Z góry przepraszam za OT, ale trudno mi to przemilczeć.
A ja twierdzę że obecnie w polskim prawie nie ma ograniczeń. Podobnie jak na torze 1435 mm. Prędkość maksymalną określają parametry toru i taboru gwarantujące bezpieczeństwo ruchu pociągów, które są ustalane w wyniku badań.
Rozporządzenie "torowe" w tabeli 3.1 na liniach magistralnych dopuszcza 200 km/h. Na wąskim (tabela 4.1)
jednego ogólnego ograniczenia rzeczywiście nie ma, ale tylko dla kategorii I. Jest też prawo europejskie, obowiązujące na niektórych liniach normalnotorowych - u nas na podstawie art. 87 i 90
Konstytucji RP, np.
TSI, które wprowadzają pewne ograniczenia zależnie od rozpatrywanych warunków. Poza tym obowiązuje transformacja Lorentza, więc
c się nie osiągnie
W szczególności jest parę ograniczeń wynikających z przepisów prawa:
- kategoria linii - jeśli jest II lub III, mamy Vmax odpowiednio 40 i 30 km/h,
- wspomniany już ruch transporterów - 20 km/h na 750 mm i 30 km/h na 1000 mm,
- istnienie skrzyżowań jednopoziomowych z drogami publicznymi:
- kat. A lub B - 160 km/h,
- kat. C - 140 km/h,
- kat. D - 120 km/h, - wspomniana geometria toru w kontekście wymagań kinematycznych (niezrównoważone przyspieszenie boczne, jego przyrost, szybkość podnoszenia koła na rampie przechyłkowej itp.),
- ogólnie pojęty wymóg bezpiecznego prowadzenia ruchu, w tym procent masy hamującej - tabele w załączniku do rozporządzenia "ruchowego" kończą się przy 50 km/h na wąskim.
Tarcze Ow zamiast semaforów wg
WE-1 stosowało się do Vmax=30 dla nowych lub 40 km/h dla przebudowywanych linii, ale obecne rozporządzenie rzeczywiście tej prędkości nie ogranicza. Brak wartości większych niż 50 km/h w tabeli masy hamującej można by interpretować jako brak jakichkolwiek wymagań. Zatem całkiem teoretycznie rzeczywiście moglibyśmy na wąskotorowej linii kategorii I rozwinąć 250 km/h, ale wymagałoby to dwupoziomowych skrzyżowań z drogami, odpowiedniej geometrii toru, przystosowanego taboru, sygnalizacji kabinowej itd., bo to wszystko można wrzucić w bezpieczne prowadzenie ruchu z taką prędkością.
Rozwinę temat.
Kiedy na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą publiczną stosuje się ograniczenie prędkości i ile ono wynosi? [...] To tyle w sprawie ograniczeń prędkości.
No nie do końca
Zwróciłbym uwagę na § 22 ust 4 i 5
rozporządzenia "przejazdowego" (przypadek uszkodzeń urządzeń albo wymaganej zmiany kategorii, np. wynikający ze zwiększenia iloczynu ruchu) - tam było 15 km/h, ale w 2000 r.
zmieniono to na 20 km/h. Z § 13 wynika, że warunki widoczności na przejeździe kat. D można praktycznie pominąć przy max. 15 km/h, stąd często ogranicza się prędkość do tej wartości. Prędkość 10 km/h jest wymagana przy jeździe wagonami naprzód bez zatrzymania (§ 134 pkt 3
rozporządzenia "ruchowego"). Niższe rzeczywiście mogłyby tylko wynikać ze stanu nawierzchni, a nie samego istnienia przejazdu, i są już sprawą wewnętrznych uregulowań kolei.
Wspomniane 25 km/h to nie ograniczenie prędkości, a tylko minimalna dana do obliczeń, jeśli jednak tę widoczność się sprawdza (na normalnych jest to 40 km/h - ciekawe, że o szerokich zapomnieli).
Oczywiście można by też ponarzekać na wiele innych braków i błędów w obowiązującym prawie dotyczącym kolei, jak choćby nieuzależnienie przechyłki w wąskim torze od jego szerokości, czy brak przepisów dla KDP poza dość ogólnikowymi TSI, ale to już temat na dłuższy artykuł, a nie post na forum...