Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Kwiecień 2020, 03:37:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: koleje cukrowni Leśmierz  (Przeczytany 23360 razy)
jedar62
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« : 10 Listopad 2010, 19:57:46 »
0

W latach 70 dwudziestego wieku istniało połączenie kolei 600 mm pomiędzy Cukrownią Leśmierz a koleją zlikwidowanej kolei Młynów . W przedwojennych planach tych okolic brak informacji o połączeniu tych systemów. Czy ktoś z kolegów posiada informację o tych kolejkach ?
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 01 Grudzień 2010, 19:08:52 »
0

Zerknij na geoportal.gov.pl

Na dostępnych mapach - na przykład w skali 1:50000 masz widoczne połączenie Leśmierza z Młynowem.

Pozdrawiam,
Dag
Zapisane

Ha!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 01 Grudzień 2010, 19:34:26 »
0

Dla ułatwienia:

-widok na Młynów
- rzut na linię, podkreślony




Zapisane

Ha!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 01 Grudzień 2010, 21:24:27 »
0

Problem polega na tym, że oczywiście znamy przebieg z Geoportalu (są to właśnie wspomniane lata '70). Pytanie brzmi, kiedy i w jakich okolicznościach linie te powstawały i w jaki sposób były eksploatowane?
Na Łódzkim Forum Eksploracyjnym jest sugestia, że połączenia powstały w latach '30.
Mnie dodatkowo intryguje historia połączenia "systemu" z Łyszkowicami. Odcinek Łyszkowice - Domaniewice znalazł się zarówno na przedwojennych WIGówkach jak i na starszych mapach Geoportalu (później jako linia dowozowa do fabryki laktozy). O dalszym odcinku wiadomości jest zdecydowanie mniej...
Teoretycznie wiem nawet, gdzie szukać (Archiwum Państwowe m.st. Warszawy Oddział w Łowiczu: "Łowickie Zakłady Przemysłowe Cukrownia i Rafineria "Irena" w Łyszkowicach, zespół nr 51/0 - min. sprawy budowy kolejki wąskotorowej z cukrowni 1931 - 1946 - sygn. 13 - 16). Niestety jak na razie nie miałem okazji się wybrać.
« Ostatnia zmiana: 01 Grudzień 2010, 21:34:37 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 01 Grudzień 2010, 21:59:43 »
0

Wiedzieć gdzie szukać to podstawa.

A jeżeli jest na WIGówkach to może jest i na wcześniejszych mapach? Zaraz przerzucę. Porównanie z M-blattami pozwoliłoby nam dookreślić okres budowy - jeżeli na nich linia się nie znalazła, a na polskich już jest.
Zapisane

Ha!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 01 Grudzień 2010, 22:27:06 »
0

To w takim razie to, co znalazłem przy opisie zasobów AP:
Cytuj
Łowickie Zakłady Przemysłowe Cukrownia i Rafineria "Irena" w Łyszkowicach
...
Cukrownia posiadała też własną kolejkę dojazdowa do Domaniewic i Czerniewa (ok. 50 km torów), wybudowaną w latach 1920-1941 i umożliwiającą transport z pobliskimi majątkami i gospodarstwami.
...
Zawartość: Protokoły oszacowania majątku zakładów (odpisy z rejestru handlowego, akty notarialne, spisy zdawczo-odbiorcze maszyn i urządzeń, sprawy sądowe) 1927 - 1941, 1945 - 1948 - sygn. 1 - 9, 20, 27 - 35, 66; sprawy budowy kolejki wąskotorowej z cukrowni 1931 - 1946 - sygn. 13 - 16; statystyka przemysłowa, preliminarze i bilanse budżetowe, dokumentacja finansowo-gospodarcza, inwentaryzacja i remanenty 1940 - 1949 - sygn. 17 - 19, 21 - 26, 36 - 65, 67 - 76; wykazy plantatorów i pracowników, sprawy osobowe zatrudnionych 1945 - 1948 - sygn. 77 - 100; plany i projekty techniczne budynków gospodarczych i mieszkalnych, rysunki techniczne maszyn i urządzeń 1905, 1928 - 1950 - sygn. 101 - 121; listy płacy 1939 - 1949 - sygn. 122 - 238.
Linia do Domaniewic powstała jako pierwsza (czyli rok 1920). Dalszy odcinek mógł powstać w ramach modernizacji zakładu po zmianie właściciela, albo nawet "za Niemca" (i dlatego nie znalazł się na żadnych przedwojennych mapach)...
Ciekawe, że notka wspomina o Czerniewie. Jedyny Czerniew w okolicy to już rejon Kiernozi... Zresztą teoretycznie przez Chruślin - Walewice - Sobotę - Jackowice byłoby ok. 50 km .
« Ostatnia zmiana: 01 Grudzień 2010, 22:46:06 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 01 Grudzień 2010, 23:43:32 »
0

Niemiecka mapa z 1944 roku nie pokazuje tego połączenia. Ciekawa rzecz biorąc pod uwagę iż na wcześniejszej WIGówce ono jest. Chociaż kolejki cukrownicze i w ogóle wąskotorowe często zwijano i rozwijano wedle potrzeb.

O, ciekawiej. WIG z lat 30tych również nie wskazuje tego połączenia. Aczkolwiek pokazuje linię cukrowni Leśmierz i cukrowni Młynów.

Można by zatem domniemywać iż powstało ono już w okresie powojennym...
« Ostatnia zmiana: 02 Grudzień 2010, 00:14:17 wysłane przez Atterdag » Zapisane

Ha!
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 947 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 21 Styczeń 2011, 16:16:35 »
+2

Linia do Domaniewic powstała jako pierwsza (czyli rok 1920). Dalszy odcinek mógł powstać w ramach modernizacji zakładu po zmianie właściciela, albo nawet "za Niemca" (i dlatego nie znalazł się na żadnych przedwojennych mapach)...
Ciekawe, że notka wspomina o Czerniewie. Jedyny Czerniew w okolicy to już rejon Kiernozi... Zresztą teoretycznie przez Chruślin - Walewice - Sobotę - Jackowice byłoby ok. 50 km .

Dokładniej ujmując linia Łyszkowice - Domaniewice powstała w latach 1920-21. W 1940 r. wybudowano połączenie Krempa (Domaniewice) - Piotrowice. W tej miejscowości istniała już linia prowadząca z Młynowa do stacji PKP w Jackowicach. W momencie połączenia prawdopodobnie odcięto odcinek odcinek prowadzący z majątku Walewice do Młynowa. W 1941 r. został uruchomiony odcinek z Jackowic do Czerniewa (tak, tak, tego koło Kiernozi Marku). W 1949 r. sieć znów została podzielona. Odcinek Łyszkowice - Domaniewice - Lisowice przekazano cukrowni Dobrzelin, a Lisowice - Piotrowice cukrowni Leśmierz wraz odcinkiem Piotowice - Walewice - Bogoroia Górna. Tory od Bogorii Górnej  do Jackowic i dalej do Czerniewa przejęła cukrownia w Dobrzelinie, prawdopodobnie łącząc go z własną siecią. Nie znalazła też dotychczas potwierdzenia informacja B. Pokoropińskiego, o przejęciu kolejki łyszkowicką laktozę...
Tyle wynika z mojego doktoratu, nad którym obecnie siedzę...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 21 Styczeń 2011, 23:17:49 »
0

Dzięki za informacje. Mam nadzieję, że będzie można przeczytać coś jeszcze na ten temat .
Mógłbyś ewentualnie podać daty likwidacji poszczególnych odcinków?
Lisowic w okolicy nie znalazłem. Są za to Lisiewice (koło Chruślina). Rozumiem, że to o nie chodzi.
Swoją drogą ciekawy sposób podziału sieci...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 947 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 04 Luty 2011, 17:00:09 »
0

Z tym ogólnie jest kiepsko - na podstawie map można się tylko wstrzeliwać mniejwięcej w dziesięciolecia...
« Ostatnia zmiana: 04 Luty 2011, 18:34:34 wysłane przez kalito » Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 22 Kwiecień 2011, 15:35:54 »
+2

W kwietniowym numerze "Ziemi Łódzkiej" jest artykuł poświęcony łyszkowickiej cukrowni (i temu, co było potem). Znalazło się nawet zdjęcie z pracownikami na tle HF-ki (sądząc po drugim planie to pasowałaby stacja Domaniewice... lub jakakolwiek inna styczna na dowolnej kolejce ). Ogólnie o kolejce wzmianka (że zbudowano ją w 1920 r, że do Domaniewic a w latach '40 dalej przez Walewice, Sobotę, Jackowice, Czerniew do Piotrowic - cała trasa 43 km).

PS.
Na następnej stronie jest artykuł na temat Tramwaju parowego do Ozorkowa.
« Ostatnia zmiana: 22 Kwiecień 2011, 15:39:51 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Wądzio
Mechanik
***
Długość toru:: 294 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 22 Kwiecień 2011, 19:30:16 »
+2

http://www.ziemia.lodzkie.pl/wps/wcm/lodzkie/pliki/ziemia_lodzka/archiwum2011/zl_117_wnetrze.pdf str 20-21.  str. 22 o tramwaju
« Ostatnia zmiana: 22 Kwiecień 2011, 19:36:01 wysłane przez Wądzio » Zapisane
adam240386
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 31 Grudzień 2014, 16:49:48 »
0

A ja mam z kolei takie pytanie:
Do Leśmierza docierała bocznica kolejki wąskotorowej Krośniewice-Ozorków odgałęziająca się w Sierpowie (do dziś pozostał tam mostek nad lokalną rzeczką). Czy bocznia tejże linii Kujawskich Kolei Wąskotorowych miała połączenie z systemem wąskotorówek, o których piszecie? Bo z jednych z map wynika, że od Sierpowa przez Leśmierz można było ongiś dotrzeć aż do Jackowic (stacja kolei normalnotorowej)
Dzięki za info
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 947 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 31 Grudzień 2014, 16:59:10 »
+5

Było połączenie, z tym że po przekuciu KKD na 750 mm odcinek cukrownia-Sierpów był trójszynowy i miał oba prześwity tj. 600 i 750 mm.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 27 Marzec 2016, 23:40:33 »
0

Na Fotopolska.eu jest zdjęcie uszkodzonego po kampanii 1939 mostu kolejki na Bzurze w Sobocie.


Przy okazji chciałbym rozgrzebać trochę temat, ale o tym za chwilę.

[Edyta] Coś się spsuło i nie mogę wysłać posta.
« Ostatnia zmiana: 28 Marzec 2016, 01:13:41 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 28 Marzec 2016, 01:45:20 »
0

Jakiś czas temu trafiłem na fragment tomiku 5 "Piątek" z cyklu "Między Piątkiem a Sobotą". Jest tam kilka wzmianek o kolejce.
Cytuj
Właściciel  Soboty  Stefan  Stokowski,  zaraz  po  odzyskaniu  niepodległości Polski po I wojnie światowej własnym kosztem zbudował kolejkę wąskotorową do stacji Jackowice.

Cytuj
Dwa  kilometry  w  kierunku  południowym  od  Piątku  istniała  cukrownia  „Młynów”,  która  w  1923  r.  uruchomiła  swą kolejkę wąskotorową przez Piątek w kierunku Soboty.41 42
W 1925 r. zbudowano przed Sobotą dwa mosty kolejkowe, jeden przez duży dół, a drugi przez Bzurę, dzięki czemu kolejka ta stanowiła nie tylko połączenie między Piątkiem i Sobotą, ale także umożliwiła transport cukru do stacji kolejowej Jackowice, po torach kolejki Stefana Stokowskiego z Soboty.43

41 Słownik geograficzny t. VIII s. 64.
42 Joanna Giżejewska, Małych miasteczek wczoraj, dziś, może jutro..., „Mazowsze”, 1995, nr 6/2/95.
43  Archiwum Państwowe m. st. Warszawy Oddział w Łowiczu – akt notarialny Zygmunta Wasiutyńskiego z Warszawy rep. 535/1924.

Właściwie temat odłożyłem, ale przypomniał mi o nim Album bocznic by Ksiezyc_nad_gieesem. Jest tam bocznica do punktu przeładunkowego "wąskotorówki Jackowice - Piątek", której właścicielem jest Wiktor Przegaliński, właściciel majątku Sobota (dawniej Stefan Stokowski). Co ciekawe, według "Albumu..." bocznicę tę rozebrano w 1935 roku (skan fragmentu w załączniku).

W sumie jeszcze ciekawszych informacji dostarczył niezastąpiony Geoportal. Otóż gdy się odsłucha nagranie od tyłu, słychać strzały... Wróć, gdy włączy się cieniowanie, widać wyraźnie, że zaznaczona na mapach WIG linia wychodząca z Soboty na zachód najwyraźniej nie kończyła się zaraz za drogą w kierunku Przezwisk, lecz miała swój dalszy ciąg. Sądząc po nasypach biegła dalej w kierunku Bzury, następnie na zachód wzdłuż rzeki. Po jakichś 1,5 km skręcała na południe, przecinała Bzurę, po czym kierowała się ponownie na zachód w kierunku majątku Borów (należącego do Władysława Grabskiego) i dalej (dokąd?). Link dla chcących sobie obejrzeć: Naduś


* Jackowice.jpg (193.35 KB, 1136x401 - wyświetlony 545 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 164 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #16 : 28 Marzec 2016, 12:25:20 »
+1

Wywołany do tablicy zlustrowałem pana Skowskiego.
Kwity znalazłem następujące:



A inflacja ówcześnie kwitła.

Pozdrawiam serdecznie i inflacyjnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!