Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Październik 2019, 22:29:44 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.  (Przeczytany 55291 razy)
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 01 Październik 2008, 15:11:03 »
+1

Co do Stutthof to kiedyś chyba oglądałem tablicę pamiątkową na dworcu w Nowym Dworze Gdańskim, która była poświęcona wywożeniu z tego miejsca ludzi do Obozu.
Coś mi się kiedyś obiło o uszy, że stacja w Nowym Dworze była miejscem "przepakowywania" (bo inaczej tego nazwać nie można) ludzi na wagony kolejki, skąd jechali do Sztutowa. Niektórych więźniów wożono do Mikoszewa ze Sztutowa, skąd wypuszczano na Wisłę łódkę z nimi, która tonęła. (Wyczytane albo w muzeum, albo na tablicy przy promie w Mikoszewie - nie pamiętam dokładnie).
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 204 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 02 Październik 2008, 09:45:11 »
+1

Te 2 zdjęcia zrobiłem na lewym brzegu wisły naprędce podczas oczekiwania na prom samochodowy w sierpniu zeszłego roku.
Oglądając wcześniejsze zdjęcia zaczynam mieć wątpliwości czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego Uśmiech
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego.
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 02 Październik 2008, 10:33:49 »
0

Cytat: "Jacek 83218"
...czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego Uśmiech
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego


hmmm...  to chyba jednak nie TO  :wink:

pozdrawiam
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 204 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #43 : 02 Październik 2008, 15:09:37 »
0

Heh tak czułem.
Zastanawia mnie jednak czy te ceglane pozostałosci nie są resztkami czegoś kolejkowego, porzuconego te pare metrów od właściwej przeprawy.
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 03 Październik 2008, 08:45:26 »
0

Cytat: "Jacek 83218"
Heh tak czułem.
Zastanawia mnie jednak czy te ceglane pozostałosci nie są resztkami czegoś kolejkowego, porzuconego te pare metrów od właściwej przeprawy.


Nie umiem powiedzieć, ponieważ to co było na stacji w latach 70.-tych to jednak budowle drewniane – poczekalnia oraz budka, w której siedział groźny Pan z psem i pilnował stacji oraz placu przeładunkowego zamykanego szlabanem. Niewykluczone, że mogą to być pozostałości po dawnej parowozowni lub tez – co wydaje mi się najbardziej realne  (:?Uśmiech – resztki dawnego budynku obsługi promu samochodowego „dyskretnie” wywalone troszkę dalej a zlokalizowanego wcześniej tuż koło przeprawy samochodowej. To jest jedynie moje przypuszczenie.

pozdrawiam
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 204 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 03 Październik 2008, 13:15:18 »
0

Cóż pewnie masz rację. Już wiem czego szukać jak będę tam następnym razem.
BTW czy parowozownie były zlokalizowane na obu stacjach "nadbrzeżnych"?
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #46 : 03 Październik 2008, 13:45:56 »
+1

Cytat: "Jacek 83218"
Cóż pewnie masz rację. Już wiem czego szukać jak będę tam następnym razem.
BTW czy parowozownie były zlokalizowane na obu stacjach "nadbrzeżnych"?


W Świbnie była – mała jednostanowiskowa - tuż przy wale przeciwpowodziowym (nie umiem jednak powiedzieć dokładnie kiedy została zlikwidowana - tak jak napisałem w latach 70.tych już jej nie było) - podobnie zresztą w po prawej stronie. Po stronie Mikoszewa parowozownia była natomiast usytuowana tuż za wałem przeciwpowodziowym – zaraz z ręczną obrotnicą na końcu stacji Prawy Brzeg Wisły.

pozdrawiam
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2614 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #47 : 14 Maj 2009, 09:24:51 »
+1

http://www.mapywig.org/m/wig25k/P31_S28_D_G_Nickelswalde.jpg mapa z zaznaczono linio kolejowo po obu stronach przeprawy (duży plik)
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #48 : 16 Marzec 2010, 23:16:29 »
+1

Na Forum Dawny Gdańsk pojawiły się dwa ujęcia ze stycznia 1946 r. przedstawiające śluzę w Przegalinie ze starym mostem drogowo-kolejowym w tle (jeszcze tym obrotowym).

Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2614 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #49 : 16 Marzec 2010, 23:19:06 »
0

Można linka prosić??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #50 : 16 Marzec 2010, 23:20:41 »
+1

Do FDG? - kliknij na nazwę w moim poprzednim poście...
Zdjęcia są w galerii autora postu: http://forum.dawnygdansk.pl/album_personal.php?user_id=3393
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1078 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #51 : 16 Marzec 2010, 23:28:54 »
0

W pierwszym linku zdjęcia sie nie lądują - jest sam tekst, a w drugim komunikat:
Cytuj
Dostęp do tej części forum wymaga zalogowania się.
Zapisane

To jest przekaz.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2614 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #52 : 16 Marzec 2010, 23:29:44 »
0

Trzeba być zalogowany aby coś zobaczyć Smutny
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #53 : 16 Marzec 2010, 23:43:43 »
+1

Dziwne - ostatnio są z tym jakieś problemy choć administracja FDG deklarowała, że nie będzie nic ukrywać  :wink:
Cytat: "Admin FDG poprzednim razem"
Dzięki za sygnał, błąd w matrixie, naprawione.
U nas zdjęcia widoczne bez logowania na FDG :wink:

Zgłosiłem - może poprawią. A póki co, postaram się jakoś to ominąć  :wink:

Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #54 : 04 Kwiecień 2011, 14:19:48 »
+1

W wątku dotyczącym śluzy w Przegalinie na FDG pojawiło się min. kolejne zdjęcie mostku:


* sluza21_174.jpg (47.56 KB, 600x583 - wyświetlony 485 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #55 : 19 Kwiecień 2011, 01:07:30 »
+4

Kolejne znaleziska - moim zdaniem bardzo ciekawe.
W zasobach Technische Universität Berlin udało się znaleźć sporo materiałów dotyczących regulacji ujścia Wisły, w tym oryginalne plany śluzy w Przegalinie oraz obu mostów obrotowych z 1895 roku. Oczywiście wąskiego toru tam nie znajdziemy - położono go 10 lat później. Kolejki wąskotorowe pojawiają się za to na zdjęciach z budowy całego kompleksu.

Przyznam, że konstrukcja mostków wydaje się bardzo delikatna jak na późniejszą funkcję - patrząc jednak na zdjęcia z tego wątku, nie widać żeby została znacząco wzmocniona. Zastanawia też fakt, że zastosowano nieco odmienne rozwiązania w każdym z obiektów. W sumie to trochę dziwne - projektowane jednocześnie, rozpiętość podobna, warunki lokalizacji również - aż by się prosiło wykonać je w sposób identyczny... Najwyraźniej mieli jednak jakoś powód.


Most nad śluzą (północny)




Most nad kanałem spławnym (południowy)




Urządzenia hydrauliczne



Pełna lista dokumentów dotyczących regulacji ujścia Wisły

Jak ktoś poszuka znajdzie rysunki całej śluzy, detale poszczególnych wrót, hydraulicznego napędu całości (w tym mostów obrotowych) itd. Bardzo ciekawe z historycznego punktu widzenia są również zdjęcia z budowy i samego momentu przebicia przekopu Wisły. Jeśli ktoś lubi takie szpargały (włada choć trochę niemieckim) polecam przeszukanie archiwum z różnymi kolejowymi i geograficznymi hasłami. Znaleźć można najróżniejsze ciekawostki (mosty na Wiśle, pochylnie kanału Elbląsko-Ostródzkiego itp.)

Na koniec trochę obrazków:





Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #56 : 19 Kwiecień 2011, 11:50:21 »
0

2xm - super materiały. Przy okazji wielkie dzięki za wskazanie kolejnego źródła informacji! Ech, żeby tylko czas pozwolił...
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #57 : 03 Styczeń 2012, 02:14:17 »
0

Zapomniałem, ale swego czasu natrafiłem na pewien niemiecki artykuł: Die letzte Fahrt des Fährschiffs "Rothebude".
Jest to opis ewakuacji promów wiślanych w nocy z 8 na 9 maja 1945. Wiadomo, że prom samochodowy "Schiewenhorst" dopłynął do Kilonii. Ciekawe, że z Przegaliny miał on wypłynąć w towarzystwie tytułowego "Rothebude" oraz "promu kolejowego Einlage". Ze względu na stan morza prom kolejowy musiał jednak wkrótce zawrócić. Bałtycka odyseja promu samochodowego jest niezwykle ciekawa, ale nie ma związku z naszym tematem. Dlatego chciałbym się zatrzymać przy promie kolejowym... Czy mógł być to Schiewenhorst II/Aegir? Promu Einlage (przynajmniej na razie) nie znalazłem, choć mógł to być któryś z normalnotorowych promów z Gdańska.

R. Witkowski pisze, że Aegir "w końcu marca 1945 r. został zatopiony koło Przegaliny przez wycofujące się wojska Wehrmachtu." Przyznam, że wydaje mi się to nielogiczne. Wehrmacht siedział u ujścia Wisły do samej kapitulacji, co więcej był to okres gdy każda jednostka zdolna do utrzymania się na powierzchni (choćby i bez napędu) była na wagę złota. Potężne ilości wojska, sprzętu i ludności cywilnej przerzucano zarówno przez Wisłę, jak również na Hel. Jeśli Aegir miał zostać zatopiony w marcu to raczej w wyniku działań wojennych. Jeśli przez Niemców, to w chwili kapitulacji. Kolejną zagwozdką jest brak wspomnień o promie kolejowym w kontekście ewakuacji - dość często pojawia się wzmianka o promie drogowym (są też zdjęcia), a o kolejowym cisza. Mogłoby to wskazywać, że Aegir w kwietniu faktycznie nie był w stanie kursować. Może więc w marcu został uszkodzony, po czym wylądował w Przegalinie i w ostatnim momencie wraz z innymi próbowano ewakuować - uszkodzenia mogłyby tłumaczyć decyzję o zawróceniu do portu. Teoretycznie Aegir był większy i solidniejszy od promu samochodowego (miał też stosunkowo mocne maszyny) więc sprawny nie powinien mieć takiego problemu. Po nieudanej próbie ucieczki pozostało już tylko zatopić jednostkę i ruszyć do sowieckiej niewoli.

Detektyw zaciągnął się papierosem. Chmura dymu na chwilę przesłoniła jego posępną twarz. Zebrani w pomieszczeniu utkwili w niej wzrok, pragnąc choćby z najmniejszego grymasu odgadnąć ukryte myśli. Tak, on już nie miał wątpliwości. Nadeszła odpowiednia chwila by ujawnić kulisy zbrodni i wskazać sprawcę. Mrugnięcie
« Ostatnia zmiana: 03 Styczeń 2012, 02:28:03 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #58 : 03 Styczeń 2012, 10:42:44 »
0

Offtop:  "kryminalista" ze mnie trochę jest i zabiłeś mi ćwieka.. Końcówka to cytat skądś,czy ot tak, z głowy?
Zapisane

2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

Na służbie Na służbie



« Odpowiedz #59 : 03 Styczeń 2012, 10:49:51 »
0

Nie, to tylko żart - w pewnym momencie po prostu pomyślałem sobie, że zaczynam zbyt kombinować i przypomniały mi się kryminalne czytadła, gdzie nic nie jest oczywiste i wszystko sobie na wzajem przeczy. Późna pora też zrobiła swoje. Niestety, nie wiem kto zabił...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: 1 2 [3] 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!