Kolejowa rewolucja z Polski. Pociąg unosi się nad torami:
https://tech.wp.pl/kolejowa-rewolucja-z-polski-pociag-unosi-sie-nad-torami,6938360921442944aRozwój technologii kolejowej sprawia, że podróże pociągami są coraz bardziej atrakcyjne. Jedna z polskich firm, Nevomo, opracowała technologię MagRail, która może być stosowana na istniejących torach. Dzięki niej pociągi unoszą się nad torami.
Polska firma Nevomo stara się zrewolucjonizować kolej. We wtorek 5 września odbyła się oficjalna prezentacja technologii MagRail. Jest to pierwsze na świecie rozwiązanie, które pozwala na wdrożenie koncepcji lewitacyjnej kolei magnetycznej na istniejących już torach.
MagRail ma być technologią konkurencyjną dla znanych już rozwiązań, takich jak m.in. Maglev czyli elektrodynamiczna kolej magnetyczna. Przewagą polskiej technologii ma być znacznie niższy koszt jej wdrażania. Wynika on z faktu, że można ją stosować na istniejących już trasach kolejowych, bez konieczności ich modernizacji czy też budowy nowych linii.
MagRail - polska technologia może zmienić kolej
Technologia MagRail, zgodnie ze słowami jej twórców, ma być rozwiązaniem ekologicznym i wydajnym. Na przygotowanym przez nich wideo widzimy, jak przebiegały jej testy w Nowej Sarzynie.
Na udostępnionym przez firmę Nevomo nagraniu widzimy, że podczas testów efekt lewitacji osiągnięto po przekroczeniu przez pojazd prędkości 80 km/h. Pozwoliło to na jego uniesienie na wysokość ok. 20 mm powyżej szyn kolejowych.
Wśród zalet technologii MagRail wymienia się m.in. brak konieczności stosowania lokomotywy, dzięki czemu pociąg o tej samej długości może zabierać więcej pasażerów. Technologia ta ma też być znacznie tańsza od konkurencyjnych rozwiązań.
Tania kolej z Polski
Japońska kolej Shinkansen wiąże się z kosztami budowy trasy na poziomie 160 mln euro za każdy kilometr. Chińska kolej Transrapid to 50 mln euro za kilometr. Zgodnie z podawanymi przez firmę Nevomo informacjami koszty przygotowania tras pod standardy MagRail wyniosą tylko ok. 10 mln euro za kilometr.
Wynika to z faktu, że MagRail wykorzystuje istniejące już linie, które należy doposażyć w komponenty magnetyczne. Tory takie pozostają jednak nadal w pełni użyteczne dla konwencjonalnych pociągów.
MagRail ma pozwolić na przemieszczanie się z prędkością rzędu 300-550 km/h. Z informacji przekazanych podczas prezentacji technologii dowiedzieliśmy się, że wciąż trwają prace nad poprawą efektywności energetycznej rozwiązania, tak aby lewitujące pociągi były nie tylko szybkie, ale też prawdziwie ekologiczne.
PS Kolejarzy z PKP zastanawia jedna rzecz. Kolej magnetyczna jeździ po specjalnych torach, które zapewniają odpowiednie prowadzenie. To jak niby ta polska kolei magnetyczna MagRail miałaby poruszać się po tradycyjnym torowisko, żeby z niego się nie zsunąć?
Uniesienie kół wózka nawet na 20 mm powoduje, że to nie działa. Chodzi o toczenie profilu obręczy (beczkowaty stożek) po profilu główki szyny. P.S. Uniesienie kół wagonu nawet na kilka milimetrów spowoduje, że pociąg będzie "wężykował" i wykolei się.
Na filmach widać, że efekt unoszenia wózka wagonu jest wynikiem pola elektromagnetycznego, co przy obecnych cenach prądu będzie kosmicznie drogie!