Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Kwiecień 2020, 20:33:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: wąskie w okolicy Krakowa  (Przeczytany 69511 razy)
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 117 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #60 : 16 Styczeń 2014, 16:59:43 »
0

Wracam do tematu kolejki Okleśna - Orlej: na stronie http://www.rybna-malopolska.pl/page22.php znalazłem informację, jakoby na tej kolejce miał jeździć parowóz Las Ty 3427; autor odsyła do fotogalerii. Na jednym ze zdjęć zamiast "Laska" widać jednak jakiś "traktorek":



Jest jeszcze jedno zdjęcie widoku kamieniołomu:



A w NAC znalazłem jeszcze coś takiego:
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81401/6bbbea361d14460d4c237da62a87a5b1/
Trzeba przyznać, jak na 600-tkę mieli rozmach przy budowie...
Zapisane
Mutu
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #61 : 27 Luty 2014, 20:47:43 »
0

Witam wszystkich na forum, to mój pierwszy post. Często przebywam w okolicach Okleśnej i niedawno dowiedziałem się, właśnie z tego forum że była tam kiedyś kolejką wąskotorowa. Bardzo ciekawi mnie jej całościowa trasa (w sensie zlokalizowania jej na jakiejś mapie). Pewnie niema takiej mapy na której była by ona zaznaczona. Czy jest na tym forum ktoś, kto byłby w stanie zaznaczyć jej trasę np. na Google Maps? Wiem że wymagam pewnie cudu Starałem się szukać informacji na ten temat w internecie ale nic nie zdziałałem. Jedyne co udało mi się zaobserwować na Google Maps patrząc z góry, to prawdopodobny kawałek przebiegu tej linii od Okleśnej przez las w stronę Mirowa. Załączam link z moimi działaniami w Paint http://pl.tinypic.com/r/6okjtt/8  Przepraszam za krzywizny mojej linii ale mistrzem grafiki to ja nie jestem Zaznaczyłem moje podejrzenia z małym przesunięciem w górę, tak by było widać to o co mi chodzi. Jest to chyba właśnie wał po którym jechała kolejka. Niestety jedyny widoczny dla mnie ślad po kolejce urywa się tam gdzie urywa się zaznaczona przeze mnie linia ( w stronę Orlej) Dalej nie jestem w stanie zlokalizować teoretycznej trasy kolejki. Dorzucam jeszcze link do Google Maps, a dokładniej do miejsca gdzie zaznaczyłem trasę: https://www.google.pl/maps/@50.0350503,19.535621,519m/data=!3m1!1e3 Tylko włączcie tryb Earth  Może jest ktoś kto wskóra coś więcej niż ja. Pozdrawiam wszystkich na tym forum.
« Ostatnia zmiana: 27 Luty 2014, 21:13:22 wysłane przez Mutu » Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 117 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #62 : 03 Marzec 2014, 23:46:07 »
0

Witaj! Ja kiedyś prześledziłem całą przypuszczalną trasę kolejki na geoportalu; po przełączeniu widoku na "raster" dostępne są skany map topograficznych w różnej skali w zależności od powiększenia. Na nich dość wyraźnie widać pozostałe po kolejce nasypy, wykopy i przepusty na całej trasie. Najlepiej byłoby wydrukować taką mapę i pojeździć po terenie.
W sieci wisi też mapa WIG 1:25000 z 1939 roku, ale na próżno szukać na niej czegokolwiek. Albo jest oparta na starych podkładach, albo celowo zafałszowana, bo nie ma na niej nawet kolei normalnotorowej (zbudowanej w 1899 r!)
http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P48-S29-H_ALWERNIA_1939.jpg
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #63 : 04 Marzec 2014, 01:46:55 »
0

Ta WIGówka to na pewno nie stan na 1939 To w ogóle nie jest typowa mapa WIG. Raczej jakieś wznowienie mapy austriackiej w innym cięciu (tej i tej). Niestety dostępna mapa WIG w skali 1:100 000 z 1933 r. jest zbyt wczesna. Mapy z okresu wojny są na niej oparte, więc kolejki też nie ma.

Uzupełnienie:
Mi wychodzi taki przebieg:


*  (353.5 KB, 1078x840 - wyświetlony 1127 razy.)
« Ostatnia zmiana: 04 Marzec 2014, 03:05:16 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 117 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #64 : 04 Marzec 2014, 11:21:19 »
0

Dokładnie tak to odczytałem.
Jako, że z czasem u mnie na razie krucho, postanowiłem zrobić sobie wirtualny spacer z Wujkiem Google. Pierwszy ślad napotykamy przy drodze z Okleśnej do Alwerni: to dzisiejsze ulice Młyńska i Rajska poprowadzone starotorzem. Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie, aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (dalsza część ul. Rajskiej). Starotorze znika z zasięgu kamer Googla i pojawia się w zarośniętej przesiece na dawnym przejeździe przez drogę Mirów - Brodła, mija z lewej strony ścianę lasu, z prawej nieduży staw i znów znika w lesie. Ostatni raz spotykamy je w miejscu przecięcia z DW 780. Po drugiej stronie drogi starotorzem poprowadzona jest ścieżka rowerowa. Dalej pozostaje już tylko eksploracja "z powietrza".
Zapisane
Mutu
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #65 : 04 Marzec 2014, 18:47:25 »
0

Jestem pozytywnie zaskoczony waszymi dokonaniami   W niedzielę będę w tamtych stronach, u mojej kobiety i może uda mi się ją wyciągnąć na rowerową wycieczkę trasą zaznaczoną przez 2xm. Spróbuje odnaleźć jakieś ślady tej kolejki i sfotografować je. A za chwilę zerknę na Geoportal. Ok, faktycznie na Geoportalu widać wszystko bardzo dobrze. Czyli to co tu widać: http://pl.tinypic.com/r/50pdo8/8  to są ruiny stacji przeładowczej na normalny tor. Link do tego samego miejsca na mapie: https://www.google.pl/maps/place/Okle%C5%9Bna/@50.0324515,19.5256302,247m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4716f2d5d73b234b:0x362a8ea10a1f10fc Zrobię zdjęcia tych ruin gdy tam będę przejeżdżał.

Słuchajcie, na Wikipedii o Okleśnej piszą, że na wysokości zalewu Skowronek odchodziła odnoga tej trasy do kamieniołomu belwender. Co więcej, podobno istniała w Okleśnej druga linia wąskotorowa o długości 1,5 km. którą z Wisły wożono żwir. logicznie rzecz biorąc, pewnie przeładowywano go na tej samej rampie co transport z Orley i Belwendera.
« Ostatnia zmiana: 04 Marzec 2014, 22:31:59 wysłane przez Mutu » Zapisane
Mutu
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #66 : 15 Marzec 2014, 18:10:01 »
+1

Przepraszam, że jeden post po drugim ale wydaje mi się, że tak będzie bardziej przejrzyście. W poprzednią niedzielę wybraliśmy się szlakiem kolejki.  Postaram się jakoś logicznie to opisać. Zacznijmy od miejsca w którym droga od Źródeł w stronę Okleśnej przecina linię normalnotorową 103. W miejscu, w którym podejrzewam że była stacja przeładunkowa, czyli tu: http://pl.tinypic.com/view.php?pic=50pdo8&s=8#.UyR9oD95Ppw, na długości na oko stu metrów ciągnie się taki mur, oczywiście nie jest kompletny: http://pl.tinypic.com/r/wh1ow6/8 http://pl.tinypic.com/r/34q8nzr/8 Na tym zdjęciu http://pl.tinypic.com/r/14aefph/8 widać koncówkę muru i według mnie ślad po tym że dochodził do niego po lewej stronie tor. Następnie pojechaliśmy przez Okleśną i jadąc drogą "Na szlaku Papieskim" w pewnym momencie połączyliśmy się z trasą kolejki http://pl.tinypic.com/r/2evzp1t/8 Powyższe zdjęcie jest robione w stronę Okleśnej. Zaznaczyłem to miejsce na mapce: http://pl.tinypic.com/r/24zyret/8 Patrząc od Okleśnej, kolejka do tego miejsca jechała głębokim leśnym wąwozem. Następnie dojechaliśmy do skrzyżowania ulic: Powiśle, Przy Zalewie i Rajskiej. Zaraz za skrzyżowaniem, po stronie po której była linia kolejowa znalazłem coś takiego: http://pl.tinypic.com/r/2s91wfp/8  Jest to zrobione z betonu. Trochę wygląda jak podkład ale to pewnie jakiś zwykły kawał betonu. Następnie jadąc dalej, zauważyliśmy, że w opisie Vutika jest błąd. Vutik pisał: "Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie, aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (dalsza część ul. Rajskiej)." Według naszych obserwacji kolejka zagłębiała się w las w innym miejscu, kilkadziesiąt metrów dalej, co widać na tych zdjęciach: http://pl.tinypic.com/r/16i8b3l/8 http://pl.tinypic.com/r/2hflzfd/8 Pierwsze zdjęcie pokazuje jak kolejka wylatywała z lasu przecinając ulicę Rajską, a na drugim zdjęci widać już nasyp po którym szła przez następny kawałek lasu. http://pl.tinypic.com/r/2v0e7ad/8  To zdjęcie zostało zrobione z miejsca w którym trasa kolejki przecina ulicę Przy Krzyżu, która realnie nazywa się Bajeczna, czy jakoś tak (widać, że nie wszystkie nazwy w Google Maps się zgadzają). http://pl.tinypic.com/r/2hzc55/8 To fotka z tego samego miejsca lecz w stronę Orley. Następnie przejechaliśmy lasem, po szlaku kolejki: http://pl.tinypic.com/r/im03mb/8 i wyjechaliśmy na drogę od Mirowa w stronę Brodeł, lecz skręciliśmy z niej jadąc przez las w stronę Kamienia, by w pewnym momencie skręcić w lewo i przez las znów dojechać do szlaku kolejki, którym dojechaliśmy do parkingu przy drodze nr 780. Stwierdziliśmy że pojedziemy dalej, w stronę Kamieniołomu, lecz po przejechaniu tego odcinka od parkingu do wielkiej czerwonej kropki http://pl.tinypic.com/r/1zwyhl2/8 zastaliśmy taki obraz: http://pl.tinypic.com/r/f1xky8/8 http://pl.tinypic.com/r/r7rx9e/8 I na tym nasza wyprawa się skończyła. Ciężko by było z rowerami przebijać się przez takie haszcze, więc nie pozostało nic innego jak wrócić do domu. Ciekawe czy był tam kiedyś jakiś most, czy po prostu wyrąbano kawałek nasypu w jakimś celu. Poza nasypami na całej trasie nie wypatrzyłem nic, co mogło by być śladem kolejki, poza tym co wyglądało jak betonowy podkład, ale wątpie by w tamtych czasach używano do takich celów betonu, więc pewnie jest to tylko jakiś betonowy słupek. Uff mam nadzieje że coś z tego zrozumiecie. Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: 15 Marzec 2014, 21:00:58 wysłane przez Mutu » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3957 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #67 : 15 Marzec 2014, 19:22:28 »
0

Kolego Mutu, a czy nie można by przez {img}link adresu obrazka{/img} zapodawać zdjęć do posta? Łatwiej by się czytało, szczególnie tym użytkownikom którzy nie są maniakami komputerów.
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
Mutu
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #68 : 15 Marzec 2014, 21:03:18 »
0

Na większości forum spotykałem się z sytuacją, że lepiej było wrzucać suche linki niż by fotki automatycznie otwierały się w temacie, w szczególności przy tak dużej ilości zdjęć, po to by jeden post nie zajmował pół strony. Obiecuję poprawić się od następnego posta ale proszę, nie każ mi teraz tego wszystkiego przerabiać
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3957 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #69 : 15 Marzec 2014, 21:18:16 »
0

Mi zasadniczo chodzi o to, że otwierając Twoje linki ładuje mi się nie tylko obraz, ale i całe mnóstwo drażniących mnie kretyńskich reklam. Opcja wstawiania zdjęć pozwala, bez zmieniania strony, odgadnąć co autor miał na myśli.
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2622 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #70 : 15 Marzec 2014, 21:49:47 »
-1

Po prostu linki powinny być takie http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3957 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #71 : 15 Marzec 2014, 21:55:09 »
0

Andrzeju, tak odbiegając od tematu wąskotorowego, czy cały czas masz swe słynne łącze neo 256?
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2622 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #72 : 15 Marzec 2014, 21:57:50 »
0

Nie. Czemu pytasz??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3957 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #73 : 15 Marzec 2014, 22:06:11 »
0

Cytat: Jacekglm
Z ciekawości spytam:z czego korzystasz,że tak Ci tego transferu szkoda?
neo 256 (...) z końcem roku kończy mi się umowa i będę przedłużał na kolejne 2 lata

Zapytałem: czy słowo stało się ciałem...
Zapisane

Czytanie z Księgi Taboru:
"Bezgranicznie ufaj Bogu, ale ręczny na lokomotywie zawsze zakręć."
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2622 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #74 : 15 Marzec 2014, 22:09:17 »
0

Przedłożyłem umowę ale tej prędkości nie było już dostępnej i była większa i teraz jest jeszcze większa. Obecnie mam największą prędkość jaka jest możliwa na moim kablu.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #75 : 15 Marzec 2014, 22:47:09 »
0

Witam. Andrzeju bardzo cenię Twoje posty,ale w odpowiednich działach TZF. Pozdrawiam.
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 117 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #76 : 19 Marzec 2014, 16:21:26 »
0

Następnie jadąc dalej, zauważyliśmy, że w opisie Vutika jest błąd. Vutik pisał: "Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie, aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (dalsza część ul. Rajskiej)." Według naszych obserwacji kolejka zagłębiała się w las w innym miejscu, kilkadziesiąt metrów dalej...

Masz rację, przeanalizowałem mapę jeszcze raz i widać na niej, że tor ścinał przez las zakręt drogi i przechodził przez nią w innym miejscu. Na Google StritWiu nie bardzo to widać.
Stwierdziliśmy że pojedziemy dalej, w stronę Kamieniołomu, lecz po przejechaniu tego odcinka od parkingu do wielkiej czerwonej kropki (...) I na tym nasza wyprawa się skończyła. (...) Poza nasypami na całej trasie nie wypatrzyłem nic, co mogło by być śladem kolejki, poza tym co wyglądało jak betonowy podkład, ale wątpie by w tamtych czasach używano do takich celów betonu, więc pewnie jest to tylko jakiś betonowy słupek.

Szkoda, że nie pojechaliście dookoła przez Brodła do Wrzosów, tam podobno zachowały się przyczółki mostu, ale i tak wielki szacun za fotorelację z terenu.
Po prostu linki powinny być takie http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg

Chyba nie pomoże. Tinypic jest cwany i od razu przekierowuje do strony z reklamami i wyskakującymi kartami Smutny
Lepiej wstawiać przez {img} bezpośredni link do zdjęcia:

Zapisane
Mutu
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #77 : 28 Marzec 2014, 12:49:35 »
0

Na forum Eksploratorzy znalazłem temat o tej drugiej kolejce w Okleśnej!  http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=110&t=19267  Będzie trzeba się tam wybrać i zbadać Mam nadzieję że dawanie linków do innych forum nie jest tu zakazane.
Szkoda że ten ktoś nie zaznaczył na mapie tej trasy tylko wrzucił same fotki ale jeśli dobrze zaobserwowałem na Google Maps to prawdopodobnie jest to cały ciąg ulicy zacisznej i po przejechaniu nasypu na końcu ul. Zacisznej kolejka zjeżdżała nad Wisłę. Nie potrafię tylko określić tego co ten ktoś nazywa początkiem zachowanej kolejki. Jak będzie czas i pogoda to się tam wybiorę
« Ostatnia zmiana: 28 Marzec 2014, 13:00:46 wysłane przez Mutu » Zapisane
Jaro.C
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #78 : 01 Czerwiec 2014, 22:50:42 »
+1

Witam serdecznie użytkowników tego forum.
Mam trochę więcej informacji odnośnie wąskotorówki do Orleja, Belwendra, jak i kolejki znad Wisły w miejscowości Okleśna.
Jestem mieszkańcem tej miejscowości i zbieram informacje odnośnie tych wąskotorówek.
Myślę że z czasem coś niecoś wrzucę na to forum jakieś newsy, aczkolwiek jestem stałym bywalcem forum wymienionego przez Mutu.
Akurat miałem tą przyjemność w grudniu 2013 przejść trasę na piechotę od Okleśnej do Orleja, i muszę Wam powiedzieć że te informacje odnośnie wąskotorówki do Orleja są pobierzne i pomijające wiele istotnych faktów.
Np nikt nie wymienił tutaj że na trasie były 2 mijanki dla parowozów, to że w Okleśnej była parowozownia wraz z warsztatem naprawczym obok rampy przeładunkowej, nikt nie wymienił że trasa przecinała dwie rzeczki Regulankę i (wyleciało mi).
Przymierzam się do odtworzenia planu jak wyglądała sama stacja, i cały przebieg kolejki.
Odnośnie kolejki znad Wisły napisałem i wskazałem miejsce nad Wisłą gdzie byłą rampa przeładunkowa z barek na brzeg po którym pozostały tak naprawdę relikty a że nie wspomnę że po modernizacji brzegów Wisły jak i wałów przeciwpowodziowych to te miejsca są tak naprawdę zatarte. Sam przebieg kolejki był prosty i czytelny, choć pod koniec w kierunku stacji są 2 wersje jak przebiegał tor, to też muszę ustalić.
Jeśli ktoś jest chętny do polemiki zapraszam.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1663 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #79 : 02 Czerwiec 2014, 07:49:23 »
0

Eeeej, piszże, a nie tylko rób smaka Ładnie proszę!
Zapisane
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!