Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Grudnia 2024, 16:35:28 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Żuławska KD - historia  (Przeczytany 72477 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #40 : 11 Listopada 2018, 02:07:09 »
0

Jesteś pewien, że to Gdańsk? Opisy raczej wskazują na Hesję (pierwsze trzy zdjęcia) i Dolną Nadrenię / Westfalię (ostatnie foto).
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 11 Listopada 2018, 19:53:14 »
0

Opis wskazuje na Kleinbahnhof, obiekt w tle na kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Bolesnej przy ul. Głebokiej w Gdańsku.

https://arcinsys.hessen.de/arcinsys/digitalisatViewer.action?detailid=v4000713&selectId=1340245
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #42 : 11 Listopada 2018, 20:15:28 »
0

Kleinbahnhof to dworzec kolei lokalnej. Wąsko- albo i normalnotorowej (nie zapominajmy o pruskiej ustawie z roku 1883 i rozumieniu pojęcia "Kleinbahn" z niej wynikającego). "Kleinbahnhof" może / mógł się znajdować w dowolnej miejscowości, gdzie była jakaś kolej lokalna. Opis pod zdjęciem mówi raczej wyraźnie: "Burg Ludwigstein, 37214 Witzenhausen". Liczba w opisie to obecny kod pocztowy. Zarówno nazwa miejscowości, jak i kod pocztowy oraz kontekst wskazują na miasto Witzenhausen w Hesji. Acz nie upieram się - archiwista też mógł się kropnąć, a z racji pochodzenia (Górny Śląsk) panoramy Gdańska nie znam na pamięć.
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #43 : 11 Listopada 2018, 20:26:27 »
0

Ów Burg Ludwigstein pojawił się tu jako adres podmiotu który dokonał digitalizacji zdjęcia. Patrz: https://www.burgludwigstein.de/kontakt-vjl  
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #44 : 12 Listopada 2018, 15:17:30 »
0

Hmmm, najwyraźniej dałem się zwieść Chichot
Zapisane
marar
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 13 Listopada 2018, 21:50:26 »
0

Fotka nr 4 zaprzecza ze to Gdańsk Wask.
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #46 : 14 Listopada 2018, 11:00:22 »
+2

Zaprzecza? A moim skromnym zdaniem ... potwierdza. Widać jak na dłoni wagon nr 28, który za czasów PKP otrzymał nr 1140.
Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 03 Marca 2019, 06:35:17 »
+3

Na FB portalu Gdańsk - na starej fotografii pojawiły się dwa ciekawe zdjęcia stacji wąskotorowej.
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/52918136_1165954480245555_6668133771549605888_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=66f338288918553464eadc85c025922f&oe=5CE904D4
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/53192416_1165954476912222_7424837688332648448_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=9ee7086da1b45ea5e82c8f3c88e4bfae&oe=5D235840
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #48 : 02 Października 2023, 16:13:33 »
+6

Ożywmy może nieco tego trupa...

W zdigitalizowanych zbiorach AP w Gdańsku można znaleźć częściowo zdigitalizowany zespół "Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku" zawierający sporo ciekawych kwitów. Generalnie materiały dotyczą kolei normalnotorowych, ale załapały się np. plany stacji stycznych WKAG. Poniżej wrzucam kilka obrazków wraz z linkami:

Stacja Piaski Gdańskie - najciekawszy dokument pochodzi z 1943 i zawiera plan stacji przeładunkowej z wskazaniem stron odpowiedzialnych za utrzymanie poszczególnych elementów infrastruktury:

Dodatkowo załączone są ogólne warunki budowy i użytkowania stacji stycznych oraz kalkulacja kosztów obsługi stacji przez DR.

Interesujące są również wcześniejsze plany 1 2 3 związane z przebudową części normalnotorowej wykonane na starszym podkładzie:



Widać pewne zmiany zarówno w układzie torów przeładunkowych jak i zabezpieczeń skrzyżowania linii wąskotorowej i normalnotorowej.

Kolejną stacją styczną jest Malbork. Niestety, dostępny w sieci plan całego węzła datowany na 1918 rok jest zbyt pomniejszony aby odczytać szczegóły:


Plan stacji w Starym Polu również jest bardzo mało czytelny.


W wolnej chwili będę musiał wybrać interesujące dokumenty i zamówić skany w większej rozdzielczości - na szczęście nie jest to droga zabawa.

Łatwiej za to odczytać plan przystanku w Kałdowie oraz jego polska wersja z lat '30 Ładnie widać pierwotny układ torów wąskich z wjazdem na most nad Nogatem.




Na koniec dwie stacje na linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański.

Plan stacji w Nowym Stawie według stanu z końca lat '30.


Plan stacji w Nowym Dworze Gdańskim - dla odmiany z marca 1916 roku.

Tu uwagę zwraca przede wszystkim bocznica do cukrowni, którą niedługo potem zlikwidowano. Widać również, że linie w kierunku Kałdowa i Stegny odgałęziają się dopiero spory kawałek za stacją.


« Ostatnia zmiana: 02 Października 2023, 16:55:21 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: 1 2 [3]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!