aronek
|
|
« Odpowiedz #20 : 24 Październik 2013, 19:11:24 » |
0
|
jeśli cena "kosztowa" za te 400 metrów to 11 tyś. to trzeba założyć że cena detaliczna na półce sklepu z kolejkami w skali 1:4 to byłaby ze 30-35 tyś zł. i tylko jest pytanie czy niemcy sami strugają szyny ze względu na oszczędność, czy dlatego że ciężko kupić. przeszukiwałem zasoby internetu w poszukiwaniu takich małych szyn i nie trafiłem na sklep. co oczywiście nie znaczy że go nie ma, skoro jak mówisz niemcy mają na ogródkach. raczej chodzi o to że nie jest to popularna oferta detaliczna i ciężko ją znaleźć. ale można przypuszczać, że jak taki niemiec postanawia pojeździć na okrak pociągiem po ogródku, to zagląda na jakieś niemieckie fora o kolejkach i znajduje linki do odpowiednich sklepów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
|
« Odpowiedz #21 : 24 Październik 2013, 20:31:22 » |
0
|
Swego czasu na początku gdy byłem tym bardziej zainteresowany znalazłem parę ofert sprzedaży takich szyn . Tam z zakupem tego typu akcesoriów modelarskich problemu nie ma ,począwszy od detali do parowozów , oraz gotowych pojazdów szynowych i wagonów . Po prostu jest na to rynek ,u nas większość ludzi kupuje gotowe firmowe modele budynki drzewka na makietę i to raczej z segmentu HO . A i tak są narzekania na brak miejsca chociażby na zbudowanie jednego modułu ,a co dopiero mówić o kolejce ogrodowej gdzie zapotrzebowanie na miejsce jest cokolwiek większe Tak, że wszelkie wyliczenia i tak będą z kosmosu w naszych realiach musimy patrzeć nie na Chiny , czy kraje zachodnie tylko co mamy w naszych realiach i co z tego przy minimalnych kosztach można wycisnąć. Nie kupuje się wagonu ze śrubami gdy potrzeba ich tylko kilogram
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
aronek
|
|
« Odpowiedz #22 : 24 Październik 2013, 20:48:08 » |
0
|
ale 400 metrów szyny to nie aż tak dużo. patrząc się na twój projekt, widzę że masz trochę więcej niż 200 metrów toru. ale dałem do wyliczeń 200(400) metrów bo to akurat na pętlę i jakiś dodatkowy tor. ale faktem jest że w Polsce na pewno nie ma rynku zbytu na tego typu przedmioty. dlatego tym bardziej podziwiam widząc ile złotówek i pracy musiałeś włożyć w swoją kolejkę.
|
|
« Ostatnia zmiana: 24 Październik 2013, 20:55:45 wysłane przez aronek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #23 : 24 Październik 2013, 20:59:35 » |
0
|
No chyba, że będzie to wagon w skali 0m (no tak, jak zwykle co to nie ja )... A tak bardziej przyziemnie... jak bym miał w 1:1 np Ldag05, Wls 40 czy rzeczoną Gls30 to mógł bym się zastanawiać... Choć z Gls 30 mógł by być problem- wg instrukcji minimum to szyna o wysokości 70-80mm, 9-10kg/m i podkłady:120x 9 x 15 cm My rozważamy szynę o h=50mm i 6kg/m na którą podejrzewam tramwaj konny Mrozy-Rudka mógł by już ruszyć spokojnie... (tu nie pamiętam jak jest faktycznie...) No i mamy OFTOP'a PS. planowałem kiedyś na tarasie o bokach 9x4m zrobić owal z żeberkiem i bocznicą to mi wyszło 60 mb samej "szyny" z płaskownika 20x3mm...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
Mallet
|
|
« Odpowiedz #24 : 24 Październik 2013, 22:05:12 » |
0
|
Za kwotę 11tyś złotych budując moim sposobem (gospodarczym ) to starczy na wszystkie tory ,a jest tego około 200mb ,podtorze mosty ,ze trzy lokomotywy no i jak trochę potyrasz sam w warsztacie to i może uda się jeszcze parę wagonów sklecić . Warunek jest jeden ,wszystko robisz sam , materiału akurat na budowę parowozu w tej skali nie wychodzi, aż tak wiele . A prąd i oświetlenie to akurat najmniejszy wydatek . Dużo materiału można pozyskać na złomie , oczywiście nie wszystko warto tam kupować ,np. na budkę parowozu ,i inne elementy oblachowania warto nabyć nowy arkusz blachy w hurtowni . Zresztą temat możliwości finansowych i co z czego skroić jest sprawą indywidualnych zasobów zaskórniakowych
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #25 : 24 Październik 2013, 22:35:50 » |
0
|
A jak by zamiast kombinować zastosować dwuteownik 80 lub 100?? Wyszło by pewno taniej i łatwiej. Jak na modele takie "szyny" powinny wystarczyć.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Mallet
|
|
« Odpowiedz #26 : 24 Październik 2013, 22:53:07 » |
0
|
Kombinować trzeba bo wtedy znajdzie się optymalne rozwiązanie coby kieszeni nie urwało a ducha zadowoliło
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #27 : 25 Październik 2013, 10:14:35 » |
0
|
Muszę w sprawie szyn napisać, że robię dopiero pierwsze kroki w kolejce ogrodowej i skala mojego przedsięwzięcia jest na razie mała. To nie dla mnie taki hurt. Dla naszych zastosowań (tor 127mm) może trafniejsza byłaby lżejsza szyna. Może za rok Chińczycy zrobią :-)
Ja rozważam proste rozwiązanie ceownik 40x20 lub profil prostokątny zamknięty 30x15. Zobaczę na razie nie wiem w która stronę pójdę. Oczywiście szyny byłyby piękne ale...
Może zbuduję 1m toru sposobem Mallet-a dla prezentacji lokomotywy. Pomysł super - tylko pracochłonny, pewnie do spawania jest zrobiony przyrząd do ustawiania teowników z prętem. Szyny w tym wykonaniu prezentują się super.
Myślę, że jeżeli temat się w kraju rozwinie to i nabywcy się znajdą. Takie szyny to suuuper oferta dla większych przedsięwzięć.
Fajne miejsce za południową granicą http:www.smpd.cz - tam jeździ tabor w skali nawet 1:3.3, tor 127 i 184 mm.
Acha! Dokumentację z pomiarów ramy GLS-ki już wrzuciłem do moje galerii z "Luizy".
|
|
« Ostatnia zmiana: 25 Październik 2013, 10:49:09 wysłane przez kalito »
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
rafaelsantee
Nowicjusz
Długość toru:: 43 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #28 : 26 Październik 2013, 21:27:45 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #29 : 27 Październik 2013, 14:14:07 » |
0
|
Dzięki micho za ten kawał dobrej roboty. Pytanie tylko mam jeszcze:jaka jest odległość podłużnic od siebie- wszak tabor na 500-750 mm jest Raz jeszcze dzięki i pozdrawiam z MMz, Przemek
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
|
Fisz
Młotkowy
Długość toru:: 99 m
W terenie
Drunken Engineer
|
|
« Odpowiedz #31 : 28 Październik 2013, 00:47:26 » |
0
|
Ach, jedyne co wiem, to że wspomniany sklep ma raczej kiepską opinię w środowisku modelarskim, i że tegoroczna edycja biedną była, zważywszy na fakt iż było to dziesięciolecie targów. Co do samych relacji fotograficznych to najlepiej męczyć modelarzy-gości, bo zdjęciami obrodziło na sąsiednim forum. Miałem jechać, ale... fundusze uciekły na rzeczy mało modelarskie...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
micho
Młotkowy
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #32 : 28 Październik 2013, 08:36:27 » |
0
|
I pomoże. Zerkałem wcześniej na normy opublikowane w http://www.dbc-d.de/ i twój link troszkę też rozjaśnia. ...jaka jest odległość podłużnic od siebie- wszak tabor na 500-750 mm jest ... Analizowałem fotki różnych GLS-ek i myślę, że wszystkie mają tą samą ramę - rozstaw zmienia się przez różne osadzenie kół na osi. W DTR napisano, że "szerokość toru 500-750" a nie że rama dedykowana jest dla jakiegoś konkretnego rozstawu. W galerii "GLs30 w Ludwikowicach" widać jak wąsko w stosunku do podłużnic osadzono koła. Wg moich pomiarów (co można wyczytać z rys. - przekrój/widok B) zewnętrzny rozstaw podłożnic to 1140-(2x80)=980 Podłożnice są cofnięte o 80mm względem płyty ramy. ...dziękuję też wszystkim za linki.
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #33 : 28 Październik 2013, 13:51:28 » |
0
|
faktycznie...jednak po "maratonie" jaki miałem ten szczegół mi umknął
Pozdrawiam z MMz
PS.dzięki raz jeszcze
|
|
« Ostatnia zmiana: 28 Październik 2013, 14:38:28 wysłane przez Harry Potter »
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #35 : 28 Październik 2013, 22:52:03 » |
0
|
micho, tak siadłem nad Twoim rysunkiem, zdjęciami i coś mnie zaczęło zastanawiać. Wymiar odległości osi od czołownicy pod kabiną zaznaczyłeś jako 177 czyli już przeskalowane 885. Ale na zdjęciach jak się przyjrzeć to mniejsza odległość do czołownicy jest pod silnikiem (wiadomo: rozłożenie masy i takie tam)... czy tobie nie wyszło tam mniej więcej 740mm (wymiar 845 wg DTR przyjęty jako nominalny z powodu "nowego" łańcucha Galla)??
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
micho
Młotkowy
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #36 : 29 Październik 2013, 08:35:11 » |
0
|
Wymiar odległości osi od czołownicy pod kabiną zaznaczyłeś jako 177 czyli już przeskalowane 885.
To jest błąd - niestety wszystkie wymiary musiałem nadpisać bo wymiary umieszczam na rysunku modelu wg szkiców. To mi umknęło. Sprawdzę w szkicach, wpiszę na nowo i rysunek podmienię w galerii. Rysunek z galerii usuwam do czasu naniesienia poprawek. (wymiar 845 wg DTR przyjęty jako nominalny z powodu "nowego" łańcucha Galla)??
W ramie, w "gniazdach maźnic" jest luz dla naciągania łańcuchów. Maźnica jest węższa od gniazda, a dodatkowo są tam jakieś wkładki. Kręcąc śrubami przy maźnicach (to te otwory które zaznaczyłem na rysunku - z przodu 1 z tyłu 2) - reguluje się naciąg łańcuchów. Gdy mierzyłem GLS-kę ustawienie maźnic mocno odbiegało od położenia nominalnego. (w modelu będzie tylko atrapa śrub) Szkoda, że miałem tam tak mało czasu - byłem przejazdem. (muzeum jest teraz remoncie - wejście grzecznościowo)
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #37 : 29 Październik 2013, 11:03:51 » |
0
|
I tak miałeś więcej szczęścia jak ja. Ja tam mogę co najwyżej zdjąć wymiary z EN 57/71 A tak poważniej...kurde, w sumie takich (polskich) smaczków jak Twój rysunek w sieci jest mało. Jak zajrzałem na feldbahnseite.de/archiv to normalnie do wyboru do koloru: gmeinder, deutz,jung,O&K...co chcesz to masz i to wąskie praktycznie wszystko. I tego nam brakuje- w naszym polskim grajdołku... PS. instrukcje Gls 30 z tej strony pobrałem to i mam... tylko waży to 1,6 MB to do galerii się nie wrzuci...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
micho
Młotkowy
Długość toru:: 136 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #38 : 29 Październik 2013, 12:09:11 » |
0
|
Właśnie analizuje skąd ta niedokładność pomiaru. Te wymiary względem blach czołowych musiałem szacować bo maźnice były przesunięte i resory też. (twórczość warsztatów górniczych). Ten wymiar który nieopatrznie podałem był w ogóle zły -nie sugeruj się nim. Pomiar rozstawu osi wykonałem dla pierwszej osi względem przedniej płyty czołowej (mierząc od zewnętrznej strony(zdjęcie z galerii 2013 09 17 11 06 33 ) zapisałem wtedy 800mm - a może powinno być 780?. Teraz widzę, że pośpiechu mogłem to mylnie ocenić bo względem "gniazda maźnicy" i sama maźnica jest przesunięta do tyłu i resor też. Myślę, że mogłem tego przesunięcia nie uwzględnić. Umówmy się tak - rysunek wstawię na forum po wizycie w skansenie i sprawdzeniu bo nie chcę publikować błędów. Dorysuję wtedy jeszcze jak wyglądają maźnice. Tak na razie w zał. rys. z wymiarem o którym pisałem.
W rysunku krążącym po sieci i na naszym FTP jest błąd, bo całkowita szerokość GLS-ki to 1200mm, co zawarte jest w DTR-ce - którą mamy. Nie wiem jak się na FTP wrzuca pliki, ale może tam wrzuć tą DTR-kę - to w końcu nasza, społeczeństwa :-)
|
|
|
Zapisane
|
Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
|
|
|
pawel.adamczyk
|
|
« Odpowiedz #39 : 29 Październik 2013, 20:07:55 » |
0
|
Szyn jeszcze szukajcie na nieczynnych cegielniach , tam najczęściej bywają S-6 ; S-12; lub S-25. ja takie zakupiłem z rozbiórki (tylko część rozbierali) 2 zł/kg, ok 10m z cegielni Piortowice /k Nałęczowa. . Taką mini kolej poduduje (będzie rozkładana). Pozdr.
|
|
|
Zapisane
|
UNITRA z.r.k Diora, Tonsil.
|
|
|
|