marekus
|
 |
« : 07 Stycznia 2010, 21:46:35 » |
0
|
Witam. Ostatnio zaintrygowała mnie pewna rzecz, a mianowicie przejścia międzywagonowe w wagonach motorowych. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby były one w wagonach jednokierunkowych z tyłu. Ale na tym zdjęciu wyraźnie widać przejście międzywagonowe, które znajduje się na miejscu dawnej kabiny sterowniczej (niewykluczone, że było ono już tam wtedy, kiedy kabina sterownicza jeszcze działała). Jak więc to pogodzono? http://750mm.pl/dload.php?action=file&id=10 Jak widać na planach, takie rozwiązanie było też w MBxd1. Czy pozostało to w sferze planów, czy może przejścia polikwidowano? Jak pogodzono to z kabina sterowniczą? Czy na wagonach wąskotorowych stosowano wałki gumowe/harmonie brezentowe?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #1 : 07 Stycznia 2010, 21:50:24 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #2 : 07 Stycznia 2010, 21:53:48 » |
0
|
Na forum nigdzie nie znalazłem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #3 : 07 Stycznia 2010, 22:15:54 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:34 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #4 : 07 Stycznia 2010, 22:18:07 » |
0
|
Czy planowane jest ich przywrócenie?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #5 : 07 Stycznia 2010, 22:18:22 » |
0
|
Te przejścia były wykorzystywane w taki sposób że drzwi do kabiny można było zamknąć tak że dzieliły ją na pół. Do dzisiaj w zachowanych wagonach (203 i 204) można zobaczyć futrynę w przedziałach czołowych. Niestety drzwi czołowe zostały zaspawane a pulpit maszynisty przedłużony na całą szerokość wagonu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : 07 Stycznia 2010, 22:20:54 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:28 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #7 : 07 Stycznia 2010, 22:20:59 » |
0
|
201 chyba nie ma zaspawanych.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #8 : 07 Stycznia 2010, 22:30:26 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : 07 Stycznia 2010, 22:40:44 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:22 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
marcin sds
|
 |
« Odpowiedz #10 : 07 Stycznia 2010, 22:45:58 » |
0
|
Dkd-601 to ex MBd1-136. Był wyprodukowany jako wagon jednokierunkowy (wg. R. Witkowskiego "Koleje Wąskotorowe na Żuławach"). Jak było po zmianie oznaczenia tego nie wiem. Natomiast w wagonach MBxd1 produkcji "Konstalu" oprócz przejścia międzywagonowego umieszczonego niesymetrycznie, były jeszcze drzwi do kabin sterowniczych dziś tez juz nieistniejące.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #11 : 07 Stycznia 2010, 22:50:55 » |
0
|
Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
102N
|
 |
« Odpowiedz #12 : 08 Stycznia 2010, 16:56:39 » |
0
|
201 chyba nie ma zaspawanych. O ile się nie mylę,to ma.Zobaczę w niedzielę.
|
|
|
Zapisane
|
1. Admin / Moderator ma zawsze rację. 2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #13 : 08 Stycznia 2010, 16:59:48 » |
0
|
102N,
Ale jak ma zaspawane, to chyba od niedawna (~2000). Być może nie przebudowano też kabiny sterowniczej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
102N
|
 |
« Odpowiedz #14 : 08 Stycznia 2010, 17:05:16 » |
0
|
Marku,kabina jest przebudowana.W miejscu drzwi są jakieś bezpieczniki(nie orientuję się jakie,do czego,co i jak.)Wiem,że są powiedzmy,że "nowawe".
|
|
|
Zapisane
|
1. Admin / Moderator ma zawsze rację. 2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #15 : 08 Stycznia 2010, 17:10:10 » |
0
|
A co z zimowym remontem 201??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
marcin sds
|
 |
« Odpowiedz #16 : 08 Stycznia 2010, 17:38:28 » |
0
|
Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu? Spróbowałem trochę poszperać w temacie. W "Świecie Kolei" 12/2007 jest artykuł p. Witkowskiego o Kolejach Żuławskich (jeden z całej serii). W części poświęconej trakcji spalinowej szczegółów przebudowy nie podano, natomiast w tabelce można wyczytać że wagon MBd1-136 został przebudowany w 1968r. z wagonu MBxd1-112. We wspomnianym artykule jest wzmianka o przebudowie wagonów motorowych czteroosiowych na dwuosiowe. Przypuszczam że te zaślepione reflektory to pozostałość z czteroosiowej przeszłości tych wagonów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #17 : 08 Stycznia 2010, 18:03:28 » |
0
|
Niekoniecznie. Zdjęcie które opisywałem przedstawia już wagon jako drezynę, a podczas przebudowy na drezyny często wymontowywano jedną z kabin w celu powiększenia powierzchni ładunkowej. Zdemontowano pewnie więc reflektory, a o osłonkach po prostu zapomniano. Wątpię, aby osłonki pochodziły jeszcze z czasów "czteroosiowości" wagonu. Zmiana ilości osi musiała być skomplikowaną przebudową, dziwne więc, aby wówczas zapomniano a takim detalu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marcin sds
|
 |
« Odpowiedz #18 : 08 Stycznia 2010, 18:22:32 » |
0
|
No niestety wiedza którą posiadam opiera się tylko na publikacjach. W tych które mam jasno stoi że ten wagon był jednokierunkowy. Z całej serii tych wagonów czyli Mz108 MBd1 -123,130,136,137,138 i 139 tylko 130 został przebudowany na dwukierunkowy. Ale wszyscy wiemy ze na kolei często panował, oględnie mówiąc, bałagan (choć mniejszy chyba niż dziś). Więc moze po prostu jakieś szczegóły gdzieś historii umknęły. Tak czy inaczej kwestia zostaje otwarta. Może jakiś fachowiec-taborowiec-wąskotorowiec się wypowie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
 |
« Odpowiedz #19 : 09 Stycznia 2010, 15:38:30 » |
0
|
W Lisewie budowano zupełnie nowe wagony. "modernizacje" robiono czysto statystycznie... Bo PKP samo nie mogło budować nowego taboru. Więc wątpię żeby MBd1-136 miał coś wspólnego z wagonem MBxd1-112. Podobnie jak reszta MBd1 z wagonami Bh...
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
|