Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Kwiecień 2024, 08:43:43 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Relacje z prac na GKW  (Przeczytany 151135 razy)
OczeQ
Moderator
*****
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #120 : 14 Maj 2013, 20:25:00 »
0

...Bytom - rzeczy "nie do ukradzenia" tutaj nie istnieją...

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/601653_543364919035953_256158775_n.jpg
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #121 : 15 Maj 2013, 00:04:23 »
0

Buhahaha! A tak nawiązując do wcześniejszych postów - radio też ukradli? Chichot A koło zapasowe? Chichot
Zapisane
musso
SGKW
*
Długość toru:: 25 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #122 : 15 Maj 2013, 08:26:48 »
+1

A takie fajne alufelgi miała... 
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 786 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #123 : 15 Maj 2013, 19:35:11 »
0

tia... teraz to już wszystko kradną
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #124 : 19 Maj 2013, 10:46:18 »
+2

Wczoraj zamontowaliśmy napęd zwrotnicowy dla rozjazdu nr 14 . Teraz trzeba pociągnąć pędnie i będzie śmigał
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Senda
Moderator
*****
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #125 : 19 Maj 2013, 21:08:11 »
+2

Żeby nie było, że tylko sekcja automatyków coś robi 
Jakiś czas temu zdemontowaliśmy żuraw do nawadniania parowozów w celu jego renowacji i przygotowania do późniejszej eksploatacji zgodnej z przeznaczeniem (pewnie w dalekiej przyszłości, ale od czegoś trzeba zacząć    ).
Okazało się, że żuraw jest tak skorodowany, że potrzebna była praktycznie jego całkowita odbudowa. W chwili obecnej brakuje jeszcze ruchomego ramienia które "robi się".  Podczas Industriady żuraw ma stać już na swoim miejscu. Aby nie być gołosłownym:



Niestety, również studzienka pod żurawiem okazała się być w stanie agonalnym. Zaprawa wapienna, wilgoć spowodowana zatkaniem odpływu wody ze studzienki, korzenie roślin i lata zaniedbań dały znać o sobie. Należało ją prawie całą przemurować, ponieważ cegły można było wyjmować ręką bez jakichkolwiek narzędzi. W ciągu dwóch dni udało nam się temat opanować.

Stan przed naszymi pracami:



I w trakcie:




Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #126 : 23 Maj 2013, 17:09:54 »
0


4.Semafor wyjazdowy C nareszcie odzyskał sterowanie z dźwigni.


Może jakieś foto ?
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #127 : 23 Maj 2013, 19:16:43 »
0

W sumie to nic się nie zmieniło . Wszystko jest w skrzyni zależności zamknięte . A zdjęcia porobię w sobotę.
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #128 : 26 Maj 2013, 20:20:19 »
+1

W sobotę do użytku został oddany rozjazd nr 14 . Na dniach jakiś filmik powinien się pojawić
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #129 : 27 Lipiec 2013, 22:31:25 »
0

Urlopy się automatykom pokończyły i zaczeli pracowac . Dzisiaj z semafora dwukomorowego zrobiliśmy semafor 3 komorowy
(Przepraszam, ale nie masz pozwolenia na wejście do galerii)
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #130 : 03 Wrzesień 2013, 21:34:05 »
0

W dniu dzisiejszym to jest 03.09.2013 roku do eksploatacji została oddana Tarcza Zaporowa. Tarcza jest przeszklona oraz posiada oświetlenie naftowe . Foto wrzucę w późniejszym terminie, bo nie zdążyłem zrobić, chyba ze ktoś z zarządu zrobił zdjęcia i je wstawi
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #131 : 04 Wrzesień 2013, 00:41:53 »
0

A tak z ciekawości, bo mimo setek dni spędzonych na Karbiu, jakoś nigdy do tej pory mnie to nie zainteresowało - jaka jest długość pędni sterującej tarczą?
Zapisane
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #132 : 04 Wrzesień 2013, 10:32:38 »
0

Na ciężarach jest napisane 202 metry, no może będzie trochę mniej bo przesunęliśmy dźwignie w ramach modernizacji, więc pewnie będzie niecałe 200 metrów. Powoli powstaje dokumentacja techniczna urządzeń SRK, plan pędniowy, kablowy, schematy itp więc będziemy robić pomiary długości pędni, oraz nowe oznaczenia na ciężarach naprężaczy. Jak będzie dokumentacja gotowa, to będzie ona udostępniona do wglądu dla członków GKW
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #133 : 04 Wrzesień 2013, 23:15:27 »
0

Plan kabli będzie trudny do sporządzenia. W ostatnich dniach zajmowałem się trasowaniem  kabli telefonicznych wychodzących z nastawni dysponującej. Niestety nie udało mi się znaleźć powiązań z budynkiem dworca, czy nastawnią wykonawczą. Dzięki uprzejmości automatyków dysponuję ogólnym schematem sieci łączności zapowiadawczej, nie zawiera on jednak typów, pojemności czy planów tras kabli. W związku z tym zwracam się z prośbą o pomoc do osób posiadających jakiekolwiek informacje o łączności w obrębie stacji Bytom-Karb Wąsk.
Zapisane

785mm
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #134 : 05 Wrzesień 2013, 00:21:00 »
+4

Postaram się tutaj spisać to, co sobie o łączności telefonicznej przypominam z czasów "początków" (czyli rok 2002).

1. Na nastawni dysponującej była centralka MB, sądząc po wielkości, bodaj pięcionumerowa. Pomalowana olejką na kolor pośredni między beżowym, a kremowym (chyba ten sam, co ściany w nastawni). Wg mojej wiedzy nadal powinna być gdzieś na stacji. Ostatni raz widziałem ją (a to już ładnych parę lat temu) na regale w magazynie (wchodząc do szatni - ten po prawej stronie. Wnosząc po napisach, jakie były nad kluczami przyporządkowanymi do poszczególnych abonentów, obsługiwała ona łączność zapowiadawczą z:
- nastawnią wykonawczą BKw1
- nastawnią wykonawczą BKw2
- Suchą Górą (a wcześniej chyba z Bytomiem Płn. Wąsk.)
- nastawnią dysponującą Chp (Chorzów Przeładownia)
- dyżurnym ruchu nadzorującym, który urzędował w budynku dworca

2. Za łączność ogólnokolejową oraz wyjście na miasto odpowiadał KATS Bytom - niemal na każdym biurku stał telefon z numerem kolejowym.

3. Stacja była podłączona do sieci ogólnokolejowej kablem wychodzącym z nastawni dysponującej normalnotorowej BK. Kabel ten był w fatalnym stanie, co więcej - wiele razy został przerwany przez złodziei. Po kolejnej kradzieży monterzy stwierdzili, że tego nie da się już uruchomić. Któryś z nich był jednak człowiekiem myślącym i przypomniał sobie, że zaraz za nastawnią BKw, między nią, a torem normalnym, leci w ziemi kabel, którym kiedyś podłączona była do sieci telefonicznej MD Bytom. Odkopał ten kabel, znalazł czynną parę przewodów i w ten sposób ponownie podłączył Karb do świata.

3. W rogu nastawni BKw (między oknami wychodzącymi na głowicę rozjazdową, a bocznymi wychodzącymi na garaż drezyn) znajdowała się cała masa starego, przedwojennego (sygnowanego Siemens) telefonicznego ustrojstwa, z którego wychodziły kable do poszczególnych abonentów na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Nie znam się na temacie, ale przypominam sobie, że któryś z monterów mówił na to "krosownica". Z nastawni wychodziła linia napowietrzna, która następnie odgałęziała się do budynku dworca, odcinka drogowego oraz biura lokomotywowni. Za naszych czasów padała ona co rusz ofiarą złodziei i wandali. Po kolejnym zerwaniu kabla już nie odtwarzaliśmy go i to był koniec telefonu kolejowego na Karbiu.
Na moje niefachowe oko ta linia napowietrzna wyglądała nieco niefachowo - śmiem przypuszczać, że istnieją i kable podziemne, której po prostu uległy zniszczeniu i zamiast nich poprowadzono napowietrzną prowizorkę.

Te telefoniczne ustrojstwa, które były w rogu nastawni zdemontowała i wyrzuciła firma remontująca nastawnię w roku (bodaj) 2006.

4. W budynku biurowca pierwotnie były co najmniej 3 kolejowe numery - naczelnika, sekretariatu i dyspozytora. Myśmy zreanimowali, jako najpopularniejszy i podawany w materiałach promocyjnych ZKD Bytom, nr dyspozytora, tj. Bytom 414. Był on podłączony równolegle w biurze dyspozytora (później cieciówie) oraz w sekretariacie naczelnika (obecne biuro).

5. W dawnej nastawni Chp (a za naszych czasów był to posterunek blokowy i przejazdowy przy ul. Krzyżowej) jeszcze w roku 2002 (podczas pierwszej i drugiej odbudowy Przeładowni) znajdowała się wciąż spora centralka MB sygnowana jako własność wąskiego toru. Obsługiwała ona łączność z nastawnią Karol Miarka, nastawnią Łagiewniki, Polem Północ, Maciejkowicami oraz (chyba) Karbiem (wnoszę po napisach, jakie widziałem przy kluczach)

6. W budynku stacyjnym w Miasteczku Śląskim znajdował się telefon kolejowy podłączony do centrali kolejowej w Tarnowskich Górach. Za naszych czasów był on już nieczynny, ale linia była nieuszkodzona. Po podniesieniu słuchawki było słychach szum, trzeszczenie, buczenie, a czasem nawet "obce" rozmowy. To, że linia była ok wiem na pewno - swego czasu rozmawiałem z naczelnikiem sekcji łączności w TG o ponownym podłączeniu tego telefonu. Zlecił on diagnostykę linii, a następnie stwierdził, że jest ok. Stwierdził też, że jeśli chcemy "normalny" telefon z wyjściem na miasto, to mam załatwiać sprawę oficjalnie, a jeśli starczy nam tylko łączność po sieci kolejowej, to starczy któregoś pięknego dnia przyjść do niego ze stosownym "załącznikiem". Załącznik ten okreśłił mianem "cysterny sześcioosiowej", co tłumaczy się jako flaszkę 0,7.

7. Jakie urządzenia łączności znajdowały się w nastawni wykonawczej BKw1 - nie wiem. Byłem tam parę razy. 2 albo 3 razy prowadziłem z niej manewry obsługując urządzenia - niemniej jednak nie miałem wtedy czasu buszować i po prostu nie zwróciłem uwagi.

8. Na koniec - nie są mi znane żadne dokumenty ilustrujące przebieg linii łączności zapowiadawczej, czy ogólnokolejowej na Karbiu. Są dwa wyjścia - albo do naszych czasów nie dotrwały (tzn. pewnie były w dyrekcji na Powstańców Warszawy), albo tez ktoś je przygarnął zanim zdążyły wpaść w moje ręce.

9. I jeszcze post scriptum. Stacja Maciejkowice miała własną centralę automatyczną posiadającą swój własny numer kierunkowy na sieci PKP. Osobiście pracując w roku 1997 na stacji Gliwice Kontenerowa dzwoniłem ze służbowego telefonu na kierunkowy Maciejkowic i pamiętam jak dziś gadaczkę powtarzającą "Maciejkowice, Maciejkowice". Centrala ta w stanie rozmontowanym w momencie objęcia przez nas warsztatów na Rozbarku znajdowała się w magazynie (stojąc plecami do kotlarni vel hali nr 1 - te niskie magazyny po lewej stronie, vis a vis głównej hali warsztatów).

Więcej grzechów nie pamiętam
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #135 : 05 Wrzesień 2013, 03:15:33 »
+2

Tak, firma remontująca nastawnię była chyba jednym z wielu nieszczęść, które spotkały GKW. Ściany wprawdzie odnowiono, na zewnątrz założono docieplenie, lecz bezpowrotnie zniszczono wiele rzeczy mogących stanowić nie lada atrakcję. Przy demontażu urządzeń odcięto siekierą kable w komorze naprężaczy i tego jakie miały przeznaczenie, mogę się już tylko domyślać. Wszelako dwa z nich, typowo teletechniczne, maja na tyle dobre stany izolacji, że zastanawiam się, czy nadal nie kończą się głowicami w jakiejś szafce lub budynku należącym do kolei. Z pozostałych trzech jeden wygląda na telefoniczny o kilku parach tworzonych przez żyły nieco zbyt twarde, by były z miedzi. Trochę dziwny to kabel. Od zewnątrz wygląda typowo; pancerz z taśm stalowych, pod nim obwój z impregnowanego papieru ale dalej jest dość cienka powłoka najprawdopodobniej gumowa, pod nią ekran(?) z cienkiej foli aluminiowej, następnie obwój z papieru przesyconego gęstym olejem i taka też izolacja żył, nie ma natomiast ołowianej powłoki. Pod papierowym obwojem nie znalazłem niestety metryczki często spotykanej w starszych kablach energetycznych. Mogłaby coś powiedzieć o tym, kto i kiedy był producentem. Ostatnie dwa, nie więcej niż dziesięcioparowe, mają aluminiowe żyły i izolację oraz powłokę gumową, a na niej typowy stalowy pancerz z taśm. Przypominają bardziej kable sterownicze niż telefoniczne. I jest jeszcze, na szczęście nie ucięty przez fachmanów kabel do semaforów. Ten zasila jedyny, jak na na razie, semafor wyjazdowy "C". Niestety wszystkie, które zdołałem podłączyć do generatora trasera, kierują się w stronę albo toru na KWK "Centrum" (ten nietypowy), albo w kierunku stacji Nowy Karb (te dwa nowsze wymienione na początku). Co w pewien sposób potwierdza przypuszczenia o uszkodzeniach istniejącej z pewnością na stacji sieci kablowej. Choć nadal wydaje mi się, że jest tych kabli trochę za mało, jak na wyposażenie i rolę pełniona przez nastawnię. Tym bardziej, że jak napisałeś, właśnie tam była krosownica.
Centralka z nastawni - koncentrator telefoniczny dyżurnego ruchu, na szczęście faktycznie zachowała się i podczas ubiegłorocznej Industriady była ustawiona w salonce, współpracując z jednym z zachowanych aparatów MB. Pamiętam zdziwione miny dzieciaków zaskoczonych tym, że telefon nie jest tylko słuchawką i w ogóle przez coś takiego można rozmawiać.
Dziękuję Pawle za wszystkie informacje i trochę zazdroszczę pamięci   . Raczej nie mam nadziei na uruchomienie którejś z linii, za dużo czasu minęło, a kable uszkodzono tak, że mogła wniknąć w nie wilgoć. Ale zobaczymy.
« Ostatnia zmiana: 05 Wrzesień 2013, 05:39:17 wysłane przez Janusz » Zapisane

785mm
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #136 : 05 Wrzesień 2013, 11:51:06 »
0

Kable mogły zostać uwalone jeszcze przed remontem. Było kilka włamań do nastawni. Podczas ostatniego z nich rozwalono transformator zasilający semafory oraz skradziono stacjonarną radiostację.
Włamanie nastąpiło przez drzwi kotłowni, następnie złodzieje weszli do środka wypychając do góry deski znajdujące się pod nastawnicą. Po tym wydarzeniu drzwi do kotłowni zamurowano, a obecnie znajdują się pod grubą warstwą styropianu. Krótko mówiąc - mamy w nastawni "tajne" pomieszczenie (mniej więcej pod drążkami przebiegowymi).

Dokąd wychodziły pozostałe kable, o których wspominasz - nie mam zielonego pojęcia. Nie znam się na teletechnice, nigdy w to nie wnikałem. Mogły wychodzić jakieś w kierunku Przeładowni Karb - wąski tor, z tego co wiem, miał tam kiedyś jakieś budynki (stoją do dziś - takie na samym końcu przeładowni, niezły kawałek od wjazdu na nią, widać je w oddali, pośród drzew i krzaczorów). Pewnie była jakaś łączność z kopalnią. Były też semafory wjazdowe od strony kopalni i Nowego Karbia (to jest akurat doskonale znany fakt). Mogło też wychodzić coś w kierunku Miechowic, czy dalej w kierunku Gliwic. Możemy tylko domniemywać. Nie mam pojęcia, jak była realizowana łączność z nastawnią Bt, a z pewnością była ze względu na semafory osłonne na skrzyżowaniu z bocznią KWK Szombierki (były na wysokości nastawni Bt4).

Przebieg kabli na stacji nie jest jedyną tajemnicą. Nikt, na przykład, nie wie, jak wyglądała sieć wodociągowa. Nikt do dziś nie wie, co dzieje się ze ściekami z biurowca i szatni (znikają w słynnej studzience między szopą a torem nr 17)...

A właśnie - piszesz, Januszu, o rzeczach, które mogły by być atrakcją, gdyby nie "zostały zniknięte". Co masz na myśli?
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #137 : 05 Wrzesień 2013, 13:24:45 »
0

Miałem na myśli wyposażenie związane z łącznością. Wspomniałeś o kanalizacji. I ta sprawa została zbadana. Otóż istnieje połączenie studzienki przy 17 z kanałem odprowadzającym ścieki z szopy. Przebiega pod łaźnią, przecina korytarz i dalej poprzez stare wc doprowadzone jest do studzienki na torze nr 1 lokomotywowni. Ale wygląda to na przelew awaryjny, bowiem od studzienki pomiędzy biurowcem a szopą, równolegle do frontu hali biegnie kamionkowa rura przechodząca po wszystkimi torami, by za węglowym połączyć się ze starym kolektorem ściekowym, zlokalizowanym gdzieś pod dnem rowu między torami normalnymi a nami. To połączenie jest niestety niedrożne. Radek (badziol) pilnuje sprawy i możliwe, że za jakiś czas uda się przywrócić normalne funkcjonowanie kanalizacji. Przy czym bardzo pomocne okazały się plany kanalizacji podesłane przez Sendę, za ich udostępnienie chciałbym jeszcze raz podziękować. Zaznaczona jest na nich również sieć wodociągowa, udało się nawet odnaleźć zasuwę awaryjnego zasilania wodociągu stacji. Zloklizowana jest za torami PKP, od strony Elektrowni Szombierki.
« Ostatnia zmiana: 05 Wrzesień 2013, 13:32:02 wysłane przez Janusz » Zapisane

785mm
ICkonduktor
Młotkowy
**
Długość toru:: 71 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #138 : 05 Wrzesień 2013, 17:02:46 »
0

jak już o kanalizacji mowa, czy skoro są plany kanalizacji na stacji to przypadkiem nikt nie wie czy z nastawni BKw był jakis odpływ do kanalizacji?
Zapisane

PKP INTERCITY S. A.
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #139 : 06 Wrzesień 2013, 06:46:31 »
0

Plany które mam nie obejmują nastawni. Zapytajcie Sendy, być może ma jeszcze jakieś materiały dotyczące sieci wodno-kanalizacyjnej stacji. Odnośnie drugiej kwestii, szukacz  będzie dostępny cały czas.
Zapisane

785mm
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!