PiotrS
|
|
« : 13 Lutego 2006, 10:35:17 » |
0
|
Poszukuję wszelkich informacji, zdjęć itp. na temat linii Kocmyrzów - Kazimierza Wielka, Miechów - Kazimierza Wielka i krakowskich przemysłowych linii wąskotorowych tzn. Solway - Zakrzówek, kolejki bielańskiej oraz wojskowych kolejek obsługujących fortyfikacje Twierdzy Kraków. Poszukuje też wszelkich informacji i zdjęc z suchedniowskich kolejek lesnych. Będę wdzięczny za każdy sygnał. Dziękuję i pozdrawiam! Piotr mail: pskucha@wp.pl
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
andy
|
|
« Odpowiedz #1 : 13 Lutego 2006, 12:18:41 » |
0
|
Poszukuję wszelkich informacji, zdjęć itp. na temat linii Kocmyrzów - Kazimierza Wielka, Miechów - Kazimierza Wielkal Wejdź na http://jkd.prv.pl
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
|
« Odpowiedz #2 : 14 Lutego 2006, 20:54:16 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #3 : 18 Lutego 2006, 01:44:32 » |
0
|
bardzo dziekuje za plany. przebieg Solwayowskiej i bielańskiej oczywiście znam, natomiast ciekawe są te przemysłowe, np. grzegórzki itd... Mam in formacje na temat przebiegu kolejek dowożących ziemie do formowania nasypów stacji Prokocim - były czynne w latach okupacji. Poza tym podczas budowy pasów startowych w Czyżynach była linia z Dąbia. Staw na Dąbiu to właśnie zalane wyrobisko. Kolejka prowadziła z Dąbia przez teren dzisiejszego Parku Lotników na lotnisko. Ta w Kłaju zdaje sie być jeszcze ocalała, polecam: http://forum.trambus.info/viewtopic.php?t=23&start=15&sid=e163a065b39547b3f14b61f3bf976a04Pracuje nad przewodnikiem / ksiązką "Kraków wieków pary i elektryczności" - to roboczy tytuł. Obecnie siedzę w temacie wąskich torów. Jeszcze raz dziekuję! Piotr
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #4 : 18 Lutego 2006, 18:01:15 » |
0
|
Vitay Piotrze S. Gdybys chcial obejrzec klimaty Kocmyrzowa, Kazimierzy W. , Bogorii i cudowna stacyjke w Cudzynowicach na filmie DVD (przegrane z video) daj znac na PW, prosze.Dostaniesz namiar.TANIO. NAPRAWDE WARTO!!! Pozdrawiam ok333 ---------------------------------------------------------------------------- Kalisko- Turecka Kolej Mniejszych Predkosci.
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #5 : 28 Lutego 2006, 09:20:32 » |
0
|
Film o wąskiej jędrzejowskiej z Wiślicą, Skalbierzem i Kazimierzą juz udało mi się zdobyć. Jest rewelacyjny! Przyznam, że spodziewałem się kiepskiej kopii amatorskich nagrań video, tzn jakieś tam krótkie urywki itd, co oczywiście także by mnie bardzo ucieszyło. Tymczasem film to bardzo rzetelny i świetnie opracowany materiał. Pozdrawiam! P.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
Przemek
|
|
« Odpowiedz #6 : 28 Lutego 2006, 13:47:23 » |
0
|
Aleś dał linka, niech cie drzwi ścisną. Kolejka w kłaju nie istnieje bo nikt nie chce słyszeć o jej reaktywacji. Zresztą to tylko 2 km toru w lesie. Lepiej to rozkręcić i zawieść tam gdzie tego potrzebują.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
|
« Odpowiedz #7 : 28 Lutego 2006, 13:56:18 » |
0
|
Coś mi się nie zgdadza. Jeśli dobrze odczytałem ten plan to kolejka jeździła wzdłuż drogi a ślady jej istnienia śa na wale przeciwpowodziowym gdzie do dziś znajduje się szopa. :?:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
pomocnik drezyniarza
Nowicjusz
Długość toru:: 27 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #8 : 28 Lutego 2006, 17:52:08 » |
0
|
W 2003 roku w kwietniu zwrócił na mnie uwage nasyp z torowiskiem ( jechałem od siebie z Tarnowa do Proszowic przez Kraków), jakieś 15 km przed Proszowicami, z zachowanym w niektórych miejscach torowiskiem oraz oznakowaniami (chociażby krzyże św. Andrzeja)...długo się głowiłem co to za linia i to o takich spadkach terenu (prawie jak droga w niektórych momentach)...czy tu mowa na 100% o linii Kocmyrzów-Charsznica?
|
|
|
Zapisane
|
Festina lente-zwłaszcza w Bieszczadach
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #9 : 28 Lutego 2006, 22:03:41 » |
0
|
Coś mi się nie zgdadza. Jeśli dobrze odczytałem ten plan to kolejka jeździła wzdłuż drogi a ślady jej istnienia śa na wale przeciwpowodziowym gdzie do dziś znajduje się szopa. :?: Otóż wyjaśniam: Wzdłuż drogi do wodociagów biegła wąska wybudowana jeszcze za Franciszka Józefa. To była kolej przemysłowa ale posiadała znaczenie militarne, tzn. zaopatrywała lub miała zaopatrywać fort Krępak (góra nad Wodociągami). Natomiast kolejka po wale to atrakcja turystyczna wybudowana w latach 60 - tych. Funkcjonowała bardzo krótko. Zliwkidowano ją ponieważ m.in. uznano, że jej eksploatacja narusza nasyp wału przeciwpowodziowego, deformuje go ...itp... Na jednej ze stron miłosników fortyfikacji znalazłem kiedys wzmiankę na temat lokomotywy z ul. Kopernika, że obsługiwała forteczną kolejkę bielańską.. itp... co oczywiście jest bzdurą. Polecam wycieczke na dno kamieniołomu Liban do Podgórza, tam na sklanej pochylni prowadzącej z dna pod Kopiec złomiarze częściowo wykopali "wąski" rozjazd- jedna z ostatnich pozostałości po przemysłowej wąskiej na Krzemionkach. Pozdrawiam! P.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #10 : 28 Lutego 2006, 22:09:45 » |
0
|
Aleś dał linka, niech cie drzwi ścisną. Kolejka w kłaju nie istnieje bo nikt nie chce słyszeć o jej reaktywacji. Zresztą to tylko 2 km toru w lesie. Lepiej to rozkręcić i zawieść tam gdzie tego potrzebują. Źle sie wyraziłem. Ocalała w sensie: zachowane są jej elementy. Nie neguję przecież opnii, że lepiej takimi pozostałościami uzupełniac braki na innych szlakach. Dobrze byloby żeby to trafiło gdzieś na czynny szlak bo predzej czy później wyląduje na złomie. Ale marzy mi sie zobaczyć taki pędzący skład z drewnem w Puszczy Niepołomickiej. Z innej bajki: Polecam ATLAS TWIERDZY KRAKÓW - częśc dotyczacą Polowej Pozycji Wysuniętej Dziekanowice - Bosutów. Tam są zdjęcia wąskich zaopatrujacych szańce artyleryjskie i okopy nad Krakowem. Takie linie istaniły w rejonie Dziekanowic i Bosutowa ale podobno tez nad Prądnikiem Czerwonym. Po tych Dziekanowickich pozostały jeszcze wąwozy. Pozdrawiam! P.
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
Przemek
|
|
« Odpowiedz #11 : 01 Marca 2006, 16:42:38 » |
0
|
W 2003 roku w kwietniu zwrócił na mnie uwage nasyp z torowiskiem ( jechałem od siebie z Tarnowa do Proszowic przez Kraków), jakieś 15 km przed Proszowicami, z zachowanym w niektórych miejscach torowiskiem oraz oznakowaniami (chociażby krzyże św. Andrzeja)...długo się głowiłem co to za linia i to o takich spadkach terenu (prawie jak droga w niektórych momentach)...czy tu mowa na 100% o linii Kocmyrzów-Charsznica? Tez mnie to zastanawiało. Podobno to jest jakiś fragment Kocmyrzówki. Linia ta urywa się własnie w Kocmyrzowie a wychodzi z Krakowa. Przyznam że jest w bardzo dziwnym miejscu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #12 : 02 Marca 2006, 17:38:14 » |
0
|
Linia z Krakowa do Kocmyrzowa to jedno, a z Kocmyrzowa do Kazimierzy Wielkiej przez Skalbierz to drugie. W 1889r.wybudowano normalnotorówkę z Krakowa Głównego przez Grzegórzki, Dąbie, Wieczystą, Czyżyny, Bieńczyce, Grębałów, Prusy, Dojazdów do Kocmyrzowa. A w 1917r. z północy po stronie Rosyjskiej dociągnięto wąską. Także w Kocmyrzowie była stacja normalnotorowa i wąska obok siebie. Linie funkcjonowały do 1994r. Polecam książkę pana Romana Garbacika pt:"Historia kolei Kraków - Kocmyrzów". Mozna to kupić na Stradomiu w Krakowie. Świetne opracowanie!!! Natomiast linia z Charsznicy do Kazimierzy łączyła sie oczywiście z wąską z Kocmyrzowa. Było tez połączenie z Wiślicą a nawet Szczucinem!!! Kolejkę z Charsznicy przez Miechów zamknięto w 1985r. a rozebrano na początku lat 90-tych. Bardzo urokliwe były te szlaki! Pozdrawiam! Piotr
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #13 : 09 Marca 2006, 09:56:23 » |
0
|
Czy ktoś posiada jakieś informacjhe na temat lokomotywy pomnikowej, która znajduje się wraz z wagonem obok placu zabaw na os. Podwawelskim, w Krakowie? To jest z pewnością maszyna, która obsługiwała Solawy i Zakrzówek, ale kiedy została wycofana itp... Z góry dziękuję! Piotr
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
Izone
Czytelnik
Długość toru:: 1 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #14 : 09 Sierpnia 2006, 02:34:29 » |
0
|
Witam wszystkich MWT (miłosnik wąskich torów) Mam pytank ja usytuowana jest ta trasa kolejki w kłaju i jaka jest jej długosc ?Z tego co czytałem konczy sie ona w lesie. Istnieje mozliwosc ew je przedłuzenia? Moe znalaz bys sie jakis zapaleniec i moze by ja uruchomic bo ztego co wyczytałem to trasa jest kompletna ? (chetnie pomoge przy pracy ochwaszcanie wycinanie itp moze i jakas pomoc finasowa ) Izone
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
|
« Odpowiedz #15 : 15 Sierpnia 2006, 10:52:14 » |
0
|
Pomoc finasnsowa? Tzn ile? Jeśli chodzi o trase to biegnie lasem od tartaku mniej więcej do rampy koło przystanku normalnotorowego. W tą strone się jej nie przedłuży bo tam jest wojsko. Można w drugą strone ale teren tam jest mało atrakcyjny. Lepiej było by zbudować nową linie gdzieś w krakowie lub okolicach gdzie jest pełno turystów a nie bawic się w remont czegoś gdzie nawet okoliczni mieszkancy nie zaglądają. A zapaleńcy już próbowali ale nie wyszło.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PiotrS
|
|
« Odpowiedz #16 : 18 Sierpnia 2006, 00:19:20 » |
0
|
Torowisko kolejki w Kłaju ma około 2 km długości ale nie mierzyłem tego z mapą dokładnie. Na terenie tartaku sieć torów jest rozwinięta i nadal wykorzystywana ( wózki sa przetaczane ręcznie). Oprócz wózków "kłonicowych" są tam jakieś koleby i lokomotywa Wls 40. Podobno była tez druga produkcji czeskiej. Torowisko biegnie przez las potem wzdłuż asfaltowej drogi w okolice jednostki wojskowej gdzie znajduje sie zarosnięta rampa. Tam spotykały sie tory wąskie z bocznicą normalnotorową i tam przeładowywano towar. Generalnie tor jest kompletny i nawet nie zarosnięty. Oczywiście należałoby usunąć piach na przejazdach i ściółkę. Podobno brakuje iglic na rozjazdach. Po raz ostatni kolejka wyjechała chyba w 1997r. przy okazji imprezy kolejowej. Ewentualne wskrzeszenie kolejki zależy chyba przede wszystkim od właścieciela tartaku i Nadlesnictwa Niepołomice. Pozdrawiam. Piotr
|
|
|
Zapisane
|
PiotrS
|
|
|
jpl
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #17 : 07 Września 2008, 01:40:19 » |
0
|
Jeszcze co do tematu wąskotorówek w Krakowie: na stronie 108 "Atlasu wąskotorówek" autorstwa Pawła Korcza znajduje się zdjęcie Gls30 z kolebami,podpisane: "Lokomotywa Gls30 z kolebami, Wodociagi Krakowskie, 10. 10. 1997r." Jest to jedyne zdjęcie dotyczące kolei wąskotorowych w Krakowie, jakie udało mi się odnaleźć. Może ktoś dysponuje innymi i wie, do czego konkretnie służyła ta wąskotorówka ?
|
|
|
Zapisane
|
JPL
|
|
|
Kajetan
|
|
« Odpowiedz #18 : 07 Września 2008, 17:02:01 » |
0
|
W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik). Służyła do rozwożenia piasku do filtrów. Warszawiacy wiedzą jaki teren zajmują Filtry i mogą sobie wyobrazić jakie ilości piachu mogą na to iść. Kiedyś byłem tam na wycieczce i słyszałem że "wkład" piaskowy starcza na 2 tygodnie. Kolejka w Krakowie mogła służyć temu samemu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
jpl
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #19 : 08 Września 2008, 15:59:15 » |
0
|
Dziękuję za informację. :wink: W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik). Z ciekawości-możesz podać bliższe szczegóły, jakiego jest typu/serii :?:
|
|
|
Zapisane
|
JPL
|
|
|
|