Katarzyny idziemy lub jedziemy do niej jak na Łysicę. Zaraz na skraju Puszczy Jodłowej skręcamy jednak w niebieski szlak w lewo, na Bodzentyn. Pierwsze dwa kilometry ścieżki, oznaczonej białymi kwadratami z ukośnymi zielonymi paskami, pokrywają się z nim. Później, przy wiacie z napisem „Słupski Weksel”, gdzie znajdowała się zwrotnica kolejki, skręcamy w prawo.

Po drodze mijamy murowane z kamienia mostki nad strugami i potokami, którymi spływa woda ze zboczy Łysogór. Zabezpieczone są drewnianymi barierkami. Najokazalszy, zbudowany w 1932 r. „Duży Most” ma ponad 5 m wysokości.

Przy ścieżce stoją również tablice informujące o historii odbywającego się tędy transportu po wąskich torach. Ok. 1,5 km przed Nową Słupią na północ od niej znajdują się pozostałości kamieniołomu. Wydobywany z niego piaskowiec służył m.in. do budowy kolejki.

Ostatni odcinek ścieżki nie wiedzie już jej śladem, ale wąską i krętą dróżką wśród drzew. Łączy się na koniec z niebieskim szlakiem od Nowej Słupi na Święty Krzyż, czyli tzw. Drogą Królewską.

Pokonanie tej trasy nie powinno być dla rowerzysty problemem. Widzieliśmy na niej także rodziny z małymi dziećmi. Na taką wycieczkę najlepiej jednak wybrać się rowerem terenowym, ponieważ ścieżka nie jest ani tak równa jak asfaltowa koło Kazimierzy, ani tak utwardzona jak ta z Jędrzejowa.

Źródło:
https://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,27032041,rowerem-na-majowek-sladem-kolejek-waskotorowych.html
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1031 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #346 : 19 Sierpień 2021, 19:17:41 »
0

Ciuchcia Ekspres Ponidzie w dramatycznym stanie. Kiedy wróci na tory?

Mimo optymizmu nowego właściciela nie ma szans na to, by kolejka wąskotorowa wyruszyła w tym roku z Jędrzejowa. Nie ma też jasnego terminu, kiedy ruszy.

Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych, który przejął ją jesienią ubiegłego roku porządkuje papiery, remontuje, zdobywa pieniądze i ma nadzieję, że kolejny sezon będzie udany.

Przypomnijmy, że działająca od 2002 roku spółka Świętokrzyska Kolej Dojazdowa siedmiu właścicieli - samorządów w ubiegłym roku ogłosiła upadłość. Przejęły ją w październiku 2020 roku Parki Krajobrazowe, bo Urząd Marszałkowski, któremu podlegają słusznie zauważył, że taka kolejka jest fantastycznym uzupełnieniem oferty turystycznej i edukacyjnej. Przejęcie Ciuchci wiązało się z prostowaniem spraw własnościowych, załatwianiem formalności.

Dyrektor Tomasz Hałatkiewicz przyznaje, że ilość niespodzianek na jakie się natykali była ogromna. Wszystko trzeba było prostować, uzupełniać i działać jak najszybciej by nie powodować dalszych zniszczeń.

Rozpoczęto od remontu hali w Jędrzejowie, w której dokonywane są naprawy. Bo majątek kolejki to także kilka potężnych hal. - Musieliśmy błyskawicznie wyremontować część dachu na jednej z nich, bo groził zawaleniem - mówi Rafał Wiśniewski kierownik sekcji do spraw kolejni wąskotorowej w Parkach.

Tabor: trzy lokomotywy spalinowe, parowóz i mała lokomotywa WL 150 przejęta od Stowarzyszenia Miłośników Jędrzejowskiej Kolejki Wąskotorowej, tak samo jak 10 wagonów wymagają remontu. W obecnym stanie nie mogą wyjechać na tory.

Najszybciej uruchomiona zostanie mała lokomotywa, udało się znaleźć do niej silnik o trochę większej mocy i młodszy, do którego łatwiej o części. Ten oryginalny z lat 60. pochodził z czołgu i naprawić go nie ma czym.

Rozpoczęto też remont wagonu: przerdzewiałe części są wycinane, wymieniane, malowane. Zanim jednak zaczęły się prace trzeba było kupić maszyny by było czym pracować, uzyskać dla nich certyfikaty oraz przeszkolić ludzi by mieli potrzebne kwalifikacje. - Teraz własnymi siłami możemy zrobić wiele - wyjaśnia Rafał Wiśniewski. - Gdybyśmy zlecali to na zewnątrz koszty byłyby wielokrotnie wyższe.

O pomoc w zdobyciu materiałów, pieniędzy zwracają się do wszystkich i szczęśliwie ją otrzymują. - Prosimy także o już niepotrzebne, wycofywane rzeczy: podkłady, śruby - wyjaśnia Wiśniewski. - Nam wszystko się przyda.
Są jednak rzeczy, których mimo najlepszych chęci przeskoczyć nie można. To licencja przewoźnika z Urzędu Transportu Kolejowego. - Wystąpiliśmy o nią w maju, do tej pory nie mamy odpowiedzi - precyzuje Wiśniewski.
Prawda jest jednak tak, że gdyby nawet ona była, nie byłoby czym i jak jeździć. Niesprawny tabor to jedno, drugie - fatalny stan szlaku kolejowego.

Na zlecenie nowego gospodarza przeprowadzono audyt i okazało się, że torowiska, przejazdy a zwłaszcza mosty wymagają napraw. - Nasz kolejka jest piękna, bardzo atrakcyjna, jedzie po drewnianych estakadach, jedynych takich w Europie, ale niestety są one w złym stanie, mogą się zawalić. Most w Skowronnie ucierpiał w czasie wypalania traw, inny ma pęknięty przyczółek - mówi Wiśniewski.

Takich napraw Park sam nie wykona, bardzo urokliwy odcinek przez rozlewiska i starorzecze Nidy ma 500 metrów długości, mosty odpowiednio 30 i 15 metrów. Na to potrzebne są duże pieniądze. Dlatego chcąc jak najszybciej uruchomić kolejkę bierze się pod uwagę różne warianty. Zamiast 30 kilometrów przejażdżki, krótsze trasy na przykład z Jędrzejowa przez Wygodę do Motkowic. Ten odcinek jest w najlepszym stanie. Pińczow jest bardzo zainteresowany uruchomieniem 10 km odcinka do Umianowic. Gdyby się to udało Ciuchcia działałaby tu i tu. Pracowałyby dwa składy pociągów.

Rafał Wiśniewski kreśli też wizję wykorzystania 2,5 kilometrowego odcinka bocznego między Umianowicami i Hajdaszkiem: - Można tam wyznaczyć trasę dla drezyn rowerowych. Byłaby to dodatkowa atrakcja turystyczna współgrająca z Centrum Edukacji Przyrodniczej. Oczywiście na to potrzebne są pieniądze i to nie małe, bo równocześnie trzeba wyremontować zrujnowaną stacyjkę w Hajdaszku.

- Koszt remontu całości: zaplecza, taboru, szlaku szacujemy na ponad 30 milionów złotych - ocenia dyrektor Hałatkiewicz.
Parki ubiegają się o pieniądze z Funduszu Inwestycji Strategicznych. W nowym Regionalnym Programie Operacyjnym pojawił się też punkt Szlak Nida łączący kolejkę wąskotorową, ścieżkę rowerową i szlak kajakowy. Na te fundusze trzeba zaczekać, ważne jest to, co można zrobić teraz. - Sami jesteśmy w stanie wyremontować 2 lokomotywy spalinowe i kilka wagonów. One będą mogły pracować w przyszłym roku - mówi Rafał Wiśniewski.

Ciuchcia działa też w Jędrzejowie. W drugiej hali należącej do kolejki odbył się koncert, zlot drezyn, docelowo ta hala ma temu służyć. Ciuchcia ma także mini muzeum, które doposaża. - Gdyby udało się wyremontować halę napraw moglibyśmy prowadzić usługi remontowe dla innych kolejek, bo mało która ma takie zaplecze jak my. Nasz potencjał jest ogromny - dodaje kierownik, kolejką wąskotorową w Parkach zajmuje się 11 osób.

Dyrektor Hałatkiewicz ma nadzieję, że w przyszłym roku będzie mógł wozić turystów. - Oczywiście, jeśli nie odkryjemy jakiś nowych przeszkód, których nie będziemy w stanie sami pokonać. Ja jestem optymistą - mówi Tomasz Hałatkiewicz.

Źródło:
https://echodnia.eu/swietokrzyskie/ciuchcia-ekspres-ponidzie-w-dramatycznym-stanie-kiedy-wroci-na-tory/ar/c1-15761620?fbclid=IwAR0TyrcumpgICa2yPmUpL_6yeRT59D6xGDpbKgMPsyKB8HsT0BHcbNShdV8
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4258 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #347 : 19 Sierpień 2021, 20:25:48 »
+5

...Nasz potencjał jest ogromny - dodaje kierownik, kolejką wąskotorową w Parkach zajmuje się 11 osób.

To ja zapodam taki dowcip tematyczny:
Siedzą dwaj Chińscy generałowie nad planami inwazji na ZSRR i mówią:
- Skrzydłami będziemy atakować małymi grupkami po dwa, trzy miliony żołnierzy, a środkiem pojadą czołgi.
Na co drugi pyta:
- Obydwa?

Dobranoc.
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1470 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #348 : 21 Sierpień 2021, 14:38:41 »
0

Ja jestem dla odmiany ciekaw, ile z tych 11 osób to pracownicy liniowi a ile to kadra. Jak czytam o tychh audytach (sic!), certyfikatach i szkoleniach to mam wrażenie, że jest jak w dowcipie Kuca...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: 1 ... 16 17 [18]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!