Świat kolejek wąskotorowych SMF
27 Maj 2022, 23:30:39 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 22 23 [24] 25   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 315175 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #460 : 20 Luty 2021, 12:38:28 »
+1

Kurier Południowy wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 844) z dn. 2021-02-19 donosi:

Na kolejce trwa remont taboru. A co z parowozem?



PIASECZNO W ciągu ostatnich kilku miesięcy na stacji kolejki wąskotorowej, która o tej porze roku nie prowadzi przewozów pasażerskich, wyremontowano kilka wagonów i odmalowano drezynę. Zapytaliśmy, kiedy na tory wróci parowóz px48, wydzierżawiony dwa lata temu od Stacji Muzeum

Parowóz px48 wrócił do Piaseczna z wielką pompą. - Odzyskaliśmy symbol miasta – cieszył się burmistrz Daniel Putkiewicz. Ciuchcia miała przejść gruntowny remont i wrócić na szlak w 2020 roku. Nic z tych planów jednak nie wyszło. Udało się natomiast oszacować koszty naprawy, którą wyceniono na około 750 tys. zł. To duża kwota. Tym bardziej biorąc pod uwagę obecną sytuację pandemiczną i fakt, że w ubiegłym roku kolejka realizowała przewozy pasażerskie w ograniczonym zakresie (ten rok może być zresztą podobny). - Na domiar złego właśnie upada ostatni w naszym kraju zakład, który mógłby dokonać remontu parowozu – mówi Michał Duraj, wiceprezes zawiadującego wąskotorówką Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. - Najbliższe takie warsztaty znajdują się w Niemczech i w Czechach.

Zapytaliśmy burmistrza Daniela Putkiewicza, czy gmina wesprze finansowo remont parowozu. - Będziemy starali się pozyskać na ten cel jakieś fundusze zewnętrzne – mówi burmistrz. - Stację wąskotorówki na pewno trzeba doinwestować. Jednak pamiętajmy, że jest tam sporo potrzeb. Parowóz jest tylko jedną z nich.

Póki co na stacji trwa remont taboru. Niedawno odnowiono platformę, która była wcześniej wagonem towarowym, a teraz zostanie przeznaczona na cele edukacyjne (będą odbywały się na niej lekcje historii). Oprócz tego odmalowano dwie wojskowe cysterny, służące wcześniej do przewozu paliwa lotniczego na lotnisko wojskowe w Nowym Mieście nad Pilicą i drezynę Wmc, która zyskała również nowe oświetlenie.

TW
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Juras XR4Ti
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #461 : 20 Luty 2021, 18:39:08 »
0

Interlok pada?  Może coś więcej?
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #462 : 20 Luty 2021, 23:59:49 »
+2

Szczegółów nie znam, ale, z grubsza, tak z tego, co do mnie dotarło, to firma praktycznie samodzielnie zaprzestała działalności, a jeśli coś się tam dzieje, to za sprawą innych firm, które, jak się domyślam, wynajmują lub dzierżawią część majątku firmy i w jakiś sposób zatrudniają (byłych) pracowników firmy. Z tego, co można wyczytać w KRS, to firma od lat zmaga się z problemami z odprowadzaniem składek ZUS - w rejestrze sądowym jest sporo adnotacji na ten temat. Do tego w czerwcu 2020 sąd ustanowił dla firmy kuratora ze względu na braki w zarządzie uniemożliwiające prawidłową reprezentację firmy. Tyle można ustalić na podstawie zajrzenia do publicznie dostępnych dokumentów oraz niezbyt uważnego posłuchania co w trawie piszczy.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #463 : 13 Kwiecień 2021, 15:57:56 »
+1

Dla tych którzy chcieliby poznać, bądź przypomnieć sobie historię kolei grójeckiej, a nie lubią czytać:

https://www.youtube.com/watch?v=yfvrOkBz_Q4

Jest to materiał stanowiący swoiste streszczenie książki Bogdana Pokropińskiego obejmujący również czasy współczesne, wzbogacony fotografiami zarówno historycznymi jak i teraźniejszymi, mapami z wrysowanymi przebiegami linii oraz filmami. Prezentacja zawiera fakty historyczne przedstawione w ciekawej, syntetycznej formie z bardzo dobrą narracją lektorską. Gorąco polecam!
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #464 : 13 Maj 2021, 12:01:26 »
0

Przegląd Piaseczyński donosi:



Kolejką i ikarusem – rusza specjalna linia turystyczna. Znamy ceny biletów

W najbliższy weekend piaseczyńska wąskotorówka i ZTM uruchomią turystyczne przejazdy zabytkowym ikarusem i kolejką. Specjalny przejazd zaplanowano też z okazji Nocy Muzeów.

Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa we współpracy z ZTM organizuje specjalne przejazdy w ramach Warszawskich Linii Turystycznych. Poza przejazdem wąskotorówką dodatkową ich atrakcją jest możliwość przyjazdu z Warszawy do Piaseczna zabytkowym autobusem linii 51. Numer linii nawiązuje do numeru kursujących w latach 1983-1995 ulicą Puławską trolejbusów zastąpionych później przez autobus linii 709.

Historyczny autobus

– W najbliższą sobotę na linii 51 zobaczymy kultowego przegubowego Ikarusa w niebieskim malowaniu – starsi mieszkańcy Piaseczna z pewnością pamiętają, że takie autobusy jeździły kiedyś po ulicach naszego miasta – mówi Michał Duraj z Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.

Autobus linii 51 wyjeżdża z przystanku Centrum 53 przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie w soboty o godzinie 13.00. Po przyjeździe na stację Piaseczno Miasto Wąskotorowe pasażerowie przesiadają się do wagonów wąskotorówki i o 14.00 ruszają przez Zalesie Dolne, Gołków, Głosków i Złotokłos do Tarczyna. W drodze powrotnej pociąg tradycyjnie zatrzymuje się na trwający około dwóch godzin postój w Runowie, w czasie którego można zjeść posiłek, przespacerować się po lesie czy pograć w piłkę. Powrót do Piaseczna przewidziany jest po godzinie 17.00.

W niedziele odbywać się będą z kolei zwyczajowe kursy wąskotorówki z Piaseczna do Tarczyna i z powrotem. Start o godz. 11.00, a powrót około 15.00.

Pandemiczne ograniczenia

Ze względu na sytuację pandemiczną pasażerowie zobowiązani są do przejazdu w maseczce i zachowania dystansu społecznego. Nie będzie też organizowane ognisko podczas postoju w Runowie. Bilety można kupić na stronie kolejki (www.kolejka-piaseczno.pl). Normalny bilet na przejazd pociągiem kosztuje 35 zł, a ulgowy 25 zł. W przypadku przejazdu autobusem linii 51 i pociągiem bilet normalny kosztuje 40 zł, a ulgowy 30 zł.

– W latach 2018 i 2019 na stacji Piaseczno Miasto odbywało się duże wydarzenie współorganizowane przez Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej i Centrum Kultury w Piasecznie. Niestety w tym roku, w wielkim żalem, zmuszeni byliśmy odwołać zaplanowane wydarzenia  – mimo luzowania obostrzeń wciąż należy zachowywać dystans społeczny, który byłby trudny do utrzymania podczas imprezy tej wielkości – mówi Michał Duraj. Wobec tego w tym roku miłośnicy kolejki w ramach Nocy Muzeów mogą skorzystać ze specjalnego przejazdu pociągu o godzinie 18.00. Wąskotorówka pojedzie do Tarczyna i z powrotem, bez postoju w Runowie. Bilet specjalny na przejazd tym pociągiem kosztuje 15 zł.

Joanna Ferlian
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #465 : 15 Maj 2021, 21:53:08 »
+1

Portal PiasecznoNews donosi:



Powstała Mobilna Galeria Kolejowa

PIASECZNO Ze środków finansowych budżetu obywatelskiego powstała Mobilna Galeria Kolejowa. Wczoraj wieczorem burmistrz Daniel Putkiewicz uroczyście rozświetlił jej wnętrze

Pomysłodawcą „galerii na kółkach” jest Michał Duraj, wiceprezes zawiadującego wąskotorówką Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. Wniosek do budżetu obywatelskiego złożył jako osoba fizyczna, postanawiając staremu zardzewiałemu wagonowi, który może pamiętać nawet pierwszą wojnę światową dać drugie życie.



– Dół wagonu wraz elementami jezdnymi został wyremontowany w naszym warsztacie, przeszkleniem zajęła się zewnętrza firma, której prace sfinansowano z budżetu obywatelskiego – mówi Michał Duraj.



Aktualnie mobilna galeria stoi przy stacji kolejki wąskotorowej w Piasecznie. Jako przykładowa ekspozycja posłużyły plansze, prezentujące informacje związane z budżetem obywatelskim. W wagoniku można zobaczyć też prototypy stojaków na rowery nawiązujących do herbu Piaseczna, które możemy już spotkać w różnych częściach miasta. Jakie będą kolejne wystawy i zostaną zaprezentowane? Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i zakres torów wąskotorówki.



– Mobilna Galeria Kolejowa będzie zmieniać swoją lokalizację i zatrzymywać się w różnych punktach trasy kolejki wąskotorowej – mówi Michał Duraj. – Wyposażona jest w akumulatory pozwalające na oświetlanie jej wnętrza przez dwa dni.



Wczoraj po zmroku Michał Duraj wręczył pilota sterującego oświetleniem galerii burmistrzowi Danielowi Putkiewiczowi, który w towarzystwie swojej zastępczyni Hanny Kułakowskiej-Michalak, oraz radnych gminy Piaseczno dokonał symbolicznej iluminacji. Galeria może być rozświetlana różnokolorowymi światłami, możliwe jest oświetlenie całego wagonu lub tylko jego części. To pozwoli na dostosowanie odpowiedniego światła do rodzaju prezentowanej wystawy.
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #466 : 21 Maj 2021, 21:05:30 »
+2

Portal PiasecznoNews donosi:



Trudna współpraca gminy z PKP. Czy uda się uratować zabytkową stacyjkę?

PIASECZNO Radny Michał Rosa poprosił burmistrza o zintensyfikowanie działań zmierzających do przejęcia od PKP zabytkowej stacyjki, znajdującej się przy ulicy Kordiana w Gołkowie

O miejscu tym pisaliśmy już wielokrotnie. Tak naprawdę gmina stara się przejąć znajdującą się przy szlaku kolejki wąskotorowej stacyjkę już od kilku lat. Potem miałaby zostać ona wyremontowana i przeznaczona na cele publiczne. Problem w tym, że kolejarze chcieliby za zrujnowany budynek przynajmniej kilkaset tysięcy złotych (jakiś czas temu dawną stację wraz z działką na której stoi wyceniono na pół miliona, jednak nie udało się znaleźć na nią nabywcy).
– Moim zdaniem Polskie Koleje Państwowe powinny przekazać gminie budynek stacyjki za darmo lub za symboliczną złotówkę, bo obiekt znajduje się w fatalnym stanie i jego remont może być naprawdę kosztowny – mówił kilka miesięcy temu Michał Rosa. – Wierzę, że uda się osiągnąć w tej kwestii porozumienie i uratować stacyjkę. Jest to jeden z elementów tożsamości nie tylko kolejki wąskotorowej, ale i całego miasta.
W środę, podczas sesji rady miejskiej, radny jeszcze raz zwrócił się do władz gminy z prośbą o podjęcie bardziej zdecydowanych działań zmierzających do przejęcia zabytku.
– Boję się, że jak to dłużej potrwa możemy bezpowrotnie stracić ten budynek – apelował, dodając że podobną stacyjkę znajdującą się w Złotokłosie kilka lat temu strawił pożar.
– PKP wystawia swoje zrujnowane nieruchomości na sprzedaż. Jak zdecydujemy się na zakup stacyjki, będziemy musieli ją potem jeszcze wyremontować. To osłabia naszą energię – wyjaśniał burmistrz Daniel Putkiewicz. A współpraca kolejarzy z gminą układa się ostatnio słabo. Dosłownie przed miesiącem gmina musiała zrezygnować z przebudowy ulicy Towarowej (był pomysł, żeby utworzyć tam parking na 200 samochodów), bo PKP oświadczyło, że rozważa zajęcie tego terenu. Wcześniej za ponad 4 mln zł miasto wyremontowało zabytkowy dworzec PKP przy ulicy Dworcowej.
– Zrobiliśmy to za własne środki, a teraz dodatkowo musimy go dzierżawić, chociaż nie zarabiamy na nim ani złotówki – wyjaśniał Daniel Putkiewicz. – To wszystko jest demotywujące. To PKP powinno zabiegać, żebyśmy inwestowali w zabytkowe nieruchomości i je zagospodarowywali. Ale mimo że mi się to nie podoba, zrobimy co w naszej mocy żeby przejąć stacyjkę w Gołkowie – zadeklarował na zakończenie burmistrz.

Tomasz Wojciuk
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #467 : 22 Maj 2021, 01:41:00 »
+2

Spoko. Niech spodziewają się podwyżki czynszu. Przecież w wyniku remontu stan obiektu uległ poprawie, a jego wartość wzrosła.
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 314 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #468 : 22 Maj 2021, 10:54:25 »
-3

Myślałem, że stacyjka to jest w samochodzie Co?
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 775 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #469 : 20 Październik 2021, 14:07:39 »
+1

W sierpniu byłem przelotem w Nowym Mieście, Mogielnicy i Grójcu...
Tyle ile dało radę, udokumentowałem...
Z góry przepraszam za wplecenie bez pytania dwóch zdjęć ze strony kolejki ( źródło podane, skąd pochodzą)

https://www.youtube.com/watch?v=HVarigKaA7M

Pozdr,...


Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4261 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #470 : 27 Listopad 2021, 13:17:53 »
+1

Kurier Południowy, w wydaniu z 26 listopada 2021r. donosi:

Jaka będzie przyszłość piaseczyńskiej wąskotorówki?

PIASECZNO Niedawno doszło do kolejnego spotkania przedstawicieli samorządów, które są właścicielami szlaku kolejki wąskotorowej. Rozmawiano m.in. o przyszłości wąskotorówki i możliwościach jej wykorzystania

Spotkanie zrelacjonował podczas sesji rady miejskiej burmistrz Daniel Putkiewicz.

- Dyskutowaliśmy o przyszłości i wizji rozwoju wąskotorówki – podkreślił. - Rozmawialiśmy o tym, jak ten szlak można zrewitalizować, w pełni wykorzystując jego potencjał. Rozważamy nie tylko turystyczne przeznaczenie wąskotorówki, ale też wykorzystanie kolejki do przewozu pasażerów.

Od lat operatorem kolejki jest Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, które nie tylko organizuje przejazdy turystyczne, ale też dba o całą infrastrukturę. - Powierzamy ten majątek operatorowi na rok, co 12 miesięcy odnawiając umowę użyczenia – mówił burmistrz Piaseczna - Chcemy to zmienić. Planujemy zawierać z towarzystwem porozumienia na dłuższy czas, co da mu możliwość ubiegania się o środki zewnętrzne na różnego rodzaju inwestycje związane zarówno z utrzymaniem szlaku, jak i taboru. Zależy nam na kolejce, bo to ważny element naszej tożsamości. Operator wąskotorówki ma mnóstwo pomysłów, które przyczyniłyby się do jej rozwoju. Aby jednak wcielić je w życie potrzebuje przede wszystkim stabilizacji.

Spotkania właścicieli szlaku, wśród których są gminy Piaseczno, Tarczyn* i Grójec odbywają się raz na jakiś czas. Często jednak brakowało na nich konkretów. - Niestety, współwłaściciele nie są zgodni co do kierunków rozwoju wąskotorówki – poinformował nas anonimowo jeden z uczestników spotkania. - Każdy ma nieco inny pomysł na ten majątek, wierzę jednak że uda się osiągnąć jakiś konsensus. Przełomem mogą być długoterminowe umowy z towarzystwem, co stworzy zupełnie nowe możliwości.

Tomasz Wojciuk

*) Oczywiście gminami będącymi współużytkownikami wieczystymi są oprócz Piaseczna i Grójca, także Belsk Duży i Błędów, nie zaś Tarczyn, który w 2014 roku uzależnił podpisanie aktu przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów dawnej GrKD właśnie od zawarcia pisemnego porozumienia między gminami dotyczącego w skrócie celów, praw i obowiązków poszczególnych nowych współwłaścicieli. Niestety nie udało się to, więc Tarczyn wyoutowano z układu.
Tu jeszcze przypomnę jeden artykuł z Kuriera z dnia podpisania aktu, czyli 11 września 2014 r., w którym padają słowa ówczesnego burmistrza Piaseczna:
Cytuj
- W ciągu dwóch tygodni zwołamy konferencję prasową, na której przedstawimy państwu szczegóły współpracy pomiędzy samorządami – zapowiedział burmistrz Piaseczna, Zdzisław Lis.
Długie te dwa tygodnie...

Zdrowia i odporności!
Zapisane

Lepiej z mądrym zgubić, niźli z durnym znaleźć.
A najlepiej z durnym nie zadawać się wcale.
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 962 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #471 : 27 Listopad 2021, 16:16:41 »
0

Powierzamy ten majątek operatorowi na rok, co 12 miesięcy odnawiając umowę użyczenia – mówił burmistrz Piaseczna - Chcemy to zmienić.

Roczne umowy, na taka poważną działalność? Przecież to jest ZERO stabilizacji!!!!
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #472 : 29 Listopad 2021, 02:48:22 »
0

W Bytomiu przez lata dobijaliśmy się o umowy dłuższe niż roczne. Dopiero po wyszlifowaniu wszystkich możliwych klamek na najwyższy możliwy połysk, bodaj po 10 latach (albo nawet lepiej) dostaliśmy pierwszą umowę na dłuższy okres. 3 lata, znaczy się....
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1031 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #473 : 30 Grudzień 2021, 01:04:42 »
+1

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/pkp-plk-zamowi-studium-rozbudowy-warszawskiego-wezla-kolejowego-i-nowych-srednic-71784.html

Cytuj
PKP PLK zamówią studium dla rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i nowych średnic

[...]
Kolejną grupę projektów stanowią nowe ciągi dowozowe do aglomeracji. Analizie podlegać będą nowa linia Zegrze Płd. – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz – Chorzele, stworzenie połączenia obwodowego Konstancin Jeziorna – Otwock, budowa linii Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina – Nadarzyn – Tarczyn – Grójec, Warka – Kozienice, uwzględnienie połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu, budowę linii Warszawa Wileńska – Marki – Radzymin jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu przedłużenia linii w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego [...]
Zapisane
arekmiz
Nowicjusz
*
Długość toru:: 35 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #474 : 31 Grudzień 2021, 08:29:18 »
0

Cytuj
PKP PLK zamówią studium dla rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i nowych średnic

[...]
Kolejną grupę projektów stanowią nowe ciągi dowozowe do aglomeracji. Analizie podlegać będą nowa linia Zegrze Płd. – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz – Chorzele, stworzenie połączenia obwodowego Konstancin Jeziorna – Otwock, budowa linii Pruszków / Warszawa Lotnisko Chopina – Nadarzyn – Tarczyn – Grójec, Warka – Kozienice, uwzględnienie połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu, budowę linii Warszawa Wileńska – Marki – Radzymin jako kolei normalnotorowej / lekkiej / wąskotorowej, integracja linii WKD z siecią PKP PLK, w szczególności z nową linią średnicową, w celu przedłużenia linii w kierunku wskazanego w analizach wylotu aglomeracyjnego [...]
[/quote]

A wszystko to niebawem, bo już w LUTYM.  Szok
Zapisane

pozdrawiam
ArekMiz
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 559 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #475 : 06 Styczeń 2022, 15:05:52 »
+4

Kawa zrobiona, fotel wygrzany przez kota, to i ja mogę popełnić swój autorski Flamaster-Plan dla dawnej Grójeckiej Kolei Dojazdowej.

Osoby o słabych nerwach ostrzegam, że idzie on wbrew wszelkiej polityce zachowania czystości rasowej wąskich torów. Co więksi puryści mogą nawet dostrzec motywy tęczowe (bo flamastry mam kolorowe).

Zacząłbym, jak u Hitchcocka, od rozebrania toru zaraz za stacją Tarczyn, mniej więcej do S-Ł i zupełnie oddzielnego potraktowania powstałych w ten sposób obu części.

Północ

Na odcinku Piaseczno - Tarczyn widziałbym kolejkę podmiejską a-la WKD. Szerokość toru niech zostanie jaka jest, należy "tylko" powiesić nad nim drut. Tabor: na początek używany z Zachodu, gdzie sporo takich podmiejskich dojazdówek istnieje. Jeżeli spojrzymy na mapę, zobaczymy że tereny te obecnie bardzo intensywnie się zabudowują, niestety dość chaotycznie, w tym bez jakiejkolwiek infrastruktury komunikacyjnej. Tymczasem możliwość łatwej przesiadki na pociąg w Piasecznie, gdzie zmodernizowana normalna kolej oferuje szybki dojazd do Warszawy, na pewno bardzo podniosła by atrakcyjność mieszkania w tym rejonie.

Na południowym końcu kwestią otwartą jest, czy zostawić końcówkę tam gdzie jest obecna stacja Tarczyn, czy też łukiem wykręcić tor w pobliże właściwej miejscowości.

Na końcu północnym podobnie otwarte jest, czy zachować obecny układ z przesiadką na wiadukcie i końcówką na stacji Piaseczno-Miasto, czy też nową końcówkę zlokalizować na dawnej stacji przeładunkowej.

Równie otwarte jest, czy wykorzystać jako zaplecze obecną stację Piaseczno-Miasto (jestem świadom problemów z manewrami tamże), czy też postawić nową halę w Tarczynie.

Jest to tak naprawdę zadanie dla samorządu Województwa (jak WKD) tyle że znając relacje na linii Rząd-Struzik może być naprawdę trudne do zrealizowania.

Południe

Analogiczne podejście na południowym odcinku nie ma sensu, bo raz że odległości duże i czas przejazdu wąskotorówką będzie nieatrakcyjny, dwa że zabudowa robi się rzadsza (sam Grójec nie wygeneruje większego ruchu) i wreszcie trzy, że wąski tor w praktyce uniemożliwia dzisiaj ruch towarowy. A ten stanowi clou mojej koncepcji.

Cały odcinek od S-Ł na południe przekułbym na tor normalny, z korektami przebiegu tam, gdzie to się okaże niezbędne lub praktycznie wykonalne. Na pewno warto by zlikwidować wielką pętlę dookoła Mogielnicy, warto by również pomyśleć o korzystniejszym przeprowadzeniu linii przez Grójec. Nowa linia byłaby jednotorowa (ale z rezerwą pod drugi tor), zelektryfikowana i dostosowana do dość umiarkowanych prędkości. Wydaje mi się, że 100 km/h byłoby takim optimum, ale jakby się okazało że w niektórych miejscach (łuki) trzeba zwolnić do 80, to też nie byłoby tragedii. 120 km/h to byłby luksus. Dzięki temu linia byłaby względnie tania oraz można byłoby zmaksymalizować wykorzystanie istniejących działek.

Najważniejsza jest jednak kwestia południa linii, które moim zdaniem powinna się łączyć z resztą sieci w Drzewicy, Opocznie lub Przysusze.

Co tak na prawdę zyskujemy, oprócz linii o charakterze lokalnym? Przede wszystkim nowy korytarz do ruchu towarowego, łączący się z wykorzystywaną wyłącznie w ten sposób linią S-Ł.

Jak wszyscy wiemy, obecnie towarowe przewozy kolejowe w naszym kraju znajdują się w kryzysie. Składa się na niego kilka przyczyn, z których bardzo ważną jest niewielka przepustowość sieci skutkująca nieprawdopodobnie niską prędkością handlową pociągów towarowych (od lat w okolicach 20 km/h) oraz co gorsza - zupełnie nieprzewidywanymi opóźnieniami. Kilkanaście godzin opóźnienia nie jest niczym niezwykłym. Któryś z przewoźników wyleasingował nawet helikopter, żeby móc zmieniać drużyny trakcyjne, którym gdzieś pod semaforem w szczerym polu wybiło 12h pracy.

Biegnąca równolegle do proponowanej trasy CMK od lat nie jest wykorzystywana w ruchu towarowym zaś linia Warszawa-Radom jest również dość mocno obłożona. Wisienką na torcie mogła by być budowa w Grójcu terminala przeładunkowego do obsługi tamtejszej strefy przemysłowej.

Podsumowanie

Zdaje sobie sprawę, że to są jedynie pobożne dumania, popełnione przy kawie w dzień wolny od pracy. Z drugiej jednak strony, co najmniej jedna z osób pracujących przy Master-Planie dla węzła warszawskiego jest obecna na TZF, więc kto wie... 

Zapisane
Misza
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie

750 czytam od dawna


« Odpowiedz #476 : 27 Styczeń 2022, 22:08:34 »
0

Podpowiem ze na lini Okęcie Czachówek a na pewno Czachówek Warka jest niemalże zerowy ruch towarowy. ?chyba tylko bocznica do elektrowni z węglem/kruszywa
Co do umiejscowienia hali obsługi to z punktu widzenia ruchu pasażerskiego , tylko Tarczyn> rano prawie wszystko w kierunku Piaseczna a po południu, wieczorem zjazdy do Tarczyna.
Poza tym to kiełba wyborcza jest:)
Zapisane

Misza
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #477 : 28 Styczeń 2022, 17:40:12 »
+10

Ruch towarowy na linii Czachówek - Warka - Radom jest ograniczony z powodu fizycznego braku prądu w sieci trakcyjnej. Zmodernizowano tory ale zapomniano o podstacjach trakcyjnych. Bodajże do listopada pociągi towarowe na odcinku Czachówek - Radom mogły jeździć tylko pod trakcją spalinową. Obecnie dopuszczona jest jazda trakcją elektryczną ale przy napięciu 2300 V w sieci ładownego nie ma szans uciągnąć. W związku z tym jeżdżą przeważnie próżne składy pod załadunek do kieleckich kopalni kruszywa.
Drugim powodem braku ruchu towarowego na tej linii jest fizyczny brak jej przepustowości po modernizacji. Tak! Zmodernizowano linię za grube pieniądze a dla towarowych jest tam brak miejsca...
Na odcinku od Czachówka do Radomia można zjechać na bok jedynie w Warce, w której boki zajęte są przez EZTy KM oraz w Dobieszynie, gdzie na boku przeważnie coś stoi. A więc chcąc jechać przez Warkę trzeba mieć strzała od Alej aż do Radomia (w Piasecznie przeważnie Cargo blokuje boki czekając na wjazd na Okęcie). Modernizacja tej linii jest pięknym pokazaniem jak potrafimy wyrzucić pieniądze w błoto i jeszcze chwalić się tym w mediach.
Zapisane
arekmiz
Nowicjusz
*
Długość toru:: 35 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #478 : 31 Styczeń 2022, 16:47:03 »
0

Modernizacja tej linii jest pięknym pokazaniem jak potrafimy wyrzucić pieniądze w błoto i jeszcze chwalić się tym w mediach.

Jednym słowem standardowe: Pięknie, Kwa, Pięknie.
Zapisane

pozdrawiam
ArekMiz
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 559 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #479 : 02 Luty 2022, 13:08:13 »
0

Czyli kolejna modernizacja robiona pod Pendolino i nic ponadto. Przynajmniej tyle pozytywnych informacji że problemy z zasilaniem są tymczasowe i mają je uporządkować.
Zapisane
Strony: 1 ... 22 23 [24] 25   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!