Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 14:01:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka w Kłaju  (Przeczytany 58233 razy)
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« : 04 Maj 2006, 12:48:52 »
0

Witam! Odbyłem wczoraj spacer szlakiem kolejki w Kłaju. Torowisko zachowane w niemal nienaruszonym stanie. Nawet nie jest bardzo zarosnięte, a na niektórych odcinkach właściwie zupełnie. W tartaku znalazłem jedna kolebę i kilkadziesiat wózków do przewozu drewna. Jest tam tez lokomotywa WLs75 wyprowadzona przed dawną szopę. Wózki nadal służą do przewozu desek ale przepychane są ręcznie. Nie znam historii kolejki kłajowskiej. Podejrzewam, że powstała przed wojną albo w pierwszej połowie lat 40 - tych. Znalazłem tam szyny wyprodukowane w K.H. a to niemiecka nazwa Huty Królewskiej w Chorzowie. Zwracam się z prośbą czy ktos posiada "Świat Kolei 6/97" - gdzie podobno jest ten szlak opisany?Co? Jeśli tak, to czy dałoby sie ten artykuł zeskanować lub zrobić zdjęcie i przesłać na mail: pskucha@wp.pl Co?? Będę ogromnie wdzięczny! Pozdrawiam serdecznie! Piotr
Zapisane

PiotrS
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Maj 2006, 13:26:52 »
0

W jakim stanie technicznym jest ten lok?
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 04 Maj 2006, 14:49:18 »
0

Tzn. W silnik nie zaglądałem, bo na terenie zakładu przebywałem trochę nieformalnie i miałem mało czasu. Zrobiłem foty, więc mogę wysłać. Wydaje się , że stan jest niezły ale do remontu na pewno się nadaje. Ciekawie wyglada w ogóle ten szlak. W całym kraju grasują złodzieje, którzy jak mrówki demontują nawet czynne torowiska, a tutaj od 15 lat nikt szyn nie ruszył. Wszystko zachowane, tylko trochę momentami ściółka przysłonięte. Drzewa zdążyły wyrosnąć na dawnej rampie a na szlaku tylko miejscami jakies tam krzewy. Pzdr!
Zapisane

PiotrS
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #3 : 04 Maj 2006, 17:37:12 »
0

Witam!

Male sprostowanie. W Kłaju stoi WLs40, a nie 75. Rozstaw 600mm. Wlasciciel jej nie chce sprzedac, poniewaz jest do niej emocjonalnie przywiazany Tak wiec Marcinie raczej nici z zakupu
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 20 Maj 2011, 13:57:40 »
0

Witam,
czy ktoś ma bliższe informacje o przebiegu kolei biegnącej z Kłaja w głąb Puszczy Niepołomickiej?? Niestety na wszystkich analizowanych mapach jej brak. Jedynym namacalnym dowodem jest informacja z 1948 r., że miała niecałe 12 km. Kolej znana też jako kolej Nadleśnictwa Niepołomice.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 24 Maj 2011, 02:36:57 »
0

Ciężko znaleźć coś więcej w internecie poza fragmentem linii czytelnym na najnowszej mapie topograficznej i mapą biegu na orientację dostępnym tu: http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg - gdzie widać jedynie mały fragment. Przerzucę jeszcze źródła pozostałe.
Zapisane

Ha!
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 24 Maj 2011, 08:57:34 »
0

Ciężko znaleźć coś więcej w internecie poza fragmentem linii czytelnym na najnowszej mapie topograficznej i mapą biegu na orientację dostępnym tu: http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg - gdzie widać jedynie mały fragment. Przerzucę jeszcze źródła pozostałe.


Hmmm fragment linii chyba biegnie inaczej ;-). Nie wiem czy to nie jakaś bocznica wojskowa. W Nadelśnictwie mi zeznali, że kolejka biegła na teren leśnicwa Hysne.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 24 Maj 2011, 09:32:42 »
0

To może być bocznica, bo podobne "wąskie tory" widać na tej mapie też w Bochni i Niepołomicach.
Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 24 Maj 2011, 14:09:36 »
0

Ten "wąski" odcinek to normalnotorowa bocznica do JW w Kłaju. Przy tej bocznicy był punkt przeładunkowy z toru normalnego na wąski 600mm do tartaku. Współrzędne: 50.002962, 20.302035‎
+50° 0' 10.66", +20° 18' 7.33"
Zapisane
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 24 Maj 2011, 16:12:42 »
0

Witam!  Ponieważ dawno się nie udzielałem (brak ciągłego dostępu do netu) przesyłam swoje informacje. Kolejka tartaczna przylega do bocznicy jednostki na odcinku ok 100m. Sprytne rozwiązanie stanowi tor oblotowy na wąskim torze.Wczesną wiosną kiedy nie było jeszcze "krzaczorów" stwierdziliśmy z kol. Maciejem , że : Wzdłóż  toru bocznicowego do JW... są zachowane 2 tory 600 mm. i resztki suwnicy? bramowej do przeładunku drewna. Tor 600 mm. kończy się koziołkiem przed mostkiem na cieku wodnym. Z tego miejsca ,tor  oblotowy jest łukiem poprowadzony przez las. Najprowdopodobniej wyglądało to tak: Lokomotywa przyciągała ładowane drewnem wagony na tor 1, robiła oblot po łuku przez las, i wracała po próżne wagony na tor 2 . A potem odwrotnie. Tak na marginesie. Mam gdzieś zdjęcia, ale muszę je znależc. Bocznica do JW.... ma się dobrze. Wszystkie mocowania nasmarowane,nawet zastanawialiśmy się ,czy nie w celu łatwiejszego rozkręcenia przy likwidacji,ale nie. Nikt przed likwidacją , nie stawia nowych znaków przed przjazdami. Nowych tzn. emaliowanych z datą prod. 1976. Ale to sprawa Wojska i ja się nie wtrącam.  Pozdrawiam Bogdan.
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 23 Lipiec 2012, 00:09:35 »
0

Niestety złe wiadomości.
Dzisiaj tj. 22 lipca odwiedziliśmy nieczynną ale dotąd względnie kompletną kolejkę tartaku w Kłaju. Na odcinku toru szlakowego od przejazdu przy bramie tartaku prawie do  przejazdu w lesie (przy przejeździe normalnotorowym) odkręcone są wszystkie szyny. Zniknęły podkładki, śruby i łubki. Szyny swobodnie leżą na podkładach i czekają na ostateczny demontaż lub kradzież. Podobnie jest na krótkim odcinku przy osiedlu wojskowym. Ślady są świeże, być może nawet wczorajsze. Tor jest nienaruszony tylko na odcinkach zarośniętych krzewami lub tam gdzie jest zasypany oraz przykryty ściółką. Wygląda na to, że to koniec kolejki w Kłaju. Pomimo wstrzymania ruchu w połowie lat 90 – tych, linia cudownie przetrwała w stanie niemal nienaruszonym. Dotąd jedyne czego brakowało to iglic na rozjazdach. Ciekawe czy to działalność złodziei czy świadoma rozbiórka prowadzona przez ZPD?
Na terenie ZPD bez zmian. Wls-ka odstawiona przed szopą i przykryta brezentem. Na torze w krzakach na tyłach zakładu stoi koleba. Torowisko w obrębie tartaku raczej kompletne. Ręcznie przetaczane wózki nadal służą do transportu desek.
Koniec marzeń o potencjalnej reaktywacji, wizji udrożnienia szlaku… Kolejny wąski tor odchodzi do historii. Znika wąskotorowa osobliwość Puszczy Niepołomickiej.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 24 Lipiec 2012, 20:22:23 »
0

Z ostatniej chwili.

Wysłałem do Zarządu ZDP Kłaj pismo z zapytaniem czy „ubytki” na szlaku to efekt legalnej i świadomej likwidacji czy kradzieży? Właśnie otrzymałem odpowiedź, że to kradzież, a kolejka jest przewidziana w przyszłości do… „uruchomienia”. Teoretyczne plany reaktywacji z tego co wiem istnieją od co najmniej 7 lat. Dotychczas torowisko trwało kompletne i nawet nie zarosło drzewami. Nie wiem czy Zakład podejmie się naprawy uszkodzonego odcinka, tym bardziej, że kolejka od 15 lat nie działa, a tor został rozkręcony na znacznej długości począwszy od bramy zakładu? Z tego co wiem SMK podchodziło do rozmów w sprawie potencjalnego uruchomienia kolejki dla potrzeb okolicznościowych hobbistycznych przejazdów, ale na drodze stanęła negatywna odpowiedź Nadleśnictwa (zupełnie dla mnie niezrozumiała). Szlak biegnie w bliskiej odległości od brzegu lasu, w zasadzie równolegle do drogi i linii normalnotorowej. Jedynym mankamentem są aż trzy przejazdy, ale nie wiem czy te drogi kwalifikują się jako publiczne, czy po prostu leśne wewnętrzne zakładowe?. Tak jak już pisałem torowisko oprócz niedawnych zniszczeń jest całe. Na odcinku zachodnim tor jest przysypany momentami ziemią i ściółką, ale są miejsca gdzie jest zupełnie czysty, drożny i świetnie zachowany. To, że złomiarze przez 15 lat nie rozkradli linii to może w części  zasługa pobliskiej jednostki wojskowej i opinii, że kolejka miałaby mieć  coś wspólnego z wojskiem. Być może w pobliżu nie było po prostu skupu złomu. Szyny mocowane są śrubami na całej długości. Sądzę, że kradzież śrub, podkładek i łubków została dokonana przez kogoś znającego się na rozkręcaniu szyn, i dysponującego odpowiednimi narzędziami. To raczej na pewno zrobili ludzie z doświadczeniem, bo zwykły złomiarz nie dopuściłby się kradzieży w sposób tak mechaniczny i na taką skalę. Jedna z podkładek została nawet zgubiona lub porzucona… co może świadczyć o nie przywiązywaniu wagi sprawcy do tych drobnych elementów, w obliczu chęci „pozyskania” szyn. 
Wyślę pismo do ZPD zawierające powyższą opinię i propozycję oznaczenia farbą szyn oraz elementów mocowania.
Na odcinku gdzie odkręcono szyny, szlak biegnie w odległości około 30 m. od drogi. Czy Waszym zdaniem przeniesienie tych szyn przez las do zaparkowanego na poboczu leśnej drogi samochodu to problem? Ile osób musiałoby dźwigać pojedynczą szynę i czy mogliby bez dźwigu załadować ją na samochód? Obawiam się, że jeśli szyny w takim stanie tam pozostaną za niedługo ich tam już może nie być.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #12 : 24 Lipiec 2012, 22:11:14 »
0

Zazwyczaj złomiarze tną szyny na mniejsze kawałki palnikiem - wtedy mogą sobie dowolnie dostosować wagę i wymiary do swoich możliwości.
Zapisane

To jest przekaz.
Szymek
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 27 Lipiec 2012, 15:22:46 »
0

Co do opisywanego przez Piotrka "uruchomienia kolejki przez SMK" chodziło raczej o doprowadzenie kolejki do stanu umożliwiającego ruch drezyną oraz możliwość okazjonalnego przejazdu lokomotywy z wagonami.

Właściciel tartaku był jak najbardziej "za", zadeklarował nawet uruchomienie na własny koszt lokomotywy Wls, która - jak utrzymywał - była sprawna, a trzyma ją z sentymentu. Niestety do tartaku należą jedynie tory, a grunty do Lasów Państwowych - jakiekolwiek wycinanie krzaków itp. nie wchodziło więc w grę bez zgody nadleśnictwa.
Nadleśnictwo jak najbardziej nie miało nic przeciwko udrożnieniu szlaku i umożliwienia przejazdu drezyny lub pociągu, ale ... przecież "nikt nie uruchamia kolejki ot tak sobie" - leśniczy słyszał o kolejkach wąskotorowych wożących turystów "a co będzie jak za parę lat SMK będzie chciało zrobić z kolejki w Kłaju atrakcję turystyczną :-)), wtedy mogą być problemy" ... zgodę da się załatwić, ale bez opłaty za korzystanie z gruntów się nie obejdzie. Tak więc za możliwość powstrzymania dewastacji i udrożnienia czyjegoś krótkiego (ok. 1,5 km) szlaku oraz okazjonalnego przejazdu w leśnej wiosce bez perspektywy przejazdów komercyjnych Nadleśnictwo zaproponowało opłatę w kwocie czterocyfrowej rocznie za użyczenie gruntów pod kolejką - ZTCP to nawet zaproponowano "promocyjną" stawkę: długość torowiska x szerokość toru (bez skrajni - "przecież nie będziemy się rozdrabniać") .
W SMK zaczęły się dyskusje - potrzeba znaleźć środki na opłatę za grunty + na uzupełnienie ubytków, w zamian: satysfakcja z ocalenia ostatniej kolejki w okolicy Krakowa, na skraju Puszczy Niepołomickiej (oczywiście do czasu wnoszenia stosownej opłaty) oraz możliwość okazjonalnego przejechania się drezyna ...
W tak zwanym międzyczasie podczas kolejnych rozmów okazało się, że kilkadziesiąt metrów torowiska leży najprawdopodobniej na gruntach należących do wojska. Słowo "najprawdopodobniej" jest tutaj kluczowe, gdyż nikt tego do końca nie wiedział - zaproponowano więc ustalenie prawa własności opisywanego kawałka gruntu, oczywiście na koszt SMK ... i to niestety przeważyło, SMK - ku uciesze porastającej tory roślinności - nie było w stanie wyłożyć odpowiedniej ilości "niegodziwej mamony", która pozwoliła by uzyskać zezwolenie na podjęcie "czynu społecznego"  na gruntach Nadleśnictwa (i być może wojska  Z politowaniem )

Podobno "na betonie kwiaty nie rosną" - a tu "ZONK" - rosną, rosną i to nie tylko kwiaty, ale i małe drzewka   ...
baa nawet takie "kwiatki" jak "prywatyzacja" już prywatnej własności (ale leżącej na państwowym gruncie) ma doskonały mikroklimat do rozwoju.
« Ostatnia zmiana: 27 Lipiec 2012, 15:56:21 wysłane przez Szymek » Zapisane
Turysta91
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 02 Sierpień 2012, 14:18:35 »
0

Poszukuję artykułu o tej kolejce - "Świat Kolei" z 1997 roku. Będę ogromnie wdzięczny za udostępnienie. Chciałbym zebrać jak najwięcej informacji na temat tej linii. Pozdrawiam!
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 03 Sierpień 2012, 00:30:50 »
0

Cześć

Gdzieś mam ten tekst, musiałbym poczuwać, ale o samym Kłaju było tam zaledwie kilka ogólnych zdań. Zawierały zdawkowe informacje, że w Kłaju atrakcją była „bocznica wąskotorowa” i że zakład od kilku lat nie eksploatuje już kolejki. No i były wymienione obydwie lokomotywki: Wls50 oraz MD4s. Artykuł dotyczył ogólnie obchodów zlotu. Były w nim wymienione punkty programu.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
Turysta91
Nowicjusz
*
Długość toru:: 14 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 03 Sierpień 2012, 10:14:53 »
0

Dzięki za informacje jeśli jednak znalazłbyś ten artykuł to będę wdzięczny za przesłanie
Pozdrawiam!
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 15 Grudzień 2012, 22:28:48 »
0

Zrobiłem dzisiaj obchód szlaku. Niestety jest jak zwykle źle. Mniej więcej do połowy długości toru skradziono śruby i podkładki. Pisałem do zarządu zakładu w tej sprawie sugerując przynajmniej oznaczenie szyn. Jak widać bez reakcji. Szyny są kompletne ale leżą luźno. Dalej jest ok. Między przejazdami w lesie na torowisku leży przewrócona brzoza. Poza tym szlak jest w zasadzie przejezdny a przynajmniej dla drezyny. To paradoks ale linia nie jest użytkowana od 1997 r. a właściwie nie jest zarośnięta. Na terenie tartaku, przed szopą widać Wls-kę nakrytą brezentem, dalej kolebę w krzakach i skład wagonów kłonicowych. Wózki tartaczne są wciąż wykorzystywane do transportu desek. Końcowy odcinek kompletny wraz z trójkątem i suwnicą. Odcinek wzdłuż drogi świeżo odkrzaczony!!! Ciekawe czy wycięcie krzaków dotyczyło pielęgnacji pobocza drogi czy przygotowania do demontażu torowiska? …Marzę o tym, żeby tam zobaczyć na szlaku chociaż drezynę albo nawet wózek pchany ręcznie…

Pozdrawiam.

Piotr
Zapisane

PiotrS
Krzysztof_Kraków
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 12 Styczeń 2014, 00:33:22 »
+1

Witam

Jestem tutaj nowy, także proszę o wyrozumiałość
(aczkolwiek zaglądam na to forum już od dłuższego czasu)

Tydzień temu zachęcony dobrą pogodą, postanowiłem się wybrać na obchód szlaku kolejki wąskotorowej. Linia nie jest w pełni kompletna, ale moim zdaniem są duże szanse na doprowadzenie do użytku przynajmniej części torów. Obchód zacząłem od tartaku do okolic budynku jednostki wojskowej (tej przy przystanku kolejowym), koło której znajduje się mijanka, oraz przechodząca obok linia normalno-torowa.

Aby lepiej zobrazować to gdzie idą tory, rozrysowałem prowizoryczną mapkę: http://i.imgur.com/hMPC1NW.png Układ w rzeczywistości może sie trochę różnić. Tam gdzie linia jest zaznaczona na szaro, oznacza, że nie zgłębiałem gdzie dalej idą tory (było późno, a dni o tej porze roku są krótkie, także nie miałem dużo czasu na zwiedzanie). Nie zaznaczyłem również dodatkowych torów które się znajdują na terenie tartaku.

Do postu dołączam również galerię zdjęć wykonanych od tartaku do rozjazdów, a także filmik prezentujący stan niektórych odcinków.

galeria: http://imgur.com/a/x9Xbl
nagranie: http://youtu.be/P244Vez2LRM

Są to jedyne takie tory wąskotorowe w okolicy Krakowa, bowiem prócz kolejek zakładowych czy kopalnianych, oraz kawałka toru byłego tramwaju koło Rynku, nie ma tutaj kolei wąskotorowej z prawdziwego zdarzenia. Uruchomienie takiej kolejki było by świetną atrakcją turystyczną dla regionu. Wypadało by to utrzymać choćby dla samego zachowania torów, aby ta kolejka nie została kiedyś wymazana z pamięci.

Mam nadzieję, że tym postem pobudzę trochę dyskusję. W tej sprawie napiszę również do Stowarzyszenia Miłośników Ziemii Niepołomickiej.

PS. gdyby pojawiły się jakieś problemy związane z ładowaniem się obrazków, albo galerii, można mi dać znać o tym na PW. Mam zdjęcia na dysku i w razie czego, zawsze je mogę udostępnić
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2014, 01:19:20 wysłane przez Krzysztof_Kraków » Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #19 : 12 Styczeń 2014, 10:27:08 »
0

Może zacznij od rozmowy z właścicielem linii - czy wyraża zgodę, czy jest zainteresowany, itp. Bo bez tego nie ma co pobudzać dyskusji.
Zapisane

Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!