kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4200 : 12 Wrzesień 2018, 09:01:53 » |
0
|
Pierwotnie miałem taką myśl, jednakże pytanie dotyczy czegoś innego. Podpowiedzią niech będzie fakt, że trzeba przypomnieć sobie podstawowe definicje z przepisów, a sama PLK często przy remontach na sieci normalnej na to wskazuje. Dla jasności muszę jeszcze sprostować pytanie, jako że w wąskotorowych warunkach będzie chodziło wyłącznie o pociągi pasażerskie, a nie robocze.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4201 : 12 Wrzesień 2018, 21:37:19 » |
0
|
Może konieczność zatrudniania dyżurnego ruchu?
|
|
|
Zapisane
|
Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #4202 : 12 Wrzesień 2018, 21:46:48 » |
0
|
Strzelam że chodzi o wysokość peronów.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4203 : 12 Wrzesień 2018, 22:26:32 » |
0
|
Kucyk blisko, jednak nie chodzi o żadne stanowisko
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #4204 : 13 Wrzesień 2018, 15:54:09 » |
0
|
"... obsadzony drużyną pociągową posiadającą odpowiednie dokumenty..."
Sądzę, że to o te odpowiednie dokumenty wspomniane w definicji pociągu sprawa się rozchodzi.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4205 : 13 Wrzesień 2018, 21:02:39 » |
0
|
Ooo... Paweł dał ciekawą teorię, ale to nadal jeszcze nie to. Rozchodzi się o infrastrukturę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kacper9
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #4206 : 13 Wrzesień 2018, 22:49:25 » |
0
|
Dokumenty z UTK, że infrastruktura nie jest dwoma kawałkami stali na drewnie i nadaje się do ruchu?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4207 : 14 Wrzesień 2018, 07:16:22 » |
+1
|
A może to że droga kolejowa (czyli te dwa kawałki stali, drewno i piasek) staje się linią kolejową dopiero gdy ma statut?...
|
|
|
Zapisane
|
Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4208 : 14 Wrzesień 2018, 11:29:48 » |
0
|
Myślę, że to mogła by być poprawna odpowiedź (Niestety), ale rozchodzi się o coś właściwie niezależnego od zarządcy, a dokładniej o kończenie biegu pociągu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tx26
Nowicjusz

Długość toru:: 22 m
W terenie
Wolontariusz TPKŚ
|
 |
« Odpowiedz #4209 : 14 Wrzesień 2018, 20:13:49 » |
0
|
Czy może dobrze się domyślam, że chodzi dość enigmatyczną definicję słowa "stacja"? Z przepisów normalnotorowych można się dowiedzieć, że stacja oprócz tego, że jest posterunkiem zapowiadawczym (a więc z natury obsadzonym), to także jest to punkt, gdzie pociągi mogą rozpoczynać i kończyć bieg. Żaden inny rodzaj punktu eksploatacyjnego nie ma wymienionych takich atrybutów, co zatem może prowadzić do wniosku, że pociągi nie mogą na nim kończyć biegu. (Czyli zatem nieobsadzony "posterunek końcowy", jak były nazywane położone na końcach linii nieobsadzone "stacje" za czasów PKP, nie jest miejscem gdzie pociąg może zaczynać i kończyć bieg.)
Jest jednakże jedno "ale". Przepisy normalnotorowe to jedna, a wąskie to druga bajka. W definicji w dziale odnoszącym się do kolei wąskotorowych o stacji dowiadujemy się jedynie tyle, że jest to punkt na którym jest obsługiwany posterunek ruchu. I tyle. Natomiast resztę doprecyzowuje zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych, które naturalnie musi posiadać.
Pozostaje zatem pytanie do dyplomowanego i doświadczonego w tej materii prawnika, czy w ogóle i jeśli już to w jakim zakresie, przepisy znajdujące się pod wytłuszczonym nagłówkiem "Prowadzenie ruchu na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych" należy stosować na wąskich. Ja osobiście żadnych nieprawidłowości nie widzę, w końcu w jakimś celu tworzy się własne instrukcje mające za zadanie doprecyzować odnośne rozporządzenia tam gdzie one nie wystarczają. Wszystko zależy co kto ustali w swoich instrukcjach i regulaminach technicznych.
Bibliografia: Dz.U. 2015 poz. 360
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4210 : 15 Wrzesień 2018, 01:20:00 » |
0
|
Brawo... o to właśnie chodzi. Z definicji z rozporządzenia mamy treść "stację,na której dokonywane jest tylko krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką". Co prawda w przepisach na wąski nie mamy tego powiedziane, ale zgodnie z ogólnymi zasadami prawa że jak nie ma czegoś w przepisach szczegółowych, to powinniśmy szukać w przepisach ogólnych, to bieg pociągów powinien być kończony tylko na stacjach typu: Zaniemyśl, Rawa Mazowiecka, Gryfice Wąsk, Grójec itp., gdzie występuje jakikolwiek tor, pozwalający odstawić tabor, umożliwiając dalej posterunkowi zapowiadawczemu pełnienie swojej funkcji. Jednak i tu jak Janek powiedział, mamy niedopowiedzenie w części "wąskiej" przepisów. W każdym razie Mikołaj może zadawać kolejne pytanie
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4211 : 15 Wrzesień 2018, 16:43:26 » |
0
|
Ja jednak mam cały czas mieszane odczucia co do tego pytania. Otóż rozumiem że "kończenie biegu", czyli opróżnienie składu z pasażerów i poddanie pojazdów czynnościom obsługowym (sprzątanie, serwis) nie powinno się odbywać w sposób taki że blokuje się możliwość krzyżowania i wyprzedzania pociągów na danej stacji, ale żeby tak interpretować przepisy iż warunkiem sine qui non do rozwiązania pociągu jest 3 tor (dodatkowy, bądź boczny) to chyba jakaś skucha. Może zastanówmy się czym jest "rozpoczęcie/zakończenie biegu pociągu" - słyszałem że na GKW czy na Starachowickiej w ogóle skład się spycha na tor zakończony kozłem, zatem gdzie pociąg rozpoczyna/kończy bieg? I jeszcze jedna uwaga: Co prawda w przepisach na wąski nie mamy tego powiedziane, ale zgodnie z ogólnymi zasadami prawa że jak nie ma czegoś w przepisach szczegółowych, to powinniśmy szukać w przepisach ogólnych... Moim zdaniem dział "Prowadzenie ruchu na kolejach normalno- i szerokotorowych" nie jest "przepisami ogólnymi" tylko przepisami dla kolei 1435 i 1520 mm, zatem stosowanie jego zapisów ma się nijak dla 1000, 785, 750 i 600 i nie należy się nim podpierać jako stanem de iure.
|
|
|
Zapisane
|
Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4212 : 15 Wrzesień 2018, 16:58:25 » |
0
|
Co do pierwszej kwestii to mamy coś takiego jak punkt początkowy/końcowy linii i to rozwiązuje nam przywołane przez Ciebie kwestie, jak również stacje typu Rogów Osobowy, czy Prawy Brzeg Wisły. Co do drugiej... po części zgoda. Ale w takim razie dokąd sięgać jak coś nie jest dopowiedziane w części wąskotorowej?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4213 : 15 Wrzesień 2018, 17:10:53 » |
+1
|
W związku z tym iż wiele kwestii jest niedopowiedzianych w dziale wąskim, zasadniczo doradzam sięgać po zdrowy rozsądek.
|
|
|
Zapisane
|
Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #4214 : 16 Wrzesień 2018, 03:17:41 » |
+1
|
Czy mam zatem rozumieć, że pociągi jadące do Białowieży Pałac (dawne czasy) nie kończyły tam tak na prawdę biegu? Po prostu jechały w jakimś 5 wymiarze nadal, ale nasze ograniczone zmysły jedynie łudziły nas, że pociąg tam stoi, a potem zmienia kierunek jazdy podczas gdy, tak na prawdę jechał nadal, a to, co uznawaliśmy za zmianę kierunku jazdy było jeno wyłonieniem się z jakiegoś czasoprzestrzennego tunelu i powrotem do dobrej, swojskiej przestrzeni trój (albo i cztero) wymiarowej? Albo pociągi jadące do Siemianówki?
A co do GKW, to wagonami na przód obecnie kursują jedynie podsyły. Pociągi z podróżnymi kursują z drugą lokomotywą na przyprzęgu (z racji występowania ostrych łuków popych jest zabroniony).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4215 : 16 Wrzesień 2018, 07:17:17 » |
0
|
A Białowieża pałac to nie jest przypadkiem również punkt końcowy? Tak jak dzisiaj np. Tychy Lodowisko  Na całej sieci kolejowej jest za to jeden ciekawy przykład przystanku osobowego, gdzie pociągi zmieniają kierunek jazdy.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kacper9
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #4216 : 16 Wrzesień 2018, 08:06:23 » |
0
|
Ja wiem o trzech z tym, że jeden poza PKP, a na dwóch dalej nie pojedziemy: Milanówek Grudów (WKD), Wieliczka Rynek-Kopalnia (PKP), Rabka Zdrój (PKP), a na wąskim na pewno Bytom.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
MBd1-138
Młotkowy
 
Długość toru:: 79 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #4217 : 16 Wrzesień 2018, 12:25:45 » |
+1
|
Pytanie należy zadawać w sposób nie budzący żadnych wątpliwości, a nie że "ja wiem o co mi chodzi, wy nie". Druga sprawa, to gdzie jest napisane że, pociąg pasażerski obecnie nie może zaczynać lub kończyć bieg na zwykłym przystanku osobowym?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4218 : 16 Wrzesień 2018, 18:17:57 » |
-1
|
Ogólnie robimy mały off-topic, ale jaka jest definicja przystanku osobowego i stacji? W każdym razie czekamy na pytanie Tx26
|
|
« Ostatnia zmiana: 16 Wrzesień 2018, 18:21:45 wysłane przez kamlox »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4219 : 16 Wrzesień 2018, 18:34:29 » |
0
|
Chwila, chwila - powstały wątpliwości, zatem proponuję je rozstrzygnąć. Ja nie mam pojęcia o przepisach ruchowych, ale po tym co się tu odjaniepawla sądzę, że wyjaśnienie pewnych kwestii może przybliżyć wiedzę przepisową szerszemu gronu Czytelników tego zacnego. Albo, tak jak w przypadku Vmax transporterów, pozwolić dojść do prawdy.
|
|
|
Zapisane
|
Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
|
|
|
|