Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 08:30:51 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej leśna Dalekie-Knurowiec-Brańszczyk  (Przeczytany 137523 razy)
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


« : 26 Maj 2010, 20:00:17 »
0

Zapomniana to już kolej , bo ostatni pociąg pojechał tym szlakiem 50 lat temu.
Dla przypomnienia lub też powiadomienia, tych co jeszcze o tej kolejce nie wiedzieli, tak w telegraficznym skrócie. Z resztą informacji o tej linii nie jest zbyt wiele, więc nie ma co się rozpisywać.
Zbudowali ją Rosjanie w 1913 roku. Prowadziła z Dalekiego, gdzie zlokalizowano tartak, do Knurowca przy szosie Warszawa-Białystok. Lasy tam wtedy cięto na potęgę więc trzeba było jakoś wozić drewno. Po wybuchu I wojny światowej kolejkę przedłużono do m. Brańszczyk. Ten odcinek funkcjonował jednak tylko do ok.1932 roku czyli już do czasów Rzeczpospolitej. Pozostała część "uchowała się" do 1960 roku, kiedy to cały transport drewna przejęły samochody. W czasie eksploatacji kolejki budowano liczne odnogi od szlaku głównego. Najważniejszy i najdłuższy taki odcinek powstał z Dalekiego na zachód w kierunku m. Porządzie.
Po co o tym piszę? Bo w ostatnią niedzielę, wraz z moją najlepszą z żon  :mrgreen: wybraliśmy się rowerami na eksplorację szlaku kolejki. Najważniejszy i największy obiekt jaki pozostał to wiadukt pod torami linii normalnotorowej Wyszków-Ostrołęka. Większość szlaku na odcinku do Knurowca jest czytelna w terenie, choć niektóre fragmenty są dostępne tylko dla pieszych. Mimo iż od rozbiórki minęło 50 lat, to w dalszym ciągu można łatwo znaleźć miejsca po podkładach.
Kilka zdjęć nie koniecznie związanych z kolejką znajdziecie tutaj.
http://picasaweb.google.pl/Romas1964/PuszczaBiaA23052010#

Na koniec pytanie/prośba. Jeśli ma ktoś więcej informacji o tej kolejce to niech nie trzyma tego w tajemnicy. Bardzo proszę o podzielenie się wiedzą.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 09 Czerwiec 2010, 13:15:58 »
0

Jako że kolejka przebiegała blisko mojej rodzinnej miejscowości, jestem także tematem bardzo zainteresowany. Co więcej, w googlach znalazłem takie zdjęcie i opis. (niestety tradycyjnie nie pamiętam nazwy forum, autora ani linku)



opis anonimowego internauty:
Parowóz wąskotorowy pokazany na zdjęciu jest trzyosiowym tendrzakiem firmy Orenstein & Koppel z Berlina. Świadczy o tym wiele cech konstrukcyjnych typowych dla parowozów budowanych właśnie przez tę firmę.
Według danych resortu leśnictwa z 1945 i 46 roku, po II W.Ś. na kolei leśnej w Dalekim znajdował się jeden parowóz i 28 wózków kłonicowych. Linia toru 750mm posiadała długość 21 km. Firma O&K wysłała w 1917 roku parowóz trzyosiowy na tor 750mm o numerze fabrycznym 7599 dla : Forstbetrieb der Kriegsrohstoffstelle Warschau, Lochow.
Czyli tłumacząc, dla : Zarządu Leśnego Biura Surowców Wojennych w Warszawie, do Łochowa.
Przypuszczam, że właśnie ten parowóz jest uwieczniony na publikowanym zdjęciu.


Możliwe że kolej Dalekie była "spokrewniona" z kolejką leśną działającą raczej krótki okres, po drugiej stronie rzeki Bug t.j. między wsią Jerzyska a tartakiem Łochów.

Tak na szybko mam też taki link: http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=673


Wszystko co wiem i mam o tej kolejce masz już w mejlu.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
nexo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 17 Grudzień 2012, 12:15:09 »
0

Możliwe że kolej Dalekie była "spokrewniona" z kolejką leśną działającą raczej krótki okres, po drugiej stronie rzeki Bug t.j. między wsią Jerzyska a tartakiem Łochów.
Witam i przepraszam za pytanie w tym wątku, ale chyba nie oplaca się tworzyć oddzielnego...

Czy mógłbym prosić o jakiekolwiek bliższe informacje na temat kolei leśnej między Jerzyskami a Łochowem? Poza tym miejscem, nigdzie nie zetknąłem się z żadną wzmianką o takiej linii, nie widziałem też żadnej mapy, na której byłaby ona zaznaczona.

Bardzo dziękuję za wszelkie informacje i pozdrawiam!
Zapisane
nexo
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 23 Grudzień 2012, 00:40:08 »
+1

Szkoda, że nic nie udało mi się dowiedzieć na temat tej "spokrewnionej" kolejki.
A poniżej jeszcze coś na temat kolei będącej tematem wątku.

Zapisane
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 102 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 18 Czerwiec 2013, 14:49:23 »
+1

Odświeżam temat.Jako że mam rodzinę żony  w Brańszczyku i w Knurowcu przepytałem najstarszych ludzi łącznie z teściem. Wszyscy twierdzili jednoznacznie że tory nigdy nie zostały ułożone do Brańszczyka. Owszem jakieś do max.200 metrów zostało ,,wyciągnięte" za plac ładunkowy w Knurowcu. W ub.roku z buta zaliczyłem linię do tartaku Dalekie i rowerem z D. na Rząśnik. W lesie przed Rz. góry i doły takie ,że hej. W tym roku powtórka eskapady,obowiązkowo z aparatem.
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
Gagarin323
Nowicjusz
*
Długość toru:: 29 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 23 Lipiec 2013, 10:06:28 »
+2

Panie Andrzeju, niestety muszę Pana zmartwić. Oto mój krótki raporcik w sprawie wąskotorówki w Brańszczyku:

"Mój kolega, mieszkaniec Brańszczyka (jego rodzina mieszka tam od pokoleń), interesuje się historią swoich okolic, bo mówi że warto wiedzieć coś o miejscu gdzie się żyje. Jednak gdy wspomniałem mu o wąskotorówce, nie był zbytnio zaskoczony. Jego prababcia (już nieżyjąca) opowiadała kiedyś jak po I wojnie światowej gdy miała kilka lat, wybudowano odgałęzienie wąskotorówki przy szosie na Białystok właśnie do Brańszczyka. Przewożoną nią materiały do budowy domów, a co ciekawsze kiedy wagoniki jechały puste ludzie wskakiwali do nich i jechali albo do najbliższej szosy albo do stacji w Dalekiem, aby móc pohandlować z okolicznymi miastami. Poprosiłem kolegę aby porozmawiał z starszymi mieszkańcami Brańszczyka na ten temat. Co się okazało że kilka działek od jego domu biegł szlak wąskotorówki (prawdopodobnie krótkie odgałęzienie). Jako że jestem wyposażony w wykrywacz metali, postanowiłem pojechać tam i sprawdzić czy są jakieś ślady po kolejce. Szukałem dość krótko, już po chwili z ziemi zaczęły wychodzić śruby od mocowań szyn, ale nie było ich aż tak wiele. Moją uwagę natomiast przykuły ogrodzenia starszych domów. Są one podpierane za pomocą szyn wąskotorowych (takich samych jak na terenie rampy w Dalekim-Tartak). Ludzie jednak nie pamiętają zbytnio skąd są te szyny, ale większość stwierdza że pochodzą z wąskotorówki w Dalekim."

Niestety nie udało mi się ustalić kiedy rozebrano odcinek do Brańszczyka, a wiem tyle że został wybudowany po I wojnie światowej. Postaram się uzyskać dostęp do map, w Brańszczyku lub Wyszkowie, dość dokładnych z interesującego mnie okresu, aby móc dalej zabrać głos w tej sprawie.

Pozdrawiam
Piotrek z Wyszkowa
« Ostatnia zmiana: 23 Lipiec 2013, 10:12:04 wysłane przez Gagarin323 » Zapisane

/
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 23 Lipiec 2013, 10:42:07 »
0

Ja też jestem zdania, że kolejka do Brańszczyka dojeżdżała. Świadczy o tym także fakt, że starotorze kolejki na mapach katastralnych w dalszym ciągu jest oddzielną działką. Widać to dobrze na geoportalu.
Zapisane
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 102 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 23 Lipiec 2013, 12:29:59 »
0

Nikt nie jest nieomylny.Jeżeli mapy pokazują ten odcinek to chętnie go przejdę z buta.A już wydłubanie kilku śrub to byłby rarytas.
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
Gagarin323
Nowicjusz
*
Długość toru:: 29 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 23 Lipiec 2013, 12:54:38 »
+1

Obecnie w miejscu gdzie znajdował się odcinek do Brańszczyka biegnie droga kołowa (wychodząca na północ z interesującej nas miejscowości).

Legenda do sporządzonej mapki (nie zaznaczałem licznych odnóg)

Niebieski kolor - szosa Wyszków - Białystok
Żółty kolor - odcinek kolejki wąskotorowej do Knurowca
Pomarańczowy kolor - odcinek kolejki wąskotorowej do Brańszczyka
Zielony kolor - główny tor wschodniej części Kolei Leśnej Puszczy Białej

Mapa datowana na 1938 rok.


* dalekiewschod.gif (340.89 KB, 1200x585 - wyświetlony 1579 razy.)
« Ostatnia zmiana: 23 Lipiec 2013, 13:20:37 wysłane przez Gagarin323 » Zapisane

/
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 102 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 23 Lipiec 2013, 13:28:54 »
0

Żółty kolor to tor wyciągowy ze składnicy drewna przy szosie białostockiej w Knurowcu i to się zgadza. Pomarańczowa trasa kończy się na skraju lasu.Obecna droga idzie dalej przez Niemiry do Brańszczyka. Moim zdaniem tor po wyjściu z lasu musiał iść skrajem wsi  Niemiry w kierunku B.
Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
Gagarin323
Nowicjusz
*
Długość toru:: 29 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 23 Lipiec 2013, 18:19:03 »
0

I tak pewnie wyglądał przebieg kolejki. Wiadomo że nie da się ustalić dokładnie miejsca gdzie kończyła się odnoga w Brańszczyku. Była to wąskotorówka i w ciągu miesiąca jej przebieg mógł się zmienić z 5 razy, w zależności od celów transportowych. Wiemy że była na terenie Brańszczyka (i to najważniejsze).
Zapisane

/
Gagarin323
Nowicjusz
*
Długość toru:: 29 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 07 Wrzesień 2014, 09:22:54 »
+2

Aby odświeżyć wątek, wrzucam fotki z wczorajszej wyprawy do Dalekiego. Na zdjęciach zmodernizowany wiadukt pod D29-29 i pozostałości po odcinku Dalekie Tartak-Porządzie-Rząśnik.



* IMG_5549.JPG (139.94 KB, 800x533 - wyświetlony 1374 razy.)

* IMG_6432.JPG (196.48 KB, 800x533 - wyświetlony 1354 razy.)

* IMG_6442.JPG (197.27 KB, 800x533 - wyświetlony 1329 razy.)
Zapisane

/
Mateusz M.
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie

KL Dalekie


« Odpowiedz #12 : 27 Październik 2014, 08:40:12 »
0

Poszukuję informacji na temat parowozów, które pracowały w Dalekim. Po przeszukaniu internetu udało mi się dowiedzieć, że na kolejce było łącznie 4 parowozy na 750mm, oczywiście nie w jednym momencie, a były to:
1) Px1-1585 Sigl 4979/1909, złomowany w Dalekim na początku lat 60-tych.
2) T1151 Chrzanów 1947 (prawdopodobnie parowóz Ryś).
3) Chrzanów 1981/1949 (prawdopodobnie parowóz Las, gdyż numery 1982-1984/1949 mają też Lasy).
4) O&K z mojego skanu zdjęcia, które udostępnił kolega Gajos powyżej.
Chciałbym wiedzieć co się stało z tymi parowozami, jeżeli ktoś ma to jakieś zdjęcia, przebiegi służby itp.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 27 Październik 2014, 10:03:31 »
0

Cytuj
1) Px1-1585 Sigl 4979/1909, złomowany w Dalekim na początku lat 60-tych.

Px1-1585, Sigl, 4979/1909, 750, D-n2v | 1909: KuK HB 4.06, PKP-A D6 4317, ?: KL Cisna, 1941: DRB 99 2573, 1941: Krośniewice, 1945: PKP, 1945: Wieluń, 1950: Nowy Dwór Gdański, + 04.08.55, Sprzedany KL Cisna, Sprzedany KL Dalekie, ++ 196?

Cytuj
2) T1151 Chrzanów 1947 (prawdopodobnie parowóz Ryś).

T-1151, Chrzanów, 47151/1947, 750, Bn2t | 1950-1954: KL Starachowice, 1954-1960: Łupków-Cisna, 1960.03.01: KL Dalekie *

Cytuj
3) Chrzanów 1981/1949 (prawdopodobnie parowóz Las, gdyż numery 1982-1984/1949 mają też Lasy).

1981/1949, 750, Cn2t | PKP: Łupków-Cisna, 1957: KL Dalekie *

* Lista Fabloku wrzucona kiedyś na pl.misc.kolej przez Kziężyca
« Ostatnia zmiana: 27 Październik 2014, 12:33:15 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #14 : 27 Październik 2014, 11:33:34 »
0

1941: DRB 99 2773
Drobna literówka/cyfrówka: 99 2573

Pozdrawiam serdecznie i drobnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
AndrzejPx48
Młotkowy
**
Długość toru:: 102 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 27 Październik 2014, 12:20:41 »
0

Co do Px 1 dane są w  ,,Kolejach wąskotorowych Polski północnej" i w książce Witkowskiego o kolejkach gdańskich.
« Ostatnia zmiana: 27 Październik 2014, 12:25:12 wysłane przez AndrzejPx48 » Zapisane

Kleję kolej w kartonie.
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #16 : 27 Październik 2014, 12:33:16 »
0

Co do Px 1 dane są w  ,,Kolejach wąskotorowych Polski północnej" i w książce Witkowskiego o kolejkach gdańskich.
Ojtam, ojtam. Przeca napisałem, że drobna literówka przy przepisywaniu z kwitu (w załączeniu).

Pozdrawiam serdecznie i literacko.

ksiezyc_nad_gieesem ...


* kwit.jpg (32.69 KB, 800x358 - wyświetlony 1192 razy.)
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 27 Październik 2014, 13:34:15 »
0

Ba, można go też znaleźć w Jędrzejowskich Kolejach Wąskotorowych, tyle że tu ma oznaczenie KuK HB 4.08 (Sigl = Wienner Neustadt), pod którym miał pracować na kolejce Honczary - Filipowicze.
O, ale tu jest też ciekawe zestawienie:

WrN 4979/09 | kukHB 4.08; ´19> PKP D6-4317; ´42> DRB 99 2573; ´45> PKP, ´48> | Px1-1585 | [in Cisna von - bis] 23.02.1955 - 01.03.1960 | Waldbahn Dalekie 3 | a 1961

Chrz  /47 | Waldbahn Starachowice | T 1151 | [in Cisna von - bis] bis 1960 | Waldbahn Dalekie

Chrz 1981/49 | [in Cisna von - bis] 1949 - 1957 | Waldbahn Dalekie

Czyli generalnie się zgadza.

(i jeszcze przy okazji zestawienie austriackich maszyn wojskowych na 700 mm i 760 mm)
« Ostatnia zmiana: 27 Październik 2014, 13:42:33 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #18 : 28 Październik 2014, 12:34:35 »
0

A co się stało z parowozem dla Łochowa? O ile mi wiadomo, była tam bliżniacza kolejka wywożąca drewno z lasu z drugiej strony Bugu, w Jerzyskach.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Mateusz M.
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie

KL Dalekie


« Odpowiedz #19 : 29 Październik 2014, 17:44:05 »
0

A wie ktoś może gdzie zostały przesłane parowozy Ryś i Las?  Wątpię aby skasowano je w Dalekim, gdyś w czasie zamknięcia kolejki były nastoletnimi parowozami. W wykazie zachowanych parowozów też ich nie ma, więc prawdopodobnie mogły być skasowane gdzieś indziej.
Ciekawi mnie też wygląd parowozu Px1, wiadomo tylko tyle co mówi nam jego oznaczenie, brak jest jakichkolwiek zdjęć.
Zagadką pozostaje historia i oznaczenie parowozu O&K.
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!