Świat kolejek wąskotorowych SMF
19 Marzec 2024, 03:18:45 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej ogrodowa 127 czy 184mm?  (Przeczytany 137415 razy)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« : 21 Październik 2013, 10:58:47 »
0

Witam.

Ponad rok temu zainteresowała mnie idea kolei  ogrodowej. Trochę pooglądałem w necie …i nabrałem ochoty by zbudować model.
Zastanawiałem się co mógłbym zbudować  nietrudnego by nabrać doświadczenia. Postanowiłem, że będzie to prosty model jeżdżący lokomotywy spalinowej GLS30. Na początek poszukałem trochę zdjęć i zakupiłem dokumentację modelu kartonowego MODELIK 8/09. Niestety nie udało mi się pozyskać rysunków warsztatowych tej maszyny. Udało się jednak odwiedzić GLS-kę w okolicy (w Zabrzu - Skansen Górniczy Królowa Luiza) i dzięki uprzejmości skansenu zrobić niezbędne pomiary.

Budowa ma na celu realizowanie pasji kolejowej (od kilku lat bardziej ciągnie mnie bardziej do wąskotorówek) jak i przybliżyć do zagadnień obróbki metali, mechaniki, spawania. Dla stworzenia własnej dokumentacji wykorzystuję program Inventor. Dostęp do obrabiarek będę miał grzecznościowy, a czasu niewiele więc będzie się budowa „ślimaczyć”.

Mam teraz dylemat co do wyboru skali i rozstawu toru.
Początkowo zaprojektowałem GLS-kę (na razie ramę podwozia) w skali 1:4,7 na tor 127mm (5”) (czyli w 1:1-600mm)
Dziś skłaniam bardziej się do skali 1:4 na głownie na tor7 ¼”-184mm.
Lokomotywa będzie miała zmienny rozstaw więc tory  5’-127mm, (6M-144mm to rzadkość) będą też dostępne (czyli w 1:1 500, 600 i 750mm). Rozstawy zgodne z dokumentacją lokomotywy.

Dlaczego rozważam tor 184?
1. Dlatego, że chcę by ta kolejka żyła. Chcę by miała pasażerów -  zbudowałbym także wagon osobowy (3-4 dzieci na pokład) i np. woziłbym dzieci na festynie przedszkola (mam córunię w tym wieku). Chcę by była taka opcja.
Tor 184 jest stabilniejszy i nie bałbym się, że wagon się wywróci zwłaszcza przy wsiadaniu i wysiadaniu. Jechałem w Ogrodzieńcu na torze 127mm i było raczej stabilnie – tyle że tamte wagony są tam długie i masywne. Tamtejszą drezynę na 127mm dzieci prawie wywróciły.
Sama GLS-ka miałaby zmienny rozstaw na 127mm i 184mm – także mogłaby jeździć na różnych torach.
2. Rozstaw 184mm – w 1:1 to 750mm – mieszkam na Śląsku gdzie jest GKW 785mm
3. Modele 1:4 są większe co mi się bardziej podoba - GLS-ka 1:1-długość=2910mm; 1:4,7-dł=619mm; 1:4-dł=728mm. GLS-kę  1:4 można jeszcze przewieść samochodem osobowym – bez przyczepy.

Nie wiem czy zbudowanie GLS-ki na tor 750 nie będzie irytować – bo użytkowanej GLS-ki na torze 750 nie widziałem choć jest ona na to przygotowana.

(na rysunku wizualizacja zaprojektowana rama GLS-ki jeszcze w skali 1:4,7 przy postaci wysokiej 180cm
(o ile się załaduje, nie mam doświadczenia w pisaniu na forum - pierwszy post)

Proszę o wypowiedzi. Wasza opinia pomoże mi się zdecydować.
Pozdrawiam.


* GLS30.wizualizacja.jpg (108.28 KB, 1572x892 - wyświetlony 1788 razy.)
« Ostatnia zmiana: 21 Październik 2013, 11:44:06 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 21 Październik 2013, 14:24:43 »
0

No to może ja się wypowiem, bo od dawna myślę o takiej właśnie kolejce ogrodowej.

Co do decyzji o rozstawie oraz skali, to jest to w sumie podstawowe pytanie na początek, ponieważ determinuje całą resztę działań. Ale jest kilka ale:

1) jaką powierzchnią działki dysponujesz i ile rzeczywiście jest na niej miejsca dla kolejki?
2) jaki napęd planujesz? spalinowy czy elektryczny? rozglądałeś się za producentami potrzebnych do tego części? ich wielkość oraz cena na pewno będą miały wpływ na decyzję.
3) jakie fundusze jesteś w stanie przeznaczyć na budowę (nie musisz odpowiadać )? - to w sumie chyba jeden z ważniejszych aspektów, no chyba, że ma sie "nieograniczone" środki.

Jeśli o mnie chodzi, to kusi mnie strasznie rozstaw 184mm. Dysponuję działką o wymiarach 30 x 50m i powiem Ci, że moim zdaniem najoptymalniej byłoby zastosować rozstaw 127mm (oczywiście skalowany z toru 785mm ). Taka Lxd2 ma w tej skali ponad 1,5 metra długości, 0,5 metra wysokości i ok. 0,35 metra szerokości - jednym słowem spora maszyna.

Tak więc polecam zrobić zestawienie w exelu, które oprócz wymiarów modelu i szerokości toru uwzględnia także promienie łuków i parametry działki

To tyle ode mnie tak na  szybko, ale polecam jeszcze ten wątek: http://750mm.pl/index.php?topic=3206.0
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 784 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 21 Październik 2013, 14:29:21 »
0

Nie wiem na ile Ci to pomoże, ale na "http://www.feldbahnseite.de "w zakładce archiv znajdziesz sporo producentów, szukaj ZREMB. Znajdziesz tu instrukcje obsługi Gls 30, a w niej parę rzeczy które mogą pomóc.

Pozdrawiam z MMz
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 21 Październik 2013, 21:12:02 »
0

Budowa samej spalinówki nie jest problemem ,tym bardziej GL-s .
Wybór dobry , a co z torowiskiem ,na stałe ,rozkładane .?
Na pewno tak jak napisali koledzy ,będzie Ciebie limitowała wielkość obszaru działki który zajmiesz na to hobby , w domyśle co na to rodzina 
Na pewno nie bez znaczenia będą łuki i rozjazdy które niewątpliwie będziesz musiał wykonać .
Pamiętaj też, że ta mała kolej niczym poza skalą nie różni się od dużej , prawa mechaniki są takie same ( przechodzenie przez łuki ,krzywe przejściowe , rozjazdy o odpowiednim kącie ).
Bez tej wiedzy może się okazać że kolejka nie będzie prawidłowo działać .
Co prawda im większy model tym więcej handlowych detali można użyć ,ale i wzrastają też koszty budowy.
Przy każdym tego typu modelu albo korzystasz z usług fachowców , i tu będzie potrzebna cierpliwość i gruby portfel ,albo robisz sam ale w tym układzie masz podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu prac ślusarskich .
Że o podstawowym warsztacie nie wspomnę ,a praca na obrabiarkach i grzecznościowym układzie może się szybko skończyć ,co wtedy ?
Te problemy na pewno przy odrobinie samozaparcia można pokonać .
Co do toru 127czy 184 , na tym pierwszym woziłem dzieciaki i nic wielkiego się nie działo .
Zasada powinna być jedna , na jaki torze pracowała lokomotywa w oryginale na takim powinna się poruszać .
Pozdrawiam Andrzej .
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 22 Październik 2013, 09:28:58 »
0

Dziękuję za linki – już się wcześniej z tym zapoznałem.

1. Nie mam własnej działki – no może u rodziców w górach na działce rekreacyjnej gdzie bywam, może tam miałbym kawałek toru - jakieś 10m. Mieszkam w bloku. Lokomotywa mieszkała by raczej w pracy. (w razie zawirowań, w komórce lub pojedzie w góry) Niektórzy pewnie się uśmiechną już . Mam dobry klimat w pracy by ją zbudować a to duuużo – nawet już słyszę „czemu jeszcze nie robisz – bo ta blacha dla ciebie może zniknąć” Będę robił to pewnie raz w tygodniu po godzinach. Chce ją zbudować  - to jest główny cel – nawet jeśli lokomotywa będzie jeździć 2 razy w roku na wyjazdach. Będzie ogromna radość tworzenia. Jak powstanie lokomotywa to zbuduję tory i wagon „osobowy” by pokazywać ją publicznie – np. w przedszkolu córki. Tory będą rozkładane. Dla GLS-ki promienie łuków są małe – wg DTR dla 1:1 R=10m więc w skali 1:4,7 wystarczy R=2.2m. Może zrobię promienie 2,5m.

"ta mała kolej niczym poza skalą nie różni się od dużej , prawa mechaniki są takie same"-to mi się w tej mini kolei podoba najbardziej.

Mam też nadzieję, że u nas w kraju a tym bardziej w zagłębiu przemysłu jakim jest Śląsk idea kolejki ogrodowej się  rozwinie i powstaną miejsca gdzie będzie tego typu tor i że powstanie grupa ludzi trudniących się tym tematem. Na razie w miarę  blisko jest tor 127mm w Ogrodzieńcu – długość chyba 500m. Super byłoby gdyby było miejsce, gdzie na świeżym powietrzu przy kolei można posiedzieć, pogadać...(coś jak na zał obrazkach). …ale nie chce się teraz o tym rozpisywać – najpierw i tak musi powstać coś z taboru…

2. Napęd będzie elektryczny. Początkowo myślałem o hybrydzie – silnik spalinowy (z kosy spalinowej-ma już sprzęgło) + prądnica - do tego 2 małe silniki (2x100wat może 2x150wat), każdy dla jednej osi + mały akumulator i sterownik mocy. Przekazanie napędu łańcuchami lub paskami zębatymi (nawiązanie do oryginału). Instalacja 12V. Silniki z hulajnogi elektrycznej lub wkrętarki …itp. Postanowiłem jednak napęd uprościć (zwłaszcza dla skali 1:4,7) i dać tylko akumulator + silniki + sterownik mocy. Wciąż myślę nad hamulcami….

Nie chcę a się tym teraz na całego zajmować bo i tak jest dużo problemów w samym zawieszeniu. Muszę załatwić np. pióra resorów. Rama będzie przygotowana do montażu różnych wariantów napędu.

3. Budżet. Hm… patrzę na to tak: lokomotywę zamierzam budować przez około 1,5 roku może dłużej, więc nakład funduszy się rozłoży. Myślę, że w tego typu modelach najdroższy jest napęd i przede wszystkim podraża budowę zlecanie obróbki detali (widzę, że pisał o tym powyżej tez już Mallet). Ten kto ma dostęp do obróbki metalu zrobi GLS-kę z prostym napędem poniżej 1000zł, a jeśli ktoś dużo zleci prac i zastosuje drogie sterowanie RC + dźwięki, to może go to kosztowaći 3 lub 4 razy tyle. To są tylko moje szacunki.
Część detali da się wykonać z kształtowników płaskowniki, kątowniki, ceowniki, pręty itp.), część z blachy (kupiłem np. blachę 5mm - kawałek poprodukcyjny 400x1000mm 2,5 zł za kg), a niektóre detale ( jak koła czy kostki dla łożysk zestawów kołowych) z kostek które ktoś ci musi wypalić (blacha 20 czy 25mm).

Pozdrawiam


* forum 001.jpg (182.78 KB, 615x410 - wyświetlony 7081 razy.)

* forum 002.jpg (212.14 KB, 615x461 - wyświetlony 2745 razy.)

* forum 003.jpg (184.81 KB, 615x461 - wyświetlony 4807 razy.)
« Ostatnia zmiana: 22 Październik 2013, 11:53:58 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 22 Październik 2013, 09:54:23 »
0

... myślę, że jeśli chodzi o dobór skali do toru to trzeba by się trzymać poniższej tablicy.

Tak sobie myślę, że jeżeli my na śląsku zeskalujemy np. Lyd1 wg toru 785mm do 184mm to da 1:4,27 a koledzy z innej części Polski tą samą Lyd1 wg toru 750mm do 184mm to da 1:4,08  - to w rezultacie na jakimś tam zlocie jedna lidka będzie trochę większa. Byłbym za tym by do skalowania zakładać, że mamy też 750 - czyli 750 i 785 skalować do 1:4,1 (czy uprościć wszystko do 1:4)

* DBC-D - Steam Railway Klub Niemcy tor-skala.pdf (73.54 KB - pobrany 511 razy.)
« Ostatnia zmiana: 22 Październik 2013, 10:13:45 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 22 Październik 2013, 10:07:44 »
0

... najbardziej by mi pasował tor 144mm - ale jest on bardzo rzadko stosowany. 

Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #7 : 22 Październik 2013, 11:00:32 »
+1

Polecam zapoznać się z stroną MOROP http://www.morop.eu/de/normes/index.html a w szczególności z dokumentem odnośnie wszystkich norm rozstawów dla odpowiednich skali: http://www.morop.eu/de/normes/nem010_d.pdf
Zapisane

Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 22 Październik 2013, 20:49:29 »
0

Z punktu widzenia użytkownika kolei na tor 5" ,i terenu który mogłem na ten cel przeznaczyć ten rozstaw jest dla mnie optymalny.
HF ,była zbudowana w skali 1:6 skala popularna skala modelarska , po przejściu na tor znormalizowany najbliższy wymiarowo okazało się że trzeba dokonać przeróbek i to dość poważnych na tyle, że trzeba było nieco zrezygnować z wymiarów skalowych modelu .
Teraz powstają już parowozy w skali 1:5 na ten tor i nie ma problemów z wymiarami ,chodzi tu głównie o ostoje i zespół rozrządu .
Przeskalowałem też HF-kę i okazało się że też bezproblemowo można ją wykonać bez głowienia się nad przeliczaniem wymiarów .
Między 1:6 a 1:5 powiecie zapewne że różnica niewielka , a jednak bo różnica w długości modelu to około 20-stu paru centymetrów .
Wzrasta ciężar , wzrastają gabaryty ,i o ile pierwszą skalę mogłem przewozić w samochodzie to druga wymaga już przyczepy.
Ot taka drobnostka , dlatego namawiał bym raczej na tor 5" , ten rozstaw dobrze sprawdza się w małych ogródkach a z przewozem szyn i ułożeniem w polu mniejszy problem .
Co do resorowania radził bym zastanowić się nad sprężynami a resory zamarkować ,tak jest robione w wielu konstrukcjach tego typu.
Mniejszy koszt wykonania i lepsza charakterystyka tłumienia drgań z szyn.
I tak jak napisał  badziol  Lxd2 przy tym rozstawie to 1,5metrowy model , a ile będzie ważył to już wolę nie myśleć 
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 784 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 22 Październik 2013, 21:41:20 »
0

...no na pewno będzie dużo ważył

A Swoją drogą sam myślałem o Gls 30+ ze dwa trzy wagony typu koleba na tarasie zielonym o wymiarach 4x9m, ale żona jako instancja wyższa postawiła stanowcze weto(
Po części ma rację- skończyć to co zacząłem bo rozbabranego placu budowy w pokoju (tu 0m)+ tarasie to raczej nie wypada robić, ale cóż chcieć a móc to odwieczny konflikt...
Póki co to na podstawie zdjęć (kolejka Petera Erka w Ilmenau), wymiarów z sieci (forum), coś tam zrobiłem do skali 0f (plik 2cd- z możliwością konwersji do DWG), ale to raczej jest za duże uproszczenie co do potrzeb modelu w 1:5/1:4.


Micho, w związku z tym co wspomniałeś na początku posta miałbym prośbę do Ciebie:
 czy mógł byś wrzucić jakieś dokładniejsze fotki dolnych partii Gls'ki?
Chodzi mi szczególnie o widok ramy(pod różnymi kątami jak jest możliwość) i prowadzenie zestawów kołowych ( wygląd maźnic).
Dzięki z góry i pozdrawiam Przemek
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 23 Październik 2013, 07:54:32 »
0

czy mógł byś wrzucić jakieś dokładniejsze fotki dolnych partii Gls'ki?
Chodzi mi szczególnie o widok ramy(pod różnymi kątami jak jest możliwość) i prowadzenie zestawów kołowych ( wygląd maźnic).

Zdjęcia wysłałem go galerii. Na dniach postaram się wstawić rysunek z wymiarami podwozia. Niestety rysunki opracowane komputerowo mam w skali mojego modelu, a wymiary opublikuję wg 1:1 - tak jak pomierzyłem. Dla oryginalnych mam tylko szkice. Będę musiał na rysunku modelu nanieś wymiary dla 1:1. Musisz poczekać - do niedzieli będzie w galerii. :-)

W zał. zdjęcie GLS-ki ze skansenu Luiza w Zabrzu.


* widok1.jpg (172.39 KB, 820x615 - wyświetlony 2795 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 784 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 23 Październik 2013, 10:58:02 »
0

Dzięki raz jeszcze
A swoją drogą to w skansenie musieli z jakiegoś powodu dać "zastępcze" klapy boczne od komory silnika.
W rysunkach jakie są w instrukcji to był to po prostu arkusz blachy z przetłoczeniami na wloty powietrza.

Pozdrawiam z MMz, Przemek
« Ostatnia zmiana: 23 Październik 2013, 12:16:39 wysłane przez Harry Potter » Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 23 Październik 2013, 11:35:49 »
0

Też przyłączam się do prośby o zdjęcia , takie maleństwo a nigdzie nie można wyszukać materiałów do zrobienia modelu .
Szykuję na razie dioramę z Gl-s ką w 1:35 koleby już mam, a jak model wyjdzie dobrze ,to zapewne powielę go do paru innych projektów które mam na warsztacie .
A i wielkie dzięki za galerie dużo fajnych detali można się dopatrzeć ,przydały by się jeszcze do kopletu zdjęcia silnika i jego zamocowania .
pozdrawiam Andrzej.
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 784 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 23 Październik 2013, 20:23:20 »
0

W sumie to mnie tak coś podkusiło i poszperałem chwilę w archiwach forum.
Wychodzi na to, iż mamy w galerii słownie dwie Gls 30 udokumentowane fotograficznie- w Ludwikowicach i w "Luizie".
Jedynie budy się trochę wzrostem różnią...
Co ciekawsze, bo tego się domyślałem raczej(w żadnym z rysunków jakie mi w ręce wpadły brak był tylko szerokości ramy), że wszystkie (?) ramy seryjnie były robione pod 750mm a szerokość toru to zależna od szerokości zestawów kołowych...
« Ostatnia zmiana: 23 Październik 2013, 20:28:40 wysłane przez Harry Potter » Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 24 Październik 2013, 08:01:56 »
0

... jak się będę widział z GLS-ką i jej powiem, że tak o nią wypytujecie to się chyba zawstydzi hi hi


A swoją drogą to w skansenie musieli z jakiegoś powodu dać "zastępcze" klapy boczne od komory silnika.
W rysunkach jakie są w instrukcji to był to po prostu arkusz blachy z przetłoczeniami na wloty powietrza.


hm. Powiem tak lokomotywa pracowała na powierzchni kopalni - a na kopalni wszystko się może zdarzyć. Zauważyć można pozrywane blachy przy zaczepie lokomotywy.

Tak boczne klapy - to jakaś blacha z otworkami niechlujnie zamontowana. Okna w kabinie zostały przerobione - zmniejszone, jedno boczne zaślepione. Myślę, że taka już do skansenu przyjechała.
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 24 Październik 2013, 08:20:54 »
0

Jeśli chciałbyś kupować szyny modelarskie, w ilości większej niż 50 metrów, to być może mógłbym pomóc w imporcie z chin.
wstępne wyliczenia wskazują że jest to tańsze niż kupowanie (w cenie rynkowej) kształtowników stalowych.
ale i tak musisz się liczyć że będzie musiał przeznaczyć sporo kasy na zakup kilkudziesięciu, a w zasadzie kilkuset metrów szyn.
chyba że masz dostęp do materiału po cenie złomu, to tej ceny chińczycy nie pobiją
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 24 Październik 2013, 08:47:19 »
0

Jeśli chciałbyś kupować szyny modelarskie...

Tak szyny to temat który mnie martwił -  jednak nie na dzisiaj - na teraz to może 10m szyny - jako tor do prób. Może za pół roku za rok - chyba, że ktoś by zamawiał to się z "odrobiną" podepnę. Ale super, że podałeś taka alternatywę.

Myślę, że nie będą osamotniony z prośbą byś podał: przekrój szyny, długość i szacunkową cenę. Prosimy.
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 24 Październik 2013, 08:50:05 »
0

Zdecydowałem, że będę jednak budował w skali 1:4,7 na tor 127mm – czyli wrócę do pierwotnych założeń.

Myślę, że póki co tor 127mm będzie w kraju „bardziej popularny”. …a do tego jeżeli wagony z pasażerami będą w miarę stabilne - jak to Mallet napisał „woziłem dzieciaki i nic wielkiego się nie działo” – dobrą skalą będzie 1:4,7 (czy 1:5). Patrzyłem na dobór skali z perspektywy jednej z najmniejszych lokomotyw jaką jest GLS-ka i dlatego ciągnęło minie do skali w której modele będą większe. Patrząc z perspektywy Lxd2 – model w skali 1:4,7 będzie duuuuży .

Ciesze się, że mogłem z Wami temat trochę przegadać. Powoli zabieram się za budowę tej maszynki. Postaram się publikować dokonania i będę prosił też o porady czy opinie.

Widzę, że jest zainteresowanie szczegółami GLS-ki ze skansenu – jak zrobię ramę to pojadę tam uzbrojony w aparat i wrzucę jeszcze jakieś fotki.
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 24 Październik 2013, 10:25:53 »
0

z grubsza można powiedzieć tak:
http://www.alibaba.com/product-gs/1095673474/railway_track.html
wybierasz rodzaj szyny.
potem obliczasz objętość i dla uproszczenia bezpieczniej będzie opisać przekrój szyny w prostokąt, lub tak jak widać na zdjęciu opisującym produkt. choć nie masz gwarancji że tak chińczycy ułożą towar w kontenerze.
pamiętaj, że kontener ma 12metrów i wielokrotność takiego rozmiaru kupujesz.
zwróć uwagę również na minimum order, pewnie trzeba by robić wspólne zamówienie paru osób aby spełnić kryterium wymiaru.
i teraz jak już obliczysz sobie objętość, to przyjmij że transport 1m3 kosztuje 140$.
lub inaczej. kontener 40 stopowy ma 67 m3, czyli cały kontener to koszt 9380$
bo dwa sposoby wynikają z tego że na kontener wchodzi 20 ton i jeśli zamówisz mniej to importer z polski na kontener wrzuci inny lżejszy towar, ale o większej objętości i wtedy trzeba wyliczać wg objętości towaru
cło jest 0%

i teraz przyjmijmy wyliczenia dla 400 metrów. szyby o wadze 6 kg, czyli najmniejszej o wysokości 5 cm
daje to 2,4 tony. czyli nie będzie to cały kontener.
kontener ma 2,4 czyli jedna warstwa to 48 szyn, żeby pomieścić 400 metrów potrzeba 8,3 warstwy, czyli średnio 41,6 cm nie licząc separacji między warstwami. długość 12 metrów. czyli wychodzi prawie 12m3 czyli koszt transportu to 1653$
chińczycy chcą nawet 900$ za tonę. więc przyjmijmy taką wartość. czyli 2160$ to koszt 400 metrów szyn.
czyli z grubsza 11.439 zł. jeszcze dorzućmy marżę importera i będzie to coś między 18 a 20 tyś.

i teraz metoda molleta: teownik + pręt.
wycena z hurtowni, teownik 60x60 6 metrów cena 126zł
pręt stalowy 30x30 również 6 metrów 134 zł (ceny z przed roku)
wychodzi 17.316 zł
jak widać ceny są porównywalne jednak z importerem zawsze można negocjować jego prowizję i np przy płatność z góry 100% znacząco może zejść z ceny.
również chińczycy dają widełki 700-900$ choć raczej nie oczekiwałbym zniżki przy zamówieniu "tylko" 2,4 czy nawet 20 ton.

no i oczywiście są minusy jednego i drugiego rozwiązania. samemu pospawać szyny można w miarę możliwości czasowych.
w przypadku zamówienia całego kontenera trzeba któregoś dnia, "tymi ręcami" wyładować kontener.
jeśli by zamawiać mniejszą ilość to trzeba wliczyć prowizję, bo przecież importer musi to rozładować swoimi ludźmi, zmagazynować, a na koniec trzeba te szyny przewieźć z magazynu importera do siebie na działkę. no ale zaletą jest mniejszy nakład pracy w wyspawanie takie "szyny" z teownika i pręta. a prąd i materiały spawalnicze też nie są za darmo.

no i na koniec skala. skoro 400 metrów małej szyny 6kg waży 2,4 tony to żeby mieć cały kontener 20t trzeba by zebrać grupę ludzi gotowych wspólnie zamówić 3,3 km szyn. a to samo z siebie jest dodatkowym wyzwaniem "logistycznym"

ufffff. skończyłem
Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 24 Październik 2013, 19:05:13 »
0

Wyliczenia a i owszem ale teraz trzeba sobie zadać pytanie o ilość osób zainteresowanych .
Swoje szyny spawałem parę lat temu gdzie koszty materiałowe były o wiele niższe , i w przeliczeniu 1m moich torów było równowartością metra torów w LGB.
Zastanawiałem się nad zakupem torów w Niemczech koszt wtedy był dwukrotnie większy no i strach kłaść na ogrodzie ,bo były za ładne i jeszcze kogoś w oko by koliło .
Taki kraj niestety o tym też trzeba pamiętać  Smutny
Poza tym ten rodzaj hobby jeszcze nie upowszechnił się u nas na tyle aby był zbyt na kontener szyn .
Drugą sprawą jest też to że wielu modelarzy ot chociażby w Niemczech też nie kupuje szyn ale posiłkuje się zwykłym płaskownikiem ,co widać na wielu filmach z takich kolejek .
Widać im też nie spieszno wydawać uiro
Tak więc puki co nie przewiduje hurtowych zakupów szyn w Chinach ,ale mimo wszystko wyliczenie kuszące cenowo .
Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!