Świat kolejek wąskotorowych SMF
02 Kwiecień 2020, 21:48:25 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Mława - dawniej, dziś, ...  (Przeczytany 35244 razy)
Phinek
Gość
« : 31 Lipiec 2010, 21:40:44 »
0

Spójrzmy prawdzie prosto w oczy i zastanówmy się co było, co jest i co dalej...

Było

Kiedyś dawno dawno temu... Mława miała potężne zaplecze i prowadziła naprawy dla siebie, ale i tez na zewnątrz. Przecież to właśnie Mława była zapleczem remontowym dla Nasielska. (Dlatego Nasielsk nie ma żadnych szans bez prężnie działającej Mławy - no chyba, że jako kolej drezynowa). Stąd Mława miała (i ma) potężne zaplecze w postaci mnóstwa budynków. W tych budynkach było wiele maszyn i tłum ludzi je obsługujące.

Tak przy okazji ma ktoś plan, czy chociaż schemat stacji?

Jest

Trawa po pas. Kilka zawalonych budynków. Inne wybebeszone z maszyn, a nawet czasem z instalacji. Kilka jeszcze się kupy trzyma, choć już tu i ówdzie szyby w oknie brak. Jedyny bardziej zadbany budynek to wagonownia która po pierwsze jest najmłodsza, po drugie jest w użytkowaniu przez firmę zewnętrzną. Niby coś się dzieje ale...
- kursów nawet nieregularnych brak
- Lydka nadyma się plandeką w Przasnyszu
- jeden Lxd2 również w Przasnyszu totalnie niszczeje
- jeden z wagonów rumuńskich jest na hali, drugi w Przasnyszu z licznymi śladami wandalizmu
- transportery porozsiewane po całej stacji
- tabor ZN totalnie zgonowaty + jeden z ZN owych wagonów bez wiedzy ZN wywieziony do Przasnysza

Będzie?

...

No właśnie co będzie? Czy ktokolwiek jest w stanie przewidzieć jakąkolwiek przyszłość Mławy?
Może tak na prawdę to co było kiedyś potęgą warsztatową teraz jest balastem? Może po prostu kolejka turystyczna winna mieć lokomotywownię nie większą niż.. by móc się sensownie rozwijać? Może właśnie ten ogrom terenu, torów, budynków nie jest tylko przykrym wspomnieniem wielkości, która już nie wróci.
Nie wróci, bo MuzKol nie będzie zlecać napraw swoich parowozów, bo nie trzeba będzie napraw dla Nasielska robić... bo nie będzie brutta jak kiedyś.
Jest płacz nad transporterami... a czy choć jeden jest tam teraz potrzebny?... no dobrze jeden pod SM03 się przyda... a reszta? Przecież turystów się na nich nie przewiezie?
...

Jak widać temat rzeka...

Może paradoksalnie to Miłośnicy wykopali grób tej kolejce... Może zamiast kurczowo ratować każdą cegłę i każdy gwóźdź lepiej opracować plan ile stacji jest potrzebne a ile lepiej wynająć dla kasy... ba może nawet dla reszty kolejki rozebrać część torów, sprzedać 20 transporterów, wydzierżawić połowę stacji... zdobyć chociaż kasę na wkład własny do tego wspaniałego projektu co to miał ruszyć, a jakoś o nim nie słychać...

....

No to się rozpisałem... wiem, że jadę po brzytwie, i zaraz będzie ostre rzucanie mięchem... ale ciekaw jestem czy ktokolwiek ma jakąkolwiek wizje tego co dalej... (Czy robimy zrzutkę na baterie paluszki, czy zwijamy PIKO do pudełka ?)
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 845 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #1 : 31 Lipiec 2010, 21:55:38 »
0

Postępowanie jest rozsądne pod warunkiem że, podejmiesz dobre decyzje i zarobione w ten sposób pieniądze spożytkujesz rozsądnie. Ja stawiałbym tutaj na inwestycję w promocję, przemyślany plan marketingowy oraz zbudowanie czegoś pod klienta a nie miłośników. Mówiąc krótko sprawienie, żeby te pieniądze generowały kolejne a nie były tylko przejedzone.
Pytanie tylko ilu mamy na wąskich torach rozsądnych menagerów potrafiący wyjść poza schemat burdelzugu na ognisko z kiełbasą i disco polo?
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3955 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 01 Sierpień 2010, 09:21:12 »
0

A ja stawiał bym na to, aby cały ten pieprznik jak najszybciej zlikwidować. Może wtedy więcej ocaleje lub/i będzie mogło zasilić istniejące koleje, ot choćby w postaci zapasu podkładek P1s, czy części lokomotywy.
Przez 8 lat Mława szła po krzywej której nachylenie w kierunku totalnej destrukcji systematycznie zwiększało się. Mława nie jest i nie będzie atrakcją turystyczną pomimo wydawanego przez niektórych osądu, że "tam jest tak pięknie" i chyba najłatwiej było by przenieść do Mławy stolicę Polski aby zapewnić napływ turystów jeśli kolej miała by dla nich żyć. Nie ma zaplecza warsztatowego, jest jedna zdewastowana lokomotywa, nie ma kadry - czym, kim i dla kogo wozić towary? Itd, itp.

Niech miłośnicy się kłócą, godzą, branzlują. W Mławie nic się nie zmieni, bo taka jest kolej rzeczy. Umrze jak Nasielsk, Stargard, Hrubieszów, cześć Koszalina, Nałęczowa, Ełku, Jędrzejowa, Grójca, Gryfic, Kalisza, Śmigla i wielu innych kolei. Bo takie jest to życie podłe.
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
Phinek
Gość
« Odpowiedz #3 : 01 Sierpień 2010, 09:42:33 »
0

Taka dygresja na temat...

Przez 8 lat Mława szła ... w kierunku totalnej destrukcji ... nie ma kadry

To jest jedno z najważniejszych stwierdzeń... zwróćcie uwagę, że np. zabytkowe kopalnie na śląsku były uruchamiane wraz z przejętą załogą... kiedyś górnik-dziś przewodnik. To szło praktycznie z marszu.
8 lat Mławskiego przestoju oznacza, ze gro dawnych pracowników jest na zasłużonych emeryturach, zaś młodsi się przebranżowili i mają kolejkę w głębokim poważaniu. Skutek jest taki, że skoro SKPL miał problem ze skompletowaniem obsady pociągu, to taki sam problem, tylko jeszcze większy będzie jutro.

Bardziej drastyczny przypadek jest np. w dawnym Norblinie - tam minęło 25 lat od produkcji, więc większość pracowników poumierało, a ci co żyją już sami nie pamiętają czym się różni waga od prasy... tym większe problemy nawet z samą konserwacja maszyn.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3955 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 01 Sierpień 2010, 09:55:16 »
0

Ciągnąc dalej...

Tak, Panowie. Nie upierajmy się, że kolej to tory, wagony i lokomotywy. Kolej to przede wszystkim ludzie. Ich zabrakło od początku. Spory, czyje były błędy w zarządzaniu: czy popełnione przez "wizjonerów" bujających w obłokach, czy przez "kanibali" dążących do zarobku, mają takie znaczenie jak okadzanie/ganienie umarlaka, czyli są działaniami pro forma dającymi jedynie żyzny grunt do internetowych awantur. Panowie, w Mławie nie było i nie ma ludzi i tego nic nie zmieni. Skąd moja sceptyczna wypowiedź? Bo 8 lat stoi za nią.
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
tonsor
Zbanowany
Nowicjusz
*
Długość toru:: 40 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 01 Sierpień 2010, 16:33:58 »
0

Panowie, jest szansa, tylko należy wziąć się do roboty, my miejscowi możemy to zrobić, tylko nie nam dadzą tam wejść, niech też będzie zewnętrzny nadzór i audyt złożony z doświadczonych kolejarzy, bądź też miłośników kolei.
Zapisane

audienda et altera pars
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 288 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 01 Sierpień 2010, 20:04:52 »
0

Panowie, jest szansa, tylko należy wziąć się do roboty, my miejscowi możemy to zrobić, tylko nie nam dadzą tam wejść, niech też będzie zewnętrzny nadzór i audyt złożony z doświadczonych kolejarzy, bądź też miłośników kolei.

Jak szansa? Nie ma ludzi, nie ma taboru, nie ma pomysłow, nie ma koncepcji itd. Zejdź na ziemie
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3955 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 01 Sierpień 2010, 20:19:39 »
0

Tu brakuje  mądrości, energii i samozaparcia Pawła Gajdzicy. Taki Gajdzica-bis mógłby być jeszcze jakąś szansą dla Mławy.
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2622 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 01 Sierpień 2010, 21:16:56 »
0

Panowie, jest szansa, tylko należy wziąć się do roboty, my miejscowi możemy to zrobić, tylko nie nam dadzą tam wejść, niech też będzie zewnętrzny nadzór i audyt złożony z doświadczonych kolejarzy, bądź też miłośników kolei.

Masz jakiś plan działania gdybyś miał taką możliwość?? Przedstaw szczegóły.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 01 Sierpień 2010, 21:43:09 »
0

Tu brakuje ......


Takiego działania. Na przykład.

http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?p=271467
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3955 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #10 : 01 Sierpień 2010, 21:46:05 »
0

Andrzeju, popatrz tu: http://750mm.pl/index.php?topic=2983.0 i nie zaczepiaj Tonsora. Temat ma wyraźny tytuł: Mława - dawniej, dziś, ... więc albo spożytkuj swój post wypowiadając opinię w kwestii tytułowych ..., albo... i tu zostawię niedomówienie.

Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
kgrid
Młotkowy
**
Długość toru:: 124 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 02 Sierpień 2010, 10:31:46 »
0

Źle jest, ale nie jest tragicznie. Nie ukrywajmy że każde kolejki mają swoje tajemnice. Pewne rzeczy celowo nie są mówione na zewnątrz ażeby nie wywołać niepotrzebnego zamętu. Pomimo iż myślicie iż w Mławie teraz prawie nic się nie dzieje, to dzieje się. O wiele więcej niż rok temu. Póki są ludzie, są szanse. Ludzi jest garstka. Ale to co ta garstka robi, napewno nie jednego zaskoczy. Ja osobiście czekam na dalszy rozwój sytuacji, konkrety i zamierzenia są, kroki również są poczynione. Ale żeby krok ostateczny o nazwie "ciufcia jedzie" został postawiony... potrzeba tylko jednej rzeczy od decydentów. I nie jest to bynajmniej kasa.
Zapisane
tonsor
Zbanowany
Nowicjusz
*
Długość toru:: 40 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 02 Sierpień 2010, 15:39:03 »
0

Ja uważam, że należy ludziom należy przedstawiać nawet złe zasady działania wyczerpanego mechanizmu, jeśli coś jednak wstrzymujemy to zasada dyktuje każdy krok, czasu nie cofniemy, ale idee tak, wtedy i My zwyciężymy ten zaś mechanizm owy wspomniany przeze mnie skłania się i opada z sił, a mechanizm ma niezrozumiały pospiech, jest bezlitosny, dlatego cała wstecz, a wtedy uzyskujemy retardację. W wyniku tego zatrzymujemy mechanizm, zauważamy błędy, korygujemy, dokonujemy abicio części, czasami w wyniku małej naprawy dochodzi do aberratio, ale to tak zdarza się przy pośpiechu. Dlatego myślę, że puszczamy mechanizm do przodu, czas podąża dalej na usprawnionym mechanizmie, system ten sprawdza się, cóż tylko czas Aeternitas uzyska, lecz i tak wyjdziemy na plusie, tak samo jak kolejka.
Zapisane

audienda et altera pars
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 845 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #13 : 02 Sierpień 2010, 16:06:24 »
0

Spróbuj napisać to jeszcze raz ale bardziej dbając o składnie i logikę wypowiedzi niż stosowanie trudnych wyrazów i językowych zapożyczeń. To nie forum krasomówcze a grupa pasjonatów kolejowych.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Phinek
Gość
« Odpowiedz #14 : 02 Sierpień 2010, 23:30:23 »
0

Nie jestem w stanie napisać tak skomplikowanego zdanie podrzędnie, nadrzędnie, wielokrotnie złożonego... więc wyjdę na totalnego chama i zapytam wprost:
- W jakim stanie jest tabor na dzień dzisiejszy i jakie są plany uruchomienia?
- Czemu gdy wałęsałem się po Przasnyszu, czy też po Mławie, to pies z kulawą nogą się nie zainteresował
- Czy nie sądzicie, że równie dobrze tak jak ja nie niepokojony przez nikogo robiłem zdjęcia przedziału silnikowego, to równocześnie ktokolwiek inny może spokojnie dewastować, rozkradać... sypać piach w panewki?

Czemu tabor stoi totalnie porzucony? Dla mnie jest to brak wizji... lub lekkomyślność.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1663 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 03 Sierpień 2010, 15:05:09 »
0

Taka dygresja na temat...

To jest jedno z najważniejszych stwierdzeń... zwróćcie uwagę, że np. zabytkowe kopalnie na śląsku były uruchamiane wraz z przejętą załogą... kiedyś górnik-dziś przewodnik. To szło praktycznie z marszu.

Wybaczcie offtopa, ale muszę sprostować.
Aktualnie na Górnym Śląsku są 3 zabytkowe kopalnie: jedna cynku, ołowiu i srebra w Tarnowskich Górach i dwie węgla w Zabrzu (Królowa Luiza i Guido).

Kopalnia w Tarnowskich Górach została zamknięta jeszcze w okresie międzywojennym, zaś główny szyb Anioł (dawniej Adolf) zaraz po wojnie zasypany. Prace nad jego ponownym zgłębieniem oraz utworzeniem ekspozycji podjęto dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych.

Kopalnia Guido w Zabrzu, nim została muzeum, była (pod nazwą M-300) kopalnią doświadczalną, dopiero po zakończeniu tejże doświadczalnej działalności przekształconą przez spółkę węglową w muzeum. Kopalnia nie miała jednak własnej wentylacji - była wentylowana przez Kopalnię Makoszowy. W związku z rozpoczętą likwidacją części KWK Makoszowy zaprzestano wentylacji kopalni Guido - została ona całkowicie zamknięta, a spółka węglowa rozpoczęła przygotowania do jej likwidacji - zasypania szybów. Tylko zdecydowana postawa władz Zabrza oraz Woj. Śląskiego zapobiegła temu. Oba podmioty zawiązały spółkę, która przejęła kopalnię M-300 i wyłożyła kasę na budowę wentylacji.

Kopalnia Królowa Luiza działa w oparciu o płytkie chodniki (max 30 m pod powierzchnią terenu), dostęp do niej zapewnia upadowa (pochyły chodnik, którym schodzi się do kopalni z powierzchni ziemi jak do dużej nory. Zaś będąca chlubą Zabrza i kopalni czynna maszyna parowa na szybie Carnall kręci się sobie a muzom, bo szyb od lat zasypany, nie ma czego wyciągać.
No, dla precyzji dodam, że ostatnimi czasy został ponownie zgłębiony do głębokości około 50 m celem udostępnienia wejścia do podziemnej sztolni transportowej, która służyła niegdyś do odwadniania kopalń i podziemnego transportu urobku łodziami.
Sztolnia ta nosi prusko-barokową nazwę Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna.

Jeśli zaś chodzi o przykłady zagraniczne, to słynna w całym świecie kopalnia Zollverein w Zagłębiu Ruhry, choć po zaprzestaniu wydobycia zachowana w stanie nienaruszonym, też nie zaczęła funkcjonować jako zabytkowa od razu - transformacja trwała latami.

Koniec offtopa.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #16 : 03 Sierpień 2010, 15:09:02 »
0

Ale tak czy inaczej górników nie musieli importować z innego rejonu czy też wykształcić od zera...

Skąd znajdziesz teraz załogę dla Mławy?
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1185 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #17 : 15 Maj 2012, 18:18:13 »
+2

Odrobina Ciechanowa:
http://images45.fotosik.pl/428/486464cc16bcfce8.jpg
http://i43.tinypic.com/1118l5u.jpg
http://i41.tinypic.com/4kwq4x.jpg
Ul. Sienkiewicza
http://i40.tinypic.com/11ghbpf.jpg
Pociąg w stronę Krasnego
http://i41.tinypic.com/23moumu.jpg

Pozdrawiam
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Polmatte
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 19 Maj 2012, 00:12:14 »
0

Fotki powalajace, z ktorego roku? Zrodlo?
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1185 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #19 : 19 Maj 2012, 12:32:20 »
0

Lata 80-te.
Żródło? Czasem warto zaglądać na regionalne fora
http://arch.ciechanow.net.pl/forum/viewtopic.php?t=12&start=0
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!