Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 23:46:46 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 153 154 [155] 156 157 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1758290 razy)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3080 : 21 Stycznia 2014, 20:36:54 »
0

No ni.
Tu chodzi o układ biegowy parowoza.
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3081 : 21 Stycznia 2014, 20:38:03 »
0

Na to pytanie odpowiedział /mam nadzieję, że prawidłowo/ a właściwie wyjaśnił pewien znany jegomość:

Kucyk | na forum od 10.01.2009 | Post napisany: 25.01.2009 o 17:15



  Biegunek
Nie męski rodzaj rozwolnienia (biegunki), a część wózka przedniej osi tocznej w Ty2. Zawsze mi się ta nazwa podobała...

Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3082 : 21 Stycznia 2014, 21:01:56 »
0

No  i padła prawidłowa odpowiedź tylko nie wiem kto jest tym kto ja podał czy Kucyk czy Janeczek to musi rozstrzygnąć ktoś wyżej.

Biegunek a właściwie бегунок to rosyjskie określenie na wózek Kraussa-Helmholtza.
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3083 : 21 Stycznia 2014, 21:08:04 »
0


Kucyk || Post napisany: 25.01.2009 o 17:15 

Chronologicznie rzecz ujmując to dzień 25 stycznia 2009 prawie o 5 lat wyprzedza dzisiejszą datę. A z tego wynika, że pierwszy prawidłowo odpowiedział Kucyk! 
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3084 : 21 Stycznia 2014, 21:31:36 »
0

Z chęcią zadam pytanie - bo akurat mam wspaniale pasujące do mojego ulubionego tematu fekalnego i, zarazem, wąskotorowości owego zacnego forum:

2030. Które z polskich parowozów miały biegunki?

Oczywiście chodzi tu o parowozy na tor wąski...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3085 : 21 Stycznia 2014, 21:48:58 »
0

Jesienią ostatniego roku Kolega Andrzej 2110, który bierze za prasowanie słomy 140 zł za godzinę, sprasował niechcący w kostkę ostatniego Biegunka.
Zła cena. 
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3086 : 21 Stycznia 2014, 22:01:44 »
0

2030. Które z polskich parowozów miały biegunki?
Wiem, że to niegrzecznie odpowiadać pytaniem na pytanie ale....
Z polskich ....czy jeżdżących na terenie Polski?
Kołomny, ogólnie mówiąc na WKD, zarówno po prawej stronie Wisły - 800 mm jak i po lewej 1000 mm.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3087 : 21 Stycznia 2014, 22:08:30 »
0

He, Kolega dobrze kombinuje, zatem podpowiedź: polskich, co nie znaczy że jeżdżących na terenie Rzeczpospolitej.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3088 : 21 Stycznia 2014, 22:42:47 »
0

Jedyne co mi przychodzi do głowy to chrzanowskie parowozy wyprodukowane dla Bułgarii.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3089 : 22 Stycznia 2014, 08:37:12 »
0

Oczywiście - jedynymi polskimi parowozami wąskotorowymi były, produkowane dla Bułgarii w 1950 r., potężne, pięcioosiowe maszyny o niemieckim rodowodzie. Z przodu i z tyłu posiadały wózki K-H aby na górskich, krętych trasach móc solidnie grzać.

Po co stosuje się w ogóle wózki czy osie toczne?
Odpowiem przykładem: wyobraźcie sobie że przed wami są drzwi - to będzie nasz zakręt, łuk toru. Parowóz bez osi tocznej z przodu to jakbyśmy szli sztywno i drzwi otwierali pchając w nie na płasko całym ciałem. Nos może zaboleć a nami rzuca na boki bo drzwi na nas napierają.
Parowóz z osią toczną systemu Bissela, czyli z taką osią co się może jedynie na boki poruszać, to jakbyśmy drzwi przed sobą otwierali "z brzucha". Bujnie nas minimalnie ale wciąż w samych drzwiach będzie gwałtownie zmienić kierunek, wierzeje otworzą się, ale z rozmachem i walnięciem, choć mniejszym.
K-H to otwieranie drzwi ręką. My przechodzimy łagodnie, ciało nasze podczas otwierania drzwi już przyjmuje skręt, same skrzydło nie walnie łagodnie pchnięte. Bo wózek ten nie tylko wprowadza przód parowozu w łuk niwelując uderzenie na jego początku, ale stopniowo skręca całą maszyną ustawiając kolejną oś w trajektorii.

Dlaczego zatem nie stosowano wózków K-H w innych konstrukcjach skoro tak fajnie to działa. Bo konstrukcja ich jest cholernie skomplikowana - mają aż 3 punkty łożyskowania o sferycznych kształtach trudnych do uzyskania - łożyska osi tocznej, łożysko środkowe stanowiące oś obrotu i łożysko na osi dowiązanej. Zatem stosowano je jedynie tam, gdzie zachodziła konieczność utrzymania prędkości długiej maszyny tak niezbędna, że stanowiąca sine qua non.

I tym sposobem Kolega Janeczek wozi się dalej.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3090 : 22 Stycznia 2014, 09:08:47 »
0

 Pewna seria parowozów dla wojska została wyprodukowana na tor normalny. Po demobilizacji duża część pozostała na torze normalnym a niektóre parowozy przekuto na tor szeroki i ..... wąski.

2031. Co to za parowóz?
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3091 : 22 Stycznia 2014, 11:18:01 »
0

Amerykańska USATC S160, znana u nas jako Tr201/203 ?
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3092 : 22 Stycznia 2014, 15:38:35 »
0

Tak.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3093 : 22 Stycznia 2014, 15:49:07 »
0

Co do wózka K-H on ma tą właściwość że na łuku oś tocznia i pierwsza wiązana  są dociskane do zewnętrznej szyny więc mamy pewniejsze prowadzenie maszyny bo wózek Bissela dociska tylko oś toczną.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3094 : 22 Stycznia 2014, 15:56:40 »
0

A co z uciągiem takiego parowozu?? Wszak przez osie toczne jest mniejszy nacisk osi napędowych.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3095 : 22 Stycznia 2014, 16:07:08 »
0

Nacisk osi jest ograniczony - często oś toczna nie jest tylko potrzebna do prowadzenia maszyny po łukach. W większości przypadków, szczególnie maszyn pasażerskich, osie toczne potrzebne były aby przenieść część ciężaru maszyny na tor.
W parowozach wąskotorowych stosowanie osi tocznych "podporowych" było nawet na pierwszym miejscu niż konieczność dobrego przechodzenia przez krzywe wobec niskich prędkości potrzebnych w eksploatacji.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3096 : 22 Stycznia 2014, 17:19:22 »
0

... i równie niskich dopuszczalnych nacisków osi przy małych promieniach łuków (ograniczenie ilości osi sztywnych).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3097 : 22 Stycznia 2014, 22:10:38 »
0

Istnieją parowozy z pneumatycznymi dociążaczami gdzie specjalne cylindry pneumatycznie po zasileniu w powietrze przenoszą ciężar z osi tocznych na osie napędne żeby chwilowo zwiększyć ciężar szczepny maszyny.
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3098 : 22 Stycznia 2014, 23:48:26 »
0

Kto ma pytanie w zanadrzu, niechaj podaje...

Ten wąski tor, to kolej sachalińska 1067mm, S160 występował chyba w większej ilości krajów, aniżeli kriegslok BR52 (Ty2)
« Ostatnia zmiana: 22 Stycznia 2014, 23:54:24 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3099 : 23 Stycznia 2014, 09:11:32 »
0

To ja się wcisnę
2032:
Jak się okazuje błyskawiczne "przybycie" na miejsce wypadku jednostek OSP czy PSP nie gwarantuje zabezpieczenia taboru przed pożarem. Który wagon motorowy spłonął, mimo tego, że straż była na miejscu "pierwsza"
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: 1 ... 153 154 [155] 156 157 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!