Świat kolejek wąskotorowych SMF
28 Marzec 2024, 09:44:04 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ostatnie wagony motorowe na kolei grójeckiej  (Przeczytany 50879 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« : 25 Czerwiec 2012, 18:33:56 »
0

Zwracam się do znawców (w szczególności do Kolegi Janeczka) o poszperanie w zakamarkach wspomnień i znalezienie informacji o ostatnich eksploatowanych w latach 80 wagonach motorowych na GrKD. Oczywiście głównie zależy mi na tych starożytnych, zielonych MBxd1, choć i informacje o eksploatacji MBxd2-302 i 305 będą również bardzo cenne. Sam pamiętam te wagony z dzieciństwa, zarówno jeżdżące jak i cięte na Przeładunku, ale niestety tylko wspomnienia mi zostały... Bardzo proszę o wszelaką pomoc.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 240 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #1 : 25 Czerwiec 2012, 19:58:30 »
0

Podejrzewam że kolega takowy egzemplarz posiada
http://www.wkl.com.pl/kolej-grojecka,1,1,250
Jeśli nie, to szczerze polecam. O wagonach motorowych napisane jest dość sporo. Jest dużo zdjęć i kilka rysunków technicznych.
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 25 Czerwiec 2012, 20:05:35 »
0

Kolega Wicuś nie wyczaił bazy.
Tak. Mam. Mam takowy egzemplarz. Tam są w większości bzdury. Stąd założyłem wątek...
Niech się wypowiedzą obecni na tym forum znawcy empiryczni, historycy, eksploratorzy. A nie banda ramoli pod kierownictwem Bogdana P.
Moim celem jest zachowanie prawdy historycznej, choćby z tego powodu że sam jej nie znam, choć na owej kolei pracuję.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 240 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #3 : 25 Czerwiec 2012, 20:25:30 »
0

Nic się nie stało, a to:

jest zbędne.
O dokładności Bogdana Pokropińskiego wiem od dawna. Podlinkowałem tylko dla tego że w książce są zdjęcia, które mogą w magiczny sposób rozjaśnić pamięć i rysunki techniczne (pomijając niedokładne wymiary).

Dobra, spróbuję zmyć plamę ze swojego honoru. W numerze 4/2008 ,,Wąskich torów'' było trochę zdjęć, o magicznych właściwościach wspomnianych wyżej. Na temat tekstu się nie wypowiem, gdyż spora ilość, lecz nie wszystko, została napisana przez Bogdana Pokropińskiego. Mógłbym powiedzieć trochę więcej, ale nie mogę znaleźć tego numeru w biblioteczce.
http://historyton.pl/catalog/product_info.php?products_id=8996
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 25 Czerwiec 2012, 21:12:01 »
0

Też pewnie znasz, ale dwa piękne obrazki wiszą na Flickr (była już zresztą kiedyś o tym mowa):

Mbxd1 344 Tarczyn 29.05.76 Źródło i inne rozmiary


Txn6 3631 + Mbxd1 353 Grojec 29.05.76 Źródło i inne rozmiary

Oczywiście najlepiej do oglądania wybrać jeden z większych rozmiarów (1024 x 668) albo (3804 x 2481).
« Ostatnia zmiana: 25 Czerwiec 2012, 21:20:28 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #5 : 25 Czerwiec 2012, 21:28:53 »
0

Dzięki MM. Zdjęcia znam. Jednak nie jest to koniec eksploatacji który przypadł na połowę lat 80.
Pamiętam z opowieści że chyba wagon 344 nazywany był przez kolejarzy "ostatnia posługa" gdyż jeździł jako ostatni przypominając swym stanem nieboszczyka. W swej pracy "krzyżował" się bodajże jeszcze w maju 1984 r. z nowo-przybyłym MBxd2-302. I chyba to on zakończył swój żywot pęknięciem osi podczas jazdy.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Łowca
Młotkowy
**
Długość toru:: 134 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 26 Czerwiec 2012, 08:55:45 »
0

Wrak wagonu MBxd1-353 pocięto na złom w Mauzoleum Kolejnictwa w Sochaczewie w połowie lat 90-tych.
Wrak wagonu MBxd1-344 własność tejże samej instytucji znajduje się w Gryficach i oczekuje przewiezienia do Sochaczewa tudzież innego miejsca "na mazowszu".
Zapisane
papouszek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 04 Styczeń 2013, 19:57:03 »
0

No cóż, czuję się w obowiązku sprostować pewne niedokładności, mimo iż wątek stary jest, to jednak nikt w nim nie napisał konkretów:) Otóż - ostatnim czynnym wagonem motorowym na kolei grójeckiej był MBxd1-353, a nie 344. 344 "padł" znacznie wcześniej, nie pamiętam dokładnie kiedy, ale sądzę, że około 1980 roku. To w 353 pękła oś. Niemożliwe także było krzyżowanie 344, ani 353 z wagonem rumuńskim, bowiem oba stare wagony zostały wycofane z ruchu zanim pojawiły się "rumuny". Pierwszy wagon rumuński przybył dopiero w 1985 roku, witany entuzjastycznie, ale szybko okazało się, ze jest awaryjny, w dodatku dość szybko po przybyciu został rozbity na skutek zderzenia z TIR-em na jakimś przejeździe... 353 padł jakieś póltora roku wcześniej. Zresztą po padzie wagonu 344 nie było już praktycznie krzyżowań pociągów osobowych (byc może krzyżował się 353 z prowadzonym Lxd2 mieszanym pociągiem z Nowego Miasta, ale to trzeba by sprawdzić w rozkładach), bo 353 nie mógł się krzyżować sam ze sobą:) Rozkład był tak ułożony, żeby uwzględnić posiadany tabor. Jako rezerwa chodził Lxd2 z dwoma klasami. Owszem, w latach 70. jeszcze były krzyżowania pociagów prowadzonych starymi wagonami motorowymi, byłem wtedy szczeniakiem, ale pamiętam, że kursowały na pewno wagony 344 i 353, a może byl jeszcze trzeci tego samego typu, co 353. Pamiętam krzyżowania np. w Szczakach.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 04 Styczeń 2013, 20:09:33 »
0

Jeśli jutro będzie czas przegrzebię wykazy pracy. Jestem niemal pewien, że ostatni ze starych wagonów motorowych mijał się w palnie (co niefortunnie nazwałem krzyżowaniem) z wprowadzonym w drugiej połowie marca 1984 roku motowozem 302. Nie było by w tym nic dziwnego, wszak trwały testy rumuńskiej myśli technicznej, zatem podczas przeglądów coś musiało zastąpić MBxd2, zaś pamiętajmy że okres połowy lat 80 to czas największych przewozów towarowych schyłku GrKD, zatem myślę że każdy Faur Lxd2 był potrzebny w pociągach transporterowych a nie pasażerach.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 04 Styczeń 2013, 20:21:09 »
0

Mnie też coś tu nie gra....
Z cała pewnością jechałem wagonem nr 344 na kilka dni przed ogłoszeniem stanu wojennego.
A tu daty skreśleń wag. mot. w Piasecznie po roku 1980:
- 344 + 16.06.83 r,
- 350 + 20.02.85 r,
- 353 +   7.05.84 r.
Zapisane
papouszek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 04 Styczeń 2013, 20:24:24 »
+1

Ja powiem tak - nie pamiętam osobiście, roku, w którym przybyły wagony rumuńskie, ale na stronie kolei jest info, ze w marcu 1985, a nie 84, co wydaje mi się wielce prawdopodobne, bowiem pamiętam ze przybyły późno, witane jako ostatnia deska ratunku. Na 100 procent nie krzyzowały się (rozumiem to określenie i uważam za prawidłowe ) ze starymi wagonami, bo nie mogły. tego jestem pewien absolutnie. Byłem w Piasecznie tego dnia, kiedy przyszły rumuny (albo kilka dni potem, tu dokładnie nie pamiętam), stare motorówki nie jeździły już od dawna. A tu mała pamiątka z moich zbiorów - 353 na Piasecznie Wiadukt w 1981 roku Chichot
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 04 Styczeń 2013, 20:27:33 »
0

Nie otwiera się te zdjęcie. 
Zapisane
papouszek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 04 Styczeń 2013, 20:49:58 »
0

No nie wiem jak wstawić tą fotę... Ale jak kliknę na ten znaczek prawym przyciskiem i wybiorę Otwórz w nowej karcie - otwiera się (Maxthon). Co do dat skreśleń - one nic konkretnego nie mówią. Wagon 350 na pewno nie jeździł już w latach 80, prawdopodobnie stał i gnił w szopie jako dawca części. Wagon 344 moze jeździł jeszcze w 1981 - tego dokładnie nie pamiętam, ale na pewno nie pojeździł już długo potem... Ostatni raz widziałem go chyba na torach stacji Piaseczno Przeładunek, gdzieś na północnym końcu (w kierunku Warszawy). Ostatnim czynnym wagonem na pewno był 353, który padł chyba w 1983 roku (tak mi się wydaje...).
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #13 : 04 Styczeń 2013, 20:59:26 »
+4



Naprawione
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #14 : 05 Styczeń 2013, 10:07:20 »
0

W naszej audycji śledczo-detektywistycznej mamy kolejny ślad.

Cytat: Boguś G.
W latach 83-86 byłem uczniem ZSZ w lokomotywowni Piaseczno. W tym okresie jeździły dwa wagony spalinowe seriiMBxd1. Nie pamiętam dokładnie kiedy padły, ale było to za mojej kadencji.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
papouszek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 16 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 05 Styczeń 2013, 12:46:21 »
+1

Sprawdziłem w innych źródłach, bo pamięć ludzka jest zawodna Otóż, w "Wąskich Torach" 3-4/2008 jest wspomnienie Andrzeja Paszke, ilustrowane fotami, na temat sytuacji na kolejce w grudniu 1983 roku. I tak - wagon 353 stoi unieruchomiony po pęknięciu osi na Piasecznie Mieście (jest zdjęcie). Autor pisze, że został odstawiony "jakiś czas temu". Na zapleczu motowozowni stoi wagon 344 (prawdopodobnie, Paszke nie podaje numerów), unieruchomiony juz od dłuższego czasu - bez reflektorów, z wymontowanymi częściami. Czyli pod koniec 1983 roku nie było już ani jednego czynnego wagonu motorowego starego typu - i nigdy więcej żadnego z nich nie uruchomiono. Wagon 344, sądząc po wyglądzie, musiał stać  co najmniej od roku, a moim zdaniem stał nawet dłużej. Upada więc ostatecznie "urban legend" o krzyżowaniu starego wagonu z rumuńskim, bo nawet gdyby MBxd2 przyszły w marcu 1984 roku, to ostatni jeżdżący stary wagon (353) już był martwy co najmniej od kilku miesięcy.
Nawiasem mówiąc interesująca jest podana przez kol. Janeczka data skreślenia wagonu 350 - tego wagonu już w 1983 roku nie było na kolei (co zresztą Paszke potwierdza w swoim tekście, pisząc że pozostały tylko dwa nieczynne wagony), a miał zostać skreślony rzekomo dopiero w 1985 roku. Wagon 344 skreślony w sierpniu 1983 - to prawdopodobne, ale jak widać w grudniu jeszcze stał, zreszta o ile sobie przypominam, stał jeszcze jakiś czas później.
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 05 Styczeń 2013, 23:22:07 »
0

Cytat: Boguś G.
Nie pamiętam dokładnie kiedy padły, ale było to za mojej kadencji.


Patrz Janusz, przy okazji odkryłeś nie znane mi oblicze Bogusia - do tej pory znałem go jako takiego, który raczej stawiał lokomotywy na nogi, a w sumie raczej na koła :-D.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #17 : 06 Styczeń 2013, 09:18:35 »
+2

W dzisiejszym docinku audycji "Jak to z MBxd1 było" pora na kolejny konkret:

Cytat: Boguś G.
Paszke to może sobie pitolić co chce, ale ja pamiętam dwa wagony 344 i 353. Jednym z nich jechałem ze stacji Piaseczno Miasto do przystanku Piaseczno Wiadukt z kilkoma kolegami z klasy. Dostałem zjeby od kierownika pociągu (warszawiaka z Grójca) bo byłem prowodyrem... kupna biletów. Ponadto pomagałem też usuwać usterkę w sterowaniu jednego z nich - zakleszczyła się linka sterowania biegami.
Pamiętam też że gdy wagony spalinowe MBxd2 przybyły do Piaseczna to kolejarze obciążali je szynami do jazd próbnych. Wtedy też mogła mieć miejsce wspólna eksploatacja obu serii wagonów.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 06 Styczeń 2013, 10:31:43 »
0

Natomiast inny Klasyk tak to opisuje:
" W roku 1977 sprowadzono z tej samej fabryki rumuńskiej 2 wagony motorowe serii MBxd2 (numery 302 i 305). W roku 1982 wagon MBxd2-305 uległ poważnemu wypadkowi i został odesłany do fabryki "23 Augusta", w celu dokonania naprawy. Nowy rozkład jazdy okazał się niekorzystny do zastosowania wagonów motorowych, toteż po powrocie z naprawy wagon MBxd2-305 odesłano wraz z wagonem MBxd2-302 na Pomorskie Koleje Dojazdowe"  Co?

Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #19 : 06 Styczeń 2013, 10:59:23 »
+3

Ten klasyk to Bilobil powinien żreć.
Wagon 302 został wyprodukowany w 1984 r. i przybył wraz z dwoma doczepami 303 i 304 - wszystkie mają ten sam numer fabryczny 24979.
305 wraz z doczepnymi 309 i 310 (nr fabr. 25073) powstał rok później i bodajże w 1986 r. dostał takiego strzała na przejeździe w Janówku, że ledwo go wyklepali.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!