Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Sierpień 2019, 13:48:43 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs - uwagi, propozycje, dyskusja  (Przeczytany 28232 razy)
Phinek
Gość
« : 05 Lipiec 2010, 14:40:16 »
0

Czasem zdarz się tak, że obok zadawania pytań i odpowiedzi na nie pojawia się pewien wątek, który generuje mały OT w samym konkursie. Proponuje wzorem innego forum, w którym coś a la wieczny konkurs ma już wieloletnią tradycję, powołać do życia właśnie ten wątek, w którym będzie można skrobnąć coś w temacie "obok".

I przy okazji pewna propozycja, do osób zadających pytania... w związku z tym, że SMF lubi mieć taką a nie inną kolejność komend proponuje do zadawania pytania używać następującej składni:

Kod:
[center][b][color=red][size=14pt]666. Pytał się o coś ktoś?[/size][/color][/b][/center]

666. Pytał się o coś ktoś?

Jak widać proponuję jednocześnie przejść na czcionkę 14 (tu jest łatwiejszy i większy wybór niż w starym) oraz dla uwypuklenia kolorystycznego zastosować czerwień.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #1 : 23 Lipiec 2010, 21:38:04 »
0

Kolejna propozycja, tym razem czysto regulaminowa:

Dziś rozmawiając z Marcinem117 o urlopowej obstrukcji konkursu (np. kilka osób wyjedzie z dala od netu i przez to inni tracą możliwość fajnej zabawy) i sposobach wychodzenia z impasu... no właśnie ja w owej rozmowie hałdowałem propozycji przedstawionej w:

http://750mm.pl/index.php?topic=2878.msg40724#msg40724

Lecz Student czyli Marcin117 zaproponował dużo ciekawsze rozwiązanie:

"Jeżeli w ciągu 24 godzin odpowiadający prawidłowo nie zada kolejnego pytania, wówczas kolejne pytanie zadaje ktokolwiek, na zasadzie kto pierwszy ten lepszy"

Pomysł przewrotny, ale zmuszający do trzymania tempa w konkursie i pozwalający na pojawianie się fajnych pytań niezależnie od tego czy autor fajnego pytania wygrał poprzednią zagadkę czy nie.

Czy są jakieś głosy sprzeciwu, czy dorzucamy ten pomysł do regulaminu?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3865 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 23 Lipiec 2010, 21:57:00 »
0

Wniosek zacny, jednak
"kto pierwszy ten lepszy"
proponował bym uzupełnić "nie dotyczy andrzej2110"
Ze zrozumiałych względów.
Zapisane

Bo ja tam jestem gwiazda
I ze mną jest jazda -
Wszak jam jest Jan Niezbendny.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #3 : 23 Lipiec 2010, 22:08:49 »
0

nieno.. nie róbmy dyskryminacji... zwłaszcza, że endriu się stara i jak widać po jakości postów, to na dzień dzisiejszy mieści się w średniej forumowej Chichot

A najwyżej będzie śmiesznie jak się nam trochę konkurs zarolniczy (np. pytaniami o części zamienne lokomotyw rodem z Ursusa).
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3865 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 23 Lipiec 2010, 22:14:34 »
0

No, byle by się jakoś specjalne nie trzepał, to jakoś przeżyję.
Andrzeju2110 liczę na Ciebię!
Zapisane

Bo ja tam jestem gwiazda
I ze mną jest jazda -
Wszak jam jest Jan Niezbendny.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2613 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 24 Lipiec 2010, 11:57:45 »
0

Wniosek zacny, jednak
"kto pierwszy ten lepszy"
proponował bym uzupełnić "nie dotyczy andrzej2110"
Ze zrozumiałych względów.
Bardzo śmieszne...................
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1631 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 25 Lipiec 2010, 18:07:51 »
0

Popieram urlopową propozycję Ojca Administratora. Niechaj obowiązuje np. do końca sierpnia. Albo i września, toć i studenci są wśród nas.
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 05 Wrzesień 2010, 13:51:15 »
0

stąd kolejki wąskotorowe mogą mieć mniejsze promienie łuków
Ale ścisle określone przepisami, które z reguły dopuszczają najmniejszy promień łuku o połowę mniejszy w torach stacyjnych i bocznicach niż w torach głównych. I co z tego, że tabor przejdzie skoro przepis zabrania.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:11 wysłane przez Phinek » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 05 Wrzesień 2010, 16:39:59 »
0

stąd kolejki wąskotorowe mogą mieć mniejsze promienie łuków

Ale ścisle określone przepisami, ...


Hmm... ciekawe jak to się ma do torowiska technologicznej kolejki w Norblinie, która była budowana w końcu osiemnastego wieku
Przepisy tak jak i normy - skądś wynikają, nie są więc źródłem rzeczywistości, lecz jedynie są jej opisem.

BTW... kolejne moje pytanie też będzie o ciasnych łukach  Duży uśmiech
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:18 wysłane przez Phinek » Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 05 Wrzesień 2010, 16:47:53 »
0

Mam nadzieję, że będzie zadane prawidłowo.  Uśmiech Gdyż moim zdaniem, Koledzy 2xm i Kucyk udzieli odpowiedzi prawidłowej na pytanie, które powinno brzmieć:
Czym kierowano się przy opracowywaniu przepisów technicznych, określających minimalny promień łuku?  Uśmiech
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:25 wysłane przez Phinek » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #10 : 05 Wrzesień 2010, 16:57:00 »
0

A... no to teraz już będę wiedział, że PN odnośnie profilu kół tak fajnie wymyślono, że na szczęście prawa fizyki udało się do do nich dostosować... Chichot

Doprawdy przepisy przepisami... a Fizyka jest nieunikniona.

Proszę zauważyć, że Fizyka działa od milionów lat, a przepisy są z którego roku?
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:36 wysłane przez Phinek » Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 05 Wrzesień 2010, 17:19:49 »
0

Widzę, że trudno się Tobie przyznać do błędu. Pytanie zadałeś może i sensowne ale nie precyzyjne. Minimalne wielkości łuków podane w książce Profesora Aleksandra Wasiutuńskiego "Drogi żelazne" z roku 1925 zostały określone na podstawie "Przepisów technicznych projektowania i budowy kolei żelaznych użyteczności publicznej znaczenia ogólnego" z dnia 10 marca 1923 r.
Żaden z projektantów linii kolejowej nie będzie eksperymentował: przejdzie - nie przejdzie czy też wywali się bądź nie wywali, tylko sięgnie właśnie do przepisów i norm
Tak, że na pytanie  nr 188. "Czym może być ograniczony minimalny promień łuku?"   moim zdaniem prawidłowa odpowiedź brzmi:

Przepisami

I to by było na tyle ....  Uśmiech

A profile kół wymyślono chyba ciut wcześniej niż PN.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:45 wysłane przez Phinek » Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 05 Wrzesień 2010, 18:11:19 »
0

Janeczek, przepisy te dotyczą zasadniczo "kolei żelaznych użyteczności publicznej". Podobnie zresztą jak rozporządzenie przywołane w następnej zagadce przez Kuca. W przypadku kolei przemysłowych, zwłaszcza bez trakcji mechanicznej, ograniczeniem była już tylko fizyka i wyobraźnia inżynierów. W myśl zasady, że przy nieprecyzyjnym pytaniu liczy się pierwsza odpowiedź spełniająca warunki - Twoja jest oczywiście prawidłowa. Szczególnie, że w pytaniu było "może być". Z drugiej strony, Phinkowi zależało raczej na poruszeniu problemu praw fizyki związanych z poruszaniem się taboru. Myślę, że wątkowi temu należy się wydzielenie.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:44:55 wysłane przez Phinek » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 05 Wrzesień 2010, 19:13:57 »
0

Pytanie jak zwykle z mechaniki... jednak tym razem nie tej młotkiem i przecinakiem, lecz mechaniki teoretycznej... a ściślej Teorii ruchu pociągów, w której onegdaj Langrod się specjalizował. Zagadnienie to jest obecnie mocno rozwinięte głównie ze względu na tramwaje.

Chyba wstęp wystarczająco opisywał zagadnienie jakie będzie poruszane... O ile mi wiadomo to w kwestii przepisów vs. Mechanika, to występują jedynie "Zasady Mechaniki" ale ich jakoś, żadna instytucja nie musiała zatwierdzać. Chichot
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:45:06 wysłane przez Phinek » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #14 : 07 Wrzesień 2010, 00:34:38 »
0

Jeszcze jaskółcze ogony można spotkać w konstrukcji wagonów - ściślej w deskowaniu wagonów, które winno być łączone na pióro i wpust co też bywa nazywane "na jaskółczy ogon".

Określenie to jest o tyle trafniejsze od klasycznego, budowlanego, "pióro i wpust" ze względu na to, że zazwyczaj przez połączenie pióro-wpust rozumie się wypustek oraz zagłębienie o przekroju prostokątnym lub zbliżonym do prostokątnego. Zaś w kolejnictwie przewidywało się właśnie "jaskółczy ogon", czyli połączenie, gdzie wypustek oraz wgłębienie mają kształt litery V - przypominając tym zad rzeczonego ptaka.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:43:02 wysłane przez Phinek » Zapisane
NTP-13
Młotkowy
**
Długość toru:: 105 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 07 Wrzesień 2010, 01:14:41 »
0

Jeśli chodzi o złącze ciesielskie na jaskółczy ogon to odkąd najstarsi górale pamiętają i żelaznych jeszcze potworów pod halami nie było, ani się nikomu nie śniły, ale z dziada pradziada na jaskółczy ogon bale chaty się łączyło, hej. http://www.domzbieszczad.pl/?kat=techniki&lang=pl&men=stronaglowna
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:43:12 wysłane przez Phinek » Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #16 : 07 Wrzesień 2010, 02:50:47 »
0

Raczej miałem ma myśli:


BTW... jaskółczo-ogonowego kształtu można się też doszukiwać w przekroju pierścienia zaciskowego wykonanego wg PN-53/K-41033 (lub nowszej), stosowanego w zestawach kołowych.

źródło: Kraina Żywych Maszyn - http://parowozy.net/technika/zestawy-kolowe


Choć nie ulega wątpliwości, że właściwa odpowiedź padła o godzinie 23:28.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:43:22 wysłane przez Phinek » Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 07 Wrzesień 2010, 12:20:36 »
0

Jeszcze jaskółcze ogony można spotkać w konstrukcji wagonów - ściślej w deskowaniu wagonów, które winno być łączone na pióro i wpust co też bywa nazywane "na jaskółczy ogon".

Raczej nie. Połączenia " na jaskółczy ogon" są stosowane przy łączeniu prostopadłym desek - stare szuflady, ławeczki itp itd. Zaprezentowany rysunek deski stosowanej w wagonach pokazuje klasyczne połączenie "na wpust i własne pióro". Stosowane są także połączenia "na obce pióro" gdzie deska ma wgłębienia z obu stron a wspólne dla dwóch desek "pióro" jest osobną wstawką.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:43:30 wysłane przez Phinek » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #18 : 07 Wrzesień 2010, 12:38:11 »
0

Napisałem wyraźnie "BYWA NAZYWANE"... bo tak jest w rzeczywistości warsztatowej, co nie oznacza, że jest to nazewnictwo poprawne.

Inne przykłady:
- Amortyzarot - to takie coś co ma właściwą nazwę "Tłumik drgań" ... a teraz pojedź do warsztatu i powiedz, że chcesz wymienić tylne tłumiki... to Ci wymienią układ wydechowy...

- Katalizator - To tak naprawdę "reaktor katalityczny spalin", który na ściankach ceramicznego spieku posiada czynnik chemiczny który jest katalizatorem reakcji.

Jak więc widać mój post miał na celu zwiększenie horyzontów, a nie negację prawidłowego rozwiązania, które podał Wiktor.
« Ostatnia zmiana: 07 Wrzesień 2010, 12:43:39 wysłane przez Phinek » Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #19 : 07 Wrzesień 2010, 12:47:13 »
0

Przeniosłem posty rozwijające tematy poruszone w pytaniach tutaj, aby nie mącić w konkursie i wprowadzić większa swobodę dalszego prowadzenia dyskusji na temat już rozstrzygniętych pytań.
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!